SİYASAL İDEOLOJİLER 5. HAFTA MUHAFAZAKÂRLIK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yenİ Kamu Yönetİmİ Prof. Dr. Turgut Göksu.
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
DEMOKRASİ.
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
İYİ YÖNETİŞİM.
AYDINLANMA ÇAĞI.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
Kültür.
MALİYE POLİTİKASININ DOĞUŞU
ATATÜRK İLKELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül. Soğuk Savaşın bitişi KSB için çok kolay olmadı. Yeni bir kategori çıktı: post-komünist devletler. Italya, Fransa, Kanada,
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Slide 1 AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Avrupa Muhasipler Federasyonu (FEE) nasıl yardımcı olabilir? Henri Olivier.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
KAPİTALİZM VE SOSYALİZMİN KARŞILAŞTIRILMASI
Klasik Sosyoloji Tarihi
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
Marksizm.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Öğrenme Hedefleri Milliyetçiliğin doğasını anlayabilir Milliyetçiliğin tarihsel köklerini öğrenebilir Milliyetçiliğin gelişimini takip edebilir Milliyetçiliğin.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
LİBERALİZM HALİSE KADER ZENGİN.
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
MUHAFAZAKÂRLIĞIN TEMEL TARTIŞMALARI
plan modelinin ana öğeleri
EKONOMİ, SİYASAL VE YÖNETİMİN YENİDEN YAPILANMALARI.
mİllİyetçİlİğİn TEMEL TARTIŞMALARI
örgütlenmesi ve performansı
REFAH DEVLETİ.
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
SİYASAL İDEOLOJİLER HAFTA İDEOLOJİNİN DOĞASI.
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
SİYASAL İDEOLOJİLER 3. HAFTA LİBERALİZM.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
. DERS.
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
ULUSLARI İLİŞKİLER TEORİLERİ VE ÖRGÜTLER
HUKUK BAŞLANGICI 14.
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
TARIH DERSI PROJE ÖDEVI ÖĞRETMEN: DÖNDÜ GÜNAY ÖĞRENCI:DILEK KUCUM TÜRKLERDE KADIN.
“Liberal” terimi, 14. Yüzyıl’dan beri kullanılmaktadır ama çok çeşitli anlamlara gelmektedir. Liberalizm, bireysel özgürlük üzerine kurulan bir siyasi.
Jean Jacques ROUSSEAU. 1712’de Cenevre’de doğdu. Annesini erken yaşta kaybedince, bütün eğitimini babasından aldı. Fransız ve eski Yunan edebiyatının.
Sunum transkripti:

SİYASAL İDEOLOJİLER 5. HAFTA MUHAFAZAKÂRLIK

Öğrenme Hedefleri Muhafazakârlık kavramının doğasını anlayabilecek Muhafazakârlık kavramının tarihsel gelişimini takip edebilecek Muhafazakârlığın diğer ideolojilere olan temel itirazlarını kavrayabilecek Muhafazakârlık ve liberalizmin eklemlenmesi anlaşılabilecek

İçindekiler Muhafazakârlık Nedir? Muhafazakâr Düşüncenin Kökleri Muhafazakârlığın Doğası

Muhafazakârlık Nedir? Alışılmış kullanım, muhafaza etme ya da ‘bir şeyi bozulmadan koruma’ fikrine odaklanır. Bu fikir, on dördüncü yüzyıldan kalmadır. Muhafazakârlık kavramının daha açık politik kullanımı, Fransız Devrimi’nden sonra söz konusu olmuştur. Muhafazakârlığın beş temel yorumu vardır.

Muhafazakârlık Nedir? İlk görüşte, muhafazakârlık, özellikle de Fransız Devrimi’nin meydan okumasından sonra yarı-feodal arazi sahibi bir aristokratik sınıf tarafından ifade edilmiş olumsuz tepki doktrini olarak algılanır. İkinci görüşte, muhafazakârlık, öncelikle politik pragmatizmin formu –ilkeli hiçbir içeriği bulunmayan– olarak kabul edilir. Muhafazakârlık, sadece hâkim politik, kültürel ve ekonomik düşünce yapısını absorbe eder.

Muhafazakârlık Nedir? Üçüncü yorumda muhafazakârlar, değişme ve reformun kaosuna karşı, politik niteliği ne olursa olsun mevcut düzeni desteklerler. Bu durumsal/pozisyonel yoruma göre, bir ‘Muhafazakâr Sol’dan söz etmek mümkündür. Bu yüzden, muhafazakâr ideolojinin içeriği yoktur. Her kurumsal düzen (komünizm ya da liberalizm) muhafazakâr olabilir.

Muhafazakârlık Nedir? Dördüncü yorumda iki argüman vardır. Birincisi, muhafazakârlığın, hayatı oluşturan temel hammaddenin bir parçası olduğu iddiasına dayandırılır. Bu, değişmeden hoşlanmayan bir yaradılıştır ve teorik akıl yürütmeden çok, kısmen bilinmeyene güvensizlikten ve buna karşılık tecrübeye güvenden kaynaklanır. Mizaç iddiasında cisimleşen ikinci argüman, doğal muhafazakârlığın daha fazla sofistike bir felsefi savunmasıdır. Bu argüman, akıl yürütme tipleri (yani, teorik ve pratik akıl) arasındaki keskin ayrıma odaklanır ve insan motivasyonunun köklerini bulmayı dener.

