Çağdaş siyasal düşünceler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Analitik Eğitim Felsefesi
AYDINLANMA ÇAĞI.
İdealist Eğitim Felsefesi
Kültür.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Siyaset Bilimine Giriş
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Felsefe Nedir?.

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
İLETİŞİM DERSLERİ - MYO
ÇOCUK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Klasik Sosyoloji Tarihi
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Marksizm.
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Pozitivizm A. Comte.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
SİYASAL İDEOLOJİLER HAFTA İDEOLOJİNİN DOĞASI.
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
ARGÜMANTASYON.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Çağdaş siyasal düşünceler KISIM-2 İDEOLOJİ-

YENİ İDEOLOJİ TARTIŞMALARI İdeoloji konusunda en kalıcı tema, hâlâ ‘hakikat (ya da bilim) ile ideoloji’ arasındaki keskin zıtlıktır. İdeolojiyi tartışan birçok kişi kendileri için, ideolojik olmayan bir nötrlük/tarafsızlık iddiasındadır. İdeoloji ile bilim arasındaki ayrımı sürdürmeye çalışmak, özellikle Anglo-Amerikan yaklaşımın ayırt edici özelliği olmuştur.

İdeoloji-Bilim İlişkisi Özellikle de sosyal bilimlerde bilimsel temel arayıcılık, ideolojiyi karakterize eden daha subjektif, duygusal değerler ve inançlardan ayrı tutulmalıdır. İdeolojilerin tekabül ettiği hiçbir harici temel yoktur. İdeolojiler ‘teoriler’e bağlı kalırlar; bu nedenle mantıkları döngüseldir ve dünya önünde sınanamazlar. Oysa, teori harici temel olgularla yanlışlanabileceği için, bilimin kendine özgü bir istikameti vardır.

İdeoloji-Bilim İlişkisi Birçok filozof bugün, gerçekte bilimsel teorilerin de büyük ölçüde döngüsel olduğu iddiasında bulunuyor. Teori, gerçekliğin karakterini belirler. Olgular, teorilerle oluşturulur. Can alıcı nokta, bilimsel teorinin hem anlamının hem de iç tutarlılığının bilimsel bir cemaatin sosyal kabulüyle ölçülmesidir. Bilimlerdeki bu gelişmeler, sosyal bilimlerde bazen hâlâ bilimle ideoloji arasına çekilen farazi kesin sınır çizgilerini kabul edilemez hale getirmiştir.

İdeoloji-Siyaset Felsefesi İlişkisi Felsefe etik açıdan tarafsız, kesin, mantıksal, kavramsal analizle işler. O dünyayla ilgili olarak doğru önermelerin doğasını analiz eder. Buradaki anahtar varsayım, bu tür bilgiyi yalnızca doğa bilimlerinde bulabileceğimizdir. Ahlâk, estetik ya da din gibi ideoloji de başka bir bilimsel-olmayan, değer-yönelimli teorileştirme biçimidir. ideoloji, iddia eder, buyurur, ancak tartışmaz. Eleştirel analiz yapmaktan çok, eylemleri teşvik eder ve duygusal olarak ikna eder.

İdeoloji-Siyaset Felsefesi İlişkisi Bir kavramı öğrenmek, onun özünü kavramak ya da bir zihnî imaja hâkim olmak değil, herkesin emrine âmâde bir dildeki kullanımlarını anlamaktır. Bu yüzden kavramlar dünyadaki belli nesnelere tekabül etmezler. Bu eğilimin bir sonucu, ideolojileri ‘hayat tarzları’ ya da ‘dil oyunları’ olarak tekrar dolaşıma sokmaktır. ideoloji, dünyanın tahrif edilmiş imajı değildir; dil ve eylem dünyasının parçasıdır. Bu anlayış, kesin yöntemi ve analizi terk etmese de, ideoloji ile felsefe arasında kesin bir ayrım yapmayı engeller.

İdeoloji Hakkında İkaz Noktaları İdeolojiler insanlar için hem tasvir etme hem de buyurma iddiasındadırlar. İdeoloji eleştirilerinden biri, ideolojilerin, fazla basit ve eylem-yönelimli ve çok daha az kendi kendini-eleştirel ve katı olduklarıdır. Martin Seliger’in bilgece ideoloji incelemesi ideolojinin temel ve etkin düzeyleri arasında bir ayrım yapar. Genellikle aynı fikri, argümanı, tekniği ya da düşünürü farklı neden ve sonuçlarla, görünüşte birbirine çok yabancı ideolojiler kullanabilmektedir.

