KOMPOZİT MALZEMELER SUNUMU KARBONFİBERLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

Kompozitler Farklı malzemelerin üstün özelliklerini aynı malzemede toplamak amacıyla iki veya daha fazla ana malzeme grubuna ait malzemelerin bir araya.
Mastarlar.
MALZEME VE İMALAT TEKNOLOJİLERİ
İMAL USULLERİ KAYNAK TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 5 KESME. Esası? Oksijen saflığının etkileri? Kesme üfleci ve çalışma şekli? Yüzey kalitesi değerlendirmesi?
SACLARIN VE PROFİLLERİN ŞEKİLLENDİRİLMESİ
MÜHENDİSLİK MALZEMELERİ
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
6.SINIF FEN ÖDEVİ. Uygulanan yalıtım kalınlığına ve kullanılan malzemenin ısı iletkenliğine bağlı olarak, ısı kaybı % oranında azaltılır. Yoğuşma.
KESME ÖZELLİĞİ OLAN ÇİFT BAŞLIKLI HEMOSTATİK KLİPS APARATI Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerahi AD, Konya, Turkey.
Pik (Ham) Demir Üretimi
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
PAS PAYI ELEMANLARI Son yıllarda, “paspayı” olarak adlandırılan, donatı örtü tabakasının kalınlığının bazı ülkelerde (örneğin Almanya’da) 4-5 cm’ye kadar.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Jominy (Uçtan Su Verme) Deneyi
MOLEKÜLER BİYOLOJİDE KULLANILAN YÖNTEMLER II:
YAKUP KAYA SABİT BAĞLANTILAR SABİT BAĞLANTILAR 1.MEKANİKSEL EKLER 1.MEKANİKSEL EKLER 2.FÜZYON EKLER 2.FÜZYON EKLER.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
MALZEME BİLGİSİ Doç.Dr. Gökhan Gökçe 2. MALZEME YAPISI.
ASLIHAN ÜZÜMCÜ İREM GENÇDOĞMUŞ
Örtü Altı Yapıları Malç Örtüler
ALÜMİNA DÖKÜLEBİLİR REFRAKTERLER
Aktif Karbon Adsorpsiyonuyla Ağır Metal Giderimi ve Alevli AAS ile Tayin PEKER S1, KAŞ M.1, BAYTAK S.1  1Süleyman.
FİLAMENT İPLİK ÜRETİMİ
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Refrakter Metaller Genel Bilgi.
KOMPOZİT MALZEMELER KOMPOZİT MALZEMELER
DENİZ ÜZERİNDE YAĞIŞ ÖLÇÜMÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
SU İTİCİ APRE TUĞBA DÜZAL.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
SODYUM HEGZA METAFOSFAT REÇİNE VE ZİFT GİBİ BAĞALAYICILARIN REFRAKTERE KAZANDIRDIĞI ÖZELLİKLER ALİ SERCENK GÖBEL BUSE MOTER
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
BARALAR.
MAC KARBON REFRAKTERLER
Konfeksiyon Yardımcı Malzemeleri
ETİKET.
Kumaşların Sınıflandırılması/Dokuma Kumaşlar
BÜTÜNLEŞİK ÖĞRETİM MATERYALİ TASARIMI STEM İLİŞKİLENDİRMESİ
KOBAY Araştırmalarda sadece kısa ve sert kıl yapısına sahip İngiliz kobay ırkı ve bu ırka ait Duncan-Hartley, 2 ve 13 soyları kullanılmaktadır. Duncan-Hartley.
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
NET 207 SENSÖRLER VE DÖNÜŞTÜRÜCÜLER Öğr. Gör. Taner DİNDAR
HİDROJEN ENERJİSİ: Hidrojen 1500'lü yıllarda keşfedilmiş, 1700'lü yıllarda yanabilme özelliğinin farkına varılmış, evrenin en basit ve en çok bulunan elementidir.
Yerli Kalsine Kaolen Üretim Süreci
Türk Standartlarına göre Beton Karışım Hesabı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KYM 342 ENSTRÜMENTAL ANALİZ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ELEKTRİK ÜRETİMİNDE DOĞALGAZIN PAYI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
MAKİNE ELEMANLARI DERS SLAYTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Düzlem Yüzeyler ve Prizmalar
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 10.hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EÜT 252 ÜRETİM YÖNTEMLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Ders 2: Yazılım Geliştirme
Metallere Plastik Şekil Verme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Sunum transkripti:

