Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler Prof.Dr. Nadi Bakırcı Acıbadem Üniversitesi Tıp Fakültesi TTD Güz Sempozyumu Hava Kirliliği ve Akciğer Sağlığı 18-19 Kasım 2017
Yeni Tıp Eğitiminde... Yeni Temalar Öğrenme biçimleri ve ortamları Klinik beceriler ve iletişim becerileri (ilk yıllardan başlayarak) Tutum-Davranış ve etik Ekip çalışması ve liderlik Kanıta dayalı tıp Öğrenme biçimleri ve ortamları Bağımsız öğrenme Küçük gruplarda eğitim Klinik beceri merkezleri Poliklinikler Birinci basamak
Yeni Tıp Eğitiminde... Yeni alanlar ve öğrenim araçları Bilişim (tıbbi informatik ) Yeni ve etkin eğitim araçları Simülatörler, maketler, simüle hastalar Yeni ölçme-değerlendirme yöntemleri OSCE, OSPE, İşe dayalı değerlendirmeler, Mini CEX (Mini Clinical Evaluation Exercise) Portfolio... Profesyonellik eğitimi
Yeni Tıp Eğitiminde... Program Değerlendirme- Sürekli Gelişim ve Yenilenme Sürekli Tıp Eğitimi Akreditasyon, Hesap verebilirlik Toplumsal güvenirlik ve sorumluluk
Yeni Tıp Eğitiminde... Yeterliklere dayalı (uluslararası ve ulusal yeterlikler)
Semptom / Durum Listesi: D Semptom / Durum Listesi: D. Çevresel (fiziksel çevre, sosyokültürel çevre) / Küresel Durumlar Çevre ve sağlık etkileşmesi (hava, su, gıda, toprak, gürültü kirliliği, atıklar vb.) Göç ile ilgili sorunlar İş sağlığı ve iş güvenliği (İş kazaları, meslek hastalıklarının yönetimi) Kentleşme ile ilgili sorunlar Küreselleşme Küresel ısınma ve iklim değişikliği Olağan dışı durumlarda sağlık hizmetleri Sağlık sistemleri ve ekonomisi Sağlıkta ayrımcılık ve eşitsizlik ile ilgili sorunlar Toplumda bulaşıcı hastalıklarla mücadele Toplumsal cinsiyet ve sağlık Tütün, alkol ve madde kullanımı ile ilgili sorunlar Yoksulluk ve işsizlikle ilgili sorunlar (UÇEP-2014)
Yaklaşımlar, hedefler ve ilkeler: ‘’Biyo‐psiko‐sosyal ve kültürel yaklaşım doğrultusunda semptom ve durum listesinin sadece klinik semptomlar yerine, klinik semptomları, adli ve/ veya psikososyal durumları, sağlıklılık durumlarını ve çevresel‐küresel durumları içerecek şekilde daha geniş çerçevede ele alınarak belirlenmesi; bu şekilde son dönemlerde sağlık alanında ortaya çıkan ihmal ve istismardan, üreme sağlığına, göçe ve olağandışı durumlara kadar, bir tıp fakültesi mezununun hekimlik yaşamı sırasında yönetmesi gereken çeşitli durumların eğitime yansıtılması.’’ (UÇEP-2014)
HEKİM BİLİM İNSANI PROFESYONEL
Genel hekimlik becerileri YETKİNLİK ALANLARI YETERLİKLER KLİNİK UYGULAMALAR Genel hekimlik becerileri -Temel ve klinik bilimlere ait bilgi, beceri ve tutum hedeflerini kapsayan- 1. Hastaya yüksek standartta tıbbi bakım hizmeti sunabilecek 2. Tıbbi acillerde etkin bakım hizmeti sunabilecek 3. Biyomedikal ve sosyal/davranıs bilimlerinin ilkelerini, bilimsel bilgisini ve yöntemlerini tıbbi uygulamalara aktarabilecek
YETKİNLİK ALANLARI YETERLİKLER PROFESYONELLİK Sağlık hukuku, adli tıp ve etik öğeleri 7. Hasta haklarına, onuruna, özerkliğine, bütünlüğüne ve gizliliğine saygı gösterecek 8. Evrensel insan hakları ilkelerini tıbbi uygulamalarına aktarabilecek 9. Tıbbi uygulamalarında ve tıbbi araştırmalarında etik ilkeler ve yasal düzenlemelere bağlı olacak BİLİMSELLİK-ARAŞTIRMACILIK Bilimsel düşünme, eleştirel değerlendirme ve araştırma yapma 1. …..kanıta dayalı tedavi protokollerini uygulayabilecek 11. Bir tıbbi araştırmayı planlayabilecek ve uygulayabilecek İLETİŞİM Klinik becerilerle entegre iletişim becerileri 1. ... uygun şekilde öykü alabilecek 10. Hastalar ve meslektaşları ile yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilecek
TOPLUMSAL SORUMLULUK SAĞLIK SAVUNUCULUĞU YETKİNLİK ALANLARI YETERLİKLER TOPLUMSAL SORUMLULUK SAĞLIK SAVUNUCULUĞU Hekimlerin toplum içerisinde, sosyal ve evrensel rol ve sorumluluklarını yerine getirmesi 4. Halk sağlığının ilkeleri ve yöntemlerini toplumun ve bireylerin sağlığını korumak ve gelistirmek için kullanabilecek 5. Kendi ülkesindeki ve dünyadaki sağlık sorunlarını tanımlayabilecek 6. Sağlığın sosyal belirleyicilerini, sağlığı etkileyebilecek farklı sosyal ekonomik ve kültürel faktörleri analiz edebilecek 8. Evrensel insan hakları ilkelerini tıbbi uygulamalarına aktarabilecek
TOPLUMA YÖNELİK TIP EĞİTİMİ TOPLUMA DAYALI TIP EĞİTİMİ Toplumun sağlık gereksinimlerine öncelik veren Ülkenin öncelikli sağlık sorunlarını göz önünde bulunduran Amacı topluma hizmet etmeye istekli ve bunu başarabilecek, toplumsal bakışa sahip hekimler yetiştirmek TOPLUMA DAYALI TIP EĞİTİMİ Toplum içinde yapılan öğrenme etkinlikleri Öğrenme etkiliğine öğrenciler, öğretim üyeleri, toplumdaki bireyler ve diğer sektörlerden temsilciler bir şekilde katılır
Toplumda tıp eğitimi