Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Advertisements

PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Benjamin BLOOM ( ).
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
HEIDER’IN DENGE KURAMI
Kemal ŞENTÜRK Biyoloji
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Anket Hazırlama.
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
Kişilerarası iletişim çatışmaları
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme. BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme.
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ)
VII.BÖLÜM TUTUMLAR TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
Tutumlar (8) (SKY 106. Davranış Bilimleri Dersi)
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
VII.BÖLÜM TUTUMLAR TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
PSİKOLOJİK TESTLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araç ve Yöntemleri
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğretim Tasarımı Analiz.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
EMPATİK İLETİŞİM.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Dr. Ergül Demir

ÜNİTE 8. Tutumlar ve Tutumların Ölçülmesi

Tutum Tutum; bir tutum objesine yönelik olarak bilişsel, duyuşsal ve devinimsel davranış ve tepkilerin bütünüdür. Tutumlar; Doğuştan gelmez, yaşantılar yoluyla öğrenilir. Geçici değildir, belli bir süre devamlılık gösterir. Bireysel ya da toplumsal olabilir. Birey-obje ya da toplum-obje arasındaki ilişkide bir düzen kurar ve yanlılık oluşturur. Bir tepkiden çok ‘tepki eğilimidir’. Olumlu ya da olumsuz davranışlara yol açabilir.

Tutumların Ölçülmesi Tutumların ölçülmesi güçtür; Tanımlanması ve yapılandırılması hem alan uzmanlığı hem teknik uzmanlık gerektirir. Ortaya çıkması zaman alır. Zaman içerisinde kısmen değişim gösterebilir. Yakın ve genel çevresel etkiler, karıştırıcı olabilmektedir. Hata kaynakları çok ve çeşitlidir.

Davranışların gözlenmesi Fizyolojik tepkilerin gözlenmesi Tutumların ölçülmesinde ve değerlendirilmesinde başlıca yöntem ve teknikler: Davranışların gözlenmesi Fizyolojik tepkilerin gözlenmesi Sıfat ya da kontrol listelerine göre tepkilerin ve eğilimlerin gözlenmesi Tutum Ölçekleri Bogardus Toplumsal Uzaklık Ölçeği Thurstone Ölçeği Likert Tipi Tutum Ölçeği (Dereceleme Ölçekleri) Guttman Ölçekleri (Birikimli Ölçekler) Osgood Duygusal Anlam Ölçeği (Semantik Fark Ölçekleri)

Likert Tipi Ölçekler Rensiz Likert tarafından 1932’de geliştirilmiştir. Thurstone tipi ölçeklerin sorunlarına çözüm getirdiği söylenebilir. Bireyler, benimsedikleri tutum ifadelerini işaretlemek yerine her bir tutum ifadesine katılma düzeylerini işaretlemektedir. Dereceleme toplamlarına ve toplamlı sıralamalara dayalı bir ölçekleme tekniğidir. Bu nedenle ‘Dereceleme Ölçekleri’ olarak da bilinmektedir.

Likert tipi ölçeklerin bazı temel varsayımları bulunmaktadır: Her bir tutum maddesi ile bu maddenin ölçeklenme düzeyleri arasında monotonik bir ilişki vardır. Yani ‘tamamen katılıyorum’ ve ‘hiç katılmıyorum’ tepkileri aşırı olumlu ya da aşırı olumsuz tutumları gösterir. Madde yanıtlarının doğrultusu, ölçülen tutumla monotonik ilişki gösterir. Bu nedenle farklı yönlerde işleyen maddeler dikkate alınarak düzeltme yapılabilmektedir. Ölçülen tutum, tek boyutludur ya da baskın bir alt boyut ile temsil edilebilmektedir. Maddeler ile toplam puanlar arasında doğrusal bir ilişki vardır. Yani her bir maddenin ölçülen tutumu açıklamaya katkısı aynı olmasa da yakındır.