KOMPOZİT MALZEMELER SUNUMU KARBONFİBERLER

KARBONFİBERLER Karbonfiber, neredeyse sadece karbon atomlarından oluşan, çapı 0,005- 0,010 mm arasında değişebilen, uzun ve son derece ince iplikçiklerden meydana gelen bir lif demetidir. Karbon fiber tarihi 1800’lü yılların sonlarına kadar uzanır. Karbon lifi ilk defa karbonun çok iyi bir elektrik iletkeni olduğu bilinmesinden üretilmiştir. Karbon elyaf çoğunlukla zift ve PAN denen iki malzemeden elde edilir; zift tabanlı karbon elyafları göreceli olarak daha düşük mekanik özelliklere sahiptirler.PAN(poliakrilonitril) tabanlı karbon elyaflar kompozit malzemeleri daha sağlam ve daha hafif olmalarından dolayı daha fazla tercih edilmektedir.PAN’ın karbon fibere dönüşmesi oksidasyon,karbonizasyon,yüzey iyileştirilmesi ve kaplama gibi işlemler sonucu gerçekleşmektedir.

Karbon elyafının tüm diğer elyaflara göre en önemli avantajı yüksek modül özelliğidir. Karbon lifleri liflerle donatılı kompozitlerin üretiminde kullanılan önemli bir lif türüdür. 1960’lı yılların ikinci yarısından itibaren kullanılmaya başlamış olan bu liflerin, düşük yoğunluğuna karşın çekme dayanımı ve elastisite modülü yüksektir.Yüksek sıcaklıklara dayanabilen karbon liflerinin özellikleri, üretimindeki son işlemin sıcaklığına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Uygulamada 6 ile 10 µm arasında değişen çaptaki liflerin 1000-1500 adetlik demetlerinden oluşan fitil ve dokumalar kullanılmaktadır. Üstün özeliklerinin yanı sıra son derece pahalı olan karbon lifleri, özellikle uzay ve havacılık endüstrisinde yararlanılan bir malzeme niteliğindedir. Karbon elyafların en önemli özellikleri düşük yoğunluğunun yanında yüksek mukavemet ve tokluk değerleridir.

Karbon elyaflar, nemden etkilenmezler ve sürünme mukavemetleri çok yüksektir. Aşınma ve yorulma mukavemetleri oldukça iyidir. Bu nedenle askeri ve sivil uçak yapılarında yaygın bir kullanım alanına sahiptirler. Karbon elyaflar çeşitli plastik matrislerle ve en yaygın olarak epoksi reçinelerle kullanılırlar. Ayrıca karbon elyaflar alüminyum,magnezyum gibi metal matrislerle de kullanılırlar.

Kompozit malzemelerde karbon ve grafit elyaflar, çeşitli şekilde, örneğin, sürekli lifler ve demetler, kırpılmış elyaflar, örgü ve dokunmuş elyaflar, öğütülmüş elyaflar olarak kullanılmaktadır. Sürekli elyafların çapları genellikle 8- 10 µm ve iplik demeti şeklinde yaklaşık 12-120 000 sayıdan oluşabilmektedir. Örgü şeklindeki elyaflar kompleks şekilli parçaların kalıplanarak üretilmesine daha uygundurlar.

Karbon elyafları piyasada iki biçimde bulunmaktadır: Sürekli Elyaflar : Dokuma, örgü, tel bobin uygulamalarında ve tek yönlü bantlarda kullanılmaktadır. Bütün reçinelerle kombine edilebilirler Kırpılmış Elyaflar : Genellikle enjeksiyon kalıplamada ve basınçlı kalıplarda makine parçaları ve kimyasal valf yapımında kullanılırlar. Elde edilen ürünler mükemmel korozyon ve yorgunluk direncinin yanı sıra yüksek sağlamlık ve sertlik özelliklerine de sahiptirler.

Karbon Elyaf Üretimi: Karbon, yoğunluğu 2.268 g/cm3 olan kristal yapıda bir malzemedir. Karbon elyaflar cam elyaflardan daha sonra gelişen ve çok yaygın olarak kullanılan bir elyaf grubudur. Karbon ve grafit elyaflar organik maddelerden üretildikleri için organik fiber olarak da adlandırılırlar. Ham madde olarak PAN, Selüloz (Rayon) ve Zift (Pitch) olarak kullanılır. Dolayısı ile de üretildikleri maddelere göre isim alırlar. Günümüzde rayon sadece çok düşük modüllü elyaflar için kullanılır. Bu hammadde inert bir atmosferde 1000- 3000°C civarına ısıtılır ve aynı zamanda çekme kuvveti uygulanır. Bu işlem mukavemet ve    tokluk sağlar. Ancak yüksek maliyet nedeniyle rayon elyaflar uygun değildirler. Elyaf imalatında genellikle rayonun yerine poliakrilonitril (PAN) kullanılır. PAN bazlı elyaflar 2413 ile 3102 MPa değerinde çekme mukavemetine sahiptirler ve maliyetleri düşüktür.

