Sosyal Bilimsel Enstitüsü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇU (TCK 257. MADDE).
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Avukatlık sözleşmesi. Sözleşmenin tarafları Bu sözleşmenin tarafları; baro levhasına kayıtlı ve işten yasaklanmamış avukat ile ondan hukuksal yardım talep.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Hoş Geldiniz FEYAZ BİLGİ COĞRAFYA ÖĞRETMENİ SULTANBEYLİ KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ.
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Metinlerin Sınıflandırması
MF/HF ORTA FREKANS YÜKSEK FREKANS.
COĞRAFİ KONUM.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Haritadaki Kısaltmalar ve Semboller
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
Bütünleştirme uygulamaları
Düzgün iş.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
VARDİYALI ÇALIŞMA VE GECE ÇALIŞMASI
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Sözleşme Sözleşme Türleri
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
MADDEYİ TANIYALIM.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Uluslararası İşletme Yönetimi
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
Sporun Çeşitli Hukuk Dallarıyla İlişkileri
Ausubel’in Öğrenme Kuramı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İNSAN HAKLARI AÇIK EĞİTİM MATERYALLERİ
Ceza Hukukunun Temel İlkeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
John Austin ve H.L.A. Hart’ın Hukuk Pozitivizm Anlayışları
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Sunum transkripti:

Sosyal Bilimsel Enstitüsü Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimsel Enstitüsü

Takımada suları, Boğazlar Deniz Hukuku Deniz Alanları: Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları (Devam): Takımada suları, Boğazlar 3. Hafta (12.03.14)

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Bu alanlar şunlardır: - İçsular, - Karasuları, - Takımada suları, - Boğazlar. İÇSULAR KARA KARASULARI

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada sularının dış sınır çizgilerinin belirlenmesinde takımadaları oluşturan adaların ve kayalıkların en uç noktalarının birleştirilmesi yoluna gidilmektedir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları 1982 BMDHS’de “takımada devleti”nin kabulü (Md. 46) ile “takımada suları” kavramı uluslararası hukukta yerini almıştır. Açıkdeniz İçsular Esas hat Takımada suları Karasuları Bitişik Bölge Açıkdeniz MEB Takımada sularının dış sınır çizgilerinin belirlenmesinde takımadaları oluşturan adaların ve kayalıkların en uç noktalarının birleştirilmesi yoluna gidilmektedir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Ancak bu konuda iki koşulun yerine gelmesi gerekmektedir: 1) Çizilecek sınır çizgilerinin uzunluğunun 100 deniz milini geçmemeli (istisna: toplam dış sınırın %3’ünü aşmamak kaydıyla 125 deniz mili) 2) Birinci koşula göre elde edilen alan içindeki sular kara parçalarının tümünün en çok 9 katı olabilecektir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Geçiş Yolu Takımada devleti takımada suları içinde kalan sularda ayrıca içsularını belirleme hakkına sahiptir (Md. 50). Bu durumda, takımada sularının iç sınırı, iç suların dış çizgisi olacaktır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Bu çeşit esas hatlar yöntemi, - Bir takımada devleti tarafından, diğer bir devletin kara sularını açık denizden veya - Bir MEB’den kesecek şekilde uygulanmayacaktır. Eğer bir takımada devletinin takımada suları sınırdaş bir devletin ülkesinin iki parçası arasında kalırsa, bu son devletin geleneksel olarak bu sularda sahip olduğu hakları ve yasal çıkarları ile iki devlet arasında akdedilen anlaşmalardan doğan haklar varlıklarını devam ettirecek ve bunlara riayet olunacaktır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Takımada devleti, - Haritaları veya coğrafi koordinatların listesini gerekli şekilde ilan edecek ve - Bunların birer nüshasını BM Teşkilatı Genel Sekreteri nezdinde tevdi edecektir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Takımada devletinin egemenliği, esas hatların berisinde kalan ve takımada suları olarak adlandırılan suları kapsar. Bu egemenlik, takımada suları üzerindeki hava sahası ile bu suların dip yatağı ve toprak altını ve buralardaki kaynakları da kapsar. Ancak, takımada devletinin bu alandaki yetkileri iki bakımdan sınırlanır: 1) Önceki anlaşmalara dayalı komşu devletlerin bu alandaki geleneksel avlanma hakları (Md.51/2) ile üçüncü devletlerin bu alana önceden döşenmiş denizaltı kablo ve boruları bu durumdan yararlanmaya devam edecekler, 2) Bu sulardan geçiş 2 değişik rejime göre gerçekleşir: a) Zararsız geçiş, b) Takımada geçişi.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Olağan olarak takımada sularından geçiş rejimi, karasularındaki gibi “zararsız geçiş” rejimidir (52/1). Devletin güvenliği gerektirirse bu hak askıya alınabilir (Md. 52’2). Bununla birlikte, takımada devleti, - Takımada suları ve - Bunlara bitişik kara suları ile - Bunlar üzerindeki hava sahasından yabancı gemilerin ve uçakların hızlı ve sürekli geçişlerine imkan verecek deniz gidiş-geliş yolları ve hava seyrüsefer yolları tespit edebilir (Md.53). (takımada geçişi)

