İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT I. İBE’nin en karmaşık parçası KULLANICI yani ‘İNSAN’ dır.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
DİYARBAKIR 2008.
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
TAM SAYILAR.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
KAVRAM HARİTALARI.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
MOTOR KONTROL VE MOTOR PROGRAMLAR
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
BELLEK.
ÖĞRENME MODELLERİ Eriman TOPBAŞ.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
ÖĞRENME.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Sunum transkripti:

İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III

İnsanlar, dış dünyada olup biteni anlamaya çalışırlarken uzun süreli belleklerinde var olan bilgileri belli bir takım yapılar, şemalar, anlamsal ağlar ya da zihinsel modeller ile organize etmeye çalışırlar.

ŞEMA YAPILARI (SCHEMATIC STRUCTURE) İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar. Zihnimiz, çevremizden duyu organlarımız aracılığı ile aldığımız veriler ya da bilimsel adlandırmayla gösterimler (representation) arasında belli ve düzenli yapılar kurma eğilimindedir. Bu yapılara şema adı verilir ki kişinin etrafı ile olan düzenli etkileşimi sonucunda, bilginin organize edilmesi ve yapılandırılması ile oluşur.

Şemalar soyut modellerdir. Gelen yeni bilgiler ile bu modeller güncellenebilir.

ÖRNEK : Bir kitabı elimize alma eylemi, bir haritayı nasıl tutmamız ve okumamız gerektiği eylemi. İBE açısından bir ÖRNEK : Bilgisayar uygulamalarında hipermedya ortamlarının kullanımı amacıyla, kafamızda oluşturduğumuz şema.

NOT : Eğer şemalar arasındaki farklılık çok büyükse ya da daha önce o konuda hiçbir şema oluşturulmamışsa, gelen bilginin yorumlanmasında bilişsel sistemimiz zorluk çekecektir.

İnsanlar doğdukları andan itibaren, çevrelerinden gelen verilerde, bir düzenlilik ve örüntü (pattern) arayıp, onlardan bir anlam çıkartmayı öğrenirler. Bu süreçte, öğrendikleri diğer bir önemli nokta ise, bu düzenlilikten şemaların oluşturulmasıdır.

Otomatik ve Kontrollü İşlemler Uzun yıllardır aynı arabayı kullandığınızı varsayalım. Bu araçta vites değiştirirken, önce bunu nasıl yapacağınızı düşünüp, planlar ve ardından vitesi değiştirir misiniz? Yoksa çoğu zaman vitesi değiştirdiğinizi bile hatırlamaz mısınız?

Otomatik işlem, beynimizin bilinçli işlemci kapasitesini meşgul etmeden, eylemi gerçekleştirmemizi sağladığı için mükemmel bir mekanizmadır.

İBE alanından bir örnek: bilgisayarınızda bir kelime işlemci programından başka bir tanesine geçtiğinizde, veya kullandığınız kelime işlemci yazılımının yeni sürümü eskisinden farklı olduğunda, birden bire otomatik davranışınız kontrollüye döner, hata yapmaya başlarsınız.

Otomatik davranışlar (araba kullanmak, klavyede yazı yazmak vb Otomatik davranışlar (araba kullanmak, klavyede yazı yazmak vb.) çoğunlukla yetenek ya da kural tabanlı davranışlara uygundur. Kontrollü davranışlar strateji belirlemek, karmaşık problemlerle uğraşmak gibi bilgi tabanlı davranışlardır.

Kullanıcılara belli davranış şekilleri kazandırıldığında, bunu bir süre sonra otomatiğe bağlayacaklardır.

Zihinsel Modeller (Mental Models) İBE alanında, özellikle bilgisayar arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik konularındaki en önemli kavramlardan birisi zihinsel modellerdir. Zihinsel model, insanların çevrelerindeki araç, sistem ya da nesnelerin nasıl çalıştığı konusun da, zihinlerinde yarattıkları düşünme sürecidir. Diğer deyişle, insanların dış dünyayı anlamak için zihinlerinde yarattıkları gösterim yapılarıdır.

Ters yönde çalışan ocak kontrolleri

Bilgisayar uygulamalarında da kullanıcının doğru zihinsel modeli oluşturması konusunda yönlendirilmesi gerekmektedir.

Tasarımcı ve kullanıcı zihinsel modelleri birbirine uymalıdır

Bireysel Farklılıklar İBE açısından, bilişsel farklılıklar büyük önem arz etmektedir. Bilişsel farklılıklarımızın temel nedenlerinin bazıları Yaş Engellilik Eğitim Kültür Deneyim Zeka olarak sayılabilir.

YAŞ:2000 yılı genel nüfus sayımı sonuçlarına göre 65 ve daha yukarı yaştaki nüfus, toplam nüfusun %5,7 sini oluşturmaktadır (3,8 milyon). Bu vatandaşlar bilişim sistemlerini kullanabilme ile ilgili sorunlar yaşamaktadırlar. 2008 Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 65-74 yaş grubunda sadece 40.728 ve 55-64 yaş grubunda 327.208 kişi internet kullanırken, 16-24 yaş grubunda 6,8 milyon kişi internet kullanmaktadır. Dolayısıyla, özellikle e-devlet uygulamalarında yaşı ileri olan kişilerin ihtiyaçlarına yönelik olarak uygun tasarımların hazırlanması gerekmektedir.

ZEKA:Karşılaştığımız bir bilgiyi zihnimizde nasıl değerlendirdiğimiz (zeka) önemlidir. Gerçekte tek başına zeka diye bir büyüklüğün var olmadığı, onun aslında bir dizi yetenekten oluştuğu görülür. Howard Gardner’ın çoklu zeka kuramına göre, zeka tek başına ölçülecek bir şey olmayıp, zeka diye bir şey varsa bunun farklı boyutlarının (matematik, müzik, sözel, görsel,vb.) olduğu ve herkesin bunların içinden değişik alanları kullanabildiği söylenir.

Farklı zeka türleri olduğu varsayımından yola çıkarak, farklı ‘bilişsel stil ya da tip’ (cognitive style) sahibi kişilerin bilgisayar ile farklı etkileşebileceği gibi bir görüş ileri sürülmektedir. Bilişsel stilden yola çıkarak, bir de ‘öğrenme stili’ kavramı ileri sürülmüş olup, burada da farklı bilişsel stile sahip kişilerin, farklı şekillerde öğrenecekleri belirtilmektedir.

Temel bilişsel stil çeşitleri Alan bağımlı / bağımsız (field dependence / independence) Bütünsel / seri (holism / serialism) Pasif / aktif (passive / active) Görsel / işitsel (visualizer / verbalizer)