PIAGET Bilişsel Gelişim Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PIAGET Bilişsel Gelişim Kuramı
Advertisements

BİLİŞSEL GELİŞİM Biliş dünyamızı anlamayı, tanımayı ve öğrenmeyi içeren tüm zihinsel süreçleri kapsar. biliş denince aklımıza ilk gelen zekadır. ayrıca.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Yrd. Doç.Dr. Mustafa TOPRAK PıAGET VS. VYGOTSKY. BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMLARI  Bilişsel gelişim de insanoğlunun bilgiyi edinme, bellekte işleme ve tutma,
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sevgili 8.sınıf öğrencisi; Kendi yeteneklerin, ilgilerin, değerlerin hakkında bilgi sahibi olmak ve daha doğru lise tercihi yapabilmek için lütfen öncesinde.
Bilişsel ve Dil Gelişimi
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket. BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket.
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜŞÜNME.
ŞEKİLLER.
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Sunum transkripti:

PIAGET Bilişsel Gelişim Kuramı Yrd. Doç. Dr. Ş. Gonca Zeren Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı 0 212 383 48 37 goncazeren@gmail.com

Jean Piaget 1896- 1980

Piaget, Bilişsel gelişimi açıklarken, şema kavramını kullanmıştır. Şema, en temel zihinsel yapıdır. Bireyin edindiği her yeni bilginin, zihinde yerleştiği çerçeveye şema denir.

Piaget’e göre zeka; Bireyin çevreye uyum sağlama gücüdür. Uyum sağlama iki farklı süreci içermektedir: Özümseme ve uyumsama

Özümseme Bireyin yeni karşılaştığı durum, nesne, olay ya da bilgiyi, kendisinde önceden var olan şemalarla açıklamasıdır.

Uyumsama Bireyin yeni karşılaştığı durum, olay, nesne ya da bilgiyi, kendisinde önceden var olan şemalarla açıklayamadığında, yeni bir şema oluşturması ya da var olan şemanın içeriğini değiştirmesi gerekir. Bu sürece uyumsama adı verilmektedir.

Dengeleme Karşılaşılan yeni durum, var olan şemalarla açıklanamadığında bu, bireyi rahatsız eder. Denge bozulur. Oysa organizma sürekli dengede kalmak ister. Özümseme ya da uyumsama süreci sonucunda denge kurulur. Öğrenme büyük ölçüde dengenin bozulmasına ve yeniden dengelenmesine bağlıdır. Yeni durum denge bozulur öğrenme dengeleme

Örgütleme Zihindeki şemalar birbirinden kopuk ve bağlantısız değildir. Şemalar birbiriyle ilişkili ve sistemli bir biçimde örgütlenmiştir.

Bilişsel Gelişim Dönemleri Duyusal motor dönem (0- 2 yaş) 2. İşlem öncesi dönem (2- 7 yaş) 3. Somut işlemler dönemi (7- 11 yaş) 4. Soyut işlemler dönemi (11 yaş ve üzeri)

Duyusal motor dönem (0- 2 yaş) 2. İşlem öncesi dönem (2- 7 yaş) Evreler Temel Özellikler Duyusal motor dönem (0- 2 yaş) Kendisini dış dünyadan ayırt edebilme Reflekslerden amaçlı davranışlara geçiş Ses bulaşması Nesnenin sürekliliği Döngüsel tepki Taklit Ertelenmiş taklit 2. İşlem öncesi dönem (2- 7 yaş) Sembolleri kullanma Tek yönlü sınıflama yapabilme Ben merkezci düşünme Animizm Yapaycılık Sembolik oyun Tek yönlü düşünme (Özelden özele akıl yürütme) Odaktan uzaklaşamama Monolog tipi konuşma Paralel oyun

3. Somut işlemler dönemi (7- 11 yaş) Nesnenin korunumu Tersine çevirebilme Odaktan uzaklaşabilme Sınıflandırma Sıralama Tümevarımsal düşünme 4. Soyut işlemler dönemi (11 yaş ve üzeri) Soyut düşünme Göreli kavramlar Zaman kavramı Çok boyutlu sınıflama Varsayımlara dayalı düşünebilme Tümdengelime dayalı düşünme Ergen benmerkezciliği

Duyusal motor dönem

Nesnenin sürekliliği Ce eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! Bebek ilk zamanlar, gözünün önünden kaybolan bir nesneyi aramaz. Nesne yok oldu diye düşünerek ağlar ya da ilgisi başka bir yere yönelir. Bebek 8-12 aylık olduğunda, gözünün önünden kaybolan nesneyi aramaya başlar. Artık nesnenin sürekliliği düşüncesini kazanmıştır.

Döngüsel tepki Işığı aç kapa aç kapa aç kapa aç kapa aç kapa aç kapa aç kapa aç kapa… Tekrarlayan hareketler anlamına gelmektedir.

