Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME ASSESSMENT Ders 1: Tarihsel, Felsefi ve Yasal Boyutları Prof. Dr. Tevhide Kargın.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
DEĞERLENDİRME ve BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Nitel Araştırma Süreci
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Uygulanan Tipik Performans Testleri Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu

Genel Bİlgİler Bu envanterin amacı kişilik ve kişiliğin nitelikleri hakkında fikir sahibi olmaktır. Kliniklerde tanısal değerlendirme için kullanılabilinecek veri sağlamaktır. Oya Sorias tarafından çevrilen MMPI Uygulama ve Yorumlama Rehberinde Graham (1998), yayın tarihini 1943 ve yayıncıyı ise Amerikan Psikoloji Birliği olarak belirtmiştir. Öner(1997) ise Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler adlı kitabında bu envanter için gösterdiği kaynakta yayın yılını 1967 olarak, yayıncıyı ise The Psychological Corporation olarak göstermiştir.

Öner(1997) kitabında MMPI’ın yalnızca grup formundan bahsedilmektedir Öner(1997) kitabında MMPI’ın yalnızca grup formundan bahsedilmektedir. Graham(1998) ise dört tip formdan bahseder: Bireysel(kutu) formu: Eğitim düzeyi düşük/ formu okuyarak doldurmada sıkıntı çeken bireyler için. Maddeler 8*9 boyutunda kartlara ayrı ayrı yazılı ve yönerge ile birlikte kutu içindedir. Kutuda ‘doğru’, “yanlış” ve ‘bilmiyorum’ bölümleri vardır. Kişi karttaki maddeyi okur, uygun gördüğü bölüme bırakır. Bilmiyorum hanesine 10 dan fazla kart bırakılamayacağı yönergede belirtilmiştir.

Grup(Kitapçık) Formu: Bireysel/ grup olarak uygulanabilir. Ekonomiktir. Kağıt-kalem türünde bir envanterdir. Maddeler kitapçık içinde sunulur. Ayrı cevap kağıdı bulunmaktadır. Kişi maddeyi okur, doğru ya da yanlış seçeneklerinden birini işaretler. Eğer bir fikri yoksa, cevap vermemesi söylenir. Ancak cevapsız soru bırakılmamasının önemi vurgulanır.

R Formu: Maddeler sert kapaklı ve telle birleştirilmiş bir kitapçık içindedir. Fiziki şartlara (örn. masa yoksa) uyum kolaylığı amaçlanmıştır. Teyp Formu: Okuma zorluğu ileri düzeyde olanlar için kullanılır. Madde teypten çalınır, teyp kişi ya da uygulayıcı tarafından durdurulur, testi alan kişi cevap verir. Birey ya da uygulayıcı yanıtı kayıt eder.

Uygulanan formları: MMPI- Minnesota Multiphasic Personal Inventory (566 madde) MMPI-A : 478 madde MMPI-2: 576 madde (1989 revizyonu)

Revizyon çalIşmalarI 70’li yıllarda envantere yönelik eleştiriler: -dilinin eskimesi -orijinal norm gruplarını temsil etmede yetersizliği -envanterin yaşlanması Bu gerekçelerle 1982 yılında revize çalışmaları aşağıdaki amaçlar doğrultusunda başlamıştır: -dili eskiyen maddeleri değiştirmek -maddeleri günlük durumları kapsayacak şekilde uyarlamak(tedaviye uyma, sorumluluk alma, iş tutumu gibi) -günümüzü daha iyi temsil eden bir örneklem standardizasyonu yapmak -yetişkin ve ergenler için MMPI hazırlamak

Bu doğrultuda; -Orijinal maddelerin %14ü dili, içeriği eskidiği ya da gramer hataları nedeniyle değiştirilmiştir. -Orijinal maddelerin yanına 154 madde ilave edilmiştir(104 madde ergenlik sorunları, 50 madde ise tedavi sorumluluğunu araştırmaktadır.) -Revizyon çalışmaları 1989 yılında tamamlanmıştır.

TESTİN YAPISI VE AMACI 1) TESTİN GENEL TÜRÜ Ölçülen davranış türüne göre TİPİK TEPKİ TESTİ Testi alan birey sayısına göre GRUP TESTLERİ Testte Yer Alan Uyarıcıların Kapsamına Göre SÖZEL TESTLER Test Sonucunun Yorumlanmasında Kullanılan Ölçüt Türüne Göre NORM DAYANAKLI TEST

TESTİN KAPSAMI Envanterin, sağlığı, psikomatik belirtileri, nörolojik bozuklukları , motor bozuklukları, cinsel, dini, politik ve sosyal tutumlar, eğitimsel, meslek, ailevi ve evlilik sorunları ile çeşitli nevrotik ve psikotik eğilimleri ölçmeyi amaçlayan maddeleri vardır.

kAYNAKÇA Cohen, R. J., & Swerdlik, M. E. (2013). Psikolojik test ve değerleme-testlere ve ölçmeye giriş. Çev. Ed. E. Tavşancıl). Ankara: Nobel Akademi.(Orijinal eserin yayın tarihi 2010). ISO 690