Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yazın. Öğrencilerin kendilerini başkalarının yerine koymasını isteyin.
Advertisements

SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
SLAYT GEÇİŞLERİ İÇİN… LÜTFEN TIKLAYINIZ… SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER… Sesli İzleyiniz.
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
İngilizce Kelime Öğrenme Teknikleri Öğr. Ertuğrul TAŞKIN.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Hürriyet Anadolu Lisesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY AKTİF ÖĞRENME Öğrenme, öğrencilerin fikri katılımını ve uygulamasını gerektirir. Kendi başına açıklama ve gösterim, uzun süreli öğrenmeyi sağlamaz. Aktif öğrenme bunu sağlayacaktır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğrenmeyi aktif yapan nedir? Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Öğrenme etkin olduğunda, işin çoğunu öğrenciler yapar. Beyinlerini kullanırlar, fikirleri düşünürler, problemleri çözerler ve ne öğrendilerse uygularlar. Aktif öğrenme hızlıdır, eğlencelidir,destekleyicidir. Öğrenci sıklıkla sırasından uzakta, hareketli ve yüksek sesle düşünür. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğrenme neden Aktif olmalıdır? Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Bir şeyi iyi öğrenmek için, onu duymak, görmek, onunla ilgili sorular sormak, başkaları ile görüş alış verişinde bulunmak gerekir. Biliyoruz ki,öğrenciler en iyi, yaparak öğrenirler. O halde sınıfınızı canlandırarak, Öğrencilerinizi neşelendirerek ve ferahlatarak Öğrenmeyi aktif duruma getirmeniz gerekmektedir. Bu amaçla ilk olarak öğrenmenin nasıl gerçekleştiğinin anlaşılması gerekir 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY NASIL ÖĞRENİYORUZ? Yaklaşık 2400 yıl önce Konfiçyus’un ; Ne duyduysam, unuttum. Ne görürsem, hatırlarım. Ne yaparsam, anlarım. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Bu söylemi aktif öğrenmeye uyarlayacak olursak Ne duyduysam unuttum. Ne duyar ve görürsem,biraz hatırlarım. Ne duyar, görür ve onunla ilgili soru sorar veya birisi ile tartışırsam, anlamaya başlarım. Ne duyar, görür, tartışır ve yaparsam, bilgi ve beceri kazanırım. Başkasına ne öğretirsem, iyice öğrenirim. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Anlattığınız dersin unutulmasının en önemli nedeni, Öğretmenin konuşma hızı ile öğrencilerin dinleme hızı arasındaki farklılıktır. Çoğu öğretmen dk‘da yaklaşık 100-200 kelime kullanarak konuşmaktadır .Öğrenciler, bütün dikkatleri ile dk.’da 50 veya 100 kelime dinleyebilmektedir.Öğrenciler dinlerken daha çok düşünmektedirler. Yapılan araştırmalar göstermektedir ki, Öğrenciler ilk on dk’da dikkatlerini %70 oranında toplayabildikleri halde bu oran son on dk’da %20’ye düşmektedir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Sonuç olarak Anlatılan konu ne kadar ilgi çekici olursa olsun, Öğrenciler ne kadar dikkatli dinlerlerse dinlesinler ve Öğretmen bilgiyi ne kadar sıralı ve yavaş anlatırsa anlatsın Dinleyerek öğrenme sınırlı kalmaktadır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Aktif Öğrenmenin gerçekleşemediği anlatım yönteminin sürekli olarak kullanılmasının ortaya çıkardığı sorunlar. Öğrencilerin dikkati her geçen dakika azalmaktadır. Sadece dinleyerek öğrenen öğrencilere hitap etmektedir. Ezbere öğrenmeyi desteklemektedir. Bütün öğrencilerin aynı bilgiye ihtiyaç duyduğu ve hepsinin aynı hızda öğrendiği varsayımına dayanmaktadır. Öğrencilerin hoşuna gitmemektedir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Anlatıma görsel unsurların eklenmesi, akılda kalıcılığı %14’ten %38’e yükseltmektedir. Resim kullanılarak yapılan anlatım sadece kelimeler kullanılarak yapılan anlatımdan üç kat daha fazla etkilidir. Hem görsel,hem işitsel unsurlar birlikte kullanılırsa daha çok öğrencinin öğrenmesine yardımcı olunacaktır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

