GOTİK DÖNEM Fransa’da ortaya çıkar Erken Gotik 12. y.y.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİTE : 8 HEPİMİZİN DÜNYASI. ÇOCUKLARIN ORTAK YÖNLERİ VE İLGİ ALANLARI Çocuklar; Sevmeye,Sevmeye, Korunmaya,Korunmaya, Bakılıp büyütülmeye muhtaçtır.Bakılıp.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Mısır danatında resim ve heykel
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Program Tasarım Modelleri
Italya. İ talya, 1861 yılında birli ğ ini sa ğ layana dek tek bir ülke de ğ ildi. İ talya topraklarındaki küçük devlet ve krallıklar birbirleri arasında.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
FOVİZM - KÜBİZM PINAR-ALMİNA-ALEYNA. FOVİZM NEDİR ? Fovizm, yılları arasında Henri Matisse tarafından Fransa'da geliştirilen bir sanat akımıdır.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Metinlerin Sınıflandırması
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Program Tasarım Modelleri
Karşılaştırmalı Eğitim
Kırınım, Girişim ve Müzik
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRSEL KÜLTÜR 9. Görüntü Teknolojileri II İmgenin Yeniden Üretimi. Yrd
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yazı Sistemleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Gelişim ve Temel Kavramlar
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
İş ve Meslek Sosyolojisi
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

GOTİK DÖNEM Fransa’da ortaya çıkar Erken Gotik 12. y.y. Yüksek Gotik 12. y.y. Sonu – 14. y.y. başı Geç Gotik 14-15. y.y Skolastik Felsefe (school), okul felsefesi, okulda öğretilen felsefe Fransa’da aynı zaman dilimi içinde aynı coğrafyada görülür. Skolastik felsefenin temeli kutsal kitap En doğru bilgi kutsal kitapta vardır, yeni bir bilgiye gerek yok. Dolayısıyla deney, gözlem, yorum yasak. En fazla Aristo’nun sistematize ettiği dini öğreti kabul edilebilir. Her şey Tanrı için. Bireyin önemi yok. Gotik Katedraller taşa oyulmuş “summa” lardır.

Göksel Kilise Plan tipleri daha öncekileri tekrarlar ama artık sivri kemerle ve ince uzun taşıyıcı sütunlar tercih edilir. Gotik katedrallerde düz taş etkisi hissedilmez. İçte ve dışta duvar yüzeyleri bölünür ve işlenir. Hiç boş yer bırakılmaz. Üst örtü tonoz çeşitleri: çapraz tonoz, ağ tonoz, kaburgalı çapraz tonoz Kuleler devam eder ve Romanesk dönemdekilerden daha yüksek yapılır. Yükselen yapıyı sağlamlaştırmak için yapıya dıştan destek atılır. Bu desteklerde de yükselme duygusu hakimdir. Bunlara bu yüzden uçan payanda denir. Özellikle dış tasarımda iç boş yer bırakılmadan heykel uygulamaları dikkati çeker. Ayrıca cephenin tam ortasında gül pencere, rozet pencere de denilen yuvarlak pencere önemli bir alanı kaplar. İçte ve dışta dikkati çeken bir diğer önemli bezeme ise vitraylardır.

Gotik, sivil ve dünyevi bir görüntüye bürünerek, manastırlar ve güçlü dini çevrelerin dışına taşmış toplumsal özellik gösteren dini bir sanattır. * Gotik sanata yön veren kişilerin din adamı kökenli olmasına rağmen, sanatın gelişmesine olanak tanıyan ortam şehirli tüccarlar ve sanatkarların ağırlık kazandığı şehir ve kasaba kurumlarıdır. * Yapılan eserler şehirli gurupların ve şehirlerin gücünü gösterir. * Gotik sanat kilise ve manastırlardan çok milli kimliklerini kazanmaya başlayan krallıklar ve şehir cumhuriyetlerinin sanatıdır. * Gotik sanat ortamının etkin sanat kolu mimaridir, bu eserlerle şehirli gurupların ve toplumların inancını ve gücünü gösterirken, kilise dinin ilham kaynağı olma amacındadır.

Katedraller, Ortaçağ kentlerine biçim vermiş, kent ekonomilerinin gelişmesine önemli katkıda bulunmuşlardır. Bu dev yapıların tamamlanması, çok kere yüzyıldan fazla sürüyor, kent, onun çevresinden başlayarak halkalar halinde genişliyordu. Ayrıca yapı, il ve çevresinden çok sayıda işçiyi kendine çekiyor, ekonomik etkinlik de o ölçüde canlanıp büyüyordu. Gotik katedrallerde daha geniş nefler, daha ışıklı bir ortam ve kendini yukarlıara çeken daha hafif bir mekan ile karşılaşılır. Gotik mimarinin bu başarısı iki yeni buluşa dayanır. Birincisi sivri kemerlere dayanan kaburgalı tonoz sistemidir. ıkincisi ise yapıyı dıştan destekleyen payanda kemerlerinin kullanılmış olmasıdır. Romanesk mimaride kullanılan yuvarlak kemerlerin yerini Gotik mimaride sivri kemerler almıştır. Böylece kemere binen yükün yanlara doğru zorlaması azaltılıp, aşağı doğru akması sağlanmıştır. Ayrıca kaburgalı yapısıyla tonozun ağırlığı azaltılmış, kemere daha az yük bindirilmiş olur. Ama kemerler sivri olsa da bir ölçüde dışa zorlama söz konusuydu. Kemerleri taşıyan demet biçimi sütun ya da ince ayaklar bu zorlamaya dayanmayabilirdi. Mimarlar bu sakıncayı gidermek için kritik noktalarda payanda kemerleri kullanmışlardır. Payanda kemerleri yapıların yan ve arka cephelerinin bir yapı iskelesi görünümü almasına yol açıyordu.

