İSLÂM MEDENİYETİNİN ETKİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Matematikçi,astronot , filozof ve şair olarak bilinen ÖMER HAYYAM Tarihçilerin verdiği bilgiye göre 1048 yılında Nişabur(İran) kentinde doğdu. (Doğum.
Advertisements

11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
Ortaçağ Hıristiyan Dünyasında Bilim
GENEL BİYOLOJİYE GİRİŞ
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
 BAŞKENTİ-KONSTANTİNOPOLİS  RESMİ DİLİ-LATİNCE  DİNİ-391 yılına kadar Antik Roma Dini, Sonra Ortodoks Hristiyanlığı ve Hristiyanlık  YÖNETİM-OTOKRASİ.
Ortaçağ İslam Tıbbı Prof. Dr. Tamer Akça.
BANU MUSA (Musa’nın Oğulları) ( )
Tarafından yayınlanmaktadır.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
TIP İBN SÎNÂ tarafından, dünyanın gelmiş geçmiş en
TİMURLULAR.
İSLAM MEDENİYETİNDE TIP
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
-TÜRK BİLİM İNSANLARI-
İletişim ve Toplum 2010 Bahar
Karahanlılar’da Eğitim Kurumları Ve Özellikleri
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
Zaman içinde bilim.
ESKİ ANADOLU MEDENİYETLERİ
ÇİN MEDENİYETİ.
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
Ünlü Türk Matematikçilerden Bazıları
Salih Zeki Anadolu Lisesi
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Türklerin Bilime Katkıları
SANAT TARİHİ.
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
BUGÜNKÜ TÜRKÇE ADLARIYLA ESERLERİ
TÜRKİYE TARİHİ (11-13 YÜZYIL)
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
Uygurlar.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
Rönasans Hareketleri’nin İTALYA ‘da Başlamasının Nedenleri
Uluğ Bey
Nuran BOYRAZ Tarih Öğretmeni HAÇLI SEFERLER İ (1096–1270) XI. yy.'ın sonlarından XIII. yy.'ın sonlarına kadar Hıristiyanların güçlenen Müslüman dünyasına.
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
AVRUPA ‘ NIN SÖMÜRGECİLİK FAALİYETLERİ
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
SBEP TARİHİ İPEK YOLU
İPEKYOLUNDA TÜRKLER.
Avrupa’da, hangi savaşın sonucunda, Haçlı Düşüncesi ortaya çıkmıştır?
Ortaçağlarda Bilim Ortaçağ düşüncesinin belirgin özelliklerinden birisi, dinî öğretilere dayanan dinsel bakışın ön plana çıkmasıdır. Ancak düşüncede.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN
YAPANLAR:) RAVZA ÇAYIR İREM SARAN MELİKE KÖSE
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
BİLİM ADAMLARI Ceren Iramk DURMAZ 8.
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
Çark-ı Sosyal Oyunu Sorular Mehmet Kuraz Öğretmenimizin katkıları ile hazırlanmıştır.
TÜRKLERİN BİLİME KATKILARI
Türklerin Bilime Katkıları
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
EL-HAREZMİ. Hayatı  Ebu Abdullah Muhammed bin El-Harezmi 780 yılında Özbekistan'ın Harezm vilayetinde dünyaya gelmiştir. Horasan bölgesinde bulunan Harezm'de.
Yİtİk Hazİnenİn Kaşİfİ Fuat Sezgİn
BİLİM ADAMLARI.
MENDERES BALTA  Basım mürekkep uygulama yoluyla bir levha veya kalıbı kağıda yada kumaşa bastırarak, günümüzde ise birçok başka yöntemle metin.
EMEVİLER * İlk İslam hanedanı * 90 yıl * 7. ve 8. yüzyıllar
ABBASİLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET II
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
 Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte, Roma.
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
İbn-i Sina'nın tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi'dir. Samanoğulları sarayı maliye kâtiplerinden ve saygın bir bilim adamı Abdullah.
ÜNLÜ MATEMATİKÇİLER HAZIRLAYAN:EFE ERKESKİN SINIF:6/A.
GAZNELİLER ( ).
Sunum transkripti:

İSLÂM MEDENİYETİNİN ETKİLERİ (Batı medeniyetine ve diğer medeniyetlere etkileri)

İslâm medeniyeti, kendi dışındaki medeniyetlerin kimi yönlerini alarak geliştirmiş, kimilerini de çeşitli yönlerden etkilemiştir. Bu etkileme iki şekilde gerçekleşmiştir: 1. Farklı medeniyetlere mensup insan/toplumlardan bir kısmını kendi inanç dairesine almıştır. Bu yeni Müslümanlar eski kültürlerini İslâm değerleri ile birleştirip özgün yerel kültürlerini ortaya koymuşlardır. Sözkonusu kültürler bir yönüyle de İslâm medeniyetinin zenginliğini oluşturmuştur. Sözgelimi İslâm; Asya, Afrika ve Avrupa’da yaşayan pek çok topluluğu kendi inancına katmıştır. Bunlar artık İslâm medeniyetinin ana unsurları arasına girmişlerdir.