BEYİN NASIL ÇALIŞIR? Beynimiz aşağıdaki soruları sorarak gelen bilgiyi sorgular. Bu bilgiyi daha önce duydun mu? Veya gördün mü? Bu bilgi nereye uyar? Bununla ne yapabilirim? Bu bilginin dün, geçen ay veya yıl duyduğum düşünce ile aynı olduğunu farz edebilir miyim? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Beyin sadece bilgiyi almaz onu işler. Bir bakıma bilgisayar gibi çalışır. Bilgisayarın girilen verileri daha sonra kullanabilmesi için onları saklaması yani kaydetmesi gerekir. Beynimizin hafızaya kaydetmesi için yeni bilgiyi test etmesi, özetlemesi veya başkalarına açıklaması gerekir. Öğrenme pasif olduğunda beynimiz yeni bilgiyi kaydedemez. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Eğer öğrenciler aşağıda belirtilenleri yaparlarsa daha iyi öğrenirler. 1- Bilgiyi kendi kelimeleriyle yeniden ifadelendirmek. 2- Örneklendirmek 3- Çeşitli biçimlerinin ve durumlarının neler olduğunu ayırt etmek. 4- Bilgi ile diğer faktörler ve fikirler arasında bağlantı kurmak. 5-Bilgiyi çeşitli biçimlerde kullanmak. 6- Bazı sonuçlarını önceden görmek. 7- Bilginin karşıtını veya tersini ifadelendirmek. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Öğrenmek bilgiyi bir bütün olarak yutmak değil, çiğnemektir. Öğretmen öğrencilerinin yerine onların beyinlerinde bilgiyi işleyemez ama onların bu işi yapmalarını kolaylaştıracak etkinlikleri düzenleyebilir. Örneğin; Öğrencilere yeni bilgiyi birbirleri ile tartışma fırsatı vererek, yeni bilgi ile ilgili hem kendisine hem de diğer öğrencilere soru sorma yolunu açarak, uygulatarak ve bir başkasına öğretme fırsatı yaratarak öğrenmeye rehberlik yapabilir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Öğrenme kısa süreli bir olay değildir.Bir zaman dilimi içerisinde aşamalarla gerçekleşir. Bu süreçte tekrar yetmez. Örneğin; Matematik gibi soyut konuların öğrenilmesinde somut araçları kullanmak ve günlük yaşamla bağlantılı örnekler vermek gerekir. Öğrenme, öğrencinin kendi öğrenmesinde başrolü oynaması ile gerçekleşir. Öğrenme aktif olduğunda öğrenci bir şeyler, ister bir problemi çözmek için bilgiler ister, bir işi yapabilmek için yol bulmaya çalışır. Kısaca öğrenci; arar, sorar, sorgular. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

ÖĞRENME ÜZERİNE BİR DENEY Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY İkinci sınıf öğrencileri arasında öğrenme üzerine yapılmış bir deneyde izlenen adımlar ve sonuçlar; Uygulama Adımları: 1- Öğretmen tahtaya aşağıdaki işlemleri yazar; 43 21 19 36 198 8 5 3 7 42 -______ -_____ -_____ -_____ -_____ 2- Öğrenciler tahtadaki işlemleri defterine yazarken; Öğretmen sözlü olarak “çıkartma işlemine başlamadan önce tahtadaki işlemleri büyükten küçüğe yeniden sıralayınız” talimatını verir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