Takımada suları geçiş yolu Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Geçiş Yolu Takımada suları geçiş yolu

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Bütün gemiler ve uçaklar bu deniz gidiş-geliş yolları ve hava seyrüsefer yolları boyunca takımada arasından geçiş hakkından yararlanırlar. “Takımada arasından geçiş”den, - Yalnızca açık denizin veya MEB’nin bir parçasından - Açık denizin veya MEB’nin diğer bir parçasına sürekli ve hızlı transit geçiş amacıyla seyrüsefer ve uçuş haklarının kullanılması anlaşılır.

Takımada suları geçiş yolu Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Gidiş-geliş yollarını tespit eden takımada devleti, bu yollardaki dar geçitlerden faydalanan gemilerin geçiş güvenliğini sağlamak için, trafik ayırım şemaları da tespit edebilir. Bu gidiş-geliş yolları ve trafik ayırım şemaları, genel olarak kabul edilmiş uluslararası kurallara uygun olacaktır. Takımada suları geçiş yolu

Takımada suları geçiş yolu Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Takımada Suları Ancak devlet bu tür su yolları belirlememişse, uluslar arası boğaz tanımına uyan su yolları üzerinde yabancı devlet gemileri “takımada geçişi” haklarını kullanarak geçebileceklerdir. Bu hak, anılan su yolları üzerinden uçakların geçişini içermektedir. Takımada suları geçiş yolu

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Coğrafi bakımdan boğazlar, iki kara parçası arasında bulunan ve iki deniz alanını birleştiren doğal ve dar su yollarıdır. Bu tür su yollarına verilen çeşitli adlar (kanal vb.) bunların boğaz niteliğini etkilememektedir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Boğazlar, gösterdikleri birtakım özelliklere göre, bir devletin ulusal hukukuna ya da uluslararası hukuk kurallarına göre yapılan düzenlemelere bağlanmaktadır. Böylece, boğazlar, - “Ulusal boğazlar” ve - “Uluslararası boğazlar” olmak üzere iki gruba ayrılmaktadır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Ulusal boğazlar Tümüyle kıyıdaş devletin karasularına dâhil bulunan ve açık denizi bir iç denize veya kapalı denize bağlayan doğal ve dar su yollarıdır. Ör: - Karadeniz’i Azak Denizi’ne bağlayan Kerç Boğazı’nın dağılan S.S.C.B. dönemindeki durumu. - Büyük Belt Büyük Belt

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Ulusal boğazlar - Kıyıdaş devletlerin egemenliği altında bulunmakta ve - Aksine bir anlaşma yoksa geçiş rejimi de bu devletin ulusal hukukuna göre düzenlenmektedir. Ancak, bir boğaz her bakımdan ulusal boğaz özelliklerini gösterse bile, eğer bir anlaşmanın konusunu oluşturuyorsa, uluslararası hukuk kurallarının uygulandığı uluslararası boğaz niteliği kazanmaktadır. Türk Boğazları

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Uluslararası Boğazlar Bu terim öğretide kullanılmakta ama uygulamada “uluslararası ulaşımda yararlanılan boğazlar” terimi kullanılmaktadır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Uluslararası Boğazlar İki açık denizi birbirine bağlayan su yolları uluslararası boğaz niteliğini kazanmaktadır (Md. 37). Bu çerçevede; - Kara parçalar arasında ya bir açık deniz ya da MEB alanı ile bir başka açık deniz ya da MEB alanını ya da - Devletlerin karasularını bağlayan ya da - Uluslararası bir andlaşma konusu oluşturan doğal deniz yolu olarak tanımlamak mümkündür.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlar Uluslararası Boğazlar Coğrafi yapıları birbirlerinden çok farklı özellikler arz eden uluslararası boğazları; - “Sadece Bir devletin Kıyıdaş Bulunduğu Boğazlar” ve “Birden Fazla devletin Kıyıdaş Bulunduğu Boğazlar” şeklinde gruplandırmak mümkün olduğu gibi; - “Geçiş Rejimleri Özel Bir Andlaşma İle Düzenlenmiş Boğazlar” ve “Geçiş Rejimleri Özel Bir Andlaşma ile Düzenlenmemiş Boğazlar” şeklinde de gruplandırmak mümkündür.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi - “Geçiş özgürlüğü” temel ilkeyi oluşturmaktadır. Bir örf ve adet hukuku kuralı olan ve ilk defa UAD’nin 1949 tarihli Korfu Boğazı Davası’nda belirtilen bu ilkeye göre uluslararası boğazlardan geçiş rejimi “zararsız geçiş” rejimidir. Bu ilke daha sonra 1958 Cenevre KBBS ile de teyid edilmiştir (Md. 16/4). - Genel olarak karasularından ‘zararsız geçiş’ hakkına benzeyen bu “boğazlardan geçiş özgürlüğü”, “karasularından zararsız geçiş” hakkından ayrılmaktadır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi - Buna göre, karasularından zararsız geçiş hakkı, * Süreli olarak kıyı devletince (güvenlik gerekçesi) askıya alınabilmesine rağmen (Md. 16/3), * Bu hak uluslararası seyrüseferde kullanılan boğazlardan yapılacak zararsız geçişte kullanılamayacak, yani askıya alınamayacaktır (Md. 16/4).

