8. TAM REKABET PİYASASI
TAM REKABET PİYASASI Firmaların nasıl davranacağı, piyasa yapılarına bağlı Piyasalar Tam rekabet Monopol (tekel) Monopolcü (tekelci) rekabet Oligopol piyasası Son ikiye eksik rekabet
Tam rekabet piyasasının özellikleri Piyasada çok sayıda alıcı ve satıcının bulunması, ör. Prinç piyasası, tek başına fiyat belirlenemez Piyasa fiyatı veri alır, maliyet yapısına göre karını maksimum yapacak şekilde üretir, o fiyattan satar
2. Malın homojen olması, satıcı ayırt edilmez, piyasa fiyatından düşük veya yüksek kimse satamaz 3. Alıcı ve satıcıların piyasaya ilişkin tam bilgiye sahip olması, tam rekabet, Ör: prinç, tam bilgi, asimetrik (eksik) bilgi 4. Piyasaya giriş ve çıkışın serbest olması, ekonomik, yasal, teknolojik bir engel yok Ör: Gerçek hayatta fazla rastlanmaz, tarım ve hayvan ürünleri
Tam rekabetçi firmanın kısa dönem dengesi Amaç: karı maksimum yapmak Toplam hasılat (TR)= PxQ Marjinal hasılat (MR)= ∆𝑇𝑅 ∆𝑄 Ortalama Hasılat (AR) = 𝑇𝑅 𝑄 P=AR=MR Piyasada fiyat belirlenir, firma bu fiyattan satar
Tam rekabetçi firmanın kısa dönem dengesi
Firmanın Kısa dönem kar maksimizasyonu
Kar Maksimizasyonu MC=MR ye denk düşen miktar Q Kar=TR-TC =P.Q-ATC.Q =(P-ATC).Q P<ATC kar<0 P=ATC kar=0 P>ATC kar>0
Firma için Üç olası Denge: pozitif kar, 0 kar, zarar,
Firma Arz Eğrisi ve Piyasa Arz eğrisi
P1 ve Q1 firmanın kapatma noktası P<P1 ise firma üretim yapmayacak P1 ve P2 arası zarar Fiyat P2 iken P=ATC sıfır kar Fiyat P2’den büyükse kar edilecek
Firmanın uzun dönem dengesi Piyasadaki rekabet uzun dönemde firmaları en düşük ortalama maliyet ve sıfır kar ile üretim yapmaya zorlar. P=MR=MC=ATC Sıfır kar ile yeni firmaların piyasaya girmesi, mevcut firmaların piyasadan çıkması teşvik edilmez.