OKUL FOBİSİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Advertisements

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
2 ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ OKUL FOBİSİ VE OKUL ÇAĞI ÇOCUĞUNUN GELİŞİMSELÖZELLİKLERİ AR-GE BİRİMİ.
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Psikolojik Danışmanı OSMAN CEYLAN
ANNE BABA TUTUMLARI.
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Okul Korkusu, Anneden Ayrılma, Aşırı Bağlılık
OKUL KORKUSU(FOBİSİ) İLKNUR NURKAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Psikolojik Danışmanı OLCAY TEZCAN SAVSİN
OKUL FOBİSİ.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
OKULA UYUM VE OKUL FOBİSİ
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR!
OKUL BAŞARISININ SAĞLANMASINDA AİLENİN ROLÜ
7 YAŞIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Esma YALÇINER
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Veli Oryantasyon Programı
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
İLKOKULA BAŞLAMA Denizli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
OKUL FOBİSİ, KORKU VE KAYGILAR
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR! EYVAH!!!. Öncelikle hatırlamamız gereken her çocuğun birbirinden çok farklı olduğu ve sorunlarınında farklı nitelik ve.
VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Rehberlik Servisi.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
BAŞARIYI ARTIRMADA AİLEYE DÜŞEN GÖREVLER REHBER ÖĞRETMEN HABİB TAŞAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Hakan KAYA
STRES YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

OKUL FOBİSİ

Okul Fobisi Nedir? Okul fobisi, kuvvetli bir endişe nedeniyle çocuğun okula gitmeyi reddetmesi ya da bu konuda isteksiz görünmesidir. Okul fobisi olan çocuklar, okula olan isteksizliklerini tipik bir biçimde bedensel yakınmalarıyla dile getirmeye çalışan, bu nedenle kendilerini evde tutma yolunda anne- babalarını ikna etmeye çalışan çocuklardır.

Bu durum çocukta özellikle okul saatleri yaklaştığında sıkıntı artışı, ağlama, sinirlilik, uykusuzluk, saldırganlık veya baş ağrısı, mide bulantısı, iştahsızlık gibi şikayetlerle ortaya çıkmaktadır. 

Çocukları ilkokula yeni başlamış bazı aileler çocuk okula uyum sağlayıp sağlayamayacağı konusunda kaygılar taşıyabilir. Bu konudaki muhtemel problemleri aşabilmek için veliler ve öğretmenlerin birlikte hareket etmesi gerekir.

Ailelerin okula yeni başlayacak çocuklarını okulla ve öğretmenle tehdit etmemeleri gerekir. Anne ve babaların çocuğunu okula götürürken soğukkanlı ve tutarlı olması gerekir. Duygusal davranarak çocuk okula gitmek istemiyor diye onu okul yolundan geri çevirmek, onun okula uyumunu çok geciktirir. Ancak aileler tarafından öğrencideki okul korkusunun acil sorun olarak görülerek, nedeninin araştırılması gerekir.

Okul, çocuklar için yeni bir sosyal ortamdır, çocuğun bu ortama uyumu, aileden kazandığı iletişim becerileri ve ilişki biçimlerini kullanmasıyla mümkündür. çocuğa anaokulu döneminde ve daha öncesinde kendi ayakları üzerinde durabilme yeteneğinin verilmiş olması çocuğun okula uyumunu kolaylaştıracaktır.

Okula uyum zorluğu yaşayan öğrenciler genellikle, başarı kaygısı olan, aşırı onay bekleyen çocuklardır. Bu çocuklar genelde aile bireyleri dışındaki yabancı kişilerle sosyal ilişki kurmakta güçlük çekerler ve utangaçtırlar. Aynı zamanda anne baba bağımlılığı olan çocuklar da okula adapte olmakta zorluk çekerler. 

Okul Fobisi Yaşayan Çocukların Ortak Özellikleri Ebeveynlerince aşırı bir şekilde korunup kollanmışlardır. Attıkları her adımda anne ve babanın onayını beklerler. Uslu, uyumlu ve anneye aşırı bağımlılıkları vardır. Annelerinden hiç ayrılmak istemezler; sanki onlara yapışık gibidirler. Anneden ayrılma korkusu yaşarlar. Her istedikleri anında karşılanmış ve anında tatmin isteyen, bu olmayınca “hileye” başvurabilen yapıdadırlar.

Okul Korkusunun Nedenleri Ayrılık Endişesi: Sorunun ilk nedeni sizden ayrı kalmanın getirdiği mutsuzluktur. Yeni Deneyimlerle Baş Etme: Güçlüğe neden olan faktörlerden bir diğeri de çocuğunuzun değişim ve yeniliklerle baş etme ihtiyacıdır. Farklı bir ortama girme yabancılarla tanışma okul kurallarını öğrenme, kişisel disiplini geliştirme, grup projelerinde yer alma gibi deneyimler söz konusudur.

