Eleştirel Akılcılık ve Doğa Filozofları -Antropo-epistemolojinin doğuşu ve Birinci Bilimsel Devrim- Ömer Faik ANLI, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Advertisements

KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.

COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
1.TROIA MODA HAFTASI 1.TROIA MODA HAFTASI TANITIM DOSYASI.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
KİMYA: YİRMİBİRİNCİ YÜZYIL BİLİMİ. KİMYA BİLİMİ BİLİMSEL METOD.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
DİYARBAKIR 2008.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
COĞRAFİ KONUM.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
AYŞE ÖZEL MERYEM ÖZDEMİR MERWAN RUBAR BEYAZGÜL MUHAMMED ENES YILDIRIM
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
"Şimdiki zaman geçmişin anahtarıdır"
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
HALİM GÜNEŞ.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
Sokrates Öncesi(Presokratik) Yunan Felsefesi
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Program Tasarım Modelleri
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Antik Uygarlıklarda 'Dünyayı Bilme Problemi' -Antropo-epistemolojinin doğuşu ve Birinci Bilimsel Devrim- Ömer Faik ANLI, Ph.D.
Bilim ve Felsefe -Antropo-epistemolojinin doğuşu ve Birinci Bilimsel Devrim- ‘Temsil’ – ‘Gerçeklik’ Ömer Faik ANLI, Ph.D.
BİLİM TARİHİNE GENEL BİR BAKIŞ
ŞEKİLLER.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM İLKELERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Gelişim ve Temel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
İş ve Meslek Sosyolojisi
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Sunum transkripti:

Eleştirel Akılcılık ve Doğa Filozofları -Antropo-epistemolojinin doğuşu ve Birinci Bilimsel Devrim- Ömer Faik ANLI, Ph.D.

Doğa Felsefesi ve Anropo-Epistemoloji Anaksimandros, Anaksagoras, Ksenophanes, Thales, Anaximenes

Eleştirel Akılcılık

Eleştirel Akılcılık Hellen Uygarlığı’nın Yedi Bilge’sinden biri olan Thales ve ardılı Anaksimandros arasında yaklaşık on beş yaş fark vardır. Bu iki düşünür arasındaki ilişki genel yoruma göre öğretmen – öğrenci ilişkisidir. Aynı şehrin (Milet) vatandaşı olan bu iki büyük ismin tanışıyor oldukları ve aynı konular üzerine çalıştıkları için de fikirlerinin doğrudan karşı karşıya geldiği ise yoruma yer bırakmayacak denli açıktır. Bu karşılaşmada hümanizm ve onun parçası olan antropo-epistemoloji için çok önemli bir gösterge açığa çıkmaktadır. Bu iki ismin en bariz ortak noktası tanrılara ya da herhangi bir aşkın unsura gönderme yapmayan evrensel kanunları aramalarıdır. Bunu da aşacak bir adımla bu kanunları (ya da ilkeleri) kuramsal bazda öne de sürmüşlerdir. 7 Bilge Solon (Σόλων) Chilon (Χείλων) Thales (Θαλής) Bias (Βίας) Cleobulus (Κλεόβουλος) Pittakos (Πιτακκός) Periandros (Περίανδρος)

Eleştirel Akılcılık Henüz yaşarken ‘bilgeliği’ ilan edilmiş olan Thales’e “yanılıyorsun” diyebilen ve bunu gerekçelendirebilen Anaksimandros eleştirel düşüncenin bilinen ilk büyük örneğini vermiştir. Belki de bu örnek, kendisinden yaklaşık iki bin beş yüz yıl sonra Einstein’ın Görelilik Kuramı üzerinden bir başka büyük bilgeye, Newton’a ‘yanılıyorsun’ demesi ile ölçüştürülebilecek boyuttadır. Hatta bu örnek Einstein – Newton örneğini bile aşabilecek değerdedir. Daha yaşarken ve karşısındayken ‘bilgelik’ nitelemesinin tüm ağırlığıyla donanmış ‘öğretmenine’ karşı gerekçeli bir ‘yanılıyorsun’ çıkışı ve ‘öğretmenin’ bunu rasyonel zeminde kabul edişi ancak antropo-epistemoloji temelinde mümkündür

Thales (M.Ö. 625- 546) Hakkında söylenenler: Platon, Theaitetos’ta onu, yıldızları incelerken önünde bulunan kuyuyu görmeyerek içine düşen dalgın, dış dünyadan tamamen uzak bir bilim insanı (doğa filozofu) olarak takdim eder. Aristoteles ise, bunun tersine onu, zeytinin var yılını önceden tahmin ederek, parasını bölgede bulunan zeytin ezme makinelerinin tümünü kiralamaya ayırarak, o yıl bol ürün gelince çok fahiş fiyatlarla ihtiyacı olanlara kiralayan bir işadamı olarak tanıtır. Herodot, Thales’in Lidya’nın Persler tarafından yıkılmasından önce, İonya yurttaşlarına Lidya istilasına karşı koyabilmek için başkenti Teos olacak bir federasyonda örgütlenmeleri yolunda tavsiyede bulunan biri olarak tanıtır.

Thales (M.Ö. 625- 546) Hakkında söylenenler: Başka bir anlatıma göre, Lidyalıların Medlere karşı yaptıkları bir seferde, Kızılırmak’ı rahatça geçebilmeleri için bu nehrin kenarında bir kanal kazdırıp, ırmağın sularını ikiye bölmek suretiyle üzerinde köprü yapılabilecek kadar seviyesini düşüren biridir. Denizcilere yönlerini kaybetmemeleri için Küçük Ayı Takım Yıldızını yön tayini için esas almaları gerektiğini öneren kişidir. Mısır’a bizzat giderek, dönüşünde ‘geometri bilimini’ ilk kez Yunan şehir devletlerine getiren kişidir. M.Ö. 585 yılının 28 Mayıs’ında meydana geldiği hesaplanan güneş tutulmasını önceden tahmin etmiştir / öngörmüştür.

Thales (M.Ö. 625- 546) Temel problematiği: Arkhe nedir? Bütün çoğulluğa ve değişime düzen veren ve her şeyin kendisinden oluştuğu temel unsur, ilke, doğa, neden nedir? Arkhe: Her şeyin kendisinden geldiği, kendisine gittiği, kendisinden yapıldığı şey; değişenin altında değişmeden kalan, varlığını devam ettiren temel bileşen.

Thales (M.Ö. 625- 546) Temel problematiğe dair teorisi: Thales’e göre, su her şeyin arkhesi, ilkesi, doğası, nedeni ve tözüdür. Dünya, suyun üzerinde yüzer.

Anaksimandros (M.Ö. 610-547) Anaksimandros’un doğumundan bir asır önce yaşayan ve Anaksimandros dönemimde Milet’te çok iyi bilinen Hesiodos’un tanrılarla bezeli anlatıları tedavüldeyken ve hemen her antik metinde buna rastlanırken, Doğa Üzerine başlıklı ve düz yazıyla bir kitap kaleme almak önemli bir farkın göstergesidir. Bu fark, Thales’in başlattığı geleneğe uygun biçimde, devrimci olarak kosmos’un “bütünüyle doğa ve fizik terimleriyle formüle edil”mesidir (Rovelli, 2014: 169).

Anaksimandros Bu kitapta öne sürülen tezler, ana hatlarıyla şöyledir: Meteorolojik fenomenlerin doğal nedenleri vardır. (…) Arz, uzayda yüzen sınırlı bir boyutu olan bir cisimdir. Düşüp gitmez, çünkü oraya doğru düşeceği özel bir doğrultusu yoktur, ‘başka bir cisim tarafından üstüne baskı uygulanmaz’. (…) Doğayı oluşturan şeylerin çokluğu, ‘sınırsız’, ‘tanımsız’, ‘belirsiz’ anlamına gelen ve ‘apeiron’ adı verilen kökenden veya ‘ilke’den türemiştir. Şeylerin birbirlerine dönüşmesi ‘zorunluluk’ tarafından düzenlenir. (…) Bütün hayvanlar başlangıçta denizde ya da eskiden yeryüzünü kaplayan suda yaşıyordu. Yani ilk hayvanlar balıklardır veya balık nevinden şeylerdir. Bunlar sonra yer kuruyunca karalara yayıldı ve bu yeni ortama uyum sağladı (Rovelli, 2014: 51-53).

Anaksimandros

Eleştirel Akılcılık: İki Teorinin Karşılaşması Thales: Temel problemimiz Arkhe problemi. Bana göre, arkhe su’dur. Her şey sudan gelmiştir. Suyun üç hali onun dönüşebilirliğinin açık kanıtıdır. Suyun yaşam için asliliği onun yaşamın nedeni olduğunu gösterir. Yeryüzü büyük okyanusta yüzmektedir. Nasıl ki Ege’de fırtına çıktığında tekneler sallanıyorsa, büyük okyanustaki doğal fırtınalarda depremlere neden olur. Anaksimandros: YANILIYORSUN Thales! Thales: Peki Anaksimandros, neden yanıldığımı ve senin fikrinin ne olduğunu söyleyebilir misin?

Eleştirel Akılcılık: İki Teorinin Karşılaşması Anaksimandros: İlk olarak, senin teorin problemi çözmüyor; sadece erteliyor. Sen Yeryüzü’nün ‘altında’ suyun olduğunu söylüyorsun. Bu durumda, suyun altında ne var? Teorik olarak, her ne koyarsan koy, soru yinelenecektir. Onun altında ne var? Thales: Senin yanıtın nedir? Anaksimandros: Dünya boşlukta durmaktadır. Thales: Peki, neden düşmüyor? Anaksimandros: Çünkü, düşeceği bir yön ve düşmesi için bir neden yok.

Diğer Doğa Filozofları Anaksimenes (M.Ö. 585-528): Arkhe havadır. Pythagoras (M.Ö. 590- 495): Arkhe ‘sayı’dır. Ksenophanes (M.Ö. 569-477): “Tanrılar insanlara her şeyi başlangıçtan itibaren vermemişlerdir. İnsanlar araştırma yaparak zamanla en iyiyi bulmuşlardır.” Herakleitos (M.Ö. 540- 480): Arkhe ateş’tir. Temel problem ‘değişim problemi’dir. Aslolan değişimdir; aslolan varlık değil, oluştur. Parmenides (M.Ö. 501-460): Varlık ‘bir’dir. Yeryüzü ve evren küre şeklindedir. Empedokles (M.Ö.490 – M. Ö. 430): Arkhe dört unsurdur; toprak, su, hava, ateş. Demokritos (M.Ö. 460-M.Ö. 360): Arkhe ‘atom’dur.

SUNUDA KULLANILAN KAYNAKLAR Hacking, I. (2016). Temsil ve Müdahale -Doğa Bilimleri Felsefesine Girişte Temel Konular-. Ozan Altan Altınok (çev.). 1.Baskı. İstanbul: Alfa Basım Yayım. Harari, Y. N. (2016). Hayvanlardan Tanrılara Sapiens. Ertuğrul Genç (çev.). 19. Baskı. İstanbul: Kolektif Kitap Bilişim. Lee, R.E. & Wallerstein, I. (ed.) (2007). İki Kültürü Aşmak –Modern Dünya Sisteminde Fen Bilimleri ile Beşeri Bilimler Ayrılığı. Aysun Babacan (çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Popper, K. R. (2015). Hayat Problem Çözmektir –Bilgi, Tarih ve Politika Üzerine-, 5. Baskı. Ali Nalbant (çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Rovelli, C. (2014). Miletli Anaksimandros ya da Bilimsel Düşüncenin Doğuşu. Atakan Altınörs (çev.). İstanbul: Bilge Kültür Sanat. Sayılı, A. (1991). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Üçüncü Baskı. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.