ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Özel eğitimde ilk ve temel ilke tanılamadır Özel eğitimde ilk ve temel ilke tanılamadır. Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin uygun eğitim programlarına yerleştirilmeleri, tanılama süreciyle başlamaktadır.
Tanı (teşhis), bireyin engeline ad koyma,derecesini ve bireyin bundan etkilenme durumunu belirleme olarak tanımlanmaktadır . Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğine göre tanılama, özel eğitim gerektiren bireylerin yeterli ve yetersiz yönleri ile bireysel özelliklerini, ilgilerini belirlemek amacıyla tıbbi, psiko-sosyal ve eğitim alanlarında yapılan değerlendirme süreci şeklinde ifade edilmiştir
Tanılama ve değerlendirme ile özel eğitime gereksinimi olan bireylerin eğitim gereksinimlerinin belirlenmesine ve gereksinimlerine uygun eğitim kurumlarına yerleştirilmesine temel teşkil edecek verilerin toplanması sağlanmaktadır. Tanılama Tıbbi Tanılama Eğitsel Tanılama
Tıbbi tanılama; Tıbbi verilerin ve psikometrik ölçümlerin esas alındığı bir tanılama modelidir. Bu tür tanılamada yetersizlik saptanmakta, bireyde oluşan zedelenmenin yeri, derecesi, oluş zamanı, zedelenmeye yol açan nedenler, sürekliliği gibi özellikler belirlenmektedir.
Eğitsel Tanımalama; tıbbi ve psikometrik veriler dikkate alınarak,yetersizliğin eğitim sürecini etkileme durumunun belirlenmesi ve bireyin dil,bilişsel,duygusal,sosyal ve motor becerilerine ilişkin gelişimsel bilgilerin toplanması şeklinde tanımlanmaktadır.
Değerlendirme özel eğitim açısından daha kapsamlı bir işlem olarak görülmektedir. Bireyin hali hazır durumunu ve tüm davranışlarını içeren özel eğitime gereksinimi olan bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmesi gerektiğini ortaya çıkaracak nitelikli bir tanımayı kapsamaktadır. Değerlendirme, formal-informal ölçme araçları ve teknikleri kullanılarak bireyin özelliklerine ilişkin karar verme işlemi olarak kabul edilmektedir.
Özel eğitimde değerlendirmenin beş amacında söz edilebilir Özel eğitimde değerlendirmenin beş amacında söz edilebilir. Bu amaçlar şu şekilde sıralanabilir. İzleme Uygunluğu belirleme Program planlama Öğrenci gelişimini izleme Program değerlendirmedir.
DEĞERLENDİRME TÜRLERİ Resmi değerlendirme Resmi değerlendirme esas olarak bir bireyin performansını akranlarından oluşan normları temsil eden bir grubun performansıyla karşılaştıran norm referanslı veya standartlaştırılmış testlere dayalıdır.
Resmi olmayan değerlendirme Resmi olmayan prosedürler çoğunlukla ölçütlere dayalı ve öğretmen tarafından yapılan araçların kullanımıyla birlikte müfredatla ve öğretim ortamıyla daha ilişkilidir.
YARARLANILAN KAYNAKLAR Aral, N. ve Gürsoy, F. 2007. Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.