İdeoloji Konusunun Sınırları İlkin, bu metin ideoloji konusundaki dersler için tasarlanmıştır. Böyle bir ihtilaflı alanda, katkıda bulunamasa bile, yorumlama gücü kazandırabilir. Her bölümde, belli terminolojiyle (yani, faşizm, liberalizm vs.) ilgili bir giriş ve incelemeyi bahis konusu ideolojinin kaynağı ve tarihine kısa bir bakış izliyor. Sonra bunu ideolojiyi karakterize eden çok daha genel ve formel temaları içine alan bir kısımlar serisi izliyor. Her bölüm bazı kısa eleştirel yorumlarla son buluyor.

Eğitim ve ideoloji Devlet, varlığını ve üzerine kurulduğu meşruiyet ilkelerini toplumsal alanda sürekli hale dönüştürmek için ideoloji ve eğitim gibi araçları kullanır. İdeoloji aracılığıyla siyasal iktidar kendi ilkelerini topluma dayatır

İdeolojinin İşlevi Devletin bireyi ve toplumu kurması ve düzenlemesinin en önemli araçlarının başında ideoloji gelir. İdeolojinin gücü, siyasal iktidarın belirlediği tanımlar ve amaçlar çerçevesinde toplumu kurma ve ona bir üst kimlik verme konusundaki etkinliğinden kaynaklanmaktadır. İdeolojinin işlevi tek başına bağımsız bir işlev değildir. Onun araçsallığı devletin amaçsallığı ile doğrudan ilişkilidir. Devlet, toplumu belirlenmiş bir düzen içinde tutan, bu düzeni koruyan, total bir birleştiricilik ile üst belirleyici olan ve bir dünya görüşü ile toplumsal bütünlük sağlayan bir üst siyasal iktidar alanıdır

Meşrutiyet aracı olarak ideoloji İdeoloji, siyasal iktidarın toplumu şekillendirmesi, toplumun da siyasal iktidarı değerlendirmesi açısından objektif kriterler sağlayan önemli bir meşruiyet aracıdır. Fakat, ideolojilerin bir üst düzenleyici güç olarak devletin belirleyici alanı içerisinde olmasından dolayı bu objektif kriterler çoğu zaman subjektif değerlere dönüşmekte, devletin kendine ve eylemlerine meşruiyet kazandırmak için farklı yorumlarına maruz kalmaktadır.

Sistem Kurmak ve İdeoloji Siyasal iktidarın en önemli fonksiyonlarından biri olan “bütünleşmiş düşüncelerden oluşan total bir sistem kurmak, siyasal iktidarın eylemlerini doğrulamak, hayatı tanımlamak ve bu tanımlı hayatı bireylere haklı olarak göstermek” amacı ideoloji ile gerçekleştirilir.

Ekonomik Mühendislik Kavramı ve İdeoloji İdeolojisi olmayan siyasal iktidarın toplumu kurma, statükoyu koruma ve siyasal, toplumsal ve ekonomik mühendislik derecesi oldukça düşüktür. Siyasal iktidar, bütünleştirici ve total anlamlar ve eylemler dünyası kurma gücünü ideolojiler sayesinde kazanır. İdeolojiler de tıpkı yerine ikame oldukları dinler gibi, çok güçlü bir iman gerektirir ve kendi dışındaki dünyaları cehennem, kendi vaat ettiği dünyayı ise cennet olarak tasvir eder. Marx’ın ifadesiyle ‘halkın afyonu’ olan dinlerin reddiyle ortaya çıkan toplumun afyon ihtiyacını ideolojiler dinselleşerek gidermişlerdir

Yalanlar Üst Yapısı Sorel’in, “ideolojilerin, siyasal iktidarı elinde bulunduran sınıfların kendi çıkarları doğrultusunda toplumun gerçek ortamının dışında üretilmesinin onu bir yalanlar ve ikiyüzlülükler dünyası olarak karşımıza çıkardığını ve iyiliğin, mutluluğun ancak bu ideolojik ilkeler içinde sağlanabileceği iddiasının bir yalanlar üst yapısı” olduğu iddiası siyasal iktidar ilişkilerindeki eşitsizlikleri koruma, sürdürme, gizleme ve maskeleme fonksiyonuna işaret eden bir gerçekliktir.