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi - 1982 B.M.D.H.S., 1958 Cenevre K.B.B.S.’den ayrılmaktadır. - 1982 B.M.D.H.S. ile, uluslararası hukukta ilk kez, iki tür uluslararası boğaz arasında geçiş düzeni açısından bir ayrıma gidilmektedir: * İki açık deniz ya da MEB arasındaki boğazlar ile * Bir yanda karasuları öte yanda açık deniz ya da MEB’yi birleştiren boğazlar ayrı düzenlemelere tabi tutulmaktadır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi İki Açık Deniz ya da MEB Arasındaki Boğazlar - 1982 B.M.D.H.S. devletlere karasularını 12 deniz miline kadar tespit etme hakkı vermesi üzerine önceden deniz ulaştırmasının serbestçe yapılabildiği bir açık deniz kesimini haiz olan 163 boğaz sularının tümü kıyı/kıyıdaş devletlerin karasularına dâhil olmuştur. - Bu nedenle Sözleşme, ulaşım özgürlüğünün sağlanması bakımından yeni bir geçiş rejimi ihdas etmiştir: “Transit geçiş”

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi İki Açık Deniz ya da MEB Arasındaki Boğazlar Günümüzde boğazlardan geçiş rejimi, anılan Sözleşme’nin “Uluslararası Seyrüsefer (Ulaştırma) İçin Kullanılan Boğazlar” başlığı altında - “Transit Geçiş (md. 37-44)” ve - “Zararsız Geçiş (md. 45)” olarak düzenlenmiştir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi İki Açık Deniz ya da MEB Arasındaki Boğazlar - Transit Geçiş Açık denizin veya MEB’nin bir bölümü ile açık denizin veya MEB’nin diğer bölümü arasında yer alan, hukuki statüleri özel bir sözleşme ile düzenlenmemiş ve tümüyle kıyı/kıyıdaş devletlerin karasularına dâhil bulunan bir boğazdan, kesintisiz ve hızlı geçmek amacıyla, denizde ulaşım ve havada uçuş hakkının kullanılmasıdır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi İki Açık Deniz ya da MEB Arasındaki Boğazlar - Transit Geçiş Transit geçiş hakkından yararlanabilmenin bazı şartları mevcuttur: 1) Söz konusu boğazların statülerinin özel bir andlaşma ile düzenlenmemiş olmasıdır. 2) Uluslararası ulaştırmada kullanılan boğaz sularının tümüyle kıyı veya kıyıdaş devletlerin karasularına dâhil olmasıdır. 3) Ayrıca, karasuları dışında geçişe elverişli olan bir açık deniz kesimi olmamalıdır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi İki Açık Deniz ya da MEB Arasındaki Boğazlar - Transit Geçiş * Transit geçiş kavramı, hem denizden ve hem de boğazlar üzerindeki hava sahasından geçiş hakkını kapsamına alır. * Transit geçiş hakkından bütün gemi ve uçaklar yararlanacaktır. • Bu haktan yararlanacak gemi ve uçaklar için bazı yükümlülükler de getirilmiştir. • Denizaltıların yüzeyden seyretme mecburiyetleri yoktur.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi İki Açık Deniz ya da MEB Arasındaki Boğazlar - Transit Geçiş * Kıyıdaş devletler geçişin güvenli bir şekilde gerçekleşmesine yönelik olarak bazı düzenlemeler yapabileceklerdir. * Kıyıdaş devletlere bazı yükümlülükler de getirilmiştir. Bunlar; • Transit geçişin engellenemeyeceği, erteleneme-yeceği, seyir ve • Uçuşa engel tehlikenin ilan edilmesi gerektiği şeklinde özetlenebilir.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi Karasuları ile Açık Deniz ya da MEB’yi Birleştiren Boğazlar - Zararsız Geçiş * Bir devletin karasularını açık denizin bir bölümüne veya diğer bir devletin MEB’ne bağlayan boğazlar ile * Boğaz, aynı devlete ait bir kıta ülkesi ve bir ada nedeniyle oluşmuş ve adanın diğer tarafında ulaştırmaya elverişli bir açık deniz veya MEB kesimi varsa, bu tür boğazlardan geçiş rejimi “zararsız geçiş” düzeni olmaktadır (Md. 45/1).

