TEDARİK ZİNCİRİNDE KAMÇI ETKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – III
Lojistik Yönetimi Ders – V
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Copyright Online Tedarik İçin İhale, Teklif, Finansal Analiz Sistemi ve Ortak Satınalma Platformu copyright 2009.
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
GÜNDEM Tedarik Zinciri (TZ) Nedir? Neden TZ? TZ süreci ve Elemanları
Bütünleşik Dökümhane Çözümü
Enflasyon Enflasyon, bir ekonomide para miktarının (nominal gelirin) yine o ekonomideki mal ve hizmet miktarına (reel gelire) göre daha fazla artması nedeniyle.
Tedarikçi Tarafından Yönetilen Stoklar (TYS)
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Lojistik Yönetimi Ders – II
Envanter. Envanter Envanter bir Mali Yatırımdır Sonuçları: Talep Tahmininde Hata Planlama Hataları Kayıt Kusurları Kalite, İşgücü, Makine Problemleri.
TIBBİ MALZEME YÖNETİMİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Tedarik Zinciri Entegrasyonu Teşebbüsleri Satınalma ve Tedarikçi İlişkileri Yönetimi Türk Lojistik Enstitüsü Latin Amerika Lojistik Merkezi Lojistik.
3. HAFTA KONULARI TEST VE BİLGİ SORULARI. TEST SORULARI ##1 Ekonomik değeri olan atıl kaynaklara ne denir A)Satış B)Alacak C)Para D)Stok E)Işletme kaynağı.
TEDARİK (SATINALMA) TEDARİK FONKSİYONU:
Müşteri Hizmetleri/ Karşılama Oranı Planlaması
İlaç Üretiminde Tedarik Zinciri Yönetimi
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
RİSK VE YÖNETİMİ.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
STOK MALİYETİ.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
E- Lojistik nedir E-lojistik adından da anlaşılacağı gibi elektronik tabanlı lojistiktir. Bir başka ifadeyle; lojistik süreçlerin gerçekleştirilmesinde.
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
ÜRETİM YÖNETİMİ PROF. DR. ORHAN TORKUL ARŞ. GÖR. M. RAŞİT CESUR NORMAN GAITHER,GREG FRAZIER, OPERATIONS MANAGEMENT Slides prepared by John Loucks  2002.
Tedarik Zinciri Yönetimi
Pi Magic — İş Uygulamaları Yatay Çözümler Endüstri Çözümleri Yönetim.
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi

Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Economic Order Quantity Ekonomik Sipariş Miktarı
MRP (Malzeme İhtiyaç Planlama)
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Alacak ve Stok Yönetimi
ÜRETİM KONUSUNDA TUTKULUYUZ 10 Nisan ÜRETİM KONUSUNDA TUTKULUYUZ (10 Nisan 2015) 2 MODERN ENDÜSTRİYEL ÜRETİM Endüstriyel sektördeki üretim tesisleri,
Tıbbi Tedarik Zinciri Yönetiminde Dijitalleşme Vizyonu Ahmet Usta.
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
İyi bir akla sahip olmak yeterli değildir
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
İşletme Yönetimi.
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – VI
İÇİNDEKİLER Firmalarda Uzun Vadeli Yatırım Kararları (Sermaye Bütçelemesi) Sermaye Bütçelemesi ve Nakit Akımı Analizleri Projenin Nakit Akımlarının Tahmini.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ecz. Fahri Yağlı ( Pharma MBA&CRM) ECZANE FİNANS YÖNETİMİ BİLANÇO VE GELİR ECZANELERDE STOK YÖNETİMİ.
Sunum transkripti:

TEDARİK ZİNCİRİNDE KAMÇI ETKİSİ Hazırlayanlar 1211011015 - AYŞE UĞUZ 1211011018 - MERVE GÖZÜTOK 1211011031 - EZGİ ÇAYIR

Tedarik zinciri üyeleri birbiriyle sürekli etkileşim halindedir Tedarik zinciri üyeleri birbiriyle sürekli etkileşim halindedir. Tedarik zincirinde bilginin paylaşımında ortaya çıkan aksaklıklar zincirde aksamalara ve verimsizliklere neden olur, aşırı stok yatırımları ortaya çıkar, abartılı sipariş seviyeleri ve maliyetlerin yükselmesine neden olan talep dalgalanmaları oluşur. Tedarik zincirinde bilgi çarpıtmasının ortaya çıkardığı etkiler, kamçı (kırbaç/bullwhip) etkisi olarak adlandırılır.

          Tedarik zincirinin her seviyesinde talep varyasyonu bir önceki seviyeden gelen siparişe bağlı olarak katlanarak artmaktadır.

Kırbaç etkisi zincir boyunca her üyeyi etkilemektedir Kırbaç etkisi zincir boyunca her üyeyi etkilemektedir. Tedarik zincirindeki belirsizliğin azaltılması, bilgi akışını hızlandırarak tedarik zincirinin veriminin arttırılması için kırbaç etkisinin sebeplerinin bulunması ve analiz edilmesi gerekmektedir.