3- Öğrenciler işlemini tamamlayıp cevapların kontrolüne geçildiğinde Öğretmen sözlü olarak vermiş olduğu işlemlerin büyükten küçüğe yeniden sıralanması talimatının öğrencilerin çoğu tarafından anlaşılmamış olduğunu görür. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Sonuç Bu olayda öğrenciler aynı anda görsel ve işitsel olmak üzere iki farklı türde duyumsal girdi almışlardır. Bu girdiyi kısa süreli hafızaya kaydetme potansiyelleri olmasına rağmen, o sırada tahtada gördükleri işlemleri deftere yazmakta oldukları için sözlü olarak verilen talimat kısa süreli hafızada işleme sokulmamıştır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Sonuç olarak ta öğretmenin talimatı anlaşılmamış ve yerine getirilmemiştir.

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY DİKKAT!!! Çoğu insan özellikle de çocuklar, iki farklı kaynaktan gelen duyumsal girdileri aynı anda işleyemezler. ÇÖZÜM Öğretmen, öğrencileri tahtadaki işlemi defterlerine geçirinceye kadar bekleyecek ondan sonra ikinci talimatı verecektir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY DÜŞÜNMEYİ ÖĞRETMEK Düşünmeyi bilmek, iyi bir eğitimin öğrencilere kazandırdığı bir beceri olmalıdır. Düşünme becerimiz, yeni bilgiyi ne kadar iyi alabilmemiz ve işleyebilmemiz üzerinde etkilidir. Bunun için sorgulama ve düşünmeyi sağlamak için zamanın bir bölümünü kullanmak gerekir. Özellikle zor öğrenen öğrencilerin bu zamana daha fazla ihtiyacı vardır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY NASIL? Düşünme üzerinde kendi düşüncenizi gözden geçirin. “Zeki çocuklar otomatik olarak daha iyi düşünür” fikrini benimsemeyin Çünkü, zeki çocuklar çabuk cevap verebildikleri için düşünme alışkanlığı geliştiremezler. Ayrıca, nasıl okunacağını bilmek, matematik kuramlarını ezberlemek gibi akademik beceriler düşünme becerisi ile aynı şey değildir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Erken Başlayın: Düşünmeyi öğrenmek ve hayal gücünü genişletmek mümkün olduğunca erken hatta okul öncesi döneme kadar inen bir yaşta başlamalıdır. Öğrencilere düşünecekleri bir şeyler verin. Öğrencileri sanat ile tanıştırın, onları müzelere ve konserlere götürün. Onları gördükleri ve duydukları şeyler hakkında düşünmeye teşvik edin. Onlara çok sayıda “Eğer.......olsa ne olurdu? , ...........ya.........ise” gibi sorular sorarak düşündürün. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Şaka yapın. Şakalar, kelime oyunları ve nükteler, kelimelerin ve durumların farklı perspektiflerden değerlendirilmesi olduğu için düşünmeyi sağlar. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğrencilere bütün yönlerden bakmayı öğretin. Apaçık görülen cevap her zaman en iyi cevap değildir. Örneğin, çocukların her zaman “harçlığını arttırmamızı ister misin? Sorusuna verdikleri “evet” cevabı, bu durumun kendi sorumluluklarını arttırdığını anladıkları an’ a kadar en iyi cevaptır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

