GELGİT NEDİR VE NASIL HESAPLANIR
GELGIT, AY VE GÜNEŞ’IN ETKISIYLE DENIZLERIN SÜREKLI YÜKSELIP ALÇALMASı OLAYıDıR.
GELGİT MIKTARıNıN TESPİTİ GEMILERIN UKC (UNDER KEEL CLEARANCE – GEMİNİN DİPTEKİ NOKTASı İLE DENİZ TABANı ARASıNDA KALAN MESAFE) HESABıNDA KULLANıLıR.
UKC HESAPLANıRKEN 2 ÖNEMLI MADDE DIKKATE ALıNıR: 1- MINIMUM UKC DE Ğ ERI. 2- MEVCUT KOŞULLARA GÖRE ETKI EDEN SQUAT EFFECT. DENIZ VE SWELL KOŞULLARı SUYUN DERINLIKLERINDEKI GEÇEN HAVANıN ETKILERI GEL-GIT (MED CEZIR) VE DI Ğ ER AKıNTıLAR DENIZ SUYUNUN ÖZKÜTLESINDEKI DE Ğ IŞIMLER DENIZ TABANıNıN STABILITESI (DENIZ KUMU FENOMENASı) ALıNAN ISKANDILIN, GEL-GIT BILGILERININ DO Ğ RULU Ğ U TEKNENIN DRAFTıNıN DO Ğ RU HESAPLANMASı (BÜYÜK TEKNELERDE HOGGING VE SAGGING OLASıLı Ğ ı) TEKNENIN BOYUTLARı VE MANEVRA KARAKTERISTIKLERI, HEEL VEYA TRIMDEKI DE Ğ IŞIMLERIN DRAFTLARA ETKISI. ÖZELLIKLE ENI GENIŞ OLAN TEKNELERDE HEEL DE Ğ IŞIMINDEKI ETKI FAZLADıR. HARITA ÜZERINDE BELIRTILEN SUALTı BORU, KABLOLARı, BATıKLAR GIBI DERINLI Ğ I DAHA DA AZALTAN DI Ğ ER ETKENLER.
SQUAT EFFECT VE HESAPLANMASI SQUAT EFFECT, Sı Ğ SULARDA TEKNE ILE DENIZ TABANı ARASıNDAKI HIDRODINAMIK ETKILER YÜZÜNDEN TEKNENIN DRAFTı’NıN ARTMASıDıR. SQUAT EFFECT AYRıCA TEKNENIN HıZıNA DA BA Ğ LıDıR. HıZ DÜ Ş TÜKÇE SQUAT EFFECT AZALıR, HıZ ARTTıKÇA SQUAT EFFECT ARTAR.
SQUAT EFFECT, A Ş A Ğ ıDAKI FORMÜL ILE HESAPLANıR: 1- AÇıK KANAL VE SULARDA: CB X V² / DAR KANALLARDA VE LIMANLARDA: 2 X CB X V² / 100 BURADAKI CB, MEVCUT DRAFT DE Ğ ERINDEKI BLOK KATSAYıSı (BLOCK COEFFICIENCT), V ISE ÜZERINDE YOL BULUNAN TEKNENIN YAPTı Ğ ı HıZDıR. BLOK KATSAYıSı DA A Ş A Ğ ıDAKI YÖNTEMLE HESAPLANıR: CB= MEVCUT DRAFT DE Ğ ERINIZE DENK GELEN DEPLASMAN (M3) / (LBD)
UKC HESAPLANıRKEN 2 ÖNEMLI MADDE DIKKATE ALıNıR: 1- MINIMUM UKC DE Ğ ERI. 2- MEVCUT KOŞULLARA GÖRE ETKI EDEN
DÜŞÜK TONAJLı MOTOR YATLARDA ÇOK CIDDI SORUN TEŞKIL ETMEMEKLE BERABER, BÜYÜK TONAJLı MOTOR YATLAR VE YELKENLI TEKNELER, HATTA KÜÇÜK TONAJLı YELKENLILERDE BILE ÖNEM TEŞKIL ETMEKTEDIR. MALUM BIRÇOK YELKENLI, MOTOR YATTAN DAHA FAZLA DRAFTA SAHIPTIR. BUNUN NEDENI DE YELKENLILERDE SALMA OLMASıDıR. MINIMUM UKC, AÇıK DENIZLERDE MAKSIMUM DRAFT DE Ğ ERINIZIN %20’SI, LIMAN VE MARINALARıN YAKLAŞıMı VEYA ISKELERDE DE MAKSIMUM DRAFT DE Ğ ERINIZIN %10’U OLARAK KABUL EDEBILIRSINIZ. BUNA EMNIYET KALOMASı DA DENEBILIR
DÜŞÜK TONAJLı MOTOR YATLARDA ÇOK CIDDI SORUN TEŞKIL ETMEMEKLE BERABER, BÜYÜK TONAJLı MOTOR YATLAR VE YELKENLI TEKNELER, HATTA KÜÇÜK TONAJLı YELKENLILERDE BILE ÖNEM TEŞKIL ETMEKTEDIR. MALUM BIRÇOK YELKENLI, MOTOR YATTAN DAHA FAZLA DRAFTA SAHIPTIR. BUNUN NEDENI DE YELKENLILERDE SALMA OLMASıDıR.
GELGIT HESABıNıN YAPıLMASıNDA EN ÇOK KABUL GÖRMÜŞ YÖNTEM BRITISH ADMIRALTY TIDE TABLES DıR.
ADMIRALTY TIDE TABLOLARı, PLANLAMAYı DESTEKLEMEK IÇIN KULLANıMı KOLAY YÜKSEKLIK, ZAMANLAMA VE GELGIT AKıMı BILGILERI IÇERIR KALKıŞ VE GELIŞ SAATLERI. KAPSAMA, İ NGILTERE VE İ RLANDA, AVRUPA, HINT OKYANUSU, GÜNEY ÇIN DENIZI VE PASIFIK OKYANUSUNDA 500 STANDART VE IKINCIL LIMAN IÇERIR.