2. İslâm Medeniyeti kimi medeniyet ve kültürleri de doğrudan veya dolaylı olarak çeşitli alanlarda etkilemiştir. İslâm medeniyetinin bilim, teknoloji, edebiyat, dil, sanat, mimari, yaşam tarzı, ekonomi vb. alanlardaki bazı değerleri diğer medeniyet ve kültür mensupları tarafından benimsenmiştir.

Batıya etkiler Batıda Tercüme faaliyetleri Etki yolları: Tıpkı Müslümanların daha evvel antik medeniyetlerin klasiklerini dillerine aktardıkları gibi Avrupalılar da Müslümanların eserlerini kendi dillerine çevirmişlerdir. Çeviri hareketinde Endülüs ve Sicilya önemli merkezler olmuştur. Avrupalılar bu çeviriler yoluyla bir yandan klasik Grek felsefesini, bir yandan da Müslüman bilginlerin düşünce ve birikimlerini öğrenmişlerdir. Tercüme faaliyetleri sonunda Antik düşüncenin klasiklerinden ve İslâm düşüncesinin temel eserlerinden birçoğuna sahip olmuş ve Avrupa kütüphaneleri zengin bir literatüre kavuşmuştur.

XII. Yüzyılda Endülüs2de Tuleytula Başpiskoposu I XII. Yüzyılda Endülüs2de Tuleytula Başpiskoposu I. Raymond, Müslüman, Hıristiyan ve Yahudi mütercimlerin çalıştığı bir çeviri okulu açmıştır. Çevrilecek kitaplar oraya Kurtuba’dan getirilmiştir.

Meşhur mütercimlerden bazıları şunlardır: Afrikalı Konstantin (ö. 1087): Kartaca doğumlu, Endülüs’te meşhur, Grekçe, İbranice, Habeşçe, Latince, Arapça Leonardo Fibonacci (ö. yk. 1240):İtalyan, matematikçi. Adelard (Bath'lı) (XII. ve XIII. yüzyıl): Felsefeci Cremonalı Gerhard (ö. 1187): İtalyan, felsefe, astronomi Chesterli Robert: Michael Scot (ö. 1235): İskoç bilgin, papa, papaz ve başpiskopos, filozof Arnold de Villanova (ö. 1312): Domingo Gondisalvo (ö.1181): Hermannus Allemannus (ö.1272): Andreas Alpagus (ö.1531): Ferec b. Sâlim (Moses ben Salomon), Yahyâ b. Dâvud (Johannes Hispalensis), Moses ben Tibbon Abraham Judaeus

Moritz Steinschneider, Die europäischen Übersetzungen aus dem Arabischen bis Mitte des 17.Jahrhunderts: Unveränderter Nachdruck aus "Sitzungsberichte der Kaiserlichen Akademie ... Band CXLIX/IV (1904) und Band CLI/I (1905) (Gebundene Ausgabe) , Graz 1956

Meşhur mütercimler 1. Abel, Leon, 2. Abraham, 3. Abraham, 4. Abraham Bar Chijja, 5. Abraham Don, 6. Abraham Echelensis, 7. Accursius von Parma, 8. Accursius aus Pistoja, 9. Aegidius de Thebaldis aus Parma, 10. Alexius, 11. Alfonsus Bonihominius, 12. Alfonsus Toledanus, 13. Alfred de Sarchel, 14. Alvaro/Alvarez, 15. Andreas, 16. Andreas 17. Alpagus, 18. Angelus a Sancto, 19. Antonius Frachantianus, 20. Armengab Blasii, 21. Arnaldus de Villanova, 22. Arrivabene aus Mantna, 23Arsenius, 24. Aurelius, 25. Bencivenni Zucchero, 26. Barengarius Eymerici, 27. Bernaldo el arabigo, 28. Boethius 29. Bonacosa, 30. Burgundius, 31. Cascina, 32. Constantunus Afer (Africanus), 32 b. Daniel de Morley, 33. David Harmenus, 34. Denarius,

35. Dominicus Marrothin, 36. Dragon, 37. Eugenius Amiratus, 38. Faraj b. Salim. 40 Ferrando aus Toledo, 41. Franciscus de Macerata, 42. G. Johannes, 43. Galippus, 44. Georgius Byz., 45. Georgius Chry., 46. Gerhard von Cremona, 47. Gogava, Antonius, 48. 48. Grumer, 49. Gundisalvi Dominicus, 50. Hermanus Alemannus, 51. Hermannus Damlata, 52. Hieronymus Surianus, 54. Hugo Sanctaliensis 55. İsak İbn Sid, 56. Jogob b. Mahir, 57. Jogobus Sarasin, 58. Jagob aus Toledo, 59. Jambobinus, 60. Jehuda b. Astruc, 61. Jehuda b. Moses, 62. Johannes d’Aspa, 63. Johannes Bonia, 64. Johannes Brixiensis, 65. Johannes von Capua, 66. Johannes de Dontibus, 67. Johannes von Carmona, 68. Johannes Hispalensis, (s. 40-50). Johannes de Messina, 70. Johannes Ocreatus,

71. Johannes Pauli 72. Johannes aus Pavia, 73. Johannes Lodoycus T 71. Johannes Pauli 72. Johannes aus Pavia, 73. Johannes Lodoycus T., 74. Josef, 75. Kalonymos b. Kalonymos, 76. Laudivius, 77. Leo Tuscus, 78. Lupitus, 79. Manfred, 80. Manfredus, 81. Marcus Toledanus, 82. Massa, Nicolaus, 83. Mercurius, 84. Michael Scotus, 85. Moses Arovas, 86. Musa aus Palermo, 87. Nipha aus Sevilla, 88. Paravicius, 89. Petrus Aponenis, 90. Petrus Anfulsus, 91. Petrus Cassinensis, 92. Petrus Nicolaus, 93. Petrus Picteviensis 94. Petrus Toletanus, 95. Philippus, 96. Philippus Tripolitanus, 97. Picatrix, 98. Pilato aus Tivoli, 99. Risner, 100. Robert,

101. Robertus, 102. Robertus Retinensis, 103 101. Robertus, 102. Robertus Retinensis, 103. Rodogerus Hispalensis, 104. Rudolfus Brugensis, 105. Rufinus, 106. Ruggiero di Palermo, 107. Salio, 108. Samuel, 109. Simon de Bredon, 110. Simon Jenuensis, 111. Stephanus, 112. Stephanus Arnaldi, 113. Stephanus C., 114. Stephanus M., 115. Thedoricus, 116. Theodorus, 117. Vattier, Pierre, 118. Willelmus, 119. Wilhelmus, 120. Wilhelmus de M, 121. Wilhelm Reimundu, 122, Wilhelmus T., 123. Wihelm Tyrius, 124. Witelo. Übersetzungen von Werken bekannter Autoren, deren Ubersetzer unbekannt oder unsicher sind: 125 Abdallah b. Ali-192. Zosimus

Batıda tanınan ve eserleri tercüme edilen âlimlerden bazıları Hârizmî (ö. 232/847): İslâm dünyasında cebir ilminin kurucusu kabul edilen matematikçi, astronom ve coğrafyacı. Huneyn b. İshak (ö. 260/873): Mütercim ve hekim. İshak b. Huneyn (ö. 298/910): Mütercim ve hekim. Kindî (ö. 252/866): Filozof. Ebû Ma'şer el-Belhî (ö.272/886), IX. yüzyılın önde gelen astronom ve astrologlarından. Bettânî (317/929): İslâm astronomlarının en büyüklerinden. Fârâbî (ö. 339/950): İslâm Felsefesini metot, terminoloji ve problemler açısından temellendiren Türk asıllı filozof.

İbn Cülcül (ö. 384/994): Endülüslü hekim, tıp ve felsefe tarihçisi. İbnü's-Saffâr (ö. 426/1035): Endülüslü astronom ve matematikçi. İbn Yûnus (ö. 399/1009): Astronomi alimi ve matematikçi. İbnü'l-Heysem (ö. 432/1040): Optiğin gelişmesine yaptığı ciddi katkılarla tanınan Ortaçağın en büyük fizikçisi, matematikçi, astronom, filozof. İbn Rüşd (ö. 595/1198): Meşşâî okulunun son temsilcisi, filozof, fakîh ve hekim. İbnü'z-Zerkâle (ö. 493/1110): Endülüslü astronom.