öğrenmenin anahtarıdır. Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Öğrencileri eğilimleri ve kalıpları bulmaları ve bağlantılar kurmaları için teşvik edin. “Bu bilgi ile geçen hafta öğrendiğim bilgi arasında nasıl bir bağlantı kurabilirim?” sorusunun cevabı ile bağlantılar kurma becerisi öğrenmenin anahtarıdır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Alışılmadık sorular sorun. “Bütün arabaları sarıya boyarsak ne olur? “ İnsanlara uçma becerisi nasıl kazandırabiliriz?” ”Dünyanın bir tarafı daima gece diğer tarafı daima gündüz olsa neler olur?” gibi tek cevabı olmayan ve ilginç fikirler üretmeye yönelten sorular düşünmeyi geliştirir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Öğrencilere ne anlama geldiğini söylemeyi öğretin. Dikkatlice seçilmiş kusursuz kelimeler fikirleri kesinleştirir. “Ahbaplık ve arkadaşlık kavramları arasındaki fark nedir?” “Bir kişiyi esrarengiz olarak tanımlarsanız ne demek istemişsinizdir?” gibi sorular kavramların ve kelimelerin taşıdıkları anlamların ortaya konması kişilerin ne düşündüğünün açıkça ortaya konması açısından çok yararlıdır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğrencileri diğer bakış açılarını dikkate almaları için teşvik edin. Farklı bakış açılarını dinlerken görüş açımız genişler. Aynı olay üzerine yazılmış farklı kitapların olayı ne kadar farklı yorumlar ile ele aldığını örneklerle gösterin. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Yazmak sistematik düşünmeyi kazandırır. Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Yazın. Yazmak çok okumuş, bilgili kişilerin yaptığı bir etkinliktir. Yazmak sistematik düşünmeyi kazandırır. Düşüncelerimiz,kağıt üzerine dökmeye geçinceye kadar net değildir. Öğretmen, öğrencilerini okudukları kitap üzerindeki görüşlerini yazmaları için, o gün öğrendiklerini geçmiş bilgileri ile nasıl yorumladıklarını ve güncel olaylar üzerindeki düşüncelerini yazmaları için teşvik etmelidir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğrencilerin kendilerini başkalarının yerine koymasını isteyin. EMPATİ Başkalarının nasıl düşündüğünü ve hissettiğini anlamaya çalışma alışkanlığını geliştirin. Bunun için bir konuyu başkalarının perspektifine göre yazmak veya bir öyküdeki karakterin bakış açılarını ve olayı açıklamaktır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY DOĞRU SORULAR SORARAK Eğitimciler, Sokrat’ın öğrencilerini düşündürmek ve onların fikirlerini analiz etmeleri için 2200 yıl öncesinden günümüze doğru soru sorma stratejilerinin öneminin farkındadırlar. Doğru soru Düşünmeyi başlatır,öğrencilerin yaratıcılıklarını ve kendi görüşlerini geliştirmelerinde, ihtiyaçlarına uygun pratik yapma fırsatı verir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY İlköğretim ve ortaöğretimde öğretmenler bir derste onlarca soru sormasına rağmen bu soruların %90’nın cevabı ezberlenen bilgilerdir. Düşünmeyi sağlayacak sorular sormak için doğru soru sorma stratejileri olarak şunlar önerilmektedir; 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğrencilere bir cevabın neden doğru olduğunu sorun. Strateji 1 : Evet Ama Neden? Öğrencilere bir cevabın neden doğru olduğunu sorun. Örnek: 6x (9 - 4) = 30 cevabı neden doğrudur? Kristof Kolomb Amerikayı keşfettiği için neden meşhur olmuştur? Her iki soruda temel bilgilerin bilinmesinin yanı sıra sorular bu bilgilerin kullanılmasını gerektirir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Strateji 2 : Faydası Nedir? Bilginin kullanılmasına odaklanmış sorular sorun. Örnek: Bitkilerin büyümesi üzerinde ışığın etkisini bilmemizin faydası nedir? Öğrenciler bitkileri nereye dikeceğimize veya hangi bitkilerin ışığın gelişine göre daha uygun olduğuna karar verebilmemiz için gibi cevaplar verebilirler. “Neden” sorularının bir başka yararı da, öğrencilerin kısa süre sonra sadece cevap vermenin dışında kendi kendilerine soru sormalarını da sağlar. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Strateji 3 : Şimdi Fark Nedir? Bir yeniliğin veya değişimin uygulanmasıyla ilgili sorular sorun. Uyarlamak. Bir fikri farklı bir biçime çevirerek sorun. Örnek: Bazı hayvanlar gibi insanlar da kış uykusuna yatsalardı neler olurdu? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Değiştirmek Bir olay, Bir öyküyü vb. Biraz değiştirerek sorun. Örnek: Eğer Hansel ve Gratel ormanda yanlarına bir harita almış olsalardı neler olurdu? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Yerine Geçirmek Bir şeyi bir başka şeyin yerine geçirerek sorun. Örnek: Ekmeğin arasına elma koyarak tost yaparsak tadı nasıl olur? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Büyütmek. Bir konuyu eklemeler yaparak,çoğaltarak genişleterek sorun. Örnek: Newton’un dördüncü yasası ne olacaktı? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Küçültmek. Bir konuyu küçülterek, parça lara böl erek veya bazı bölümlerini iptal ederek sorun. Örnek: Yerçekimi ortadan kalksa Dünyada yaşam nasıl olur? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Yeniden Düzenlemek. Sıralamaları değiştirerek sorun. Örnek: A harfi en son Z harfi ilk harf olsaydı alfabedeki sıralama nasıl olurdu? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Olayları tam tersinden sorun. Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Ters Çevirmek. Olayları tam tersinden sorun. Örnek: Sabah yatıp akşam kalkarsak neler olur? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