İktidar için ideoloji Kavramı İdeolojilerin belirlediği alanda, hem siyasal iktidara hem de topluma yönelik ilkeleri, davranış kalıplarını ve siyasal ve toplumsal simgeleri, sembolleri ve dili içine alan siyasal kültür, bu unsurların hangi amaçlara göre kendisini tanımlayacağı sorununun cevaplarını oluşturmaktadır

Siyasal Kültür ve İdeoloji İdeoloji ve siyasal kültür büyük ölçüde simge ve dil aracılığıyla siyasal ve toplumsal hayatta yer eder. Aynı zamanda ideoloji ve siyasal kültürler de düşüncenin öneminden çıkan, ona dayanan temel görüntülerdir. İdeolojiler ve siyasal kültürler kendi meşruiyet yasalarını topluma kabul ettirebilmek için sembollerden, simgelerden ve dilden faydalanırlar. Kullanılan dil ve semboller, ‘dünya görüşü’ içinde yer alan ve çok önemli toplumsal fonksiyon yerine getiren unsurlardır. İnsanın etrafındaki kainatı anlamasına yarayan bu ‘görüş’, bir kültür bütünü olarak karşımıza çıkar. Kültürün oluşturduğu parçalara da simge denir.

Simge Aktarımı İdeolojiler simgelerin aktarma, koruma, değiştirme işlevlerini kullanarak topluma yeni bir şekil ve anlam dünyası verme ve toplumsal düzenin aynı biçimde sürdürülmesi için dünya görüşünün korunmasını sağlarlar

Öğrenme Süreci Her simge, her sembol, her kelime siyasal ve toplumsal alanda bir düşünsel ve değersel çağrışımlar yaparak toplumda ortak bir kültür ve bilinç yaratır. Bu kültür ve bilinç siyasal iktidarın ideolojik bütünselliği içerisinde toplumda birlik, beraberlik ve uyum sağlar. Simgeler nesilden nesile aynı toplumsal davranışlarda bulunmayı öğretirler. Simgeler, dünyanın algılanmasında kullanılan sistem gözlükleridirler. Öğrenme süreci bir yerde simgeye bağlanır, simgeler birden çok kimsenin paylaştığı bir toplum haritası oluşturur, simgeler toplumsal bazı çağrışımların taşıyıcısıdır, simgeler bu açıdan ‘yüklü’ olarak işlevlerini gerçekleştirirler

Ş. Mardin ve İdeoloji Kavramı ideoloji, geleneksel toplum haritalarının modern çağlarda faydalarını yitirmeleri sonucu yeni bir toplum anlamları haritası üretme çabasıdır. İnsan, üretilen bu haritanın içerisinde üretilmiş bir araçtan başka bir şey değildir. İnsan, bu aşkın ideolojik kuşatmanın ve kendisine verilmiş dünya görüşünün karşısında sınırlı ve güçsüzdür. İnsan, sadece kendisine verilmiş bu amaçlar doğrultusunda çalışması gereken bir köledir. Efendi ise, siyasi düşünceler tarihi boyunca çeşitli isim ve sembollerle karşımıza çıkan siyasal iktidar ve onun adına gücü kullananlardır.

Hegel ve İdeoloji Kavramı Hegel bu durumu şöyle meşrulaştırır; “insan, tarihin içinde kendisinden daha yüksek ve gizli bir kuvvet ve amaç için çalışır. İnsan, bu yüksek amacın gerçekleşmesine yarayan bir araçtır, amacı belirleyen dinamik unsur ise Geist (Tin) dir. İnsanlık tarihi, aslında soyut us olan Tinin kendini dünyada idrak edişinin bir görüntüsünden ibarettir. Bu, dünya görüşü anlamındaki ‘Weltanschaung’dır.” ‘Weltanschaung’; düşünsel içerik, iddia ve ona göre konumlanma, ona göre hareket etmedir. ‘Weltanschaung’; insanı, toplumu, siyasayı ve evreni yorumlayan katı ve kapılı toplumsal mobilizasyon ve manipülasyon aracıdır. ‘Weltanschaung’; toplumun topyekun olarak tek bir ideolojik alan içerisinde, sistemle bütünleşmiş bir şekilde ‘siyasal iktidara göre’ konuşlandırılmasıdır.

İdeolojik devlet İdeolojik devlet, insanların statükoya uymalarını sağlamak için ideolojik hegemonya, evreninin anlamlarını insanlara öğretmek için öğretici, insanların bu anlamlara boyun eğmesine sağlamak için öğretim yerleri, öğreticiliğin bir düzene bağlanması ve sürekliliğinin sağlanması için zorunlu öğretim, öğretinin mevcut dünya görüşünün dışında anlamlanmaması ve yorumlanmaması için disipline ihtiyaç duyar

Örneğin; Eğitim Eğitim alanları, ideolojinin tüm fonksiyonlarının harmanlanarak toplumsal alanın siyasal iktidara bağlılığının en üst noktalara taşındığı alanlardır. Tüm toplum eğitim kurumları aracığıyla bilgiye muhtaç olarak öğretici karşısında nesneleştirilir. Eğitim alanında, siyasal iktidarın ideolojik ilkelerini gölgeleyecek, eleştirecek tüm değer ve ilkeler dışlanır