Motor Yakıtlarının Genel Özellikleri Yanma için gerekli hava miktarı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Advertisements

BÖLÜM 2: TEORİK MOTOR ÇEVRİMLERİ
ÖLÇME TEKNİĞİ HAFTA 3. ÖLÇME TEKNİĞİ HACİM ÖLÇME Bir maddenin uzayda kapladığı yere onun hacmi denir. Hacim, ölçülebilen bir büyüklüktür. Cisimlerin hacimleri.
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
Hat Dengeleme.
BİYOM BİYOM; aynı iklim koşullarının yaşandığı ve bunun paralelinde aynı bitki örtüsüne sahip olan geniş coğrafi alanlardır. Canlıları ve yaşadıkları ortamı.
TÜRBİNLER Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL.  Türbinler; su, buhar veya gaz gibi akışkanların enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelerdir. Türbinler;
6.SINIF FEN ÖDEVİ. Uygulanan yalıtım kalınlığına ve kullanılan malzemenin ısı iletkenliğine bağlı olarak, ısı kaybı % oranında azaltılır. Yoğuşma.
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
Fatma ÇANKA KILIÇ, Durmuş KAYA, Süleyman SAPMAZ, Muharrem EYİDOĞAN, Volkan ÇOBAN, Selman ÇAĞMAN Uluslararası Enerji ve Güvenlik Kongresi Umuttepe / Kocaeli.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
 Basınç, bir yüzey üzerine etkide bulunan dik kuvvetin, birim alana düşen miktarıdır. Katı, sıvı ve gazlar ağırlıkları nedeniyle bulundukları yüzeye.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
Konu : Çevre ve Sürücü Davranışları
Dünyamız belirli katmanlardan oluşmuştur.  Hava küre  Su küre  Yer kabuğu  Ateş küre  Çekirdek.
MOLEKÜLER BİYOLOJİDE KULLANILAN YÖNTEMLER II:
YANMA (hem kirlilik kaynağı, hem kirlilik kontrol tekniği)
Dalton Atom Modeli. Dalton Atom Modeli, John Dalton'un 1805 yılında bugünkü atom modelinin ilk temellerini attığı modelidir. Katlı oranlar yasasını bulmuştur.
ÇEVRE BİLGİSİ Çevre: İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir. Çevre koruma: Çevre kirliğini önlemek amacıyla yapılan çalışmalara denir.
15-8 Kimyasal Kinetikte Kuramsal Modeller
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
IR SPEKTROKOPİSİ.
Yangın ve patlama tehlikeleri
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
GÜÇ TUTUŞURLUK VE BURUŞMAZLIK APRELERİ
B) GÖRÜNÜR İŞARETLER (PAYROTEKNİK MALZEME)
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
Motor Yakıtları.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
3.Hafta KİMYASAL REAKSİYONLARDA KÜTLE İLİŞKİSİ
HALİM GÜNEŞ.
1-HETEROJEN KARIŞIMLAR (ADİ KARIŞIMLAR):
ELEMENTLER VE BİLEŞİKLER
Maddenin Ayırt Edici Özellikleri
5.Konu: Kimyasal Tepkimeler.
Isının Yayılma Yolları
BÖLÜM 5 Atomlar ve Moleküller. BÖLÜM 5 Atomlar ve Moleküller.
MADDE’NİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 11 SES. BÖLÜM 11 SES SES DALGALARI Aşağıdaki şeklin (1) ile gösterilen kısmı bir ses dalgasını temsil etmektedir. Dalga ortam boyunca hareket.
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
*Tıraş çeşitleri Kıvırma Tıraşı Yakma Tıraşı Bindirme Tıraşı
MADDEYİ OLUŞTURAN TANECİKLER
Maddenin Tanecikli Yapısı ve Isı
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
4. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi
Madde ve Maddenin Özellikleri
MADDENİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
MADDEYİ TANIYALIM.
1- Elementler ve Elementlerin Özellikleri :
SİSMİK YORUMLAMA DERS-7 PROF.DR. HÜSEYİN TUR.
YAKITLAR ve YANMA.
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KARIŞIMLAR Karışım, birden fazla maddenin yalnız fiziksel özellikleri değişecek şekilde bir araya getirilmesiyle oluşturulan madde topluluğudur. Karışımın.
DİFERANSİYEL TERMAL ANALİZ (DTA) TERMOGRAVİMETRİ (TG)
SIVILAR Sıvıların genel özellikleri şu şekilde sıralanabilir.
ATMOSFER VE KATMANLARI - HAVA OLAYLARI
ATOMUN YAPISI.
ISI VE SICAKLIK.
YÜKSEK TÜRK ! SENİN İÇİN YÜKSEKLİĞİN HUDUDU YOKTUR. İŞTE PAROLA BUDUR.
Saf Madde ve Karışımlar Hazırlayan: İlayda Turgut
FOTOSENTEZ.
Element, Bileşikler ve Karışımlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MEVSİMLER VE İKLİM Son Tekrar Tarık ÖLMEZ LGS’de MASTER olma zamanı
FEN BİLİMLERİ-6 5.ÜNİTE SES VE ÖZELLİKLERİ 3.Sesin Sürati HALİM GÜNEŞ.
Sunum transkripti:

Motor Yakıtlarının Genel Özellikleri Yanma için gerekli hava miktarı MOTORLARDA YANMA Motor Yakıtlarının Genel Özellikleri Yanma için gerekli hava miktarı

Motorlarda Yanma Yakıtlardaki moleküller S, C,H,O,N, W(su), k(kül)=1 C+H+S+O=1 Tam Yanmada C + O2 = CO2 + Q (33 870 kJ/kg) H2 + 1/2 O2 = H2O + Q (144 400 kJ/kg) 12kg 32kg 44kg 2kg 16kg 18kg 1kg 32/12 kg 44/12 kg 1kg 8 kg 9kg 1kg 1/12 kmol 1/12kmol 1kg ¼ kmol ½ kmol Atom ağırlıkları yerine yazılırsa 12n+2n+2a = 14n+2a g HC TAM yanması için; O2 gereklidir Öyleyse 1 g HC TAM yanması için gerekli en az O2 miktarı kg O2 / kg yakıt gereklidir

Motorlarda Yanma Normal olarak kütlece hava içinde %23.58 O2 bulunmakta. Bu durumda 1 g HC TAM yanması için gerekli en az HAVA miktarı; kg Hava/ kg yakıt gereklidir Oksijenin yeterli veya yetersiz olması durumuna göre yanma iki şekilde olur: a) Tam yanma (oksijen yeterli) b) Eksik yanma (oksijen yetersiz) Tam yanmada pratikte, 1 kg benzin yada motorin için 15 kg hava gerekli olduğu varsayılır. (1 J =4.18 cal) Havanın yoğunluğu 1.225 kg m3 alınabilir.

b) Eksik Yanma - Eksik yanma: Oksijenin yetersiz olması durumunda gerçekleşir (yetersiz O2) 2C + 1/2O2  2CO (+8 800 kJ/kg) Sakıncaları: a) Düşük enerji: 1 kg C, tam yanmada 33870 kJ, eksik yanmada 8800 kJ ısı verir (ortaya çıkan enerji 4 kat daha az) b) Oluşan karbonmonoksit (CO) gazı zehirli

Tam yanma Örnek problem Benzinde önemli ölçüde bulunan Oktanın yanması için kaç gram havaya gerek vardır? Çözüm: Oktan: C8H18 → n=8, a=1 SORU: Motorinde önemli ölçüde bulunan Setanın (C16H34) yanması için kaç gram havaya gerek vardır? g Hava/ g yakıt gereklidir

