Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
Kültürleme Kültürel değerlerin bireye kazandırılması sürecidir. Örn. Çocuklara ana dili öğretmek
KÜLTÜRÜN BOYUTLARI Kültürlenme Kültürleme Gelişigüzel Zoraki Kasıtlı Eğitim Kültürleşme Kültür
Eğitim Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla (kültürleme yoluyla) istendik yönde değişme oluşturma sürecidir.
Eğitim Eğitim Yaşantı Davranış İstendik Süreç Kasıtlı Kültürlenme
SİSTEM YAKLAŞIMI AÇISINDAN EĞİTİM
EĞİTİM EĞİTİMİN TÜRLERİ Formal Eğitim Örgün Eğitim Yaygın Eğitim Halk Eğitimi Hizmet İçi Eğitim İnformal Eğitim
İnformal (Plansız) Eğitim Yaşam içinde kendiliğinden oluşur. Amaçlı, planlı ve programlı değil; gelişigüzeldir. Ailede, sokakta, işyerinde, gazete okurken, televizyon izlerken kendiliğinden gerçekleşir. Öğrenme yolu gözlem ve taklittir. Kazanılan davranışlar istendik ve istenmedik olabilir. Formal eğitimle iç içedir. Yaparak yaşayarak öğrenme baskın olduğundan çoğu zaman formal eğitimden daha güçlüdür. Örnek: Arkadaş çevresinden sigara içmeyi öğrenen öğrencinin durumu
Formal (Planlı) Eğitim Amaçlıdır. Önceden hazırlanmış bir program çerçevesinde planlı olarak yapılır. Eğitim süreci öğretmen tarafından planlanır, uygulanır ve değerlendirilir. Eğitim süreci başlangıcından bitişine kadar kontrollüdür. Belli bir ortam ve mekanda (okul, ordu, halk eğitim merkezleri vs.) gerçekleştirilir. İstendik davranışlar kazandırılır.
Örgün Eğitim Belli yasalar çerçevesinde, belli plan ve program uyarınca belli yaş grubundaki bireylere okul ortamında verilen eğitimdir. Uzun sürelidir. Yaş gruplaması vardır. Kademelidir, aşamalıdır, önkoşulluk ilişkisi içindedir. Belli kademeleri toplumun tüm bireyleri için zorunludur. AŞAMLARI: Okul öncesi-ilk-orta okul-ortaöğretim-yükseköğretim-lisansüstü-doktora.
Yaygın Eğitim Örgün eğitim olanaklarından hiç yararlanmamış durumda olanlara, gittikleri okullardan erken ayrılanlara ya da örgün eğitim kurumlarında okumakta olanlara ve meslek dallarında daha yeterli duruma gelmek isteyenlere uygulanan eğitimdir. Yaş gruplaması yoktur. Gereksinim duyuldukça yapılır. Belli konu ve alanlarla sınırlıdır. Temel işlevi, okul eğitimini tamamlamak ve insanları yaşam boyu eğitmektir. Öğrencilere belge verilmektedir.
Not: Öğrenme öğretmenin ön koşuludur ancak öğretme öğrenmenin önkoşulu değildir.
Öğrenmenin Özellikleri Davranışta gözlenebilir değişme olmalıdır. Yaşantı ürünü olmalıdır. Davranıştaki değişme nispeten kalıcı olmalıdır. Davranış geçici olmamalıdır. Davranıştaki değişme sadece büyüme yada olgunlaşma sonucunda oluşmamalıdır.
Okul Toplumdaki bireylerin eğitilmesi işlevini üstlenen kurumların ortak adıdır. Okullarda bir grup öğrenciye, - toplumun ve bireyin ihtiyaçlarına göre - önceden hazırlanan programlar doğrultusunda - öğretim faaliyetleri sunularak, - öğrencilerde istendik davranış değişikliği meydana getirmeye çalışılır.
Bu eğitim ve öğretim etkinliklerinin gerçekleştiği yer neresidir? Okul kontrollü bir ortamdır. Okulda, öğrenciye kazandırılacak bilgi, beceri ve tutumlar önceden belirlenmiştir ve bunlar, bu konuların uzmanı olan öğretmenler tarafından planlı bir biçimde, düzenlenen öğretim faaliyetleriyle kazandırlılır. Bu eğitim ve öğretim etkinliklerinin gerçekleştiği yer neresidir?
teşekkürler