Tonoz: Örgü teknikleri kullanılarak inşa edilmiş,akgir,eğrisel yüzey ya da yüzeylerden oluşan mimari örtü ögesi.

Payanda:Duvarın dışa doğru eğilmesini önlemek amacıyla,karşı yönde inşa edilen destekleme sistemi. Uçan Payanda:Haçvari tonozların yük etkisiyle taşıyıcı ayakları iterek yıkılmasını önlemek amacıyla,bu ayaklara dışarıdan verilen destek.

Heykel alanında romandan gotiğe geçiş daha yavaş oldu Heykel alanında romandan gotiğe geçiş daha yavaş oldu. Roman üslubunda özgü saçma ve korkunç öğelerin yerini daha dingin daha insancıl ve özellikle konusu insan ve yaratılış görüntüler aldı. Önceleri heykellerin başlıca özelliği bedenlerin çok uzun yapılması, çizgilerinse idealleştirilmesiydi; giyim ve saç biçimlerinin aşırı işlenmesiyle bu olgu daha da vurgulanıyordu. Ardından gözlemler daha gerçekçi olmaya başladı; yaşama yakınlaştı; doğal öğelere (yapraklar, hayvanlar)yer verildi. Çocuk İsa ve Meryem en çok işleneler arasına girdi. Ortaçağ sanat ve kültürü skolastik felsefenin etkisi ve kontrolüyle gelişmiş bir kültürdür. Ortaçağda sanatçının işinin içinde yaşadığı toplum tarafından beğenilmesinin, kabul görmesinin önkoşulu sanatçının toplumun bu beklentilerini karşılaması, toplumun değer yargılarıyla uyum içinde olmasıdır. Çağın bu özgün koşulları, dönemin felsefesi ve sanatı arasında oldukça yakın bir ilişki bulunduğu ve felsefenin belki de tarihin başka bir döneminde görülmeyecek bir biçimde sanatı etkilediği görülmektedir. Ancak Ortaçağ sanatının biçimlenmesinde feodal sosyo-ekonomik yapı, kentlerin ve kentsoylu orta sınıfların doğması, kilisenin politik niteliği, lonca sisteminin niteliği ve teknoloji de en az felsefe kadar etkin rol oynamıştır.

Aynı yücelik, Paris Notre Dame Katedrali’nde, belki de daha çok, doğa ve bitkisel süsleme zenginliğiyle kendini gösterir. Amiens Katedrali’nin, yapımına 1220’de başlanan ve on beş yıldan daha az bir sürede bitirilen batı cephesi, bu dönemdeki heykel grupları içinde en bütünlük gösterenidir. Elbise kıvrımları daha ağır, hareketler basit ve doğal, yüzler köylü tipli, hikayelerse renklidir. Reims atölyesi Amiens’le hemen hemen çağdaştır. Birçok atölye, o güne kadar asla erişilmemiş en karmaşık bir programı gerçekleştirme amacıyla XIV. Yy.a kadar birbirini izleyecektir. Yapının her ye anıt al heykelin doruğunu simgeleyen son derece zengin süslemeler kaplar. Tasvirlerdeki coşku, dini duygulardaki yeni eğilimleri yansıtır. Eskinin kalıntısı ağırbaşlılık yaşamı yücelten güçlü doğa duygusu profillerdeki sertlikle bir gülümseyişte beliren Tanrı’nın lütfu yan yanadır. Bir okul oluşturan kuzey sanatı, güneye de yayılır, ama Reims’ın canlılığına asla ulaşamadan kendi kendini tekrarlar, hantallaşır. XIII. yy’ın ikinci yansında, atölyeler her yerde sürüp gider: heykel sanatı, katedralin artık veremediği yeni bir soluk arayışındadır.

Fransa, Amiens Katedrali 13.y.y

Fransa, Amiens Katedrali

Fransa, Chartres Katedrali, 12.y.y- 13. yy ilk yarısı

Fransa, Chartres Katedrali, cephe

Paris Notre-Dame Katedrali 12. y.y. İlk yarısı-13. y.y. İlk yarısı

Fransa, Reims Katedrali 13.yy.ilk yarısı

Fransa, Reims Katedrali

İngiltere Salisbury Katedrali 13. y.y

Fransa’dan farklı olarak yatay tasarım ve düz apsis

Almanya Köln Katedrali