Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Nitel Araştırma Yöntemleri
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
İçerik Analizi.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
Kültür Analizi ve Olgubilim
NİTEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Araştırma Yöntemleri – 9
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
GÖRÜŞME (MÜLAKAT) YÖNTEMİ Görüşme (interview, mülakat), sözlü iletişim kurarak veri toplamayı (soruşturma) amaçlayan bir yöntemdir (Karasar, 2005). Görüşme.
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Eğitim bilimlerinde yeni araştırma araçları ve katkıları: Niteliksel (kalitatif) analiz yazılımları ve ATLAS.ti örneği Mehmet Cüneyt Birkök - Sakarya Üniversitesi.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
NİTEL ARAŞTIRMALAR 1. SOSYAL ARAŞTIRMALARIN TEMELİ :
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
Mehmet ÖZŞAVLI. Nitel Araştırma Nedir? Nitel Araştırma gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların.
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
Nitel Veri Analiz Programlarının Veri Analizinde Kullanılması
Betimsel Analiz Ne? Yüzeysel Kavramsal Yapı bellidir
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
Bilim, Bilim Felsefesi, Bilimsel Araştırma ve Paradigmaları, Pozitivist Paradigma, Postpozitivist Paradigma.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Toplumsal Araştırma.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
Literatür Taraması.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)

Etnografya Bir toplumun kültürü, bir kurumun kültürü, bir arkadaşlık grubunun kültürü ya da belirli bir amaç ya da neden ile bir araya gelen bireylerin oluşturduğu kültür ortak oluşturulmuş bir gerçeklik bütünü olarak nitel araştırma açısından ilginç ve önemli bir çalışma konusudur (Yıldırım ve Şimşek, 2006). Sosyoloji ve antropoloji alanları içinde araştırmacılara kültürel grupları incelemelerine imkânlar verecek araçlar sunan etnografya, temeli oldukça eskilere dayanan bir araştırma yöntemidir. Etnografi, etno (insan) ve grafi (tanımlama, tasvir etme) kelimelerinden oluşmaktadır. İnsan topluluklarının ilişkilerini ve davranışlarını kendi ortamlarında gözleme, belgeleme ve yorumlamayı içeren bir yöntemdir (Baş ve diğ., 2008).

Etnografya araştırmaları, bireylerin günlük deneyimlerini gözlemleyerek, bireylerle ve onlarla ilgili diğer kişilerle görüşme yaparak belgelenmeye dayanır ve amacı, bir durum, bir topluluk hakkında genel bir çerçeveye ulaşmaktır (Fraenkel, Wallen ve Hyun, 2012).

Hammersley ve Atkinson (1995)’a göre etnograf, açıktan ya da gizlice, uzunca bir zaman diliminde insanların günlük yaşamına katılır, ne olduğunu izler, konuşulanları dinler, soru sorar ve ilgili diğer verileri toplar. Hammersley ve Atkinson (1995), pozitivizm yüzünden karşılaştıkları sorunlar nedeniyle etnografların geliştirdikleri, araştırma yapmanın bir yolu olan doğalcılık (Natüralizm) ile bağlantılarına işaret ederler. Doğalcı araştırmada, sosyal dünya, araştırmacı tarafından bozulmadan olabildiğinde doğallığı içinde incelenir.

Etnografik araştırmalarda üç temel özellik (Baş ve diğ., 2008): Doğallık Kavrayış Keşif

Veri Toplama Süreci Veri toplamadaki temel yaklaşım “yapılandırılmamışlık” üzerine kuruludur. Bir başka deyişle, veriler başlangıçtan itibaren takip edilen detaylı bir plan izlemeden, yapılandırılmamış bir biçimde toplanmaktadır. Tek bir olgu için anket, gözlem, kayıt gibi birden fazla yöntem kullanılabilmektedir. (Goulding, 2005)

Etnografya araştırmalarında kişilere yüz yüze görüşmelerde olduğu gibi genel olarak belirli bir yargıya ilişkin ne düşündükleri, ne hissettikleri sorulmamaktadır. Araştırma sürecinde gözlemler not olarak kaydedileceği gibi, video kayıtları, sesli, kayıtlar ve fotoğraflar gibi farklı medyalar kullanılarak da kaydedilebilmektedir (Baş ve diğ., 2008).

Veri kaynakları genellikle bir kültürü oluşturan ve o kültürden etkilenen bireyler ya da gruplardır(bir sınıf, okul, kurum ya da örgüt, arkadaş grubu, mesleki grup, aile, iş ortamı vb.). veriler çoğunlukla gözlem, görüşme gibi nitel veri toplama yöntemleri ile toplanır. Gözlem katılımcı veya katılımcı olmayan türden olabilir. Ancak katılımcı gözlem yapan araştırmacının kendi varlığının doğal ortamı ve dolayısıyla kültürü nasıl etkilediği konusunda farkındalık geliştirmeli ve bu etkileri en aza indirmek için çaba göstermelidir. (Yıldırım ve Şimşek, 2006).

Hammersley (1990), etnografya çalışmaları yürütülürken dikkat edilmesi gereken hususları aşağıdaki gibi özetlemektedir: Not alma sürecinde, toplanan bilgiler hakkında geniş açıklamalarda bulunma. Farklı bakış açısından çeşitli bilgiler elde etme. Örneklemin kullanmış olduğu kendine özgü kelimeler ve cümlelerin yapısını bozmadan doğrudan aktarma.

Veri Analizi Etnografya araştırmalarında kullanılan içerik analizinin özellikleri aşağıdaki gibi özetlenebilir (Altheide, 1987; Akt. Baş ve diğ., 2008). Etnografik içerik analizinde amaç keşfedici ve doğrulayıcı bir araştırma yürütmektir. Analiz kapsamında üzerinde önemle durulan nokta verilerin içerik geçerliğidir. Veri toplama, analiz ve yorumlama bir döngü içerisinde yapılmaktadır. Yani, veri toplama süreci devam ederken analiz ve yorumlama devam etmektedir. Veri toplamak için bu konuda yeterli bilgi ve deneyime sahip araştırmacılara ihtiyaç duyulmaktadır.

Dezavantajlar Bu araştırma genellikle araştırmacıların belirli gözlemlerine ve yorumlarına dayandığından (nadir olarak ortaya çıkan sayısal veriler dışında) araştırmacıların kanaatlerinin geçerliğini saptamaları oldukça zordur. Bunun sonucu olarak gözlemcilerin önyargılarını elemine etmek de genellikle imkânsızdır. Genelleme yapılamaz. Planın ortaya konması ve bu plana tam olarak uyulması oldukça güçtür. (Fraenkel, Wallen ve Hyun, 2012).

Kaynaklar Baş, T., Akturan, U., Ataçkarapınar M., Atak, İ., Bağcı, F., Çamır, M. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri: NVivo 7.0 İle Nitel Veri Analizi. Seçkin Yayıncılık, Ankara. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, N. (2012). How to design and evaluate research in education. NY: McGraw-Hill book company. Goulding, C. (2005). Grounded theory, ethnography and phenomenology: a comparative analysis of three qualitative strategies for marketing research. European Journal of Marketing 39, 294-308. Hammersley M, Atkinson P (1995) Ethnography: Principles in Practice. Third edition. Routledge, London. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.