İki veya daha fazla şeyi birleştirerek sorun. Örnek: Her kıta bir devlet olsa neler olur? 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Doğru, Yanlış veya Hiçbiri? Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Strateji 5 : Doğru, Yanlış veya Hiçbiri? Ezberlenmiş bilgi ile cevaplandırılan sorular arkasından neden bu şekilde olduğunu sorun Örnek: Türkiye’de kaç ilin olduğunu sorduktan sonra illerin neden 1,2,3, gibi sayılar ile adlandırılmayıp ta her birine ayrı isim verildiğini sorun. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Strateji 6 : Nedir? Yerine Neden? Öğrencileri dikkatli bir analize yönelten birden fazla doğru cevabı olan sorular sorun. Bu strateji öğrencilere temel becerilerin kazandırılmasında etkilidir. Örnek: Sıfatın tanımını yaptırmak yerine bir cümle içerisinde uygun yerdeki boşluğun bir kelime ile doldurulmasını isteyin ve neden bu kelimeyi kullandığını sorun. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Strateji 7 : Benzer veya Farklı Kavramları, olguları, olayları değerlendirerek karşılaştırmayı gerektiren sorular sorun. Örnek: Atatürk ile Fatih Sultan Mehmet’in yaptıklarının benzerliklerini ve farklılıklarını sorun. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Strateji 8 : Sıra dışı Bağlantılar Sıra dışı ve yaratıcı fikirler gerektiren sorular sorun. Örnek: Kavramları öğretirken bunların alışılagelmiş eylemler ve alışkanlıklar ile bağlantısının dışında kullanımını isteyin. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY ÖĞRENCİLERİN SORDUĞU SORULARLA Öğrenciler sordukları sorularla bilgi almak, diğer öğrencilere farklı bir bakış kazandırmak veya onlara fikir vermek için soruları kullanırlar. Öğrencilerin sorduğu sorular, öğretmenin yanlış anlaşılan ve karıştırılan yerleri belirlemesine yardımcı olur. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Soru sormak riskli bir iştir. Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Sınıf arkadaşları arasında aptal yerine düşme, Öğretmeni zor durumda bırakmak için soru sormak gibi yanlış anlaşılma riski vardır. Bu nedenle,herkesin birbirine güven duyduğu ortamda öğrenciler rahatlıkla soru sorabilirler. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Rahat soru sorabildiği bir ortam onları nasıl düşündükleri,düşünmeyi bilip bilmedikleri konusunda öğretmenlere ipuçları vereceği için teşvik edilmeli ödüllendirilmeli alışkanlık durumuna getirilmelidir. “Düşünmeyen beyin sorgulamaz.” 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Yaratıcılık Teşvik Edilerek Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Yaratıcılık,”İnsanların bilişi,duyguları,eylemleri ve sezgilerini de kapsayan tüm fonksiyonlarının sentezidir. “ Yaratıcı kişiler farklı bakış açısına sahiptir. Problemlere ne olması gerektiğinden çok nasıl olması gerektiği konusunda odaklanırlar Öğrencilerde yaratıcılığın desteklenmesi için; 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Rol yapma. Öğrencilerin kendilerini bir başkasının yerine koyması istenir. Onun açısından bakarak konuyu incelemesi söylenir. Böylece düşüncelerini yazılı veya sözlü olarak açıklama fırsatı sağlanır. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

