Deniz Tekin Ersan Şükran Alan

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
NEDEN TIP FAKÜLTESİ. Derya SEZEN. , Aysun KELEŞOĞLU. , Emine KARAHAN
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
OKUL MÜDÜRLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ YETERLİLİKLERİ VE TEKNOLOJİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ KÖKSAL BANOĞLU.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
FSM Feyza TOKER Sümeyye DUMAN Maide GÖKER. OKULÖNCESİ EĞİTİM ALAN ve ALMAYAN İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ.
Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları ile Öğretmen Öz Yeterliliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliliği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Temel.
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Yrd.Doç. Dr. Celalettin R. ÇELEBİ & Yrd. Doç. Dr. Yücel GELİŞLİ
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ABET HAZIRLIKLARI Makina Mühendisliği Bölümü Lisans Eğitimi Ölçme Değerlendirme Komitesi (LEÖDK) Mühendislik Fakültesi Sunumu.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
WEB TABANLI ÖĞRENME ORTAMLARINDA ETKİLEŞİM
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
ZORBALIK.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
NOKTA ŞEYMA ARPACIKTAŞ – İSMAİL BÜYÜK
Araştırma Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalite Seviyelerinin Sağlık Durumlarına Göre İncelenmesi.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
Grup adı: Çift dikiş. Grup Üyeleri: Mert Özbay Burcu Eren.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
GRUP: VİTAMİNİ KABUĞUNDA
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
PROBLEM ÇÖZME.
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
TARTIŞMA ABSTRACT METHOD SONUÇ GİRİŞ ÖNERİLER BULGULAR
Sunum transkripti:

Deniz Tekin Ersan Şükran Alan ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Deniz Tekin Ersan Şükran Alan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Anadolu Üniversitesi deniztekinersan@mu.edu.tr sukranalan@anadolu.edu.tr Tartışma ve Öneriler Araştırmanın örneklem boyutu genişletilebilir. Araştırma, katılımcıların mezun oldukları okullar açısından incelenebilir. Özel eğitim öğretmenlerinin sosyal problem çözme becerileri hizmetiçi eğitimler ile desteklenebilir. Giriş Tablo 1 Sosyal Problem Çözme Puanları Sosyal problem çözme, “Bireyin günlük hayatta karşı karşıya geldiği problem hallerinde bu durumla etkili baş etme yolu bulmak üzere başladığı ve ürettiği bilişsel-davranışsal-duygusal bir süreç.” olarak tanımlanmıştır (D’Zurilla ve Nezu, 1990). Sosyal problem çözme becerisi, stres, kaygı, depresyon, duygusal olarak iyi olma gibi birçok psikolojik değişken ile ilişkili olduğu gibi zayıf akademik ve iş performansı gibi değişkenlerle de ilişki içerisindedir (D’Zurilla ve Nezu, 2006). Öğretmenlerin problem çözme becerileri oldukça önemlidir. Yurt dışında hem çocuklarla (Janusz, 2002) hem de yetişkinler ile (Revheim ve Medalia, 2004) gerçekleştirilmiş çalışmalar bulunmaktadır. Ülkemizde Eğitim Fakültesi’nde bulunan üniversite öğrencileri ile (Aylar ve Aksin, 2011; Yenice, 2012) ve farklı alanlardan öğretmenler ile gerçekleştirilmiş çalışmalar bulunmaktadır (Sesli, 2013; Yazğan, 2015). Bu araştırmanın amacı görev yapmakta olan özel eğitim öğretmenlerinin sosyal problem çözme becerilerinin cinsiyet ve çalışma yılı değişkenlerine göre incelenmesidir.   N Minimum Maksimum X Ss Olumlu yönelim 115 5,00 20,00 12,48 3,41 Olumsuz yönelim ,00 16,00 7,13 3,78 Rasyonel problem çözme 6,00 12,94 3,21 Dikkatsiz/dürtüsel Tarz 14,00 5,11 2,99 Kaçınma 4,24 3,65 Genel toplam 47,00 96,00 68,94 10,98 Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin cinsiyete göre sosyal problem çözme özellikleri incelendiğinde; kadın öğretmenlerin daha fazla olumsuz yönelim, erkek öğretmenlerin ise daha fazla kaçınım gösterdiği bulunmuştur. Çalışma yılına göre ise sosyal problem çözme özelliklerinde anlamlı fark bulunmamıştır. Yöntem Tarama türünde olan bu çalışmanın verileri, Güz 2015 döneminde toplanmıştır. Araştırmanın katılımcıları olan 115 özel eğitim öğretmenine, uygun örnekleme yoluyla ulaşılmıştır. t p Olumlu yönelim -,572 ,568(Fark yok.) Olumsuz yönelim -2,794 ,006*(Fark var.) Rasyonel problem çözme -,969 ,334(Fark yok.) Dürtüsel/dikkatsiz tarz ,351 ,726(Fark yok.) Kaçınım 2,132 ,036*(Fark var.) Genel toplam -,337 ,737(Fark yok.) Veri Toplama Araçları:Demografik bilgileri elde etmek amacı ile araştırmacılar tarafından hazırlanan demografik form kullanılmıştır. Sosyal problem çözme becerileri için D’ Zurilla ve diğerleri (2002) tarafından geliştirilen, Çekici (2009) tarafından dilimize uyarlanan “Sosyal Problem Çözme Envanteri- Kısa Formu” (Social Problem Solving Inventor-Short Form) kullanılmıştır. Verilerin Analizi:Verilerin analizinde katılımcıların demografik özellikleri için frekans ve yüzdeler kullanılmıştır. Sosyal problem çözme düzeylerine ilişkin puanlamalar belirlenmiş sonrasında istatistiki analizler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen analizlerde, ikili karşılaştırmalarda t testi uygulanmıştır. analizlerde hata payı üst sınırı .05 olarak alınmıştır. Kaynakça 1. Aylar, F. ve Aksin, A. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlilik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Amasya Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 299-313. 2. Çekici, F. (2009). Problem çözme terapisine dayalı beceri geliştirme grubunun üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerileri, öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler ile sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. 3. D’Zurilla, T. J. ve Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the social problem-solving inventory. Psychological Assessment, 2(2), 156-163. 4. D’Zurilla, T. J. ve Nezu, A. M. (2006). Solving life’s problems : A 5-step guide to enhanced well-being. (Elektronik sürüm) New York: Springer Publishing Company. 5. Janusz, J. A., Kirkwood M. W., Yeates, K. O. ve Taylor, H. G. (2002). Social Problem-Solving Skills in Children with Traumatic Brain Injury: Long-Term Outcomes and Prediction of Social Competence. Child Neuropsychology, 8(3), 179-194 6. Sesli, Ş. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile disiplin anlayışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kayseri. 7. Revheim, N. ve Medalia, A. (2004). Verbal memory, problem-solving skills and community status in schizophrenia. Schizophrenia research, 68(2), 149-158. 8. Yazğan, F. (2015). Özel eğitim okullarındaki okul yöneticilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi. Eğitim Bilimler Enstitüsü. İstanbul. 9. Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58. Bulgular Özel eğitim öğretmenlerinin problem çözme puanları tablo 1’de görülmektedir.