ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
SINIFTA KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE REHBERLİK HİZMETLERİ
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
ÇEKMEKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Özel Eğitime İhtiyacı Olan Çocukların Eğitim Sürecine Uyumu Kursu Çiğdem ÇAMUR Özel Eğitim Öğretmeni Ahmet KAHRAMAN.
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
DİĞER TUTUMLAR.
KAYNAŞTIRMA.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
BÜTÜNLEŞTİRME.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
Duygularını ve düşüncelerini ifade eder.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
TANILAMA.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ OKULA UYUM PROGRAMI ÖĞRETMEN KILAVUZU VE
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
Aile katılımının artırılması
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Sosyal Kabulün Artırılması
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
BE BEP NEDİR ?.
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
Sunum transkripti:

ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ

TUTUM Kişinin olaylar, olgular ve nesneler hakkındaki duygu, düşünce ve davranışıdır. Tutumlar sosyal ilişkilerde önemli bir etkendir; çünkü sosyal kabulü belirler.

ÖĞRETMEN TUTUMU: Örnek: Bütünleştirmeye/kaynaştırmaya yönelik olumsuz duygu ve düşünceye sahip bir öğretmenin sınıfındaki engelli öğrenciyi kabullenmesi ve ona karşı olumlu davranış sergilemesini bekleyemeyiz.

Çünkü davranışlar, duygu ve düşünce yapımızdan etkilenir. Kaynaştırma uygulamasının fayda sağlamayacağını düşünen öğretmen bu uygulamaya yönelik olarak sınıfında fiziki açıdan ve öğretim yöntemleri açısından uyarlamalar yapma eğiliminde olmayabilir.

Beklenti:Bireyden belli koşullar, durumlar ve olanaklar sağlandığında göstermesini beklediğimiz davranışlardır. Örneğin, öğretmenin engeli olan öğrenciye, ihtiyaç duyduğu konu ile ilgili (Türkçe, Matematik, öz bakım becerileri… vb.) öğrencinin yeterliliği ölçüsünde en üst düzeyde başarabileceği becerileri belirlemesi ve bunun için çaba sarf etmesi.

Öğretmenlerin özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik tutumlarını; Öğretmenin yaşı, Tecrübesi, Sınıfın düzeyi, Engelli çocuğun yetersizlik türü, Yetersizliğin derecesi Öğrenci ailesinin işbirliği Okul yönetimi ve personelden aldığı destek ETKİLEMEKTEDİR.

ÖĞRETMEN NELER YAPMALI? Öğrenciyle ilgili Tıbbi-Kişisel doğru bilgilere ulaşmak(Aileden öğrencinin hikâyesini öğrenme, varsa doktorundan, RAM ve Rehber Öğretmenden bilgi alma) Öğrencinin güçlü ve zayıf olduğu alanları belirler.

ÖĞRETMEN NELER YAPMALI? Öğretmen öğrenci ile ilgili gerçekçi beklentiler oluşturur. Bu bilgiler doğrultusunda öğretim sürecini planlar, gerekli düzenlemeleri yapar. (sınıf düzenlemesi, materyal hazırlanması, yöntem ve teknik belirleme vs.)

ÖĞRETMEN NELER YAPMALI? Öğrencinin öğrenme sürecine aktif katılmalarını sağlar. Öğretmen sınıfındaki diğer öğrencileri, sınıfa yetersizliği olan bir öğrencinin katılacağı fikrine hazırlar.

Örneğin, bir sınıfta zihinsel yetersizliği olan bir öğrenci için sınıf öğretmeni: ‘Bu çocuk hakkında zihinsel engelli, bu sınıfta olmaması gerekir, akademik beceri kazanamaz’ şeklinde düşünüyor ve öğrenciyi sınıfın arka sıralarına oturtuyor, sınıf içinde hiçbir etkinliğe katılmasına fırsat vermiyor ve hiçbir öğretimsel düzenleme de yapmıyor. Öğretmenin öğrenci ile ilgili olumsuz tutumlarını başkalarıyla paylaşması, öğrencinin, ailesinin ve arkadaşlarının olumsuz yönde etkilenmesine neden oluyor.

Öğrenci sadece sınıfa geliyor ve o gün ne isterse onu yapıyor Öğrenci sadece sınıfa geliyor ve o gün ne isterse onu yapıyor. Yapacak bir şey yok! Bu örnekte eğitim-öğretim süreci sonunda çocukta istenilen düzeyde davranış değişikliği olması beklenemez. Aynı okulda yine zihinsel yetersizliği olan diğer bir öğrenciye eğitim veren başka bir öğretmen, çocuğu izleyerek ve dosyasını inceleyerek öğrencinin yetersizliği konusunda araştırma yapıyor. “Neler yapabilirim?” sorusunu kendine soruyor.

Öğrencimle Yapılacak Çalışmalara Nasıl Başlamalıyım? Öz değerlendirmemi yaptım. (mesleki ihtiyaçlar) Çocuklarımı tanıdım. Okulumu tanıdım. Çevremi tanıdım. Sorunları belirledim. İhtiyaçları belirledim. Yardım alabileceğim yerleri/kişileri belirledim. Planlamamı yaptım (Öğretim sürecinde eğitimin paydaşları ve toplumun diğer üyeleri ile birlikte nasıl çalışırım?) Artık iletişime geçebilirim….

ENGELLİ AİLENİN TUTUMU: Özel gereksinimli çocuğu olan aileler, çocuklarının eğitim süreçlerine dâhil olmalıdırlar. Çocuklarının güçlü yanlarını, ihtiyaçlarını ve önceliklerini bilmeleri onların çocuklarıyla ilgili gerçekçi beklentilere sahip olmalarını sağlayacaktır.

Eğitimin devamlılığı açısından çocuklarını desteklemek adına neler yapmaları gerektiğini bilmeleri ise çocuklarının ilerlemesine katkıda bulunacaktır. Olumlu tutum içinde olmaları ise hem çocuklarına olumlu bir şekilde yansıyacak hem de okul ile gereken işbirliğini yapmalarını kolaylaştıracaktır.

ÖĞRETMEN ÖĞRENCİ AİLE

“İstemek, bireyi farklılıklarıyla kabullenmek her şeyin başlangıcıdır”

DİĞER ÖĞRENCİLERİN TUTUMLARI Zihinsel engelli bireylerin okurken yaşadığı güçlüklerin anlaşılması için: Öğrencilerinizin eline birer hikâye kitabı verin. Kitabı ters tutmalarını ve tersten okumalarını isteyin sonra düz çevirerek tekrar okumalarını isteyin aralarındaki farkı tartışın.

Engelli bireylerin el göz koordinasyonu kurmada yaşadığı güçlükler için: Bir aynanın önüne ayna ile birleşecek şekilde bir masa yerleştirin.Masanın önüne koyduğunuz sandalyeye bir öğrencinizi oturtun.Eline aynadan bakarak ipe boncuk dizmesini yada yazı yazmasını isteyin. Yaşadığı güçlükleri paylaşın.

CP, Beyin felcine bağlı kas kontrol güçlüğü çeken çocukların yazarken karşılaştıkları güçlüklerin anlaşılması için: Parmaksız bir fırın eldivenini öğrencinin eline takın.Diğer elini arkaya saklasın.Bir kâğıda kurşun kalemle adını, soyadını, adresini yazmasını isteyin. Aynı işlemi tahtada yapmasını isteyin. Karşılaşılan güçlükleri değerlendirin.

DİĞER AİLELERİN TUTUMLARI Özel gereksinimli çocukların kendi çocuklarıyla aynı ortamda ders görmesinden endişelenen aileler genelde, çocuklarının diğer çocuktan olumsuz davranışlar öğreneceğini ya da fiziksel olarak zarar göreceğini, aynı zamanda da çocuklarının akademik başarısının düşeceğini düşünürler.

Okul yönetimi ve rehberlik servisi ile işbirliği yapılarak olumlu tutum geliştirilmesi sağlanabilir.(toplantı, aile-çocuk etkinlikleri düzenleme vb..) Diğer velilerle sınıfta, özel gereksinimi olan bir öğrencinin olmasının kendi çocuklarına nasıl bir katkı sağlayacağı paylaşılabilir.

OKUL YÖNETİMİNİN TUTUMLARI Öğretmene Materyal Desteği Özel Gereksinimli Öğrencilere Karşı Önyargı Engelli Öğrencilerin Sınıflara Eşit ve Dengeli Şekilde Yerleştirilmesi O.G.Y.E.Birlikte Engellilere Yönelik Projeler

OKUL PERSONELİNİN TUTUMLARI Personel özel gereksinimli öğrencilerle çalışmaya başlamadan önce nasıl çalışılacağıyla ilgili bilgilendirilmelidir. Personele özel gereksinimi ve/veya engeli olan öğrencilerin bireysel farklılıkları hakkında bilgi verilmelidir.

DEĞİŞMELİYİZ

DEĞİŞMELİYİZ

DEĞİŞMELİYİZ

DEĞİŞMELİYİZ

DEĞİŞMELİYİZ

SONUÇ OLARAK: Okulda herkes bütünleştirme/kaynaştırma ile ilgili olumlu duygular beslediği sürece bütünleştirmenin başarılı olma olasılığı artacaktır. Olumlu tutum yalnızca öğretmenler tarafından değil, diğer öğrenciler, ebeveynler ve okul personeli tarafından da gösterilmelidir

Sabrınız için teşekkürler.