Hasta ve Hasta Yakını Hakları Kongresi, 25-26 Ekim 2017, İstanbul BİR İNSAN VE HALK SAĞLIĞI SORUNU OLARAK HIV İLE YAŞAYAN KİŞİLERE ETİK YAKLAŞIM Gamze.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUS ÇANKAYA’YA BARİKAT KURDU!... Prof. Dr. Tülay Özüerman
Advertisements

Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Virüs hastalıkları. Grip İ nfluenza ya da grip, viral bir hastalıktır.viral Sa ğ lıklı insanlarda ortalama bir haftada geçer.
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
VEREM NEDİR? NASIL BULAŞIR? KORUNMA YOLLARI NELERDİR? HAZIRLAYAN : FATMA SALDUZ.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
1 Suriye Krizi çerçevesinde Uluslararası Göç Örgütü (IOM)’nün Kentsel Göç’e Yaklaşımı: IOM Türkiye Deneyimleri UCLG Kapasite Geliştirilmesi Oturumu 20.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
EMZİKLİLİK DÖNEMİ
ORGAN NAKLİ HAFTASI 3-9 KASIM 2004
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
VEKTÖRLERLE BULAŞAN HASTALIKLAR VE KORUNMA YOLLARI Rahşan KOLUTEK
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Diyabet ve Cinsel Sağlık
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Böbrek Nakli ve Etik Sorunlar
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
Sağlık Ortamında Şiddet
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
Dr. Sinem BOSTAN Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
MERKEZİ VE MAHALLİ İDARELER
Dr. Meryem TOP Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

Hasta ve Hasta Yakını Hakları Kongresi, 25-26 Ekim 2017, İstanbul BİR İNSAN VE HALK SAĞLIĞI SORUNU OLARAK HIV İLE YAŞAYAN KİŞİLERE ETİK YAKLAŞIM Gamze Şenyürek, Prof. Dr. Yeşim Işıl Ülman Acıbadem Üniversitesi, Biyoetik Yüksek Lisans Programı, Tıp Tarihi Ve Etik Anabilim Dalı Ortaya çıkışından bu yana, yaş, cinsiyet, coğrafi sınırlar ayırt etmeksizin yayılım gösteren bu insan ve halk sağlığı sorunu; hastanın sağlık hizmetine erişimi, toplumsal korunma, sosyal stigmatizasyon gibi yönleriyle, hem kamu sağlığı politikalarının yeniden yapılandırılmasına yol açmış hem de bu kişilere meslek ve tıp etiği ilkeleri çerçevesinde muamele edilmesi meselesiyle gündemdeki yerini korumuştur (1). v Temel Kavramlar HIV, Türkçe’de “İnsan Bağışıklık Yetmezliği Virüsü” olarak adlandırılır. Bağışıklık sisteminin itici gücü olarak kabul edilen; T yardımcı hücreleri veya CD4 hücrelerinin ciddi bir kaybı ile bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olur (2,3). Bağışıklık sisteminin çökmeye başlamasıyla, vücut kolaylıkla direnç gösterebilen hastalıkların etkenlerine karşı açık ve savunmasız hale gelir. AIDS ise Türkçe’de “Edinsel Bağışıklık Yetmezliği” sendromu olarak adlandırılır ve HIV tarafından oluşturulan hastalıklar bütünüdür (2,3).   Sonuç: Etik Açıdan Neler Yapılmalıdır? HIV / AIDS ile yaşayan kişilerin sağlık hizmetine erişiminde, uygun tıbbi destek almalarında ve gözetimlerinde karşılaştıkları etik problemleri tıp etiği ve meslek ahlakı değerleri olan, insan onuruna ve bütünlüğüne saygı, zarar vermeme, yararlı olma, kişi özerkliğine saygı, özel hayatın gizliliği, eşitlik, adalet, damgalamama ve ayrımcılık yapmama ilkeleri çerçevesinde; sosyal sorumluluk ve kamu yararı adına derinlemesine incelemek, anlamak ve analiz etmek gereklidir (7-9). (Aydın. 2017. Türkiye’de HIV/AIDS, Yürütülen Hizmetler) İnsan ve Halk Sağlığı Açısından HIV / AIDS Halk sağlığı açısından en önemli sorunlardan biri; belirtilerin uzun zaman sonra ortaya çıkabilmesidir. Belirtilerin hemen ortaya çıkmaması ve bunun yanı sıra toplumda gözlemlenen ayrımcılık örnekleri nedeniyle, bazen kişiler ihtiyaç duydukları sağlık hizmeti ve bakıma ulaşamamakta ve bu nedenle virüsün toplum içinde yayılması artabilmektedir. Bu durum insan ve halk sağlığını koruma açısından büyük risk oluşturmaktadır (4,6). Diğer bir sorun ise, kişi özerkliği ve toplumsal yarar arasındaki ikilemdir. Aradaki dengenin sağlanması için politika belirleyenler, meselenin tüm paydaşlarının temsil edildiği çalışmalarla, insan sağlığını önceleyen, toplum yararını koruyan bütüncül sağlık politikaları ortaya koyabilmelidirler (5). Kaynaklar: 1) Marmot, M., Wilkinson, R. G., 2009. Sağlığın Sosyal Belirleyicileri, İnsev Yayınları. İstanbul. 2) T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. 2013. “HIV/AIDS Tanı Tedavi Rehberi”. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 919 3) Choi R., Farquhar C. 2008. AIDS, Epidemiology and Surveillance. International Encyclopedia of Public Health. (Volume 1 79-97). Elsevier 4) Anand, S., Peter, F., Sen, A. 2004. Public Health, Ethics, and Equity. Oxford University Press. 5) Selgelid, M. 2016. Public Health Ethics: Cases Spanning the Globe (Volume 3). Springer Open. 6) Nettleton, S., 2013. The Sociology of Health and Ilness (3rd Edition). Polity Press. Cambridge. 7) Bioethics Core Curriculum. 2008. “Non-discrimination and non-stigmatization (Article 11)”, UNESCO Division of Ethics, Science and Technology. 47-49. 8) Slowther A, Kleinman, I. 2009. “Confidentiality”, Cambridge Textbook of Bioethics, ed. P. Singer, A. M. Viens, Cambridge University Press. :43-47. 9) Pinching, A., Higgs, R., Boyd, K. 2000. “The Impact of AIDS on Medical Ethics”. Journal of Medical Ethics. (26). 3–8. 10) Aydın, A. 2017. “Türkiye’de HIV/AIDS, Yürütülen Hizmetler”. Ülkemizde HIV Epidemiyolojisinin Güncel Durumu ve Önleme Stratejileri Simpozyumu, KLİMİK Derneği, HIV/AIDS Çalışma Grubu. http://www.klimik.org.tr/wp-content/uploads/2017/10/T%C3%9CRK%C4%B0YE%E2%80%99DE-HIV-AIDS-Y%C3%9CR%C3%9CT%C3%9CLEN-H%C4%B0ZMETLER (Erişim: 20.10.2017) Öneriler Cinsel sağlık ve üreme sağlığı eğitimini yaygınlaştırmak; Ücretsiz ve anonim test ve gönüllü danışmanlık hizmetlerini yaygınlaştırmak; Her bireyin tanı, tedavi, bakım ve destek hizmetlerine eşit ulaşımını sağlamak; Antiretroviral ilaçlara ulaşımı kolaylaştırmak; Sivil toplum faaliyetlerini desteklemek.