GELGİT NEDİR VE NASIL HESAPLANIR. GELGIT, AY VE GÜNEŞ’IN ETKISIYLE DENIZLERIN SÜREKLI YÜKSELIP ALÇALMASı OLAYıDıR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEZENFEKSİYON.
Advertisements

Akış Katsayısı Bir kanalın toplama havzasına düşen yağışların tamamı kanallara intikal etmez. Bir kısım buharlaşır, bir kısım yüzey boşluklarında tutulur,
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
İnfrared & Radyant Isıtıcı İhtiyacını Hesaplarken
EĞİM EĞİM-1 :Bir dik üçgende dikey (dik) uzunluğun yatay uzunluğa oranına (bölümüne) eğim denir. Eğim “m” harfi ile gösterilir. [AB] doğrusu X ekseninin.
5.3.4 Çift Donatılı Dikdörtgen Kesitler
ARAZİNİN SULAMAYA HAZIRLANMASI
AHMET NAFİZ DEMİR * * 2005 a.g.b k.g.b z.g.e a.g.b a.g.b o.l.m a.g.b
KARA EKOSİSTEMLERİ Göl Ekosistemleri -Nehir Ekosistemleri
AÇILAR.
DÜNYA ÜZERİNDE ÖNEMLİ BOĞAZLAR-KANALLAR
DÜNYADAKİ DENİZ ULAŞIMINDA KULLANILAN BOĞAZ VE KANALLAR
Yağmursuyu Ağızlıkları
İLKÖĞRETİM FEN BİLGİSİ 8.SINIF İLKAY UMUR
METEOROLOJİ DERSİ NEM Prof.Dr. Belgin ÇAKMAK.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
ADSORPSİYONA ETKİ EDEN FAKTÖRLER
NEM VE YAĞIŞ şubat.
Cadde kanallarının güzergahı
GİZEM YALÇINKAYA LİSE 4 SOSYAL No: 350. Do ğ al afetler,can ve mal kaybına sebep olan do ğ al olaylardır.(Sel,deprem,yangın,heyelan,çı ğ,fırtına..vs)
LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI.
Kanalların eğimi, min. ve maks. hızlar
Kanalizasyon sistemlerinde, yağmur suları ve arıtılmış atıksular, liman bölgelerine ve uygun alıcı ortamlara deşarj edilebilirler. Ayrıca çeşitli endüstrilerde.
KIYI EROZYONU PROBLEMİ
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
STRATİGRAFİ-SEDİMANTOLOJİ
ISI VE SICAKLIK.
ISI&SICAKLIK SICAKLIK
METEOROLOJİ DERSİ NEM Prof.Dr. Ahmet ÖZTÜRK.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
METEOROLOJİ DERSİ RASAT PARKI Prof. Dr. Belgin ÇAKMAK.
ISI.
FRİBORD HESABI Derleyen: Ozan YURDUGÜL Istanbul Marine Project www
NEM Prof.Dr. M. Ali TOKGÖZ.
Kimya Koligatif Özellikler.
BİREYSEL YAĞMURLAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI
BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI. BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI.
BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI. BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI.
Dünya’mızın şekline sınıfımıza getirdiğimiz küreden baktığımızda top gibi tam yuvarlak olmadığını görürüz.Bu şekle ve uzaydan çekilen fotoğraflara baktığımızda.
EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ. Mega Yatlar ve geleneksel yelkenli tekneler aynı denizlerde farklı iki oluşumdur. EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ.
ÖN DİZAYNDA AĞIRLIK HESABI. Her türlü geminin dizaynında gemiyi oluşturan ağırlıkların ön dizayn aşamasında doğru olarak hesaplanması geminin tekno-ekonomik.
DÜNYA ÜZERİNDEKİ ÖNEMLİ BOĞAZLAR VE KANALLAR.
HİDROGRAFİ VE OŞİNOGRAFİ (DERS) 4. HAFTA Doç. Dr. Hüseyin TUR
HATA VE HATA ANAL İ Z İ. 2  Fiziksel veya sosyal olayların matematiksel olarak çözülmelerinde yapılan hatalar genellikle üç ana ba ş lıkta toplanır.
Güvenli bir merdiven inşa etme
SEYİR.
DENİZDE TRAFİK AYRIM DÜZENLERİ
AKINTILI SULARDA SEYİR (AKINTI SEYİR)
YOLCU GEMİLERİ KALABALIK YÖNETİM VE TEDBİRLER
GEMİ STABİLİTESİ.
DEPREM HESABI.
Haritadaki Kısaltmalar ve Semboller
Trafik Ayrım Düzeni ve Yoğun Trafikte Seyir
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER
D.Ç.Ö.T.Devamı Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için.
BİREYSEL YAĞMURLAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI
GELGİT NEDİR VE NASIL HESAPLANIR. GELGIT, AY VE GÜNEŞ’IN ETKISIYLE DENIZLERIN SÜREKLI YÜKSELIP ALÇALMASı OLAYıDıR.
DENİZ BİYOLOJİSİ Prof. Dr