Muhafazakârlık Nedir? Son yoruma göre, muhafazakârlar, genellikle devrim durumlarında üretilen ve kullanılan şu fikirlere karşı çıkmışlardır: Sosyal ve politik şartlar vasıtasıyla insan türünün mükemmelleştirilebilirliği; insan doğasının bir nihaî iyi toplum yönünde ilerlemesi ve gelişmesi; bireysel insanî amaçlar ve bu tür düşüncelerden doğan ekonomik politik sonuçlar olarak eşitlik ve özgürlük; insan aklının dünyadaki zaferine inanç; otorite, ayrıcalık, hiyerarşi ve geleneğin reddi ya da ihmali.

Muhafazakâr Düşüncenin Kökleri Muhafazakâr düşüncenin gerçek dönüm noktası Fransız Devrimidir. Fransız Devrimi’nin merkezî fikirleri, insanların hem eşit hem de mükemmelleştirilebilir olduğunu öne sürüyordu. Böylesi bir geliştirme, insan aklının eğitilmesi, sosyal ve politik kurumlarda reformla sağlanabilirdi. Edmund Burke’e göre, bu tür fikirlerin çok derin politik imâları vardı. Bu derin imâlar, Burke’ün ve daha sonraki muhafazakârların karşı koyduğu imâlardı. Bu direniş, muhafazakârlık ideolojisine götüren gerçek katalizörü oluşturmuştur.

Muhafazakâr Düşüncenin Kökleri On dokuzuncu yüzyılda muhafazakârlar genellikle halk egemenliğine ya da erkeklerin oy hakkına izin verme konusunda isteksizdiler. Mülkiyet sahibi insanlar temsil edilme hakkına sahip olmalıydı, cahil kuru kalabalık ya da yığınlar değil. İstikrar ve topluluğun ortak iyisine ilgi, mülkiyet sahipliğiyle ilişkiliydi. Endüstrileşme ve bireycilik cemaatin, geleneğin, düzenin ve dinin zayıflaması anlamına geliyordu. Bu nedenle, muhafazakâr düşünce içinde ayırt edilebilir bir anti-kapitalist çizgi mevcuttur.

Muhafazakârlığın Doğası Muhafazakâr düşüncenin çeşitliliğini anlamlı hale getirmek için, beşli bir sınıflandırma yapmak gerekir. Gelenekçi muhafazakârlık, en fazla vurguyu örf, âdet ve gelenek kavramlarına yapar. Teorik akıl, önyargı ve pratik akıl karşısında küçük düşürülür. Devlet, mânevi ve organik nitelikleriyle komünal bir girişimdir. Cemaatin oluşumu, insanî bir yapı değil, yılların pratiğinin kümülatif, kestirilemez ürünüdür. Değişme, cemaatin geleneklerinden doğar. Liderlik, otorite ve hiyerarşi de doğal sonuçlardır.

Muhafazakârlığın Doğası Romantik muhafazakârlık, ütopik görüşle birleştirilmiş ideal pastoral, kırsal, çoğu kez yarı-feodal bir geçmişe güçlü nostalji içerir. Düşünce yapısının genel eğilimi anti-endüstriyeldir. Pederşahi muhafazakârlık, yönetimin görevlerini, her yurttaş için iyi bir hayatı –sorumlu bir aristokratik noblesse oblige (Soyluluk, insanı yükümlü kılar, çev.)– geliştirecek kuşatıcı devlet aktivitesine imâda bulunacak şekilde yorumlar.

Muhafazakârlığın Doğası Liberal muhafazakârlığın düsturu, ekonominin politikadan önce geldiğidir. Liberal muhafazakâr, klasik liberalizmin formel ilkelerinin çoğunu kabul etme eğilimindedir: Bireyciliğe vurgu, olumsuz özgürlük, bireysel haklar ve minimal hukuk devleti yönetimi. Fakat, bazen, emperyal bir yazgı ile birleştirilen bu devlet anlayışı, klasik liberallerin doğal olarak kabul edebilecekleri bir anlayıştan çok daha aşırıdır.

Muhafazakârlığın Doğası Yeni Sağ, Keynesçi refah ekonomilerinin çöküşüne paralel yükselmiştir. Mutabakatçı savaş sonrası planlama politikalarının, refah devletinin, yüksek vergilendirmenin, kamu harcamalarının, bürokratik büyümenin, verimliliğe bağlı olmayan ücretlerin ve korporatizmin gereksiz olduğu düşünülür. Serbest piyasanın alternatifi yoktur. Politika hedefleri, bireyi devlet düzenlemesinden, vergi kesintilerinden kurtarmak, devlet servetini azaltmak, bütçe açıklarını ve para arzını denetlemek ve devlet tekellerini özelleştirmek olmuştur.