“Eğer........olsaydı? Gibi sorular ile yaratıcı düşünce teşvik edilir. Soru şekliyle öğrencilerin verilen bir konu üzerinde düşünmeye başlamaları sağlanır. Örneğin: Eğer toplum kurallarını çocuklar koysaydı bu kurallar nasıl olurdu? Eğer dünyada yerçekimi olmasaydı neler olurdu? Eğer balinalarla iletişim kurabilseydik neler olurdu? Gibi sorular ile yaratıcı düşünce teşvik edilir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Parçaları düşünme üzerinde pratik yapma. Okul ile ağaç arasındaki benzerlikler nelerdir? Bir insan ile kitap arasında nasıl bir benzerlik bulunur? Gibi sorular ile öğrenciler bütünün parçalarını karşılaştırmalı olarak düşünmeye sevk edilebilirler. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Açık uçlu problemleri çözme. Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Kürdanlar ve silgi parçaları kullanarak nasıl bir bina maketi yaparsınız? Hangi atık maddeleri kullanarak ne gibi sanatsal eserler yapabilirsiniz? Gibi sorular sorarak öğrencilerin dikkati farklı şeyler üzerinde düşünmeye sevk edilebilir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

HAYAL GÜCÜNÜ GENİŞLETEREK Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Hayal gücü doğal akıcılığı olan bir düşünme biçimidir ve çok hassastır. Küçümsendiğinde veya eleştirilerek, ilgisizlikle dinlendiğinde hemen durur. Hayal gücü, yaratıcılığın aracı olduğu için hassasiyetle dinlenmeli ve önemsenmelidir. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY Örneğin : Buzul çağında donmuş topraklar üzerinde insanlar yaşasaydı nasıl tarım yaparlardı? Bu çağda yaşayan bir ailenin yaşayışı nasıl olurdu? Aile fertlerinin sorumlulukları nasıl olurdu? Hatta bu çağdaki okul nasıl olurdu? Gibi öğrencilere sorulacak sorular ile öğrencilerin hayal güçleri harekete geçirilebilir. Dolayısıyla düşünmeye yönlendirilebilirler. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY ÖDEVLER NE OLMAMALI? Öğrenciler sadece güçlük çeksin diye bir iş, Öğrencilere sınıfta tamamlayamadıkları çalışmaları tamamlama fırsatı, Öğrencileri sınıfta oyalama, Öğrencilere ceza, Öğrencilerin kendi kendilerine öğrenme yöntemi, Veli de iyi öğretmen imajı yaratmak için, Not vermek için , ! ! ! ! Olmamalı 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

Amacı ve tamamlamanın neden önemli olduğu açıklanmalı, ÖDEVLER NE OLMALI? Amacı ve tamamlamanın neden önemli olduğu açıklanmalı, öğrencinin zamanına ve emeğine değmeli, velileri, öğrenciye uygun çalışma ortamı hazırlamak için teşvik etmeli, 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY

öğrencilerin kişiliklerini ortaya koymalarına fırsat vermeli, öğrencinin emeğinin dikkate alındığını göstermek için toplanmalı,kontrol edilmeli ve üzerinde tartışılmalı, öğrencilerin kişiliklerini ortaya koymalarına fırsat vermeli, öğrencilerin yaratıcılıklarına fırsat sağlayarak öğrenme deneyimlerini zenginleştirmeli, öğrencileri araştırmaya yöneltmeli. 20.11.2004 Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY