PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Eşduyum- Empati Kişinin kendini diğerinin yerine bir an için koyup, o durumda ne hissedip, düşüneceğini, nasıl davranabileceğini düşünerek bir tür içe.
Distimik bozukluk Siklotimik Bozukluk
Bilişsel - Davranışçı Terapi
PSİKANALİZ VE PSİKODİNAMİK PSİKOTERAPİLER: Eğitim-Uygulama
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
SUNUM İÇERİĞİ Öğrenme Kuramları Milli Eğitim Temel Amaçları
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
PSİKOTERAPİLER Genel Bilgiler
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Otomatik Düşünce İnsanın duygularını ve davranışlarını belirleyen yaşanılan durumun kendisi değil, o duruma yönelik otomatik düşüncelerdir. Otomatik düşünceler.
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
PSİKİYATRİYE GİRİŞ PSİKANALİTİK KURAM.
BİLİŞSEL-DAVRANIŞÇI TERAPİLER ve UYGULAMALARDA DİKKAT EDİLECEK KONULAR
Bütüncül (Eklektik) Psikoterapi
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Ψ ÖĞRENME.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
Probleme Dayalı Öğrenme
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
GİRİŞ.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
RUH SAĞLIĞI TEŞHİS, TEDAVİ VE GELİŞTİRME MERKEZİ TAHİR ÖZAKKAŞ MD.,PhD.
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
PSY 503 KLİNİK PSİKOLOJİDE PSİKOTERAPİ EĞİTİMİ VE HİZMETE YANSIMALARI Yrd. Doç. Dr. Nazlı Balkır Işık Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı.
Psikiyatride öykü alma ve muayene
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DAVRANIŞÇILAR.
Yaratıcı Drama.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
STRES YÖNETİMİ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖĞRENME ÖĞRENME VE NİTELİĞİ ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Davranım Bozukluğu.
ÖĞRENME.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal

Amaç Tıp öğrencisi psikiyatrik bozuklukların tedavisinde uygulanan psikoterapi yöntemlerini tanımlayacaktır

Öğrenim Hedefleri Bütüncül tedavinin bir parçası olarak psikoterapinin önemini kavrayacak Psikoterapinin etki mekanizmaları konusunda bilgi sahibi olacak Psikiyatrik bozukluklarda kullanılabilecek farklı psikoterapi yaklaşımlarını sayacak Terapi gereksinmesi olan hastaları psikiyatriye sevk edecek

Psikoterapi Hasta ile terapist arasındaki ilişki aracılığıyla, kişinin kendini anlaması ve yaratıcı biçimde değiştirebilmesini sağlama Düşünce, duygu ve davranışları konuşma, ilişki kurma yoluyla değiştirme

Temel ilkeler Etkin dinleme Empati İlgi Yan tutmamak Esneklik

Etki mekanizmaları Çevresel uyarı düzenlenir, terapötik uyarı sağlanır Terapistle kurulan ilişkide aktive olan geçmiş ilişkiler, “düzeltici duygusal yaşantılar” ve ”koruyucu bir çevre” aracılığı ile yeniden düzenlenir Güvenli ilişki-farklı bir uyarılma durumu ile farklı bir nöral döngüyü harekete geçirir

Etki mekanizmaları Kendini anlatma – Bellek desteğiyle duyguları düzenler Yeni yaşantı amigdalanın aşırı aktivasyonunu azaltıp, n. Akkümbensin etkinliğini arttırır Düşünce ve duyguların aktivasyonu ile çalışma belleği düzenlenir İyimser, olumlu bir kendiliğin kurgulanmasını sağlanır

Psikoterapi çeşitleri Amacına göre Kuramsal yaklaşıma göre Yapılış yöntemine göre

Amacına göre Destekleyici Yeniden eğitici Yeniden yapılandırıcı

Kuramsal yaklaşıma göre Psikanalitik kurama dayananlar Öğrenme kuramına dayananlar Bilişsel kurama dayananlar Varoluşçu kurama dayananlar

Psikodinamik okul Zihin amaç yönelimli, dürtüleri doyum arayışında olan ve acıdan kaçınan bir yapıdır Dürtüler ve bunlara karşı koymaya çalışan savunmaların yarattığı çatışmalar ruhsal soruna yol açar Belirli bir döneme saplanma ya da gerileme üzerine çalışır

Psikoanaliz Kişilerarası ilişkileri düzenleyen, duygu, düşünce ve davranışlara temel olan zihinsel temsilciler erken yaşantılar sırasında örtük bellekte kodlanırlar Bu anılar için terapistin getirdiği yeni yorumlar aracılığı ile örtük bellek yeniden yapılandırılır

Yöntemleri Yönlendirici olmayan görüşme Serbest çağrışım Düşlerin, dil sürçmelerinin, fantezi ve sembollerin çözümlenmesi Aktarım ve direncin çözümlenmesi Yüzleştirme ve berraklaştırma Yorum

Psikanaliz Terapötik değişim aktarımla ortaya çıkan bilinçdışı çatışmaların çözümü yoluyla gerçekleşir Analiz, haftada 2-3 seanstan oluşan, kendisi de analizden geçmiş bir analist tarafından uygulanır Genellikle 3-4 yıllık bir süreci kapsar

Psikanaliz Terapi süreci başlangıç aktarımın gelişmesi derinlemesine çalışma (working-through) aktarımın çözümlenmesi aşamalarından geçer

Davranışçı okul Davranışlar ve kişiliğimiz, öğrenme, modelleme ve taklit yoluyla elde edilen ve tekrarlanmaları oranında da refleks haline gelen özelliklerimizdir Patolojik davranış öğrenme ve bellekle ilgili motor işlevlerdeki bozuklukla ilişkilidir Terapide eski alışkanlıkların (kaçınma, kompulsiyon gibi) baskılanması, yeni becerilerin öğrenilmesi sağlanır

Öğrenme Uyarıcıyla tepki arasında bağ kurma işlemidir Klasik koşullanma Sistematik duyarsızlaştırma ile karşıt koşullama Kaçındırma tedavisi ile istenmeyen davranıştan vazgeçirme Edimsel koşullanma Token ekonomi- ödül ceza yöntemi ile olumlu ve yeni davranış pekiştirilir Model olma Gözlem ve taklit yoluyla uygun davranış edinilir

Bilişsel okul Uyum sağlamayan, hatayı düzeltmeyen, kişilerarası ilişkilerde sorun yaratan otomatik şemalarda yeni öğrenmeler aracılığı ile değişiklik oluşturulur

Bilişsel Davranışcı Terapi İnançlar Düşünceler Duygular Davranışlar Yeni bir şey deneme

BDT ile değişim OKB’de yapılan BDT sonrasında sağ kaudat çekirdekte metabolizma azalması Fobik hastalarda uygulanan BDT sonrasında limbik ve paralimbik bölgelerde aktivite azalması

Yapılış yöntemine göre Bireysel Grup Aile-çift Diğer (drama, sanat, oyun vb..)

Soru Hangisi dinamik psikoterapi ile ilgili bir kavram değildir? a) Sistematik duyarsızlaştırma b) Aktarım yorumu c) Rüyaların analizi d) Serbest çağrışım e) Bilinç dışı dürtü ve çatışmalar

Soru Hangisi OKB’nin tedavisi için en uygun terapi yöntemidir? a) Rüya analizi b) Davranışçı terapi c) Serbest çağrışım d) Aile tedavisi e)EKT