ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Advertisements

ÖĞRENME KURAMLARI.
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM Albert Bandura
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
OKUL BAŞARISINDA ANNE BABANIN ROLÜ
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI Serdar ERDOĞAN
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Sosyal Öğrenme Kuramı ALBERT BANDURA (1925 -….)
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
Sosyal Öğrenme Teorisi
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Alvin TOFFLER Diyor ki;
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925)
ANNE BABA TUTUMLARI.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
SOSYAL (GÖZLEM YOLUYLA- MODEL ALARAK –DOLAYLI) ÖĞRENME KURAMI
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri KİŞİLİK GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
Dr.Mustafa Ergün Dr.Mustafa Ergün2 ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
CEZA NEDİR?.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
HAZIRLAYAN:BURCU GÜLBAHAR BAĞLAR RAM
Buluş Yoluyla Öğrenme.
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
ÇOCUĞUMUN OKUL BAŞARISININ ARTMASI İÇİN NELER YAPMALIYIM?
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RTEÜ EĞİTİM FAKÜLTESİ
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ.
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MALAZGİRT MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
GÖZLEM YOLUYLA ÖĞRENME
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925 Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN

Bandura, sosyal çevrenin ve model almanın öğrenme üzerine etkilerini, ilkelerini ve süreçlerini ortaya koyan Sosyal Bilişsel Kuramı ortaya koymuştur. Bandura başkalarının davranışlarını gözleyerek de, model alarak da , öğrenilebildiğini vurgulamıştır.

Bandura, bireyin her zaman doğrudan öğrenmek zorunda olmadığını, başkalarının deneyimlerini gözleyerek de pek çok şeyi öğrenebileceğini savunur.

Bandura’ya Göre Gözlem Yoluyla Öğrenme Günümüzde sosyal öğrenme kuramı denildiğinde Albert Bandura akla gelmektedir. Bandura’ya göre gözleyerek öğrenme; sadece bir kişinin diğer kişilerin etkinliklerini basit olarak taklit etmesi değil, çevredeki olayları bilişsel olarak işlemesiyle kazanılan bilgidir. Gözlem yoluyla öğrenme, taklidi içerebilirde, içermeyebilirde.

Ör: Sınavda yanındaki arkadaşının kopya çekerken yakalandığını ve cezalandırıldığını gören bir öğrenci, böyle bir duruma düşmemek için soruları kendisi cevaplamaya çalışır. Bu durumda öğrenci gözlemleri yolu ile öğrenmiş ancak taklit etmemiştir

Öğrenmeyi Sağlayan Dolaylı Yaşantılar Bandura’ya göre öğrenmeyi etkileyen ve modelden edinilen dolaylı yaşantılar şunlardır; 1.Dolaylı Pekiştirme : Davranışı pekiştirilen modeli izleyen birey, modelin davranışını sıklıkla taklit eder. Ör: Derse katılan öğrenciyi öğretmenin övmesi ona yüksek sözlü notu vermesi diğer öğrencileri de derse katılması için cesaretlendirir.

2.Dolaylı ceza : Modelin olumsuz davranışının cezalandırılması, gözleyenlerin benzer davranışlarda bulunmasını engeller. Ör: Hoş bir durum olmamakla birlikte arkadaşlarının gözü önünde uzun saçlı olan öğrencinin saçının makasla kesilmesi (Günah keçisi yaklaşımı da denebilir). Yalan söyleyen bir öğrenci cezalandırıldığında diğer bireyler aynı durumla karşılaşmamak için yalan söylemezler. Ancak çocuklar saldırganca ve duygusal olarak cezalandırılırlarsa, onlarda saldırganlığı taklit etme eğilimi doğabilir. Yani saldırganca cezalandıran anne-babalar, çocuklarının da saldırganca cezalandıran birer anne-baba olmalarına neden olurlar.

3.Dolaylı güdülenme : Gözlenen davranış değer verilen bir ürünle sonuçlanırsa kişi o davranışı yapmak için istek duyar. Arkadaşının sabırla çalışıp başarılı olmasını gözleyen öğrenci, başarılı olmak için çalışmak gerektiğini anlar. Ör: Sınıfta ödül kazanan bir öğrenciyi gören ve kendi düzeyinin de ödül kazanmaya uygun olduğunu gören birey harekete geçer. Sınıfında burs kazanan ve kendi düzeyinin de bu bursu kazanmaya uygun olduğunu gören öğrenci, bursu kazanmak için harekete geçebilir.

4. Dolaylı Duygu (Dolaylı Duygusallık): Birçok duygu gözlem yoluyla kazanılır. Birçok insan doğrudan zarar görmedikleri halde ölüden, periden, fareden, köpekten, yılandan, öğretmenden, sınavdan, uçaktan korkmaktadırlar. Bu korkuların nedeni söz konusu korkulara sahip modellerin gözlenmesidir. Ör: Fare gördüğü zaman çığlık atan annesini gören kız çocuğu, annesini taklit eder ve farenin korkulacak bir “yaratık” olduğu sonucuna ulaşır.

5.Model Özellikleri : Modelin özellikleri ne kadar gözlemcinin özelliklerine benzerse, gözlemci o kadar modelin davranışına benzer davranış gösterir. Ayrıca, model ne kadar güçlü ve yüksek statüde ise gözlemcinin üzerindeki etkisi o kadar fazladır

Sosyal Öğrenme Kuramının İlkeleri

GÖZLEM YOLUYLA ÖĞRENME SÜREÇLERİ