Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Ö ğ retim Görevlisi: Prof.Dr.Mustafa Ergün Hazırlayan:Ozan Alkoç-Anatomi A.B.D Doktora Ö ğ rencisi-Tıp Fakültesi ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK:
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -4-
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ölçme ve Değerlendirme
Madde Analizi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
FEN LABORATUVARINDA ÖLÇÜ HATALARI VE ANLAMLI RAKAMLAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
İÇİNDEKİLER Giriş 8.1 Örnek Ortalaması ve Örnek Değişkesi.
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çapraz Geçerlilik (Cross Validation) Nedir?*
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
Güvenirlik.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Dr. Ergül Demir

ÜNİTE 4. Ölçme Araçlarının Psikometrik Özellikleri -2

Amaç Güvenirlik ve geçerlik ile ilgili genel kültür bilgisi kazandırmak. Hedef Davranışlar Güvenirlik ve geçerlik tanımlarını yapma Geçerlik ve güvenirlik ilişkisini açıklama Güvenirlik ve hata ilişkisini açıklama Hata türlerini örneklendirerek açıklama Güvenirlik belirleme yöntemlerini açıklama Geçerlik türlerini sınıflandırarak açıklama Bir ölçme aracının geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını sınıflandırarak açıklama Bir ölçme aracını geçerlik ve güvenirlik düzeyleri açısından değerlendirme Sınıf içi uygulamalarda uygun güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını belirleyebilme

Güvenirlik (Reliability) ölçme sonuçlarının hatadan arınıklık düzeyidir. Örneklem güvenirliği Ölçme aracının güvenirliği Puanlama güvenirliği Puanlayıcı güvenirliği Uygulama güvenirliği

Güvenirlik Belirleme Yöntemleri Test-Tekrar Test Yöntemi Devamlılık/Kararlılık katsayısı Eşdeğer/Paralel Formlar Yöntemi Eşdeğerlik katsayısı Test Yarılama Yöntemi İç tutarlılık katsayısı Yeni Yaklaşımlar

Ölçmenin Standart Hatası (ÖSH) SEM: Ölçmenin standart hatası sd: Test puanlarının standart sapması R: Güvenirlik katsayısı Ölçmenin standart hatası; gerçek değerlerin güven aralığını belirlemede kullanılır: %68 olasılıkla: X – 1xSEM < T < X + 1xSEM %95 olasılıkla: X – 2xSEM < T < X + 2xSEM %99 olasılıkla: X – 3xSEM < T < X + 3xSEM

Güvenirliği Artırmanın Yolları Örneklem temsil edebilirliğini artırma Madde/Soru sayısı artırma Seçenek sayısı artırma Ortam ve uygulama koşullarını kontrol altına alma Uygulayıcı ve uygulama koşullarını kontrol altına alma Ayrıntılı puanlama anahtarları kullanma Puanlayıcılar arası güvenirliği test etme (Mutlaka) deneme uygulamaları yapma

Geçerlik (Validity) Geçerlik; ölçme sonuçlarının, ölçme amacına uygun olarak ölçülen özellik hakkında çıkarım yapmaya elverişli olma durumunu ifade etmektedir.

Geçerlik Türleri Mantıksal Geçerlik Çalışmaları Kapsam Geçerliği Görünüş Geçerliği Deneysel Geçerlik Çalışmaları Ölçüte Dayalı Geçerlik Yordama geçerliği Yapı Geçerliği

Güvenirlik ve Geçerlik İlişkisi Ölçme sonuçları geçerli değilse güvenilir olamaz. Aksi durum mümkün.