Cinsiyet kimliğine göre cevaplama eğilimi var mıdır?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKADEMIDE KADIN Prof. Ayşe AYATA Orta Doğu Teknik Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü.
Advertisements

Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
GENÇ YETİŞKİNLERDE YAŞAM DOYUMUNUN YORDAYICISI OLARAK UMUT, DAYANIKLILIK VE İYİMSERLİK Makbule Kalı Soyer Ayşin Satan 13. Ulusal.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Temel Matematik 2 Diziler ve Seriler Temel Matematik 2 Diziler ve Seriler Ocak 2016 İ stanbul Üniversitesi Prof. Dr. Ergün Ero ğ lu İ Ü İ şletme Fakültesi.
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
Temel Tıp Eğitiminin Human Papilloma Virüs (HPV) Farkındalığı üzerine etkisinin incelenmesi Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi ÖÇM 2 çalışma grubu.
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Sevda DEMİRÖZ DEÜ AFET YÖNETİMİ YL 2016
B.KENANOĞLU1, T. ÇELİKKOL1, S.AKAN1, H.YETİŞİR2, D.KELEŞ3, İ. DEMİR1
NÖROLOJİK HASTALIKLARA SAHİP BİREYLERİN VE BAKIM VERENLERİNİN AKTİVİTE YÖNÜNDEN TEDAVİ HEDEFLERİNE BAKIŞ Özge Buket Cesim*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
Temel Matematik 2 9-Seriler Ocak 2016 İstanbul Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Karşılaştırmalı Eğitim
Sema DİBEKCİ, Fatma ARIKAN
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
SAMSUN EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI II: BİÇİMSEL KOŞULLAR
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Cinsiyet kimliğine göre cevaplama eğilimi var mıdır? Pamukkale Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Denizli

Cinsiyet Biyolojik Cinsiyet (Sex) Toplumsal Cinsiyet (Gender) Robert Stoller, 1968 Cinsiyet Kimlikleri (Gender Identity) Sandra Bem, 1975

Cinsiyet Kimlikleri Bireylerin kendilerini maskülen veya feminen kişilik özelliklerine göre tanımlamalarıdır. Farklı ifadeler Psikolojik cinsiyet Cinsiyet rolü (Stern, 1988: 85) Cinsiyet kimliği rolü (Jaffe ve Berger, 1988: 259)

Cevaplama Eğilimi Cevaplama tarzı, cevaplayıcının sorudan bağımsız olarak işaretlemeye yönelmesi (Baumgartner ve Steenkamp, 2001). Sorunun içeriğine bağlı olmayan ve cevaplayıcının genel davranışsal özelliklerini temsil eden sistematik cevaplama yolu (Bachman ve O’Malley, 1984).

Cevaplama Tarzı EKCT (Pozitif Yönlü) KCT OCT Ekstrem Katılımcı Cevaplama Tarzı Her bir cevaplayıcının “tamamen katılıyorum” cevabının, cevaplayıcının tüm cevaplarına oranı KCT Katılımcı Cevaplama Tarzı 5 cevap alternatifli bir ölçekte her bir cevaplayıcının «katlıyorum» ve «tamamen katılıyorum» cevaplarının, cevaplayıcının tüm cevaplarına oranı OCT Orta Nokta Cevaplama Tarzı Her bir cevaplayıcının «ne katılıyorum ne katılmıyorum» gibi tarafsız (orta) nokta cevaplarının, cevaplayıcının tüm cevaplarına oranı

Amaç ve Araştırma Soruları Cinsiyet kimliğine göre cevaplama eğiliminin varlığının tespit edilmesi P1. Androjen cevaplayıcıların katılımcı (olumlu) cevaplama eğilimi nasıldır? P2. Feminen cevaplayıcıların orta noktayı işaretleme eğilimi nasıldır?  

Yöntem ve Ölçme Araçları Araştırma Projesi TÜBİTAK 115K155 Hedef: 27 il, 15.000 kişi Cinsiyet Kimliği Ölçeği Bem Cinsiyet Rolü Envanterinin (1974) kısa formu (12 madde) (Carver vd., 2013) BSRI-12 Cevaplama eğilimini Yaşam Memnuniyeti (5 madde) (Pavot ve Diener, 1993) İller Denizli, Muğla, Konya, Van ve Ağrı 1962 kişi

