ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Advertisements

Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları:
BASINÇLI KAPLAR Kazanlar Kompresörler Buhar ve sıcak su kapları
Sanayide Enerji Verimliliği Etüdü Çalışmaları
GAZ ABSORPSİYONU SİSTEMLERİ TASARIMI
JEOTERMAL ENERJİ KULLANIMINDAKİ POMPALAR
SANAYİDE ENERJİ TASARRUFU ve VERİMLİLİK
Bölüm 8 EKSERJİ: İŞ POTANSİYELİNİN BİR ÖLÇÜSÜ
GÖKHAN ÇAMLIYURT ÖMER TOK MUSTAFA ŞENYARAR
5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi
SANAYİDE ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİZ? 1
ÖRNEK FABRİKA RAPORU ENERJİ TASARRUFU ÇALIŞMASI RAPOR FORMATI
The art of Engineering The art of Engineering.
SU, HAVA, TOPRAK,MADEN VE ELEKTRİK!!!
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Bantlı götürücüler İlke olarak bantlı götürücü, bir ucundaki kasnaktan tahrik edilir. Tahrik kaynağı genellikle bir elektrik motorudur. Tahrik edilen kasnağın.
Bölüm 6 AKIŞ SİSTEMLERİNİN MOMENTUM ANALİZİ
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
AKIŞ ÖLÇÜMÜ.
Elektrik Enerjisi Üretimi
Yakıtlar ve Yanma 9.Hafta
ISI VE SICAKLIK.
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
Ders: ZYS 426 SULAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI Konu: 3
Fosil Yakıtlı Kuvvet Santralleri
Dört stroklu diesel motor
BUHAR ve KIZGIN YAĞ KAZANLARINDA AKIŞKAN YATAK TEKNOLOJİSİ
ISI VE SICAKLIK.
Makine ve Teçhizat Dersi 4. Hafta
BÖLÜM-8 HİDRONİK VE HAVA TAŞIMA SİSTEMLERİNDE ARIZA BULMA.
PİROLİZ.
OE OKSİJEN ZENGİNLEŞTİRMELİ BRÜLÖRÜ
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
ISI VE SICAKLIK.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
SULAMA MEKANİZASYONU Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN.
Active Control of Spray Combustion
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi PERFORMANS ÇEVRİMİ ANALİZİ.
TERMİK SANTRAL.
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
Pompalar Bir sitemde, akışkanın akmasını sağlayan mekanik düzeneklerdir.Sürtünmeden dolayı meydana gelen kayıplara karşı koyabilmek ve yer çekimi kuvvetine.
BÖLÜM-3.1 KONDENSERLER.
Diesel Motor Karakteristikleri
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
POMPALAR, FANLAR VE KOMPRESÖRLER
NET 207 SENSÖRLER VE DÖNÜŞTÜRÜCÜLER Öğr. Gör. Taner DİNDAR
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
Isı Pompaları ve Uygulamaları
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
KAT ISITMASI Kat kaloriferi.
BUHAR KAZANI. Neden buhar? 1) Buhar, yüksek miktarda ısı enerjisi taşır. 2) Sabit sıcaklıkta ısı transferi sağlar. 3) Isıtılacak madde ve yüzeylerde homojen.
TERMİK SANTRAL NEDİR Yanmayla ortaya çıkan ısı enerjisinden elektrik enerjisi üreten merkez. Yanma, bir kazan yada buhar üretecinde gerçekleştirilir ve.
ISITMA SİSTEMLERİNİN GELİŞİMİ
HİDROLİK SUNUM 7 KAVİTASYON.
TERMIK SANTRAL. TERMIK SANTRAL NEDIR? ana işletici makinesi buhar gücüyle çalışan güç santralıdır. Isıtılan su buhara dönüştürülerek bir elektrik üretecini.
Sunum transkripti:

ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ FOSİL-YAKIT SİSTEMLERİ Giriş Kazan Besleme Pompası Yanma Havası Sistemleri Yakma Yöntemleri ve Sistemleri

Giriş Bu bölümde fosil-yakıt sistemlerinin çalışması, yakma yöntemleri ve sistemleri ve yardımcı ekipmanları hakkında daha detaylı bilgi verilecektir. Kömür, gaz ve sıvı yakıt yakma sistemleri hakkında bilgi verilecektir.

Fanlar ve Pompalar Kazan Besleme Pompası Buhar-üretim sistemlerinde pompalar iş gören akışkanı (su) buhar kazanına sevk etmek için kullanılırken, fanlar ise ocağa yanma havasını temin etmede kullanılır. Bu makinalar için en önemli parametre mekanik verimdir ve aşağıdaki gibi tanımlanır; Kazan Besleme Pompası Kazan besleme pompaları kazana basınçlı su sağlarlar ve genellikle çıkış basınçları için geniş bir aralık söz konusudur. Bu maksatla çoğunlukla santrifüj pompalar kullanılır ve bu makinaların performansı ise pompa özgül hızı , ns, kavramı ile ölçülür. Pompalar için özgül hız 1 m manometrik yükseklikte 1 m3/san debi veren pompanın devir sayısı olarak tanımlanır ve birimi d/dak dır. Bir pompa için özgül hız aşağıdaki gibi tanımlanır;

