PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
“ İŞ EĞİTİM MERKEZLERİNDE ÇALIŞAN MESLEK ÖĞRETMENLERİNİN BECERİ EĞİTİMİ VE SINIF YÖNETİMİNDE KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLERE İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN BELİRLENMESİ.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
İstatistikte Temel Kavramlar
OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİK LİDERLİK ÖZ YETERLİLİKLERİ
*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN
OKUL MÜDÜRLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ YETERLİLİKLERİ VE TEKNOLOJİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ KÖKSAL BANOĞLU.
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Dr. İpek Gönüllü Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
THY Uygulaması Araştırması
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Performans Değerlendirme
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ Mann_Whitney U
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Sayısal, Eşit Ağırlık, Sözel ve Yabancı Dil Alanlarında Eğitim Almak Mümkündür. Öğrencileri ilgi, yetenek ve başarılarına göre yükseköğretim programlarına.
GİRİŞ Bağlanma doğumdan itibaren gelişen ve yaşam boyu devamlılık gösteren bir fenomendir. Bowbly bağlanmayı özellikle gerilim yaratan durumlarda bakım.
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
Merkezi Eğilim Ölçüleri
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Ölçme ve Değerlendirme
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Ayşe Özkaraman, Nihal Orlu, Öznur Usta Yeşilbalkan, Ayfer Karadakovan
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
3.Hafta Bağımsız Örneklem t Testi (Independent t Test) Mann Whitney U
Sunum transkripti:

PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu Lisesi, GİRESUN Karadeniz Teknik Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Trabzon

Bu çalışma; beden eğitimi öğretmenlerinin çalıştıkları kurumlarda pansiyon olup olmadığı değişkenine göre karar vermede öz saygı ve karar verme düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.

Karar verme davranışı, genel olarak amaca ilişkin gerekli bilgiyi toplamak için amaçları belirleme, böyle bir bilgiyi dikkate alarak ve değerlendirerek seçenekler oluşturma ve mevcut seçeneklerden amaca en uygun olanını seçmeyi içerir (Güçray, 2003). Karar verme çalışmalarında öncelikli ilgi, bireylerin kararlarında neyi temel alarak, nasıl karar verilmesi olmuştur ( Deniz, 2002).

Beden eğitimi öğretmenlerinin karar vermede öz saygı ve karar verme stilleri hakkında donanımlı olması ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi, uygulanacak olan eğitim ve öğretim hizmetleri açısından önem taşımaktadır. Toplumların geleceği olan gençlerin her yönden sağlıklı yetişmesini sağlayan beden eğitimi ve spor öğretmenleri için çok önemlidir.

Araştırma modeli olarak nicel araştırma yöntemlerinden betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu Giresun il ve ilçe merkezinde görev yapan 53’ü kadın,123’ü erkek olmak üzere toplam 176 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır.

Veri toplama aracı olarak Mann ve Diğ. (1997), tarafından geliştirilmiş olan Melbourne Karar Verme Ölçeği ve beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘ Kişisel Bilgi Formu ’’ kullanılmıştır. Ölçümlerin, normal dağılıma uygun olup olmadığını belirlemek için Shapiro-Wilk Testi uygulanmıştır. Normal olmayan dağılımlar için Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır.

Karar Vermede Özsaygı Düzeyi ve Karar Verme Ölçeği Alt Boyutlarına İlişkin Bulgular Öğretmenlerin karar vermede öz saygı ve karar verme stillerine ait puan ortalamaları incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda; araştırma kapsamına alınan öğretmenlerin karar vermede öz sayı puan ortalaması Ort.= 9,04 ile yüksek, karar verme stilleri alt boyutlarında dikkatli karar verme stili Ort.=9,73 ile yüksek, kaçıngan karar verme stili Ort.=2,61 ile düşük, erteleyici karar verme stili Ort.=2,80 ile düşük ve panik karar verme stili Ort.=3,26 ile düşük olduğu söylenebilir.

Tablo 1. Öğretmenlerin Karar Vermede Özsaygı ve Karar Verme Ölçeği Alt Boyutlarına Ait Ortalama, Standart Sapma, Minimum ve Maximum Değerlerine İlişkin Sonuçlar Karar Verme Ölçeği Alt Envanterden Alınabilecek Boyutları n Ort.Ss.Min.Max En Düşük ve En Yüksek Puan Öz Saygı 1769,042,60012, Dikkatli 1769,731,95012, Kaçıngan 1762,612,22012, Erteleyici 1762,802,1209, Panik 1763,262,00010, Karar Verme Toplam 17627,446,

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerin Çalıştıkları Kurumlarda Pansiyonun Olup Olmadığı Değişkenine İlişkin Karar Vermede Özsaygı ve Karar Verme Ölçeği Alt Boyutlarına İlişkin Bulgular Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin çalıştıkları kurumlarda pansiyon olup olmadığı değişkenine göre karar vermede öz saygı (U: 3120,000 p: 0,823 p<0.05), dikkatli karar verme stili (U: 3063,000p: 0,678 p<0.05), kaçıngan karar verme stili (U:2951,500 p:0,432 p<0.05) ve panik karar verme stili (U:3082,500 p:0,728 p<0,05) puan ortalamaları ile istatiksel anlamda farklılık bulunmaz iken erteleyici karar verme stili (U:2477,500 p:0,018 p<0.05) puan ortalaması ile istatiksel anlamda farklılaşma olduğu tespit edilmiştir.

