Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NÖROPSİKOLOJİK TESTLER Tanımı, Kullanım Amaçları, Kullanım Alanları
Advertisements

MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Algı, Benlik ve İletişim Human Communication [Bölüm 2]
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
kendiliğin nörobiyolojisi
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
Başlıca Öğrenme Stratejileri
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Problem Çözme Süreci.
SUNUM İÇERİĞİ Öğrenme Kuramları Milli Eğitim Temel Amaçları
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
 Mayer, R. E (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Parkinson Hastalığında Bilişsel Bozulmalar
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 5 Bilgiyi Geri Getirme Süreçleri.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BELLEK –Elliot Bölüm 7.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Probleme Dayalı Öğrenme
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Şizofrenide Dopaminin Rolü
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Tasarımı Analiz.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Problem Çözme Yaklaşımları
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları Prof. Dr. Süheyla ÜNAL

Bilgi işleme süreci Bilginin dış dünyadan alınması, tanınması, işlenmesi ve düşünce haline getirilmesi süreci birçok basamakta gerçekleşir Normal bilişsel işlev uyaranın düzenli bir akışta işlenmesine bağlıdır Bu akışın herhangi bir yerindeki bozukluk, sonuçta bilişsel işlevlerin bir göstergesi olan düşüncenin bozulması şeklinde ortaya çıkmaktadır

Bilişsel işlevler Öğrenmek, problem çözmek, plan yapmak, sosyal ilişkiler kurabilmeyi içermektedir Nörobiliş Dikkat Algı Bellek Düşünme Sosyal biliş ToM Yüz tanıma

Bilgi işleme Neokorteks ve hipotalamus arasında doğrudan hiçbir bağlantı olmadığı için kortikal aktiviteler ile primitif dürtü ve duyguların koordinasyonu ve bütünleştirilmesinde temporolimbik yapıların aracılığına ihtiyaç vardır Dış dünyadan gelen duysal bilgiler kortikal bağlantılarla hipokampus ve amigdalaya yönlenirler Bu yapılar duyusal kapılama, duyusal bilgi işleme, içerik analizi, şimdiki yaşantıyı geçmiş yaşantılarla karşılaştırma işlevlerinde anahtar yapılardır

Bellek Bellek, bilgi işleme aşamalarının tüm aşamalarında önemli işleve sahiptir Duyusal sistemin işleyişi ve algılamanın yanı sıra bilincinde olduğumuz şu an ve yakın geçmişle ilgili işlemler hatta geleceği planlama için de bellek gereklidir

Bilgi işleme Bellek yapılarındaki bozukluklar beynin yüksek bütünleyici ve bağlantılandırıcı işlevlerini bozarak dış gerçekliğin çarpıtılmış yorumuna, sonuçta da şizofreni semptomlarına neden olmaktadır Anterior hipokampal oluşumun morfolojisini etkileyen bir nörogelişimsel defekt, yaşamın daha sonraki yıllarında fronto-limbik kontrolde bozuklukla kendisini göstermektedir Hipokampus ve ilişkili olduğu medial temporal lob bellek sistemi, dış dünyadan gelen uyaranlar ve onların ilişkili olduğu içerikle ilgili ipuçlarını değerlendirirken, amigdala dış uyaranların, duyguları ilgilendiren iç uyaranlarla eşleştirilmesini ve duygusal koşullanmayı sağlar.

Şizofrenide hipokampus Hayvan modellerinde neonatal dönemde ventral hipokampal lezyon oluşturulması şizofrenideki bilişsel işlev bozukluklarına benzer bir tabloya yol açmaktadır. İlk atak şizofrenide anterior hipokampal volüm azlığı frontal bölgenin yönetsel ve motor işlevlerinde düşük skorlarla ilişkili bulunmuştur

Şizofrenide bilgi işleme sorunları

Şizofrenide Bozulan Bilişsel İşlevler Şizofrenili hastalar dikkat, algı, sözel bellek, karar alma, sorun çözme, uzaysal görüş, soyutlama, planlama yetileri ve ince motor becerileri alanlarında düşük performans gösterirler Planlama, kavram oluşturma, girişim, kendini denetleme, dikkati yöneltme ve bellek gibi yönetsel işlev bozuklukları psikotik düşünce bozukluğuna temel oluşturmaktadır

Şizofrenide bilgi işleme sorunları Algısal organizasyon Sözcük belirsizliğini giderme Dikkatin sürdürülmesi Seçici dikkat Latent inhibisyon Bellek

Degree of Impairment None Mild Moderate Severe Word recognition Long-term factual memory Perceptual skills Delayed recognition memory Confrontation naming Delayed recall Distractability Immediate memory span Visuomotor skills Working memory Serial learning Executive functioning Vigilance Motor speed Verbal fluency Harvey PD et al. Am J Psychiatry. 1997;154:205-210.

Dikkat bozukluğu Formel düşünce bozukluğu gibi daha çok dezorganizasyon belirtileri ile ilişkilendirilmektedir Seçici dikkatinde belirgin bozulma saptanan hastalarda ağır formel düşünce bozukluğu da saptanmıştır Şizofreni hastalarında dikkat testlerinde bozukluk saptanmaktadır

Algı bozukluğu Algısal organizasyonda belirgin sorunlar Bütünleştirme, gruplama sorunları

Bellek bozuklukları Şizofreni hastalarının, öğrenmeyi ve bilgilerin hatırlanmasını kolaylaştırmak için bilgiyi gruplamaları yani semantik olarak organize etmeleri bozulmuştur Sözel akıcılık testlerinde belli bir semantik kategoriden örnekler üretilmesi istendiğinde şizofreni hastaları daha az sayıda örnek üretebilmektedir Semantik belleğe bilgi girişindeki bozukluklar ağır ve yeni bilgiyi öğrenme yetisindeki bozukluklarla uyumludur

Bellek sorunları Şizofrenide hatırlatıcı (mnemonik) süreçlerde, sözel ve görsel bellekte bozukluk olduğu gösterilmiştir Geri çağırma ve kodlama problemlerinin de önemli olduğuna dair artan sayıda kanıt vardır. Çağrışımlarda çözülme şizofreni için en önemli belirteçtir

Çalışma belleği Bilginin bir görev ya da sorun çözümü sırasında kullanılması ve geçici olarak depolanmasından sorumludur(on line). Şizofrenide geçici bellek depolama sistemlerinin işlevlerini yerine getirememesi nedeniyle davranışa rehber olacak kısa süreli bellek izlerini kullanma yetisi bozulmaktadır. ÇB nde bozukluk oluşursa kişi planlama, karar verme, sıralı öğrenme gibi yönetici işlevlerini yerine getirememektedir

Yönetici işlev bozuklukları Yönetici işlevlerde anlık sonuçlardan çok, gelecekteki olasılıklar tarafından yönlendirilmeyi öğrenme yeteneği sözkonusudur Frontal lob hasarında o zamana kadar birikmiş bu tarzda yönlendirilmiş bilginin kaybı yanı sıra, aynı türden yeni bilgileri edinme yeteneği de ortadan kalkar Bir gelecek senaryosunu oluşturan imgeler zayıflar ve değişken hal alır İmgeler harekete geçirilse de uygun akıl yürütme stratejilerinde rol alabilecek kadar uzun süre bilinçte tutulamaz

Bilişsel işlev-İşlevsellik Şizofrenide bozulan seçici dikkat, sözel bellek gibi bilgi işlem sürecinin erken basamakları sosyal becerilerle yakından ilişkilidir Nörogelişimsel bir sorun nedeniyle prefrontal lob diğer bölgelerle bağlantılarını yitirdiğinden, yönetsel bilişsel işlevleri yetersiz kalmaktadır. Bu da hastanın günlük yaşam etkinliklerini gerçekleştirememesiyle sonuçlanmaktadır

Sosyal Biliş Sorunları

Gaze detection Mentalizing Social judgement Facial perception Affect recognition

Sosyal biliş-işlevsellik Sosyal etkileşimleri başarıyla yönetmek Kendine bakım İşini sürdürme Sosyal etkinliklere katılma

ToM-Zihin kuramı Soyut görsel bilgiden (jestler, yüz ifadeleri, sesin prosodisi) içeriği algılama Kişinin kendisinin ve diğer kişilerin ruhsal durumlarını anlayabilme, inanç ve niyetlerini kavramsallaştırma

Yüz algısı Yüzle ilgili bilgileri genel gestalt içine yerleştirme Görsel tarama tesleri ile ölçülebilir

Yüz bilgisi işlemleme Hugo Critchley et al (2000) Brain

Yüz tanıma Aşina yüzleri tanımada güçlük İğer insanların duygusal durumlarını tanımlayamama, uygun davranışı öngörememe Capgras sanrısı