MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Prof. Dr. Mehmet GÜLTEKİN
Her çocuk matematiği öğrenebilir! TANIM VE KAPSAM Her çocuk matematiği öğrenebilir!
Yaratıcı düşünmeyi kolaylaştırır ve estetik gelişimi sağlar. TANIM VE KAPSAM Matematik Eğitimi Kişide rasyonel düşünmeyi geliştirerek, sağladığı sistematik düşünme becerisi sayesinde hayatı boyunca karşılaşabileceği tüm problemlerde çözüme ulaşmasında önemli katkıları olur (Yenilmez ve Duman, 2008). Bunun yanı sıra, çeşitli matematiksel durumların incelendiği ortamlar oluşturarak bireylerin akıl yürütme becerilerinin gelişmesini hızlandırır. Yaratıcı düşünmeyi kolaylaştırır ve estetik gelişimi sağlar. Çeşitli deneyimlerini analiz edebilecekleri, açıklayabilecekleri, tahminde bulunacakları ve problem çözebilecekleri bir dil ve sistematik kazandırır. Matematik eğitimi, bireylere fiziksel dünyayı ve sosyal etkileşimleri anlamaya yardımcı olacak geniş bir bilgi ve beceri donanımı sağlar.
TANIM VE KAPSAM Matematik Eğitimi Bundan dolayıdır ki matematik, eski çağlarda olduğu gibi günümüzde de her ülkede ve her okulda ilköğretimin ilk yıllarından itibaren öğrenciler için zorunlu bir ders olmuştur (Ersoy, 2003).
İlkokul Matematik Dersi TANIM VE KAPSAM İlkokul Matematik Dersi İlkokul matematik dersi, öğrencilerin sonraki yıllarda öğrenecekleri matematiğin temellerini oluşturmaktadır. Öğrencilerin bu yıllarda matematik ile ilgili kazanacakları bilgi, beceri ve tutumlar, sonraki yıllar için önemli bir basamak niteliğindedir. Böylesine önemli bir dersin öğretimi, iyi hazırlanmış öğretim programını gerekli kılmaktadır.
2015 MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI İlkokul Matematik Dersi öğretim programı kavramsal öğrenmeye, işlemlerde akıcı olmaya, matematiksel kavramlar arasında ilişki kurmaya, matematiğin dilini, kavramlarını, terimlerini ve sayıları kullanarak iletişim kurabilmeye, matematiksel modellemeler yapabilmeye, akıl yürütmek ve nesneler arasındaki ilişkileri matematiksel terimlerle ifade etmek için uygun stratejileri seçebilmeye ve problem çözme becerilerine sahip olmaya vurgu yapmaktadır (MEB, 2015).
2015 MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Beceriler 2005 İLKOKUL MATEMATİK PROGRAMI 2015 İLKOKUL MATEMATİK PROGRAMI Problem çözme Akıl yürütme İletişim Matematik dilini kullanarak iletişim İlişkilendirme Matematiksel modelleme Araç ve gereçleri uygun biçimde kullanma Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma
2005 MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ÖĞRENME ALANLARI Sayılar ve İşlemler Geometri Ölçme Veri Cebire geçiş
2015 MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI “Sayılar” öğrenme alanının isminin “Sayılar ve İşlemler” olarak değiştirilmesi “Veri” öğrenme alanı önceki programda olduğu gibi “Tablo, Nesne Grafiği, Şekil Grafiği, Sütun Grafiği ve Olasılık” alt öğrenme alanlarına ayrılmamakta, hepsi “Veri” alt öğrenme alanında toplanmaktadır.
2015 MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Alt öğrenme alanları açısından da tek fark olarak 2015 programına 1. sınıftan itibaren her dört sınıf düzeyinde de “Cebire Geçiş” alanının eklendiği görülmektedir. Cebire geçiş alt öğrenme alanı; örüntüler, matematiksel ifadeler, genellemeler, değişken ve birlikte değişme kavramları üzerine yoğunlaşmıştır. Bu öğrenme alanındaki kazanımlar bulundukları sınıf seviyesindeki diğer kazanımlarla ilişkilendirilmelidir. Örneğin, dört işlem arasındaki ilişkilerin fark edilmesi aynı zamanda erken cebir düşünce yapısının gelişmesini de destekleyecektir. Cebirsel düşüncenin gelişiminin cebir konularının öğretileceği üst kademe seviyesine kadar beklenmeden geliştirilmesi gerekir.
2015 MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI Ölçme ve Değerlendirme 2015 programı da 2005 programı gibi süreç ve sonuç değerlendirmeye ağırlık vermektedir. Öğretmen, öğretim programını uygularken öğrencilerin gelişim ve öğrenme düzeyini izleyerek, kazanımların tam olarak gerçekleştirilmesi için öğrenme etkinliklerini öğrencilerin ihtiyaçlarına göre uyarlayabilmelidir. Matematikte her kazanım aslında birden fazla bilgi, tutum ve beceriyi ölçtüğü için kazanım ifadesinin dışında, o kazanımla ilgili süreçler de ölçülmeli ve değerlendirilmelidir. Davranışlardaki her değişim öğrenme değildir.
ÖNERİLER Öğrencilerin öğrenme yolları farklılıklar gösterir. Bu nedenle matematik öğretim çalışmalarında öğrencilerin öğrenme stillerini ve stratejilerini öne çıkaran uygulamalara öncelik verilmelidir. Yapılacak çalışmalarda öğrencilerin önceki bilgileri yoklanmalı ve nitelikli etkinliklerle öğrencilerin yeni matematiksel kavramları önceki kavramların üzerine inşa etmelerine fırsat verilmeli, öğrenciler cesaretlendirilmelidir.
ÖNERİLER Yeni kavramların öğretiminde ve yapılacak olan değerlendirmelerde somut materyaller kullanmaya özen gösterilmelidir. Örneğin, sayı kartları, onluk bloklar, kesir takımları, basit günlük materyallerden elde edilecek çeşitli modeller vb. bunlar arasında sayılabilir. Matematik öğretimi ve öğrenme aşamasında öğrencilerin düşüncelerini sözlü olarak ifade etmeleri, matematiksel kavramların anlaşılması ve yapılandırılmasında önemli bir yere sahiptir. Öğrenciler, öğretim sürecinde kavramları nasıl yapılandırdıklarını bize göstereceğinden dolayı, bireysel ve bireylerarası iletişim kurmaya öğretmenler tarafından teşvik edilmelidir.