Kavitasyon Kavitasyonun etkisi ile hasar görmüş pervaneye Pompalarda kavitasyon sakınılması gereken bir olaydır. Pompa çarkı üzerinde sıvı basıncı buhar basıncının altına düşerse kavitasyon başlar. Çark yüzeyinde buhar habbeleri oluşur ve bu buhar kabarcıkları basıncın daha yüksek olduğu bölgeye sürüklenince söner ve bu ani çöküşün yarattığı basınç farkı çark yüzeyine etki eden darbelerin ortaya çıkmasına neden olur ki buda çark yüzeyinde erozyona yol açar. Kavitasyon sadece çark yüzeyinde fiziksel tahribata neden olmaz aynı zamanda mekanik verimde çok ciddi düşüşe ve pompanın gürültülü çalışmasına neden olur. Kavitasyonun etkisi ile hasar görmüş pervaneye

Kavitasyon Kavitasyondan sakınmak için pompa girişindeki emme basıncı belli bir değerin altına düşmemelidir. Bu konuyla ilgili olarak net pozitif emme düşüsü, NPSH diye adlandırılan bir parametre tanımlanır. NPSH teorik olarak pompa emme basıncı ile buhar basıncı arasındaki farktır. Gerçekte buna emme tarafındaki basınç kayıpları da eklenmelidir.

Tek kademeli ve çok kademeli santrifüj pompalar Tek Kademeli Bir Santrifüj Pompa

Yanma Havası Sistemleri İki tip hava kompresörü mevcuttur, bunlar hacimsel veya pozitif deplasmanlı hava kompresörleri ve dinamik hava kompresörleridir. Birinci kategoride hava çoğunlukla bir piston tarafında sıkıştırılır ve tipik örnek pistonlu tip hava kompresörleri verilebilir. Bunlar düşük kapasiteli (hacimsel debi), yüksek düşüye sahip ve kesikli (pulsatif) akışa sahip ekipmanlardır. Bu nedenle bir basınçlı hava tankları olmak durumundadır. Dinamik hava kompresörlerinde, yüksek devirli bir çark momentumunu havaya aktarır. Dinamik hava kompresörleri eksensel-akışlı ve santrifüj hava kompresörleri olarak iki ana gruba ayrılırlar. Bunlar yüksek kapasiteli, basınç artışı (düşü) nispeten düşük ve sürekli akış sağlayan makinalardır. Eksenel-akışlı hava kompresörleri gaz türbinlerinde ve türbojet motorlarda yaygın olarak kullanılmakla beraber son yıllarda özellikle büyük yanma sistemlerinde tercih edilmektedirler.

Yanma Havası Sistemleri Yanma sisteminde kullanılan kompresör

Yanma odasında kullanılan fan İki tip mekanik-çekişli sistem söz konusudur. Ya taze yanma havası bir fan vasıtasıyla yanma odasına sevk edilir ki bu cebri-çekişli sistem olarak adlandırılır, yada baca tarafına konmuş bir fan ile yanma odasındaki yanma ürünleri çekilerek bacaya gönderilir. Birinci tür mekanik-çekişli sistemleri (f-d) indisi ile ikinci tür sistemleri de (i-d) ile göstereceğiz. Egzost tarafına fan konması durumunda yanma ürünleri yanma odasından emilerek bacaya pompalandığı için yanma odası fanın emme basıncı altındadır, yani yanma odasında negatif basınç söz konusudur ve bu sızıntı problemini ortadan kaldırır. Ama fan sıcak egzost gazlarına ve duman içerisindeki uçucu küle maruzdur. Özellikle uçucu kül fan kanat yüzeylerinde toplandığı için hem erozyona hem de titreşime neden olur. Dengeli bir çekiş için pek çok yanma sisteminde her iki fan da kullanılır. Yani hem egzost fanı hem taze hava fanı aynı anda kullanılır.

Gaz yakıt yakma sistemleri Gaz yakıtlar yakması en kolay yakıtlardır. Gaz yakıt yanmadan önce herhangi bir ön hazırlığa ihtiyaç duymaz. Sadece orantılı olarak hava ile karıştırılıp ve ateşlenir. Atmosferik gaz brülörü

A Refraktörlü Gaz Brülörleri

Sıvı yakıt yakma sistemleri Sıvı-yakıtlar doğal gaza göre yakması daha zor bir yakıttır. Çünkü brülörün yakıtı yanmaya hazırlaması, orantılı olarak hava ile karıştırması ve yakması gerekir. Fuel-oil’i yanma için hazırlamada kullanılan yöntemler brülör içerisinde ısıtarak buharlaştırma veya gazlaştırma veya atomizasyon olarak adlandırılabilirler.

A Atomizer fuel-oil brülörü Konik başlık yüksek hızlarda (3500 d/dak) dönerek sıvı yakıt filmine bir dönme hareketi kazandırır ve santrifüj etki ile hava akımı içerisine sevk eder. Atomizer fuel-oil brülörü

A Döner-başlıklı brülör Fuel-oil dağıtma sistemi

Kömür yakma sistemleri Stoker Ocaklar En eski kömür yakıcı ocaklar stoker ocaklardır ve günümüzde hala kullanılmaktadırlar. Küçük kapasiteli işletmelerde kullanılmaktadırlar. Kömür hareketli ızgara üzerine dökülür ve sonra ızgara üzerinde yakılır. Yakma yatağının alt kısmından primer yanma havası verilir bu yolla hareketli ızgara bir miktar soğutulmuş olur. Yanmanın tamamlanması için ise alev üstünden sekonder hava verilir. Çok değişik tiplerde stoker tasarımı mevcuttur. Zincirli-ızgara ve titreşimli-ızgara en yaygın tiplerdir ve şekilde görülmektedir.

a Zincir-ızgara stoker

a

a Titreşimli ızgara

a Atma ile doldurmalı ızgara

a Doğrudan toz kömür yakma sistemi