EKON 331 ULUSLARARASI TİCARET VE EKONOMİ BÖLÜM 1 GİRİŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Açık Pazar Makroekonomisi: Temel Kavramlar ULT 331 2/2
Advertisements

Almıla KINDAN Mavi Bayrak Ulusal Koordinatörü 5-6 Nisan 2012, Bitez-BODRUM Almıla KINDAN Mavi Bayrak Ulusal Koordinatörü 5-6 Nisan 2012, Bitez-BODRUM MAVİ.
GİRİŞ: ULUSLARARASI İKTİSATIN KAPSAMI
Ders: Uluslararası İktisat ve Dış Ticaret Politikası
ULUSLARASI FİNANSAL PİYASALAR VE ARAÇLAR
e-İmza Uygulamalarında Bilgi Güvenliği ve Teknolojik Altyapı
1) Otomatik Denkleşme Mekanizmaları A. Fiyat Denkleşme
Yrd.Doç.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü
Ticareti, üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir ücret karşılığı son kullanıcılara ulaştırılmasını sağlayan alım-satım faaliyetlerinin tümü olarak.
Döviz Piyasası ve Döviz Kurunun Belirlenmesi
Sertaç Çelikyılmaz Genel Müdür Elektronik Bilgi Güvenliği A.Ş. Türkiye’de Kurumlar İçin e-Güven Altyapısı 08 – 09 Aralık 2004, İstanbul.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
Makroekonomi.
BP EĞRİSİ.
Kimya Sanayiinde Entegre Risk Yönetimi “Üçlü Sorumluluk”
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
İKT 108 Uluslararası Ekonomi
Uluslararası Ticaret Teorisi(kuramı)
DIŞ TİCARET VE ÖDEMELER DENGESİ
YENİ TİCARET TEORİLERİ
Küresel ekonomi ve Uluslararası Ticaret
Toplam Talep ve Toplam Arz.
LOGO Akdeniz Belediyeler Birliği Gençlik Bilgilendirmesi Sunumu Antalya Büyükşehir Belediyesi Eurodesk Temas Noktası.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bölüm 11 Döviz Alım Satımı. Döviz Piyasası Döviz piyasası 24 saat açık, döviz fiyatları an be an değişen, büyük rakkamlara konu olan uluslararası bir.
Bu Bölümde Döviz kuru ve döviz piyasasını,
DÖVİZ ARZI İhraç Malının YTL Fiyatı YTL Talebi Döviz Kuru YTL/$ İhraç
Kalkınmanın Yurtdışı Finansmanı
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
ÇOK GEÇ DEĞİL Dünya KOAH Günü
Genel Bilgilendirme Yrd.Doç.Dr.Sevinç HATİPOĞLU Erasmus Kurum Koordinatörü 07 Ekim 2009 Tanışma Toplantısı.
ULUSLARARASI İKTİSAT Yrd.Doç.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü.
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası Denge By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 3: Uluslarararası Denge.
Doç.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
STATİK ETKİLER . Entegrasyon gerçekleştirildikten sonra üretimle tüketimin yer ve hacim olarak yeniden düzenlenmesini gerektirecek değişmeler statik etkilerin.
Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi
Ülkelerin Dış Ticaret Yapma Nedenleri
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
Aile Yaşam Döngüsü Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever
ULUSLARARASI İKTİSAT Giriş Giriş Prof.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü.
ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ ANALİZLERİ: ARZ VE TALEP MODELLERİ
ULUSLARARASI TİCARET TOERİSİ ANALİZLERİ:
Zahide Türkan SUBAŞI İzocam. Zahide Türkan SUBAŞI İzocam.
EKON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT I
SİYASET BİLİMİ LİSANS PROGRAMI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
BÖLÜM 2 ARZ VE TALEP MODELLERİ
Prof.Dr.Dilek Seymen DEÜ.İİBF İktisat Bölümü
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ Web: Blog: E-posta:
EKON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT I
ULUSLARARASI TİCARET TOERİSİ ANALİZLERİ: KARŞILAŞTIRMALI ÜSTÜNLÜK TEORİSİ.
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
ULUSLARARASI TİCARET.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
FEAP Üyeliği.
Sunum transkripti:

EKON 331 ULUSLARARASI TİCARET VE EKONOMİ BÖLÜM 1 GİRİŞ

Giriş Uluslararası Ticaret Analizleri Uluslararası Ticaret Teorisi (International Trade Theory) ve Uluslararası Ticaret Politikası (International Trade Policy) olmak üzere, birbirini tamamlayan iki alt gruba ayrılmaktadır. Mal akımları uluslararası ekonomik ilişkilerde daima en eski ve en ağırlıklı yeri tutmuştur. Ancak teknolojinin ulaştığı boyutlar ve dünya hizmet ticaretindeki hızlı artışlar son yıllarda dikkatlerin daha yoğun biçimde hizmetler alanına yöneltilmesine neden olmuştur