6.1.3.D1 Dosyalarım Nereye Gitti?
Hızlı Okuma Egzersizleri
ELEKTRİK.
DENİZ BİYOLOJİSİ Prof. Dr
1. Yakıt tasarrufu 2. Sürtünme 3. Aerodinamik 4. Konfor 5. Ergonomi maliyeti.
İp sayısı arttıkça kuvvet azalır.
DEĞİŞKEN (ÜNİFORM OLMAYAN) AKIM
HİDROLİK SUNUM 12 ÖZGÜL ENERJİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelgit Enerjisi Dipl. – Ing. Cemal ÇELİK Dipl. – Ing. Cemal ÇELİK.
2T3 HAVA HESAPLARI.
Sunum transkripti:

GELGİT NEDİR VE NASIL HESAPLANIR

GELGIT, AY VE GÜNEŞ’IN ETKISIYLE DENIZLERIN SÜREKLI YÜKSELIP ALÇALMASı OLAYıDıR.

GELGİT MIKTARıNıN TESPİTİ GEMILERIN UKC (UNDER KEEL CLEARANCE – GEMİNİN DİPTEKİ NOKTASı İLE DENİZ TABANı ARASıNDA KALAN MESAFE) HESABıNDA KULLANıLıR.

UKC HESAPLANıRKEN 2 ÖNEMLI MADDE DIKKATE ALıNıR: 1- MINIMUM UKC DE Ğ ERI. 2- MEVCUT KOŞULLARA GÖRE ETKI EDEN SQUAT EFFECT. DENIZ VE SWELL KOŞULLARı SUYUN DERINLIKLERINDEKI GEÇEN HAVANıN ETKILERI GEL-GIT (MED CEZIR) VE DI Ğ ER AKıNTıLAR DENIZ SUYUNUN ÖZKÜTLESINDEKI DE Ğ IŞIMLER DENIZ TABANıNıN STABILITESI (DENIZ KUMU FENOMENASı) ALıNAN ISKANDILIN, GEL-GIT BILGILERININ DO Ğ RULU Ğ U TEKNENIN DRAFTıNıN DO Ğ RU HESAPLANMASı (BÜYÜK TEKNELERDE HOGGING VE SAGGING OLASıLı Ğ ı) TEKNENIN BOYUTLARı VE MANEVRA KARAKTERISTIKLERI, HEEL VEYA TRIMDEKI DE Ğ IŞIMLERIN DRAFTLARA ETKISI. ÖZELLIKLE ENI GENIŞ OLAN TEKNELERDE HEEL DE Ğ IŞIMINDEKI ETKI FAZLADıR. HARITA ÜZERINDE BELIRTILEN SUALTı BORU, KABLOLARı, BATıKLAR GIBI DERINLI Ğ I DAHA DA AZALTAN DI Ğ ER ETKENLER.