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi Karasuları ile Açık Deniz ya da MEB’yi Birleştiren Boğazlar - Zararsız Geçiş Boğazlardan zararsız geçiş hakkı karasularından “zararsız geçiş” hakkı ile aynı özellikleri taşır. Aralarındaki tek fark, boğazlardan zararsız geçişin ertelenememesi kuralıdır. Aynı şekilde, karasularından zararsız geçişte olduğu gibi boğazlardan zararsız geçişte de denizaltılar su üstünden seyretmek ve bayraklarını çekmek zorundadırlar.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi Karasuları ile Açık Deniz ya da MEB’yi Birleştiren Boğazlar - Zararsız Geçiş “Zarasız geçiş” hakkı ayrıca, iki açık deniz ya da MEB arasındaki boğaz aynı devlete ait bir kıta ülkesi ve bir ada nedeniyle oluşan ve adanın diğer tarafında ulaştırmaya elverişli bir açık deniz veya MEB kesimi olan boğazdan geçişte de uygulanır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi “Transit geçiş” düzeni ile “zararsız geçiş” düzeni karşılaştırması: - Transit geçiş koşulları daha serbesttir. - Zararsız geçişte kıyı devleti gemilerin geçişlerini önceden bildirilmesini isteyebilir. - Zarasız geçişte denizaltıların su yüzeyinden geçmesi zorunluluğu vardır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi Bazı uluslararası boğazlar bu iki rejimlerin dışında, başka rejimlere bağlı olabilmektedir: - Takımada devletlerinin sahip olduğu “takımada suları”nda “takımada geçişi hakkı” geçerli olmaktadır. - Genişliği karasuları genişliğinin iki katından daha fazla olan “uluslararası boğazlar”da “serbest geçiş hakkı” kullanılmaktadır (Md. 36). - Özel andlaşmaların konusunu oluşturan “uluslararası boğazlar”da ilgili andlaşma hükümlerini temel alan “ad hoc geçiş hakkı” diyebileceğimiz “özel geçiş rejimi” uygulanmaktadır.

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Boğazlardan Geçiş Rejimi Boğazlardan geçiş konusunda hangi düzen uygulanılırsa uygulansın, kıyı devleti anılan boğaza ilişkin olarak; - Ulaşım güvenliğini ve - Deniz trafiğini düzenleme yetkisine sahiptir (BMDHS Md. 21-22; 41-42; 53-54). Günümüzde kıyı devletleri, özellikle güvenlik ve çevre koruması konularında egemenlik yetkilerini ulusal yasaları ve yönetmelikleri aracılığı ile kullanma yoluna gitmektedir. Bu da gemici ülkelerle kıyı devletleri arasında görüş ayrılıklarını ortaya çıkarmaktadır.

Karasuları Zararsız geçiş

Karasuları

Karasuları

Karasuları

Deniz Hukuku Deniz Alanları KARA İÇSULAR KARASULARI

KITA SAHANLIĞI (en az 200 mil- en fazla 350 mil) Deniz Hukuku Deniz Alanları 200 MİL MEB KITA SAHANLIĞI (en az 200 mil- en fazla 350 mil) İÇSULAR KARA KARASULARI

Münhasır Ekonomik Bölge Deniz Hukuku Deniz Alanları Karasuları Münhasır Ekonomik Bölge Kıta Sahanlığı

Deniz Hukuku İnsanlığın denizlerden yararlanması iki amaca yönelik olmuştur: 1. Ulaşım ve İletişim, 2. Doğal Kaynakların ve zenginliklerin Kullanılması ve İşletilmesi

Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan Deniz Alanları Normal esas hat (normal base line) Kıyı doğrultusundaki en düşük cezir hattı (suların en çok çekildiği noktalar) olarak tanımlanmıştır.

Deniz Hukuku 1. Ulaşım ve İletişim, - Ulaşım Günümüzde denizlerden yoğun bir biçimde ulaşım maksadı ile yararlanılmaktadır. Bu alanda ortaya çıkan ilk sorun, deniz ulaşımının hukuksal açıdan her yerde serbest olup olmadığı konusunda ortaya çıkmaktadır.

Deniz Hukuku 1. Ulaşım ve İletişim, - Ulaşım Açık deniz alanlarında 17. yy’dan buyana deniz ulaşımında “serbestlik” ilkesi geçerlidir. Bu USAD’nın 1927 tarihli Lotus Davası kararında doğrulanmıştır.

Deniz Hukuku

Deniz Hukuku