Cevaplayıcıların Cinsiyete Göre Cinsiyet Kimliği Dağılımı Pearson Ki-kare p<0,05 CİNSİYET Toplam KADIN ERKEK ANDROJEN BİREYLER Kişi sayısı 599 1046 1645 Cinsiyet Kimliğinde Yüzde 36,40% 63,60% 100,00% Cinsiyet Yüzde 82,30% 86,00% 84,60%   FEMİNEN BİREYLER 100 111 211 47,40% 52,60% 13,70% 9,10% 10,90% MASKULEN BİREYLER 29 59 88 33,00% 67,00% 4,00% 4,90% 4,50% TOPLAM 728 1216 1944 37,40% 62,60% Toplamdaki Yüzde

Biyolojik Cinsiyet-Cinsiyet Kimliği Eşleştirilmeleri Pearson Ki-kare p<0,05 Biyolojik Cinsiyet-Cinsiyet Kimliği Eşleştirilmeleri Toplam E-M E-F E-A K-M K-F K-A AĞRI Kişi sayısı 7 15 145 2 13 52 234 Ağrı Yüzde 3,00% 6,40% 62,00% 0,90% 5,60% 22,20% 100,00% Cinsiyet Yüzde 11,90% 13,50% 13,90% 6,90% 13,00% 8,70% 12,00%   DENİZLİ 30 330 10 35 221 641 Denizli Yüzde 2,30% 4,70% 51,50% 1,60% 5,50% 34,50% 25,40% 27,00% 31,50% 35,00% 36,90% 33,00% KONYA 14 209 11 33 187 489 Konya Yüzde 2,90% 7,20% 42,70% 2,20% 6,70% 38,20% 23,70% 20,00% 37,90% 31,20% 25,20% MUĞLA 119 3 78 228 Muğla Yüzde 3,10% 4,80% 52,20% 1,30% 4,40% 34,20% 9,90% 11,40% 10,30% 10,00% 11,70% VAN 16 20 243 9 61 352 Van Yüzde 4,50% 5,70% 69,00% 2,60% 17,30% 27,10% 18,00% 23,20% 9,00% 10,20% 18,10% TOPLAM 59 111 1046 29 100 599 1944 İller Yüzde 53,80% 1,50% 5,10% 30,80% 100%  Toplamdaki Yüzde Not: E-M: Erkek Maskulen, E-F: Erkek Feminen, E-A: Erkek Androjen K-M: Kadın Maskulen, K-F: Kadın Feminen, K-A: Kadın Androjen.

Araştırma sorularının cevapları   Ortalama S.S. S.Hata 1 Ekstrem Katılımcı Cevaplama Tarzı F=4,592 P=0,010 Androjen 0,3164 0,33984 0,01506 Feminen 0,1981 0,28563 0,03234 Maskulen 0,2592 0,34273 0,04896 Toplam 0,2975 0,33583 0,01332 Katılımcı Cevaplama Tarzı F=5,832 P=0,003 0,6418 0,30459 0,01350 0,5365 0,29384 0,03327 0,5418 0,32329 0,04618 0,6212 0,30707 0,01218 2 Orta Nokta Cevaplama Tarzı F=3,038 P=0,0493 0,1922 0,23162 0,01027 0,2545 0,21292 0,02411 0,2357 0,22684 0,03241 0,2032 0,2298 0,00911

Sonuç Dünya’nin cinsiyet kimlikleri açısından androjenliğe yöneldiği bulgularına rastlanmıştır (Spence vd.,1975; Bem, 1981; Dökmen, 1991;Twenge, 1997 Fortin, 2005; İmamoğlu, 1994; Güçer vd., 2013). Cevaplayıcıların maskulenlik ve feminenlik özelliklerinin yüksek çıkmış olması literatürle benzeşen bir sonuç göstermiştir. Androjen bireylerin katılımcı cevaplama eğilimlerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Sonuç Feminen bireylerin orta noktaya yönelmelerinin sebebi kendilerini maskulen ve androjen bireylere göre daha kararsız olmalarından kaynaklanabilir. Oysaki bir Likert tipi ölçekte orta nokta kararsızlığı değil tarafsızlığı işaret eder (O’Hare ve Beutel,1987; Spence vd., 1975). Son söz olarak; pazarlama araştırmacıları, Türkiye örneğinde yaptıkları çalışmalarda elde ettikleri bulguların aritmetik ortalamalarını yorumlarken, cevaplayıcıların cinsiyet kimliklerini ve buna bağlı olarak da cevaplama eğilimlerini dikkate almaları tavsiye edilir.

Cinsiyet kimliğine göre cevaplama eğilimi var mıdır? TEŞEKKÜRLER Pamukkale Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Denizli