Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
1) GENEL AMAÇLI PROJELER Doğrudan bir akademik dereceye yönelik olmayan; teknolojik, ekonomik, sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal gelişmeye katkıda.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ VE İŞ AKIŞ SÜRECİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
İl Danışma Meclisi Formatı (Basına Açık Bölüm)
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
YÜRÜTME.
MUAFİYET VE İNTİBAK İŞLEMLERİ
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Sebeplerin Yarışması ve Müteselsil Sorumluluk
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ BİLGİLENDİRME SUNUMU
Müracaat ve Şikayetler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
Sunum transkripti:

Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü KANUNLARIN DİLİ ULUSLARARASI SEMPOZYUMU Ahmet YÜKSEL YASAMA DERNEĞİ

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 A. Kanun Tasarılarının Hazırlık Aşamasında STK’lardan Görüş Alma Mekanizmaları Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 1. İlgili Mevzuat Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 2. Görüş İsteme Görüş isteme, hazırlanan bir tasarı taslağı hakkında paydaşlardan görüşlerinin yazılı olarak istenmesidir. Bu kapsamda taslağı hazırlayan kurum tarafından taslakla ilgili görülen sivil toplum kuruluşlarına da görüşleri sorulabilmektedir. Sivil toplum kuruluşlarına görüşlerini göndermeleri için 30 günlük bir süre tanınmaktadır. Süresinde görüş verilmezse olumlu görüş verilmiş sayılır. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 3. Görüşe Açma Görüşe açma, tasarı taslağının internet ortamı üzerinden tüm kamuoyunun bilgisine sunulması ve görüşlerinin alınmasıdır. Görüşe açılan taslaklara hem bireysel olarak, hem de sivil toplum kuruluşları kanalı ile katkı verilmesi mümkün bulunmaktadır. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

B. TBMM’de STK’ların Kanun Yapım Sürecine Etkisi Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 1. İlgili Mevzuat Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

2. STK’ların Komisyonlara Katılımı Sivil Toplum Kuruluşları Komisyon Başkanlığınca kanun önerisi görüşmelerine davet edilebilir. Görüşmeler sırasında kendilerine söz verilmesi halinde görüşlerini açıklayabilirler. Görüşmeler öncesinde yazılı veya sözlü olarak gerek komisyon başkanlığına, gerekse de ilgili milletvekillerine görüşlerini sunabilirler. Bir toplantıya davet edilmeyen STK temsilcilerinin görüşmelere katılabilmesi ancak Komisyon Başkanının iznine tabidir. STK’lar tarafından doğrudan değişiklik önergesi verilemez ancak komisyon üyelerine değişiklik önerilerini sözlü veya yazılı olarak verebilirler. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

3. Komisyon Toplantılarına STK Katılım Oranları 26. Dönemin başlangıcından bugüne kadar (17.11.2015-15.12.2017) Uluslararası Anlaşmalar hariç toplam 58 kanun tasarı veya teklifinin komisyon görüşmelerinin 33’üne en az bir sivil toplum kuruluşu katılmıştır. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

C. Yeni Hükümet Sisteminde STK’ların Muhtemel Rolü Kanun tasarılarının ortadan kalkacağı ve kanun önerilerinin sadece milletvekilleri tarafından verilebileceği yeni sistemde, hazırlık sürecinin daha şeffaf olması ve bu süreçte STK’ların daha etkin bir rol oynaması beklenebilir. Yeni hükümet sisteminde yasama ve yürütmenin katı ayrılığı ve buna bağlı olarak yasama organın kanun çalışmalarında kullanacağı bilgiye olan ihtiyacın karşılanmasında STK’lar belirli bir rol alabilir. Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile yapılacak düzenlemelerde, mevcut durumda tasarı taslakları için var olan görüş alma mekanizmalarının işletilmemesi halinde STK’ların söz konusu düzenlemeler bağlamında etkinliği sınırlı olabilir. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 Ç. TBMM’deki Denetim Mekanizmaları Yoluyla STK’ların Kanun Yapım Sürecine Etkisi Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 1. Soru Soru, hükümetin görev alanıyla ilgili açık ve belli bir konuda bir milletvekilinin başbakan veya ilgili bakandan bir önerge ile bilgi istemesidir. STK’lar, karşılaştıkları sorunlu uygulamaları milletvekillerine ilettiklerinde, soru mekanizması aracılığıyla gündeme getirebilmektedirler. Soru mekanizması sorunlu uygulamaların gündeme getirilmesi dolayısıyla yasal değişiklikler için bir zemin oluşturabilmektedir. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 2. Meclis Araştırması Meclis araştırması, belli bir konuda bilgi edinilmek için yapılan incelemedir. Kurulan bir komisyon marifetiyle yapılan bu incelemeyle, bir sorunun nedenleri araştırılarak boyutları saptanmakta ve bu konuda alınması gereken önlemler ortaya konmaya çalışılmaktadır. STK’ların, karşılaştıkları sorunların ele alınması, irdelenmesi, aksaklık ve yanlışlıkların üzerine gidilmesi ve çözüm arayışı için milletvekillerine bu mekanizmanın kullanılmasını önermeleri mümkündür. Meclis Araştırması komisyonları tarafından incelenen konuyla bağlantı STK’ların görüşlerine sıklıkla başvurulmakta ve bu görüşler komisyon raporlarına yansıtılmaktadır. Meclis Araştırması komisyonları bağlayıcı metinler olmamakla birlikte, özellikle mevzuat değişikliği önerilerinin, yasama çalışmalarına zemin oluşturabildiği görülmektedir. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 D. Kanun Yapım Sürecine Sivil Toplum Katılımının Hukuki Belirlilik İlkesine Etkisi Hukuki belirlilik ilkesine göre kanuni düzenlemelerin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir tereddüde ve şüpheye yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir olması gerekmektedir. Özellikle kişileri doğrudan etkileyen düzenlemelerin uygulamadaki etkilerini en iyi şekilde değerlendirebilecek merciler arasında düzenlemeden etkilenecek toplum kesimlerini veya çıkar gruplarını temsil eden sivil toplum kuruluşları olacağı açıktır. Bu bağlamda kanun yapım sürecine sivil toplum katılımının artmasının, kanunların açık ve anlaşılabilir olmasına, buna bağlı olarak hukuki belirlilik ve hukuk devleti ilkesinin güçlenmesine katkı sağlayacağı şüphesizdir. Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

E. Kanun Yapım Sürecine Sivil Toplum Katılımı Önündeki Engeller Torba Kanun uygulaması KHK uygulaması Kanun önerisi hazırlık sürecine yetersiz katılım Kanun önerilerinin Parlamentoda hızlı bir şekilde görüşülmesi Genel Kurul aşamasında kanun önerileri üzerinde önemli değişiklikler yapılması Sivil Toplum Kuruluşlarının kurumsal kapasitelerindeki yetersizlikler Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017

Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017 Teşekkürler ahmet.yuksel@tbmm.gov.tr Kanunların Dili Uluslararası Sempozyumu / 15-16 Aralık 2017