Petrolün rafinesi ile elde edilen zift bazlı elyaflar ise 2069 MPa değerinde çekme mukavemetine sahiptirler. Mekanik özellikleri PAN bazlı elyaflar kadar iyi değildir ancak maliyetleri düşüktür. Zift tabanlı karbon elyafları göreceli olarak daha düşük mekanik özelliklere sahiptir. Buna bağlı olarak yapısal uygulamalarda nadiren kullanılırlar. Karbon elyafın gerçek özellikleri üretim metoduna bağlıdır. Endüstriyel olarak karbon elyaf üretim metotları termal oksidasyon ve organik precursor kullanılarak grafitleme işlemleridir. PAN tabanlı karbon elyafları kompozit malzemeleri daha sağlam ve daha hafif olmaları için sürekli geliştirilmektedir. PAN’ın karbon elyafına birbirini takip eden dört aşamada dönüştürülmektedir;

1. Oksidasyon: Bu aşamada elyaflar hava ortamında 300oC’de ısıtılır 1. Oksidasyon: Bu aşamada elyaflar hava ortamında 300oC’de ısıtılır. Bu işlem, elyaftan H’nin ayrılmasını daha uçucu olan O‘nin eklenmesini sağlar. Ardından karbonizasyon aşaması için elyaflar kesilerek grafit teknelerine konur. Polimer, merdiven yapısından kararlı bir halka yapısına dönüşür. Bu işlem sırasında elyafın rengi beyazdan kahverengiye, ardından siyah olur. 2. Karbonizasyon: Elyafların yanıcı olmayan atmosferde 3000°C’ye kadar ısıtılmasıyla liflerin 100% karbonlaşma sağlanması aşamasıdır. Karbonizasyon işleminde uygulanan sıcaklık üretilen elyafının sınıfını belirler;

3.Yüzey iyileştirmesi karbonun yüzeyinin temizlenmesi ve elyafın kompozit malzemenin reçinesine daha iyi yapışabilmesi için elektrolitik banyoya yatırılır. 4. Kaplama; Elyafı sonraki işlemlerden (prepreg gibi) korumak için yapılan nötr bir sonlandırma işlemidir. Elyaf reçine ile kaplanır. Genellikle bu kaplama işlemi için epoksi kullanılır. Kompozit malzemede kullanılacak olan reçine ile elyaf arasında bir ara yüzey görevi görür.

Karbon Elyafın Uygulanışı: Karbon elyaf yapıştırılacak yüzeyin hazırlığının doğru yapılması çok önemlidir.Uygulanacak yüzey;yağ,kir,zayıf kısımlar,sıva ve boyalardan,kumlama veya taşlama gibi mekanik yöntemlerden biri kullanılarak temizlenir.Yüzey bozuklukları düzeltilir.Epoksi yapıştırıcı hazırlanan yüzeye sürülür.Karbon elyaf iyice gerilerek yapıştırılır ve epoksi ile iyice doyurulur.Karbon elyaf üzerine son kat epoksi uygulanır.

Kullanım Avantajları: Yüksek çekme dayanımı ve elastisite modülüne sahip olması, yüksek ısılarda özelliğini koruma ve yüksek yorulma dayanımı,raf ömrünün oldukça uzun olması,korozyona karşı dayanıklılık göstermesi,düşük yoğunluğu sayesinde hafif olması. Kullanım Dezavantajları: Maliyeti yüksek pahalı bir malzeme oluşu,liflerin sınırlı uzama özelliklerinin bazı darbe sorunlarına neden olması,sahip olduğu elektrik iletkenliği sebebiyle bazı alanlarda kullanılamaması.

Kompozit Malzemelerin Hava Taşıtlarında Sağladığı Avantajlar: Uçaklar genellikle gövde ağırlığı kontrollu, hizmet ömrü uzun , sistem dizaynının ana hatları ve maliyet karakterlerinin yanı sıra belirli  mesafe, seyir sürati ,irtifa gibi performans gereksinimlerini karşılayacak şekilde dizayn edilirler.. Diğer tüm koşulların eşit olduğu durumlarda, ağırlığı en az tutulan dizayn kriteri en uygun olacaktır. Buna göre uygun özelliklere sahip hafif metaller en iyi verimi sağlayacaktır. Kompozit malzemeler bu amaçla kullanılabilecek uygun bir malzeme grubunu oluşturmaktadır.Kullanıldıkları yerler aşağıda verilmiştir. - Uçak gövdesi, kanat ve kuyruklarında - Tavan, kiriş ve koltuklarda Roketler: Enjektör konisi, motor kutusu Uydular: Antenler, batarya panelleri

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ :) SADETTİN NAMLISARAÇ-1311140049 ŞEREF SEZİKLİ-1311140061 MERT AKIN GÖKTUĞ-1311140038

• www.kompozit.com.tr • TÜBİTAK dergisi • Bilim teknik dergisi • www.aksaca.com