Taklit

Ertelenmiş Taklit Çocuk, gözlemlediği davranışları hemen taklit etmeyebilir. Belli bir süre sonra taklit edebilir. Örn. İki yaşına yakın bir çocuk, karşı komşularına gittiklerinde, orada gördüğü çocuğun kendini yerlere atarak tepindiğini görmüştür. Çocuk o anda bu davranışı taklit etmemiş, ama eve döndüklerinde taklit etmiştir.

İşlem öncesi dönem

Sembolleri kullanma Dili kullanmaya başlar: Konuşur. Resim yaparak kendini ifade eder.

Tek yönlü sınıflama Nesneleri tek bir özelliğine bakarak sınıflayabilirler. Ancak birden fazla özelliği değerlendirerek sınıflama yapamazlar. Diyelim ki elimizde üçgen, kare ve yuvarlak cisimler var. Bunlar yeşil, mavi ve kırmızı renkteler. Çocuk ya şekline göre, ya da rengine göre nesneleri sınıflar. Hem şekline hem rengine göre sınıflama yapamaz.

Ben merkezci düşünme Çocuklar bu dönemde kendi görüşlerinin mümkün olan tek görüş olduğunu düşünürler. Kendi bildiklerini başkalarının da bildiğini varsayarlar. Dünyanın merkezinin kendileri olduğunu varsayarlar. Örn. Güneş neden var? Diye sorduğunuzda; Beni (ya da bizi) ısıtmak için, diye cevaplarlar.

Animizm (Canlandırmacılık) Çocukların canlı ile cansız varlıkları birbirine karıştırmalarıdır. Örn. Ayın, oyuncak bebeğin, masanın vb. canlı olduğunu düşünürler. Televizyonda çizgi filmde izledikleri kahramanların yaşadığını düşünürler.

Yapaycılık Her şeyin insan eliyle yapıldığını düşünmektir. Örn. Şimşek çaktığında birisi fotoğraf çekiyor diye düşünürler. Yağmurun nasıl yağdığını sorduğunuzda, yukarıda borular var, oradan geliyor, diyebilirler.

Sembolik oyun Objeleri amacı dışında kullanarak oyun oynarlar. Sandalyeden araba olur, uzay gemisi olur, ev olur, okul olur…

Tek yönlü düşünme (özelden özele akıl yürütme) Bir nesnenin ya da durumun tek bir özelliğine bakarak düşünürler. İki olaydaki ortak noktadan ya da benzerliklerden yola çıkarak, genelleme yapmasıdır. Bir çocuk kahvaltıda hep yumurta yiyorsa ve o gün yumurta yememişse, kahvaltı yapmadığını söyleyebilir. Kedi = cat Köpek = köp!

Odaktan uzaklaşamama Çocuk, bir olayın ya da nesnenin bir özelliğe ilgisini yöneltir ve diğer özellikleri göz önünde tutmaz. Çocuktan birden fazla işi yapmasını istediğinizde, genellikle son söylediğinizi yapar, öncekini unutur.Örneğin “önce ellerini yıka, sonra da terliklerini giy” dediğinizde, bunlardan birini unutacaktır.

Monolog tipi konuşma Ben merkezci düşüncenin etkisi çocuğun konuşmalarına da yansır. Aynı ortamda bulunan çocuklar karşılıklı konuşuyor izlenimi verseler de, aslında kimsenin kimseyi dinlemediği dikkat çeker.

Paralel oyun Tıpkı monolog tipi konuşmada olduğu gibi, aynı ortamda benzer oyuncaklarla oynayan çocuklar, birlikte oynuyor izlenimi verebilirler. Ancak dikkatle izlendiğinde, her bir çocuğun diğerleri yokmuş gibi bireysel bir oyunu sürdürdüğü görülebilir.

Çocukların işlem öncesi dönemde henüz yapamadıkları neler var? Nesnenin korunumu Tersine çevirebilme Aslında somut işlemler dönemini anlatırken bunları tek tek ele alacağız ama özellikle bu iki kavramı yapamadıkları dönemde anlatmak sanırım daha kolay 

İşlem öncesi dönemde çocuklarda “korunum” henüz gelişmemiştir. İşlem öncesi dönemde olan bir çocuğa yukarıdaki şekillerden hangisinde daha çok top var diye sorduğunuzda, sağdakini gösterecektir. Mekan olarak daha fazla yer kapladığı için topların da daha fazla olduğunu düşünecektir.

Örn. Çocuğun gözünün önünde aynı miktardaki sütü, mesela iki tane küçük kutu süt, uzun ince bir bardak ile geniş yayvan bir bardağa doldurduğumuzu varsayalım. Hangisi çok diye sorduğumuzda, çocuk soldakinin çok olduğunu düşünür.