SQUAT EFFECT VE HESAPLANMASI SQUAT EFFECT, Sı Ğ SULARDA TEKNE ILE DENIZ TABANı ARASıNDAKI HIDRODINAMIK ETKILER YÜZÜNDEN TEKNENIN DRAFTı’NıN ARTMASıDıR. SQUAT EFFECT AYRıCA TEKNENIN HıZıNA DA BA Ğ LıDıR. HıZ DÜ Ş TÜKÇE SQUAT EFFECT AZALıR, HıZ ARTTıKÇA SQUAT EFFECT ARTAR.

SQUAT EFFECT, A Ş A Ğ ıDAKI FORMÜL ILE HESAPLANıR: 1- AÇıK KANAL VE SULARDA: CB X V² / DAR KANALLARDA VE LIMANLARDA: 2 X CB X V² / 100 BURADAKI CB, MEVCUT DRAFT DE Ğ ERINDEKI BLOK KATSAYıSı (BLOCK COEFFICIENCT), V ISE ÜZERINDE YOL BULUNAN TEKNENIN YAPTı Ğ ı HıZDıR. BLOK KATSAYıSı DA A Ş A Ğ ıDAKI YÖNTEMLE HESAPLANıR: CB= MEVCUT DRAFT DE Ğ ERINIZE DENK GELEN DEPLASMAN (M3) / (LBD)

UKC HESAPLANıRKEN 2 ÖNEMLI MADDE DIKKATE ALıNıR: 1- MINIMUM UKC DE Ğ ERI. 2- MEVCUT KOŞULLARA GÖRE ETKI EDEN

DÜŞÜK TONAJLı MOTOR YATLARDA ÇOK CIDDI SORUN TEŞKIL ETMEMEKLE BERABER, BÜYÜK TONAJLı MOTOR YATLAR VE YELKENLI TEKNELER, HATTA KÜÇÜK TONAJLı YELKENLILERDE BILE ÖNEM TEŞKIL ETMEKTEDIR. MALUM BIRÇOK YELKENLI, MOTOR YATTAN DAHA FAZLA DRAFTA SAHIPTIR. BUNUN NEDENI DE YELKENLILERDE SALMA OLMASıDıR. MINIMUM UKC, AÇıK DENIZLERDE MAKSIMUM DRAFT DE Ğ ERINIZIN %20’SI, LIMAN VE MARINALARıN YAKLAŞıMı VEYA ISKELERDE DE MAKSIMUM DRAFT DE Ğ ERINIZIN %10’U OLARAK KABUL EDEBILIRSINIZ. BUNA EMNIYET KALOMASı DA DENEBILIR

DÜŞÜK TONAJLı MOTOR YATLARDA ÇOK CIDDI SORUN TEŞKIL ETMEMEKLE BERABER, BÜYÜK TONAJLı MOTOR YATLAR VE YELKENLI TEKNELER, HATTA KÜÇÜK TONAJLı YELKENLILERDE BILE ÖNEM TEŞKIL ETMEKTEDIR. MALUM BIRÇOK YELKENLI, MOTOR YATTAN DAHA FAZLA DRAFTA SAHIPTIR. BUNUN NEDENI DE YELKENLILERDE SALMA OLMASıDıR.

GELGIT HESABıNıN YAPıLMASıNDA EN ÇOK KABUL GÖRMÜŞ YÖNTEM BRITISH ADMIRALTY TIDE TABLES DıR.

ADMIRALTY TIDE TABLOLARı, PLANLAMAYı DESTEKLEMEK IÇIN KULLANıMı KOLAY YÜKSEKLIK, ZAMANLAMA VE GELGIT AKıMı BILGILERI IÇERIR KALKıŞ VE GELIŞ SAATLERI. KAPSAMA, İ NGILTERE VE İ RLANDA, AVRUPA, HINT OKYANUSU, GÜNEY ÇIN DENIZI VE PASIFIK OKYANUSUNDA 500 STANDART VE IKINCIL LIMAN IÇERIR.