ULUSLARARASI EKONOMİ Uluslararası Ticaret (Mal Akımları) -İhracat -İthalat -Göreceli fiyatlar -Üretim, Tüketim Uluslararası Ticaret Teorisi Ülkeler hangi nedenle ticaret yaparlar Dış ticaretin yararları Dış ticaretin bileşimi Ticaret dengesini sağlayan göreceli fiyatların oluşumu Uluslararası Ticaret Politikası Hükümetin dış ticarete müdahalesi Amaçlar Araçlar Uluslararası Parasal İlişkiler (Mali Akımlar) Sınır ötesi para, sermaye ve ödeme akımları Döviz piyasası Kur değişmesi Ödemeler bilançosu Denkleşme mekanizmaları

ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ’NİN KAPSAMI Uluslararası Ticaret teorisinin başlıca amacı, ülkeler arasındaki mal ve hizmet alım satımlarının nedenlerini açıklamaktır. Uluslararası Ticaret teorisine ilişkin analizler, bazı aşırı basitleştirici varsayımlar altında ülkelerin birbiriyle yapmakta oldukları ticaretin temelini, yani dış ticaret kazançlarını, dış ticaretin bileşimini ve göreceli reel fiyat ilişkilerini açıklamaya yönelik bilimsel faaliyetlerdir.

Uluslararası Ticaret Teorisi’nin yanıtlamak zorunda olduğu üç soru: 1. Ülkeler neden dış ticaret yaparlar? 2. Bir ülke dış ticaret bileşimi nasıl açıklanabilir; (ülkenin hangi malları ihraç, hangilerini ithal edeceği neye göre belirlenir?) 3. Bir ülkenin ihraç fiyatları ile ithal fiyatları oranı, yani dış ticarette nisbi fiyatlar, ya da dış ticaret hadleri nasıl oluşmaktadır?

ULUSLARARASI TİCARET’TE KAVRAMLAR İhracat— Bir ülkede üretilerek başka bir ülkeye satılan mal ve hizmetler İthalat—Başka bir ülkede üretilen ve yurtiçinde tüketilmek üzere alınan mal ve hizmetler. Ticaret Dengesi— Ülke ihracatı ile İthalatı arasındaki farktır (X-M). Eğer X < M ise Dış Ticaret Açığı X > M ise Dış Ticaret Fazlası var demektir.

AÇIKLIK ENDEKSİ Bir ülkenin dış ticarete ne kadar açık olduğunu ölçen bir göstergedir. İhracat ve İthalat toplamının Milli Gelire oranı üzerinden hesaplanmaktadır. X + M GSYH Açık Ekonomi—endeks oranı yüksek olan (%70-80 ve üzeri) ülkeler için kullanılır. Kapalı Ekonomi—endeks oranı nispeten daha düşük (%50 ve altı) ülkeler için kullanılır.

Real Export plus Imports as a Percent of GDP AÇIKLIK ENDEKSİ Country Real Export plus Imports as a Percent of GDP Singapore 462.9% Hong Kong 334.4 Luxembourg 282.0 Hungary 180.0 Ireland 176.7 Belgium 174.0 Netherlands 146.9 Taiwan 118.1 Honduras 109.7 Philippines 107.7 Austria 103.0 Costa Rica 96.4 Korea 95.5

Real Export plus Imports as a Percent of GDP AÇIKLIK ENDEKSİ Country Real Export plus Imports as a Percent of GDP Denmark 94.5 Switzerland 90.7 Sweden 88.9 Canada 81.8 Indonesia 81.7 Portugal 79.9 Nicaragua 79.3 Iceland 78.9 Israel 78.3 Finland 77.9 Ecuador 76.9 Germany 76.6 Norway 76.4

Real Export plus Imports as a Percent of GDP AÇIKLIK ENDEKSİ Country Real Export plus Imports as a Percent of GDP Turkey 71.2 Chile 71.1 Poland 69.5 Mexico 66.8 Spain 65.1 U.K. 59.9 France 57.5 Italy 54.5 China 54.4 South Africa Greece 54.3 Australia 48.9 U.S. 26.6 Japan 23.4

1950–2007 YILLARI ARASI EKONOMİK BÜYÜME VE İHRACAT ARTIŞI

DÜNYA İHRACATININ HIZLI ARTIŞI Ticari engellerin azalması Ulaştırma ve haberleşmedeki teknolojik gelişmeler Ticaret anlaşmalarının yaygınlaşması

DÜNYA TİCARETİNİN COĞRAFİK YAPISI Dünya ticaretinin önemli bir kısmı (%70 civarı) gelişmiş ülkeler tarafından yapılmaktadır. Gelişmiş ülkeler çoğunlukla yine gelişmiş ülkelerle ticaret yapmaktadır. Gelişmekte olan ülkeler de dış ticaret (ihracat ve ithalat) yönünden gelişmiş ülkelere dayanmaktadırlar. Ülkelerin çoğunluğu komşu veya bölgesel ülkeler ile ticaret yapmaktadırlar.

SEÇİLMİŞ ÜLKELERİN İHRACAT PAZARLARI

ÜRÜN KOMPOZİSYONU Dünyada uluslararası ticaret hacmi en yüksek üç ürün: PETROL OFİS CİHAZLARI, BİLGİSAYAR VE AKSAMLARI OTOMOTİV

DÜNYADAKİ ÖNEMLİ İHRAÇ MALLARI: 1994, 1999, 2003, 2006 (Milyar $, % pay)