İbn Sina İbn Tufeyl (ö. 581/1185): Endülüslü filozof ve hekim. Ebû Bekir Râzî (313/925): Hekim. Ali b. Abbas el-Mecûsî (ö. 384/944): İranlı tıp bilgini. Ali b. Ahmed el-İmrânî (ö. 344/955): Metematikçi ve astrolog. Ali b. İsa el-Kehhâl (ö. 430/1038): Göz hekimi. İbn Cezle (ö. 493/932): Hekim, eczacı, edib ve tarihçi. İbn Ebî Useybia (668/1269): Göz hekimi ve biyografi yazarı. İbnü'l-Baytar (ö. 646/1248): Botanik âlimi. İshak b. Süleyman el-İsrâilî (ö. 341/953): Hekim ve filozof İbnü'n-Nefîs (ö. 687/1288): Ünlü hekim ve düşünür. İbn Vâfid (ö. 467/1075): Endülüslü hekim ve eczacı. Fergânî, Ebü'l-Abbas ( ö. 247/861): Matematikçi ve astronom. İbn Kuzmân (ö. 555/1160): Endülüslü şair. Bitrûcî: (XII. Yüzyıl). Astronom

. İslâm Medeniyetinin Batı’ya Ulaştığı Yollar Sicilya ve İtalya Endülüs ve Fransa Haçlı Seferleri İtalya Liman Şehirleri Medreseler

Batıya başlıca etki alanları Tıp Optik ve Kimya Astronomi Matematik Mîmârî Edebiyat ve Dil Mûsikî Kağıt ve matbaa Felsefe Değerler

DİĞER MEDENİYETLERE ETKİLER Balkanlar Hint Kültürü Çin Kültürleri Rus kültürü

Balkanlar İslâmiyetin Balkanlardaki kalıcılığı Osmanlı Türkleri eliyle Arnavutlar ve Boşnaklar olmak üzere önemli bir nüfusu kendine kazanmıştır. Etkiler sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda Hoşgörü. Müslüman Türkler yerel kültürlere saygı ile bakmışlar, asla yoketme yoluna gitmemişlerdir. “Mutadovic”, “Koyundic” gibi soyadları taşımaktadırlar

Balkanlar Ticârî yaşama atılanların bir kısmı da “Bakkalovic”, “Terzic” gibi adlarla anılırlar Dini kavramların etkisi: 19. Yüzyılda Kudüs’ü ziyaret eden Hıristiyanlar Müslümanlar gibi “hacı” diye çağırılırdı. Kutsal mekanları da Kabe’nin yerel söılenişi olan “Cabe” diye adlandırılırdı. Balkan dillerinde çok sayıda Türkçe kelime bulunmaktadır. Mimari: Su kemerleri, ibadethaneler, tekkeler, zaviyeler, türbeler, pazar yerleri, bedestenler, kapalı çarşılar, saat kuleleri, hamamlar, hanlar kervansaraylar vb. tesisler

Hint Kültürüne Etkiler İslâm uygarlığın en özgün eserlerinden önemli bir kısmı, Taç Mahal örneğinde olduğu gibi bu topraklarda ortaya konmuştur. . Kast sistemine karşı çıkan Nanak İslâmiyetin takva ilkesine dayanarak insanları eşit olduğunu, üstünlüğün Tanrı’ya yaklaşma ile gerçekleşebileceğini savunmuştur.

Çin Kültürlerine Etkiler Çin’de Türk-İslâm kaynaklı pek çok ad ve soyadı bulunmaktadır. Sözgelişi, MA Mesud, Mahmud, Melik, Mecid ve Muhammed’i, HA Halit ve Hasan’ı, TA Davud’u, MAN Mansur’u, TYEH Timur’u, HU Hüseyin’i, ŞA şah ve şemseddin’i, HAY Haydar’ı, SA Sa’d’ı, PA Bedreddin’i, NA Nasreddin’i, LAH Abdullah’ı ifade etmektedir Müspet ilimler, mesela astronomi, bilim teknolojisi, edebiyat, vergi sistemi, ticaret ve yönetim tecrübesi, sosyal hayat, mimari ve tıp İslâm süsleme sanatının bazı unsurları Çin sanatına girmiştir.

Rusya’ya Etkiler Rusların Müslümanlar ile ilişkileri komşuluk, mahkumiyet/tabiiyet ve hakimiyet şeklinde gelişmiştir. Müslüman Türklerle komşu olarak yaşayan Ruslar, 1224-1480 tarihleri arasında 256 yıl Türklere tabi olarak kalmışlar, 16. Yüzyılın ortalarından itibaren de Türkleri hakimiyetleri altına almışlardır. Söz konusu süreçte uzun yüzyıllar birlikte yaşayan farklı iki uygarlığın mensupları Türkler ve Ruslar karşılıklı etkileşim içinde bulunmuşlardır. Ruslar Türk-İslâm kültüründen dil, edebiyat, mimari, kişi, eşya hayvan adları, ekonomi, giyim-kuşam, ordu, hukuk, adliye ve etnografya alanlarında etkilenmişlerdir.