İşlem öncesi dönemde çocuklar “tersine çevirebilme” işini de yapamazlar. Tersine çevirebilseler, deminki süt örneğini çözebileceklerdi. Bu dönemde çocuklar, tersine çevirme yapamazlar, bir diğer deyişle, sadece sonuca bakar, öncesini hesaplayamazlar. Benzer biçimde, 10’a kadar rahatlıkla sayabilirler ama 10’dan geriye sayamazlar  Evden okula giderken gördüklerini sıralayabilirler ama dönüştekileri tersine çevirip sıralayamazlar.

Somut İşlemler Dönemi

Nesnenin korunumu Somut işlemler dönemine geldiğinde, çocuk “nesnenin korunumu”nu kazanmıştır. Sayıları aynı olan nesnelerin daha fazla yer kaplıyormuş gibi görünmeleri artık onu şaşırtmaz.

Tersine çevirebilme Somut işlemler döneminde çocuklar işlemleri tersine çevirebilirler. 5 + 2 = 7 ise 7 – 2 = 5 olduğunu bulabilirler.

Odaktan uzaklaşabilme Somut işlemler döneminde çocuk, bir olayın ya da nesnenin tek bir özelliğine takılıp kalmaz. Diğer özellikleri de göz önünde tutmaya başlar. Dolayısıyla ardı ardına sıralanan birkaç işi unutmadan yerine getirebilir.

Sınıflandırma Somut işlemler dönemine gelen bir çocuk, nesneleri sınıflarken birkaç özelliğe göre sınıflama yapabilir. Aşağıdaki nesneleri, hem şekillerine hem de renklerine göre sınıflayabilir.

Sıralama Somut işlemler dönemindeki çocuklar, büyükten küçüğe ya da küçükten büyüğe gibi sıralamalar yapabilirler.

Tümevarımsal düşünme KPSS 2008 sorusu: Betül annesine “Anne kendini öldürenler hapishaneye mi gömülürler?” diye sormuştur. Piaget’in bilişsel gelişim kuramına göre “Betül’ün bu çıkarımda bulunmasının nedeni” ile “içinde bulunduğu bilişsel gelişim dönemi” aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir? Deneme- yanılma yoluyla öğrendiği için işlem öncesi dönem Sezgisel olarak ayırt edebildiğinden işlem öncesi dönem Tümevarımsal düşünmeye başladığından somut işlemler dönemi Esnek düşünme geliştiğinden somut işlemler dönemi Varsayımlara dayalı düşündüğünden soyut işlemler dönemi Cevap: C

Soyut İşlemler Dönemi

Soyut düşünme Çocuklar bu dönemde demokrasi, din, dünyanın başlangıcı, sonu, vb. konularda düşünmeye başlar.

Göreli kavramlar Duruma, koşullara, bireylere, zamana veya yere göre değişebilen durumları kavrama, ancak bu dönemden itibaren yerleşebilir.

Zaman kavramı Çocukların, okul çağında saate bakarak saatin kaç olduğunu söyleyebilmeleri, zaman kavramını kazanmış olduklarını göstermez. Zaman döneminin büyüklüğü, sözü edilen zamanın neyi anlattığı vb. hakkında düşünebilmesi, soyut işlemler döneminde gerçekleşmektedir.

Çok boyutlu sınıflama Bu dönemde bireyler, objeleri, büyüklük, renk, şekil, sağlamlık, parlaklık vb. birçok yönden gruplayabilir.

Varsayımlara dayalı düşünebilme Bu dönemde çocuk, bir varsayımı temele alıp, olasılıkları değerlendirebilir. Örneğin, “dünyayı yönetenlerin tümü kadın olsaydı, ne gibi değişiklikler olurdu?” sorusunun cevaplarını düşünebilir.

Tümden gelime dayalı düşünebilme Soyut düşünme döneminde olan bir çocuk, genel bir doğrudan yola çıkarak özel sonuçlara varabilir. Örneğin, “Hız = yol x zaman” yasasını bilen bir çocuk, arabayla giderken, varacakları yere ne kadar zaman kaldığını hıza ve kilometre tabelalarına bakarak hesaplayabilir.

Ergen Benmerkezciliği Ergenler, kendi düşüncelerinin en doğru düşünce olduğuna inanırlar. “Bana bir şey olmaz.”, “Kimse beni anlamıyor.”, “Bu koca dünyada yapayalnızım.” gibi kendine dönük, olayların sadece onun başına geldiği varsayımına dayanan düşünceler içindedirler. Sanki hayali bir izleyici kitlesi onu takip ediyormuş gibi davranırlar.

Kaynaklar Erden, M. ve Akman, Y. (2008). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Kaya, A. (2007). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pagem Akademi. KPSS Gelişim Psikolojisi. (2009). (Edt. Hasan Bacanlı). Ankara: Yediiklim Yayınevi. Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi. Yıldırım, İ. (2010). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.