TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Advertisements

KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
KADIN İSTİHDAMINA YÖNELİK AB POLİTİKALARI
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ALANYA REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Kadın Erkek Eşitliği ve Toplumsal Cinsiyet Psikolog Yasemin Taşkın
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Serap Şahinoğlu Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
Avrupa Birliği Sosyal Politikası Kadın-Erkek eşitliği
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
Kişilik Gelişimi.
FARKLILILAR.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
Eğitimin ve Toplum.
SİYASETTE YÜKSEK TOPUKLAR.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
ÜCRETLİ KADIN EMEĞİ İLE İLGİLİ KURAMLAR
KADINA YÖNELİK ŞİDDET VE HUKUK
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
FEMİNİST TERAPİSİ.
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği. Toplumsal Cinsiyet Kavramı Neyi Açıklar? Cinsiyet, erkekler ve kadınlar arasındaki evrensel ve değişmez biyolojik farklılıkları.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
AYRIMCILIK.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin, kadın erkek kimliklerinin kuruluşunda ciddi bir etmen de okuldaki iş bölümü ve hiyerarşidir. Kadın öğretim.
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
Kadın Girişimciler.
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
YYÜ Kadın Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürlüğü
Spor Psikolojisi Cinsiyet Rol Eğilimleri.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
KADINA ŞİDDET. Şiddet Nedir?  Şiddet, insanlığın var olmasından itibaren her dönemde ve her toplumda tanıklık ettiğimiz bir olgudur.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
GELİŞİM DÖNEMLERİNE GÖRE ÇOCUĞUN CİNSEL GELİŞİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
CEDAW Her iki cinsten birinin aşağılığı veya üstünlüğü fikrine veya kadın ile erkeğin kalıplaşmış rollerine dayalı ön yargıların, geleneksel ve diğer.
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
9. HAFTA AİLE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ

TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere toplumsal düzlemde bireyin beklenenlere ve toplumsal anlamda bireye atfedilen konuma işaret etmektedir. Toplumlar bireylerden değişmez ölçüt olarak kabul ettiği biyolojik cinsiyetine göre davranışlar sergilemesini ister. Toplumlar kendi çerçevesinde hazırladığı cinsiyet davranışlarına göre bireylerin hareket etmesini istemektedir.

Toplumsal cinsiyet kavramını Sosyoloji bilimine ANN OAKLEY kazandırmıştır. Ann Oakley’e göre; cinsiyet biyolojik açıdan kadın/erkek ayrımını anlatırken, toplumsal cinsiyet ise erkeklik ile kadınlık arasındaki toplumsal bakımdan eşit olmayan paylaşımı ifade etmektedir. Toplumsal cinsiyet uygulamalarında ana fikri bireyin er yada dişi oluşu teşkil etmektedir. 2 cinsiyet rolü mevcuttur. Erkek rolü veya dişi rolü. Toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet birbirinden farklı fakat birbiriyle ilişki içinde olan kavramlardır. Biyolojik olarak baktığımızda cinsiyet, fiziksel farklılıklara işaret ederken, toplumsal açıdan cinsiyet, sosyal ve kültürel açıdan kadın ve erkeklerden rol beklentilerini ifade etmektedir.

Kadınsı cinsiyet rolleri sıklıkla hassasiyet, anlayış, duygusallık, bağımlılık özellikleriyle; erkeksi cinsiyet rolleri ise liderlik, baskınlık, bağımsızlık gibi özelliklerle karakterizedir. Feminist bir psikanalist olan Nancy Chodorow, kadınsı ve erkeksi kişilik özelliklerini, erken dönem çocuklukta maruz kalınan ebeveyn tutumlarının bir sonucu olarak ele almaktadır. Cinsiyet rollerinin farklı kişilik özellikleri üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Yaratıcılık ile cinsiyet rollerinin ilişkisine bakıldığında, en yüksek yaratıcılık puanlarını androjen bireylerin aldığı görülmüştür. En düşük yaratıcılık puanlarını ise, farklılaşmamış/belirsiz cinsiyet rollerine sahip kadın ve erkeklerin aldığı görülmüştür.