Hava Fazlalık Katsayısı, λ Yakıtla karışan havanın bir kısmı, karışımın homojen olmaması nedeniyle, yanma sırasında, yakıtla temas edemeyerek yanmış gazlarla dışarı atılabilir. Bu aynı zamanda bir miktar yakıtın da tam yanmadan dışarıya atılması demektir. Bu sakıncayı gidermek için; yanma için gerekli en az hava miktarından biraz daha fazla hava yakıta karıştırılır. Bu hava miktarı ise; olarak hesaplanır λ : Hava fazlalık katsayısı, H : 1 g yakıta karıştırılan hava miktarı (g), Hmin : 1 g yakıtın tam yanması için gerekli en az hava miktarı (g) dır.

Hava Fazlalık Katsayısı (λ) = 𝑆𝑖𝑙𝑖𝑛𝑑𝑖𝑟𝑒 𝐺𝑖𝑟𝑒𝑛 𝐺𝑒𝑟ç𝑒𝑘 𝐻𝑎𝑣𝑎 𝑀𝑖𝑘𝑡𝑎𝑟𝚤 𝑆𝑖𝑙𝑖𝑛𝑑𝑖𝑟𝑒 𝐺𝑖𝑟𝑚𝑒𝑠𝑖 𝐺𝑒𝑟𝑒𝑘𝑙𝑖 𝑀𝑖𝑛𝑖𝑚𝑢𝑚 𝐻𝑎𝑣𝑎 𝑀𝑖𝑘𝑡𝑎𝑟𝚤 Hger ‹ Hmin λ ‹ 1 (Yakıtça zengin karışım; hava az, yakıt fazla) Hger = Hmin λ = 1 (Stokiometrik karışım; Normal karışım) Hger › Hmin λ › 1 (Yakıtça fakir karışım; hava fazla yakıt az)

Hava Fazlalık Katsayısı (λ) Hger ‹ Hmin λ ‹ 1 (Yakıtça zengin karışım; hava az, yakıt fazla) Hger = Hmin λ = 1 (Stokiometrik karışım; Normal karışım) Hger › Hmin λ › 1 (Yakıtça fakir karışım; hava fazla yakıt az) Dizel motorlarda λ > 1.4 den büyük olabilir. Direkt püskürtme yapılan bu tip motorlarda; enjektör bölgesinde zengin diğer bölgelerde fakir karışım bölgesi (heterojen karışım ) oluşur.

Hava Fazlalık Katsayısı (λ) TERMİK MOTORLARDA HAVA FAZLALIK KATSAYISINDAN ÖNEMLİ DERECEDE ETKİLENİR; Özgül yakıt tüketimi Ortalama efektif iç basınç Ateşleme zamanı Sıkıştırma oranı ve Yakıtın kendiliğinden tutuşma meyli veya dayanımı gibi özellikler. Bu etki Otto ve Dizel motorlarda farklı olduğundan, λ’nın değeri de farklı şeçilmektedir. λ = 1.7 – 2 ( Düşük devirli stasyoner veya gemi dizel motorları) λ = 1.3 – 1.7 (Büyük araç dizellerinde) λ = 0.9 – 1.1 (Otto motorlarında) λ = 0.85 – 1.0 (Uçak motorlarında) λ ≥ 0.4 olursa tutuşma olur. Çok zengin karışımlarda verimsiz yanma olur. Duman siyahtır. Yanmayan yakıt is oluşturur, silindire zarar verir. Zengin karışımda relanti devri artar. λ ≤ 1.4 olursa tutuşma olur. Çok fakir karışımlarda yanma hızı düşük olur. Ekzoz süpapı etrafında yanma olur. Yanma ekzoz fazına kayabilir.

Kritik Hava Fazlalık Katsayısı X=1 tüm ürünler CO olur. Bunu sağlayan hava fazlalık katsayısına λkr, “kritik hava fazlalık katsayısı” denir.