Tablo 2. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenler Çalıştıkları Kurumlarda Pansiyon Olup Olmadığı Değişkenine İlişkin Karar Vermede Öz Saygı ve Karar Verme Ölçeği Alt Boyutlarına İlişkin Mann-Whitney U Testi Sonuçları Pansiyonn Sıra UZp OrtalamasıToplamı Öz Saygı Var 5189,824581, ,000-0,2240,823 Yok 12587, ,00 Dikkatli Karar Verme Var 5186,064389, ,000-0,4150,678 Yok 12589, ,00 Kaçıngan Karar Verme Var 5183,874277, ,500-0,7860,432 Yok 12590, ,50 Erteleyici Karar Verme Var 5174,583803, ,500-2,3560,018 Yok 12594, ,50 Panik Karar Verme Var 5186,444408, ,500-0,3480,728 Yok 12589, ,50 *p<.05

Araştırmada ilk olarak beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin karar vermede özsaygı ve karar verme ölçeği alt boyutlarında ilişkin puan ortalamaları karşılaştırılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin karar vermede öz saygı düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir.

Karar verme ölçeği alt boyutlarında dikkatli karar verme düzeyi yüksek; kaçıngan karar verme, erteleyici karar verme ve panik karar verme düzeylerinin düşük olduğu görülmektedir. Çorapçı (2015), tarafından yapılan sınıf öğretmenlerinin karar verme stilleri ve iş doyum düzeylerinin tespiti çalışmasında sınıf öğretmenlerinin karar vermede özsaygı düzeylerinin yüksek;

karar verme ölçeği alt boyutlarında dikkatli karar verme düzeyi yüksek, kaçıngan karar verme, erteleyici karar verme ve panik karar verme düzeylerinin düşük olduğunu tespit etmiştir. Araştırma bu sonuçlar ile çalışmamızı destekler niteliktedir.

Araştırmaya katılan öğretmenlerin karar vermede öz saygı düzeylerinin yüksek olduğu söylenebilir (ölçekten alınabilecek en düşük puan 0, en yüksek puan 12 olması münasebetiyle çalışmada öğretmenlerin karar vermede öz saygı düzeyi toplam puan ortalaması 9.04 olması). Öğretmenlerin dikkatli karar verme düzeyinin yüksek olduğu söylenebilir (ölçekten alınabilecek en düşük puan 0, en yüksek puan 12 olması münasebetiyle çalışmada öğretmenlerin dikkatli karar verme puan ortalaması 9.73 olması).

Kaçıngan karar verme (ölçekten alınabilecek en düşük puan 0, en yüksek puan 12 olması münasebetiyle çalışmada öğretmenlerin kaçıngan karar verme puan ortalaması 2.61), erteleyici karar verme (ölçekten alınabilecek en düşük puan 0, en yüksek puan 10 olması münasebetiyle öğretmenlerin kaçıngan karar verme puan ortalaması 2.80 olması) ve panik karar verme (ölçekten alınabilecek en düşük puan 0, en yüksek puan 10 olması münasebetiyle çalışmada öğretmenlerin panik karar verme puan ortalaması 3.26 olması) düzeylerinde düşük seviyede olduğu söylenebilir.

Öğretmenlerin çalıştıkları kurumlarda pansiyon olup olmadığı değişkenine göre; kurumlarında pansiyon olan öğretmenlerin kurumlarında pansiyon olmayan öğretmenlere oranla erteleyici karar verme düzeyleri düşük çıkmıştır.

Araştırmanın bulgularına göre uygulamacılar için aşağıdaki öneriler getirilebilir. Öğretmenlere yönelik düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerinin problem çözme becerilerini geliştirmeye, etkili ve çözüm odaklı karar alabilme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinliklerin arttırılması sağlanabilir.

Araştırmanın bulgularına göre uygulamacılar için aşağıdaki öneriler getirilebilir. Kurumlarda yer alan pansiyonların gerekli bütün lojistik destekleri, hizmet destekleri, eğitim faaliyetleri, sosyal sorumluluk alanları iyileştirilmesi yönünde yapılan çalışmaların arttırılması sağlanabilir.

Araştırmanın bulgularından hareketle araştırmacılar için aşağıdaki öneriler sıralanabilir. Bu araştırma daha büyük örneklem gruplarıyla yinelenebilir. Bu konu problem çözme becerileri, iş doyumu, örgüt kültürü, liderlik stilleri gibi başka değişkenlerle birlikte incelenebilir.

Araştırmanın bulgularından hareketle araştırmacılar için aşağıdaki öneriler sıralanabilir. Bu konuda özel okul ve devlet okulları gibi farklı örneklem grupları üzerinde araştırma yapılıp karşılaştırmalar yapılabilir. Araştırmada bulunan bulguların nedenlerine ilişkin nitel araştırmalar yapılabilir.

Çorapçı, A. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Karar Verme Stilleri ve İş Doyum Düzeylerinin Tespiti. Yüksek lisans Tezi. Karamanoğlu MehmetBey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman Güçray, S. (2001) Ergenlerde karar verme davranışlarının öz-saygı ve problemçözme becerileri algısı ile ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal BilimlerDergisi, 8(8), Mann, L.,Burnett, P. Radford, M. and Ford, S (1997). The Melbourne DecisionMakingQuestionnaire: An InstrumentforMeasuringPatternsforCopingwithDecisionalConflict. Journal of BehavioralDecisionMaking 10, 1-19 DENİZ 2002 EKLENECEK