Gerçekçi olmayan yüksek beklentinler: Yetişkinlerin beklentileriyle mücadele etmek, bazı çocuklarda strese yol açan başlıca etkendir. Bu daha çok, çocukların başarılarında mükemmeliyetçi bir tutum benimsemek şeklinde kendini gösterir. Kendini yalnız hissetme: Arkadaş edinme konusunda yetersiz yada isteksiz gibi görünen utangaç ve çekingen çocuklar, yalnızlığa ve reddedilmeye mahkumdurlar. Örneğin arkadaşlarından daha parlak yada durgun olan bir çocuk arkadaşlarınca alay konusu olabilir yada soyutlanabilir

Okul Korkusu Ne Zaman Ortaya Çıkar? Yeni bir kardeşin doğumu ve kıskançlık olayı, Ailenin ev değiştirmesi, göç etmesi, çevre değişikliği Çocuğun ebeveynlerden birini veya başka bir yakınını kaybetmesi, aileden birinin hastaneye yatması Anne-babanın uzun süren geçimsizlikleri Ailede sosyo-ekonomik kriz halleri gibi nedenlerle çocuklarda okul korkusu gelişebilir.

Ne Yapmalı? Sabırlı, tutarlı ve kararlı bir tavır içinde olunuz. Sorunu görmezlikten gelmek ve bir sonraki yıla havale etmek; ancak çözümü zorlaştırır. Okul korkusuyla baş etmede yapılacak ilk iş çocuğun olabildiğince çabuk okula geri dönmesidir.

Ne Yapmalı? Çocuğu okula gitme zorluğu nedeniyle cezalandırmayın, küçük düşürücü sözlerle aşağılamayın. Çocuğun bunaltısı ile oluşan belirtileri şımarıklık, ilgi çekme arzusu ya da sizi kızdırmak için yapılan davranışlar gibi yanlış yorumlamaktan kaçının.

Okula gitme vakti dışında bir zamanda çocuğunuzla okul korkusu hakkında konuşun. Çocuğunuz okula geç kaldığında, servisi kaçırdığında, mutlaka onu okula göndermek için başka çözümler geliştirin ve en kısa zamanda okula gönderin. Bazen çocuğunuz kendiliğinden eve dönebilir, bu durumda da yapmanız gereken onu okula geri göndermektir. 

Çocuğunuzun akranları ile zaman geçirmesine yardımcı olun. Okula gitmediğinden dolayı çocuğu suçlamamalı, korkusu ve gözyaşlarıyla alay edilmemelidir. Okulda olduğu zamanlardaki ayrılığın geçici olduğunu anlatılmalıdır.

Ne Yapmalı? Çocuğa neden okula gitmesi gerektiği ve gitmezse neler kaçıracağı anlatılmalıdır. Ona gününüzün nasıl geçeceğini anlatıp, onunla gününün nasıl geçtiği hakkında konuşmak her ikinizi de rahatlatabilir  Çocuğun endişeleri, duyguları üzerinde konuşmak, hem sıkıntısını paylaşmasını hem de anlaşıldığını hissedip rahatlamasını sağlar. 

Okul hakkındaki abartılı yorumlardan kaçınılmalı, çocuklara okul, sınıf, sıra, öğretmen, müdür, ders, teneffüs, sınıf arkadaşı ve okul arkadaşı gibi kavramlar konusunda bilgiler verilmelidir. Hata yaptıklarında onları okul veya öğretmenle korkutursak, çocuğun öğretmenden ve okuldan soğumasına sebep oluruz. Okul ceza verilen bir yer olarak gösterilmemelidir. 

Okula düzenli devam etmesi konusunda ısrarlı olun Okula düzenli devam etmesi konusunda ısrarlı olun. Örneğin yakınmaya devam etseler de giyinmesine, servisine binmesine ve okula kadar yürümesine yardım edin. Muhalefet etmeye devam etseler de sınıfa girmesine eşlik etmek, sırasına yerleştirmek ve ardından hemen sınıftan çıkmak gibi konularda ısrar edin.

Okula devam etmesi ve muhalefet etmemesi karşılığında evde ya da okulda başka ayrıcalıklar vermek gibi bir takım ödüller sunun.

Bir kere bile olsa çocuğun kazanmasına izin verilirse sorunun daha kötüleşeceği unutulmamalıdır. Eğer, belirli gün veya hafta okula devam zorunluluğu varsa ve çocuk bu sınırı zorlamaya çalışıyorsa bu noktada pes etmek tamamen başa dönmek demektir. Yardım isteyin. Bu sorun genellikle ana-baba ve okul personelinin birlikte çabalarıyla aşılır.

Kaynakça Sevimli M. (2010). Annelerin Bakış Açısından Okul Fobisinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Malatya DORTUOĞLU Ç.T.( 2009). Okul Fobisi: Tanım, Nedenleri, Belirtileri ve Ailelere Öneriler. İstanbul http://alpullusekerio.k12.tr/uploads/dosyalar/i_9_pdf.pdf http://psikolojikdanisma.net/okul_fobisi.htm http://www.konyasm.gov.tr/saglikbilgileri/okulfb.htm