BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Nitel Araştırma Yöntemleri
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİTEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
BİRİNCİ BÖLÜM: TEZE BAŞLARKEN
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
PROJE ARAŞTIRMALARI.
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Hazırlayan Tuba YAZICIOĞLU
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Bilimsel düşünme becerileri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA NEDİR? Bir amaca yönelik, belirli aşamalar içerisinde ve bir yöntem dahilinde yapılan çalışmalara araştırma denir. Araştırmacı yaptığı.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTıRMA PROJESİ Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK. Temel Kavram ve Süreçler ■Bilim ■Olgu, Olay ■Kuram (Teori), Yasa (Kanun) ■Hipotez, Veri, Bulgu ■Ontoloji,
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Pozitivizm A. Comte.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Nitel - Nicel Araştırma Yöntemleri 3. DERS

Teorik Düzey Olgusal Düzey Araştırma Konusunun Belirlenmesi Araştırmanın Amacı ve Problemleri —hipotezler ve varsayımlar— Araştırmanın Kapsamı ve Sınırlılıkları Araştırmanın Evreni ve Örneklemi Araştırmanın Verilerinin Toplanması Araştırma Tekniklerinin Belirlenmesi Araştırmanın Verilerinin Analizi ve Rapor Yazma Literatür Taraması

Araştırma Yöntemlerinin Kökenleri Pozitivizm(Objektivizm) Relativizm(Subjektivizm) Quantitative (Nicelikle Belirlenen) Qualitative(Nitelikle Belirlenen) Deneysel Çalışmalar Etnografik Çalışmalar Anket Çalışmaları Mülakat Gözlem Örnek Olay ve Öğretmenin Araştırmacı Olduğu Model

Bilgi-Epistemolojik açıdan 1. Grup: İnsanların hepsinin üzerinde birleşeceği bir bilgi olabilir. Örneğin deney yolu ile elde edilen bilimsel bilgi. Olgularla desteklenen veya olgularla ilgili verilere dayanan bilginin tek sağlam bilgi türüdür. 2. Grup: İnsanların hepsinin üzerinde birleşeceği bir bilgi olmaz. Doğru bilgi durumuna ve kişisel tecrübelere göre değişebilir.

Gerçek-Ontolojik açıdan 1. Grup: Gerçek objektiftir, somuttur, tektir ve bireylerin müdahalesi dışında varolan bir olgudur. 2. Grup: Gerçek, subjektiftir, çoğuldur, bireylerin sosyal etkileşimi neticesinde oluşturulan bir olgudur. Dolayısıyla bireylerin içerisinde bulunduğu şartlara ve konuma göre farklı formlar (yorumlar) alabilir.

Gerçeğe nasıl ulaşırız? 1. Grup: Gerçek objektif bir olgu olmasından dolayı, araştırmacının da bunu anlama sürecine hiçbir müdahalesi olmadan, kendi yorumlarını dahil etmeden, objektif ve bilimsel yöntemleri kullanarak buna ulaşması gerekir. 2. Grup: Gerçek denilen olgu bireyin kendisinden ve bulunduğu ortamdan tamamen bağımsız bir olgu değildir. Aksine bireyler “sosyal gerçeği” kendilerinden bir şeyleri ilave ederek oluştururlar.

Gerçeğe nasıl ulaşırız? 1. Grup: Sosyal gerçeğe ait değişkenler, matematiksel olarak da ifade edilebilir ve aralarındaki ilişki değişik teknikler ile ölçülebilir. 2. Grup: Subjektif olmasından, ve değişkenler arasındaki ilişkiler nicel olarak ifade edilmeyecek kadar kompleks olduğundan ölçülmeleri zordur.

1. Hangi yaklaşım? Nicel Nitel (Ne, nerede, ne kadar? (Neden, niçin, nasıl? Karma

(Nitel – Kalitatif) (Nicel – Kantitatif) Deductive: Sonuç çıkarılabilir; Inductive: tümevarım

Nitel-Nicel ve Karma Araştırma Nicel araştırmalar (quantitative research): Gözlem ve ölçmelerin tekrarlanabildiği ve objektif yapıldığı araştırmalara nicel (sayısal araştırma) denir. Pozitif bilim anlayışını temel alır ve pozitivist felsefeye dayanır. Pozitif bilim anlayışına göre, evrende bir düzen vardır ve insan bu düzeni araştırabilir, anlayabilir ve kontrol altına alabilir.

Nicel araştırmalar Temelinde mantık ve matematik vardır. Nitel araştırma yöntemine göre, gerçek duyu organlarımızla algıladığımız somut olgular (fenomenler) dır. Nicel yaklaşımda, bilimin konusu olgular arasındaki değişmez ve evrensel bağı bulmaktır.

Biyoloji, kimya, fizik, mühendislik gibi doğa bilimleri alanlarında araştırmalar gözlem ve ölçmeye dayanır..

Psikoloji, sosyoloji, antropoloji, eğitim gibi sosyal bilim alanlarında insan ve toplum davranışları incelenmektedir. Bu davranışları sayılarla açıklamak zordur.

Ölçümler bize kaç kişinin nasıl davrandığını gösterir, ama “niçin Ölçümler bize kaç kişinin nasıl davrandığını gösterir, ama “niçin?” sorusuna cevap veremez.

Nitel (qualitative) araştırma İnsan ve grup davranışlarının “niçin”ini anlamaya yönelik araştırmalara nitel araştırma denir. Nitel araştırma, gözlem görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik nitel bir sürecin izlendiği araştırma olarak tanımlanır.

Nitel araştırma, bireylerin yaşamlarındaki rutin ve problematik anları ve anlamları tanımlayan çalışmaları ve çeşitli empirik materyal setini-vaka incelemesi, kişisel deneyim, içebakış, yaşam öyküsü, görüşme gözlemsel, tarihsel ve görsel metinler içermektedir.

Nitel araştırmalarda veriler gözlem, mülakat ve anket yoluyla toplanır. Zaman alıcı olması dolayısıyla küçük örneklemler üzerinde çalışılır.

Nitel araştırmalar dünyanın sosyal yönü ile ilgilenir ve şu sorulara yanıt arar: İnsanlar niçin böyle davranır? Kanaatler ve vaziyet alışlar nasıl oluşur? İnsanlar çevrelerinde olup bitenden nasıl etkilenir? Kültürler niçin ve nasıl gelişir? Sosyal gruplar arasındaki farklar nelerdir?

Nitel_Nicel Araştırma Örnekleri Öğrencilerin kesirlerde bölme işlemi yaparken kullandıkları yöntem ve modellerin incelenerek kesirlerle bölme işleminde kullanılabilecek bir yöntemin belirlenmesi 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersi başarılarıyla fen ve teknoloji dersi başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.