SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
Fiyat Tüketicinin bir mal veya hizmeti almak için katlandığı külfetin toplamı, mal veya hizmetin birim değerinin para ile ifade edilmesidir.
Sağlık hizmetlerinde: Sağlık sigortası ya da devlet insanların cepten yaptıkları ödemeleri ya tamamen elimine eder ya da azaltır. Kullanılacak hizmetleri sağlık hizmeti sunucuları belirledikleri için, hizmetin hastaya maliyeti ve ödenecek fiyat birinci derecede önemli değişken olamamaktadır. Belirli bir hizmeti kullanmanın/kullanmamanın maliyeti ya da aynı hizmeti başka bir kurumdan almanın fiyat olarak ödenecek paranın ötesinde farklı değerlendirmeleri de içermektedir.
FİYATLANDIRMA KARARLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Kontrol Edilebilen (İçsel) Faktörler Maliyetler Pazarlama ve Fiyatlandırma Hedefleri İşletmenin Kaynakları Pazarlama Karması Elemanları
Kontrol Edilemeyen (Dışsal) Faktörler Talep Pazarın Yapısı ve Rekabet Faktörleri Dağıtım Kanalı Firmanın Pazardaki Gelişme Aşamaları Ekonomik ve Diğer Çevresel Etkenler Yasal Düzenlemeler
FİYATLANDIRMA SÜRECİ Fiyatlandırma amacının ve hedeflerinin belirlenmesi Talebi saptamak Maliyetleri tahmin etmek Rakiplerin fiyatlarını analiz etmek Bir fiyatlandırma yöntemini seçmek Kesin fiyatın belirlenmesi ve fiyatta ayarlamalar yapmak
FİYATLANDIRMANIN AMAÇLARI Karlılık Amacı Satış Hacmini Artırma Amacı Rekabetçi Amaçlar Ürünü Konumlandırma Amacı İmaj Geliştirme Amacı
TEMEL FİYATLANDIRMA YÖNTEMLERİ Maliyet odaklı fiyatlandırma Rekabet odaklı fiyatlandırma Talep (değer) odaklı fiyatlandırma Zorunlu Fiyatlandırma
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ Tek fiyat ve pazarlıklı fiyat Pazarın kaymağını alma stratejisi Pazara girme stratejisi Psikolojik fiyatlandırma Önceden belirlenmiş ve önerilmiş fiyat Güvenceli fiyat Promosyon fiyatlandırma Farklılaştırılmış fiyatlandırma
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA UYGULAMALARI Sağlık sektörünün karmaşık yapısı ve hizmet çeşitlerinin çokluğu fiyatlandırma uygulamalarının net biçimde ortaya konmasını zorlaştırmaktadır. Farklı ülkelerde farklı politikalar Aynı ülkenin içinde de değişik yapılarda olabilmektedir
Kaynaklar Karafakioğlu, M. (1998), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul. Tengilimoğlu, Dilaver (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara. Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S., Işın, F. B., (2009). Pazarlama Kavramlar-İlkeler-Kararlar. Siyasal Kitabevi, Ankara. Eser, Z., (2007), Hizmetlerde Pazarlama İletişimi Siyasal Kitabevi, Ankara. Kotler, P. (2011), A’dan Z’ye Pazarlama Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. Mediacat Kotler, P., Clarke, N. R. (1987), Marketing for Health Care Organization, Prentice-Hall Inc. Berkowitz, N.E. (1996), Essentials of Health Care Marketing, An Aspen Publication. Kotler, Philip (2011), Kamu Sektöründe Pazarlama Çeviren: Zeynep Kökkaya Chalar Mediacat Mucuk, İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Eser, Z., Özdoğan, F.B. (2006), Sosyal Pazarlama, Siyasal Kitabevi, Ankara. Tuncer, D., Ayhan, D. Y., Varoğlu, D. (2013) Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi Şahin, B., Çelik, Y.,Tengilimoğlu, D. (2013), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını N: 2858, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1815