Geleneksel toplumlarda daha fazla olmak üzere cinsiyet ayrımcılığı, kadınların sosyal statülerini geliştirmek için yaptıkları mücadeleyi engellemekte ve kadına yönelik şiddetin olağan bir durum gibi kabullenilmesine ve artmasına yol açmaktadır. Toplumda geçerli eğitim politikası ve toplumsallaştırma sürecinin sonucu olarak tüm kadınlar öncelikle anne ve eş olarak yetiştirilmektedirler. Çalışma yaşamında kadına uygulanan toplumsal cinsiyet ayrımcılığının temelleri, eğitim alanında yapılan ve kadınların erkeklere oranla daha az eğitimli olmasına neden olan ayrımcılığa dayanmaktadır.

Özünde ‚kadınların bakış açısından toplumsal cinsiyet, hatalı ya da doğru bir ayrımdan çok bir güç eşitsizliğidir. Cinsiyet rolleri nasıl gelişir? Sorusuna cevap olabilecek 2 türlü açıklama vardır. Bunlardan birincisi öğrenmeye, diğeri ise bilişssel mekanizmalara vurgu yapar.

GENEL ROL TEORİSİ Bu teoriye göre cinsiyet rollerinin öğrenilmesi toplumsallaşma veya içselleştirme aracılığıyla gerçekleşmektedir. Yaklaşım öğrenmeyi temel almaktadır. Bu öğrenmede 2 temel mekanizma söz konusudur. Çocukların cinsiyetlerine ait davranışları, toplum tarafından pekiştirilirken, cinsiyetlerine uymayan davranışlar için cezalandırılırlar. Taklitte cinsiyet rolleri öğreniminde önemli yer kaplamaktadır. Bu kurama göre çocuklar kendi cinsinden anne-babayı rol model almaktadır.

BİLİŞSEL ROL TEORİSİ Cinsiyet rollerinin gelişimi çocukların belli bir gelişim düzeyine ulaştıkları zaman mümkün olur demektedir. Çocuk ilk kendi cinsel kimliğini öğrenmektedir. Daha sonra kendi cinsine uygun tutumları öğrenir ve buna uygun davranmak zorunda olduğunu algılar. Cinsiyet rollerinin tarihsel kökenine indiğimiz zaman, kadın-erkek ayrımcılığının temelinde iş bölümü sürecinin başlaması yatmaktadır.

Toplumsal cinsiyeti yaratan, besleyip devam ettiren unsurlar; genellikle iki ayrı boyutta yer alan düşünce yapılarıyla ilgilidir. Birincisi cinsiyet ön yargıları olup, cinsiyetlere ilişkin davranışları, tutumları, tepkileri ve cinsler arasındaki farka ilişkin inançları kapsamaktadır. İkincisi ise kadın ile erkek arasında fark olması gerektiğine dair inançları kapsamaktadır. Bu farklılığı ise roller oluşturmaktadır.

TOPLUMSAL CİNSİYET VE MESLEKLER İşbölümünün kamusal alana yansıyan boyutunda, mesleklerde, cinslerin temsil durumu ve konumları eşitlik değil, farklılık ve hatta ayrımcılık temelinde oluşmaktadır. Mesleklerdeki farklılıkların kadınların aleyhine olduğu şüphe götürmez bir gerçektir. Kadınların durumu mesleki ayrım açısından incelendiğinde, aynı eğitim ve mesleki beceriye sahip olsalar bile erkeklere oranla daha düşük statülerde yer aldıkları ve daha düşük ücretlerle çalıştıkları tespit edilmiştir. Mesleki itibarı yüksek sektörlerde erkekler istihdam edilmektedir.