Kamçı Etkisinin Yansımaları   Kamçı etkisi; sipariş bilgisini değiştirir ve sipariş çeşitliliğini arttırır.   √ Envanter: Daha fazla emniyet stoğuna ihtiyaç duyulur. √ Nakliye: Araçların daha verimsiz kullanımına neden olur. √ Depolama: Gereğinden fazla depolama alanı kapasitesine gerek duyulur. √ Üretim: Kapasitenin verimsiz kullanımına neden olur. √ Müşteri Memnuniyeti: Düşük hizmet seviyesi ile birlikte elde bulundurmamaya ve kayıp satışlara sebep olur.

Kamçı Etkisinin Sebepleri Kamçı etkisinin ana sebebi; sistemin doğasında var olan bir yapıda olmasından kaynaklanır. Müşteri talebi azalırsa, üretici de yüksek maliyetten kaçınmak için stoklarını/üretimini azaltmak durumunda kalır. Benzer şekilde eğer müşteri talebi artarsa, elde bulundurmamadan kaçınmak için stoklar dolu tutulur. Bu yapı tedarik zincirinin temel özelliklerinden biridir.  

Diğer sebepler planlama ve davranış kapsamında kabul edilebilir Diğer sebepler planlama ve davranış kapsamında kabul edilebilir.   Planlama: Talepteki değişkenlik, tutulacak emniyet stoğu miktarının da değişken olmasına neden olur.Bu da çeşitliliği arttırır. Çeşitliliği arttıran bir diğer etken de yığınlar halinde satınalma yapılmasıdır. Davranış: Fiyatlardaki değişkenlik (promosyonlar vb.) talepteki değişkenliği büyük ölçüde etkilemektedir. Ayrıca yokluk (yoksunluk) durumlarında müşteriler gerçek ihtiyaçlarından fazla sipariş verip, bu yokluk durumu sona erdiğinde verdikleri siparişleri iptal edebilirler.

Kamçı etkisinin sebepleri genel olarak beş kategori altında toplanırsa:   Sipariş Senkronizasyonu: Aynı anda sipariş veren çok sayıda perakendecinin varlığı sipariş miktarlarının dengesiz dağılmasına neden olur. Bu dengesiz dağılıma neden olan bir başka etken de; MRP sistemi kullanan üreticilerin bu sistemin gereği olarak hammadde siparişlerini ayın başında vermeleridir.   Yığın Sipariş: Firmalar taşıma ya da sipariş maliyetlerini ekonomik hale getirmek için tam dolu palet veya araçlar kullanarak sipariş verirler.  

Ticari Promosyonlar ve Ön Sipariş: Tedarikçi, belirli bir periyotta ürün sipariş veren firmalara fiyat indirimi ya da miktar indirimi yapabilir. Bu nedenle perakendeci indirim avantajlarından yararlanmak için büyük miktarda sipariş verir. Artan ürünleri ise başka bir perakendeciye satar. (diversion)   Tepkisel Sipariş: Talebin sabitliğinden emin olamayan perakendeciler, kimi periyotlarda beklenenden daha az veya fazla taleple karşılaştıklarında fevri alımlarda bulunabilirler.   Yoksunluk Riski: Perakendeciler, belli ürünlerin alımını garanti altına almak isteyebilirler. Tedarikçinin kapasitesinin yeterli olamama riski görülüyorsa, ihtiyaçlarından daha fazla sipariş verip,siparişlerinin sadece bir kısmını alırlar. Bu da gereksiz talep yaratacağından kamçı etkisine neden olur.

Tedarik Zincirinde Kamçı Etkisini Artıran Etkenler 1) Talep Öngörüsü : Stok kontrol parametreleri son kullanıcı talebinin ortalamasına ve std. sapmasına çok güçlü bir şekilde bağlıdır. Hemen hemen tüm talep tahmin yöntemlerinin ortak yanı, müşteriden gelen taleple ilgili daha çok bilgi edinildikçe, talep öngörüsünün ortalaması ve varyans değerleri de değişir. Buna bağlı olarak emniyet stoğunda ve sipariş seviyesinde dalgalanmalar yaşanır. 2) Tedarik Süresi : Sipariş yenileme noktası ve emniyet stoğu seviyesi gibi stok kontrol parametrelerini hesaplamak için müşteri talebinin ortalaması ve std. sapması tedarik süresi ile çarpılır. Böylece tedarik süresi uzadıkça talep değişkenliğindeki ufak değişiklikler sipariş yenileme noktası, emniyet stoğu seviyesi gibi parametrelerde değişmelere yol açar. Buda haliyle varyansı artırır.

3) Toplu Sipariş : Eğer perakendeci toplu sipariş yöntemini kullanıyorsa toptancı hiç sipariş almadığı uzun bir süreden sonra yüklü bir sipariş alabilecek ve döngü bu şekilde devam edebilecektir. Özellikle perakendecinin sabit sipariş periyodu yöntemini kullandığında bu durum gözlenebilmektedir. Böylece talepteki yüksek varyans kamçı etkisini artıracaktır. 4) Fiyat Dalgalanmaları : Eğer sektörde büyük fiyat dalgalanmaları yaşanıyorsa perakendeciler genelde fiyatlar düşükken büyük miktarlarda sipariş vereceklerdir. Bu durumda sipariş seviyesindeki düzensizlik kamçı etkisini artıracaktır. 5) Şişirilmiş Siparişler : Piyasada ilgili ürün için kıtlık yaşandığında perakendeciler tarafından verilen şişirilmiş siparişler kamçı etkisini artırıcı yönde çalışacaktır.

