MUTLULUK KURAMLARI Ezgi Akıncı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RİSK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ-1
Advertisements

SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Hazırlayan; M. Doğan ERYILMAZ Okul Rehber Öğretmeni
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
SORUNLARIM VE ÇÖZÜMLERİM
Hayatta, birinin eksikliğini hissettiğimiz
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
Problem / Hedef Ağacı.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ GENEL BİLGİLER
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Hayatta,birşeyin eksikliğini hissettiğimiz
HAZIRLAYAN SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Ahlak Gelişimi.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
SORUNLARIM VE ÇÖZÜMLERİM
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
ÇOCUK VE SUÇ.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
GÜNLÜK & TASARIM GÜNLÜĞÜ
Fiziki Faktörler İklim iklim elemanlarından sıcaklık, bitki türlerinin çeşitliliği ve bunların yayılış alanları üzerinde etkilidir. Çünkü her bitkinin.
Faaliyet gösterdiğimiz hizmet sektöründe en büyük eksikliğin kalifiye iş gücü olduğundan yola çıkarak; ‘Aslolan insana verilen değerdir’ anlayışıyla kaliteli,
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
KENDİNİ GEÇEKLEŞTİRME
HAZIRLAYAN MİRAC ULUDAĞ SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI.
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ.
Araştırma Problemini Belirleme
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
SAĞLIĞIN SOSYAL BELİRLEYİCİLERİ
ERGENLİKTE ARKADAŞLIK ve ANNE BABALARA ÖNERİLER
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Hümanistik Yaklaşım Maslow.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
AİLEDE İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TUTUM DEĞİŞİMİNE KURAMSAL YAKLAŞIMLAR
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Sunum transkripti:

MUTLULUK KURAMLARI Ezgi Akıncı

Aşağıdan Yukarıya Mutluluk Kuramı Yukarıdan Aşağıya Mutluluk Kuramı Mutluluk Kuramları Uyum Kuramı Sabit Nokta Kuramı Aşağıdan Yukarıya Mutluluk Kuramı Yukarıdan Aşağıya Mutluluk Kuramı Erek Kuramı Etkinlik Kuramı Yargı Kuramı

Uyum Kuramı Bireyler, çevrelerine uyum sağlayan varlıklardır. Bireyler, yaşadıkları olaylara bir şekilde alışırlar. İnsanlar kaza geçirme, organ kaybetme, zengin olma gibi belirli yaşam olaylarıyla ilk kez karşılaştıklarında olumlu ve olumsuz çeşitli tepkileri verirler.

Yani insanlar zamanla bu olaylara ve koşullara alışmaktadırlar. Bu durumu bireyin mutluluğu açısından ele aldığımızda; bireyler, olaylar ve koşullardan uzun dönemli olarak etkilenmemektedir. Yani insanlar zamanla bu olaylara ve koşullara alışmaktadırlar. Hasretine alışırım (Gürses, 1997).

Örneğin; birden eline yüklü bir miktar para geçen insanın mutluluk düzeyi ve büyük bir kayıp yaşayan birinin mutsuzluk düzeyi de uzun sürmemektedir. Mutluluk düzeylerinde kısa sürede inişler ve çıkışlar olmakta fakat zamanla bu bireylerin mutluluk düzeyleri ortalama insanların mutluluk düzeyleriyle aynı seviyede kalmaktadır.

Bu kurama göre, bireylere haz veren aktiviteler bireyin yaşamında çok sık yer alırsa, zamanla bu durum haz verme özelliğini yitirir. Bireylerin yaşam olaylarına dayalı mutlu olma durumları geçici bir olgudur.

Sabit Nokta Kuramı İnsanların mutluluk düzeyleri yaşam olaylarından ziyade kişinin genetik yatkınlığı ve kişilik özellikleri açısından değerlendirilir.

İnsanların mutluluk düzeyleri çeşitli yaşam olaylarından etkilenerek kısa süreli değişiklikler gösterse de zamanla sabit noktalarına tekrar dönecektir. Burada sabit nokta kuramının uyum kuramından ayıran nokta, sabit nokta kuramı mutlulukta genetik yatkınlığı temel almasıdır.

Yukarıdan Aşağıya Mutluluk Kuramı Mutluluk bireyin kişilik özelliklerine bağlı bir olgudur. Bireyin yaşam deneyimlerini nasıl yorumladıklarına ve deneyimlerine nasıl şekil verdikleri buna dahil edilebilir yani fenomenolojik bir yaklaşımda bulunulmuştur.

Mutluluk bireyin dışında değildir. Kişinin çevresiyle etkileşimi sonucunda yaşadığı olumlu veya olumsuz olayları kişilik özelliklerine göre yorumlamalarının bir ürünüdür.

Aşağıdan Yukarıya Mutluluk Kuramı: İnsanlar mutlu olup olmadıklarına yönelik bir karara varmak için yaşadıkları hazların ve acıların değerlendirmesini yaparlar.

Bireylerin mutluluklarında temel olan şey; haz aldığı olayların ve yaşam doyumunun sıklığıdır. Bu kuram mutluluğu, kişinin yaşadığı küçük küçük mutlulukların toplamı olarak görmektedir.

Erek Kuramı İnsanlar, ihtiyaçlarını doyurdukları ve çeşitli amaçlara sahip oldukları zaman mutlu olmaktadırlar.

Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisiyle ilintili olan bu kurama göre bireylerin yaşama uyum sağlamalarını kolaylaştıran önemli faktörlerden biri ihtiyaçların doyumudur.

Psikolojik düzeyde ihtiyaçlara baktığımızda; yetkinlik, ait olma ve özerklik karşımıza çıkmaktadır. Bireyler bu ihtiyaçlarını karşıladıklarında mutlulukları artmaktadır.

Diğer faktör olan “amaç” da insanların mutlu olmasını sağlar. Amaç sahibi bireylerin, olmayanlara göre daha mutlu oldukları tespit edilmiştir.

Etkinlik Kuramı Bireylerin mutlu olmalarını sağlayan etmen, amaçlardan çok amaçlarını gerçekleştirmek için yaptıkları etkinliklere dayanır. Yani amaca ulaşılan yolda yapılan etkinlikler bireyin mutlu olmasını sağlar.

Yargı Kuramı Bireyler mutlu olmak için bazı ölçütler belirlerler ve bu ölçütlere ulaşıp ulaşmadıklarına bakarak mutluluk düzeyleri hakkında yargıya varırlar.

Eğer kişi beklediği ölçütün üstündeyse mutludur, tam tersi durumda mutlu değildir.

Araştırmalara göre mutlu bireyler kendilerini, kendilerinden daha kötü durumda olan bireylerle kıyaslarken mutsuz bireyler kendilerini, kendilerinden hem daha iyi hem de daha kötü bireylerle kıyaslarlar.

Bir başka faktör de, bireylerin yaşam standartlarının geçmişteki standartlardan daha yüksek olmasıdır. Bu durumda da bireyler mutlu oldukları yargısına varırlar.