Kamçı Etkisini Azaltmanın Yöntemleri 1) Belirsizliği Azaltmak : Tedarik zincirinin her kademesi müşteri talebi hakkında tam bilgiyle donatılırsa kamçı etkisi azaltılabilir. 2) Değişkenliği Azaltmak : Son müşteri talebindeki dalgalanmanın azaltılması, tedarik zinciri boyunca görülen kamçı etkisini azaltacaktır. Örneğin eğer perakendeci dönemsel periyotlar yerine “her zaman ucuz fiyat” politikası izliyorsa müşteri talebindeki değişkenlik azalacaktır. 3) Tedarik Sürecini Azaltmak : Gecikme zamanı talep tahminine bağlı olarak ortaya çıkan değişkenlikteki artışı körükler. O halde gecikme zamanını azaltmak tedarik zincirindeki kamçı etkisini azaltacaktır. 4) Stratejik Ortaklık : Stratejik ortaklık tedarik zinciri boyunca bilginin paylaşılma ve stokların yönetilme biçimlerini değiştirir bu da kamçı etkisini azaltacaktır.

Kamçı Etkisinin Engellenmesinde Karşılaşılan Zorluklar   => Karmaşıklık: Çok sayıda firma, farklı yönetim yapıları, uzun çevrim süreleri, katma değer yaratmayan faaliyetler ve farklı tedarik zinciri kesişimleri => Stok: Zincir stoğunun paylaşımı => Otonomi ve Güç: Bağımsız davranma güdüsü ve zincirin güçlü üyelerinin davranışları => Uzmanlık ve Risk: Sadece bir zincire dahil olma veya olmama, krizlere hazırlıklı olmama alışkanlıkları => Bilgi Teknolojisi eksiklikleri => Şirket kültürü yerine zincir kültürü (isbirliği) oluşturamama

Kamçı Etkisi Örnekleri   ü            Barilla SpA

ü            Elektronik Endüstrisi

ü Procter & Gamble: Pampers    ü             Procter & Gamble: Pampers

Kamçı etkisi tedarik zinciri üyelerinin karar verme aşamasında yaptıkları bir takım hataların sonucudur. Bu durum işletmelerde ölçülmesi çok zor olan verimsizliklere sebep olmakta ve tedarik zincirinin her üyesi için artan maliyetlere neden olmaktadır. Bu etkinin azaltılması ve ortadan kaldırılması için işletmeler buna sebep olan durumları belirlemelidir. Bu sebepler tahmin hataları, talep tahmini metotları, talep tahminlerinin tedarik zincirinde ilerlerken düzeltilmesi, uzun tedarik süreleri, bilginin paylaşılmaması, sipariş miktarının fazla olması vb. gibi sıralanabilir. Ancak sebep ne olursa olsun kırbaç etkisini azaltmak için bilginin merkezileştirilerek zincirdeki üyelerin sağlıklı iletişiminin sağlanması gerekir. Üretici kendi stok seviyesini bayisi ile paylaşmalıdır. Tedarik edilecek ürünün çeşitliliği arttırılarak sipariş sıklığı sağlanmalı ve buna bağlı olarak yığın siparişler azaltılmalıdır. Zincirdeki üyelerin aynı tahmin metotlarını kullanması ve aynı sipariş politikasını oluşturması ve siparişlerin kesin olması da etkiyi azaltır.

Sonuç olarak işletmeler, kırbaç etkisinin olumsuzluklarını ortadan kaldırmak, işletmelerinin ve tedarik zincirinin verimliliğini ve karlılığını arttırmak için etkinin sebeplerini iyi analiz ederek gerekli stratejileri belirlemelidirler. Sebebi tam olarak tanımlanmamış bir problem için uygulanacak her hangi bir yöntemin başarısız olma ihtimali yüksek olacağından yöntem yada yöntemler seçilmeden önce sistem ayrıntılı olarak gözden geçirilmelidir.

SORULAR SORU 1 : Aşağıdakilerden hangisi tedarik zincirinde kamçı etkisini artıran etmenlerden değildir? A) Talep Öngörüsü B) Fiyat Dalgalanmaları C) Stok Miktarı D) Tedarik Süresi

Soru 2 : Aşağıdakilerden hangisi kamçı etkisinin özelliklerinden değildir ? A) Sipariş bilgisini değiştirir. B) Sipariş çeşitliliğini arttırır. C) Tedarik zinciri boyunca her üyeyi etkilemektedir. D) Stok maliyetini düşürür. Cevap C

Cevap D Soru 3: I. Belirsizlik II. Değişkenlik III. Tedarik Süreci Yukarıdakilerden hangisi veya hangilerinin azaltılması durumunda kamçı etkisi de azalır ? A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III D) I,II ve III

Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz  Cevap D Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz 