Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak
İş Modeli (1-2) Girişimciler yaratıcılık eksikliği çekmez, ancak bir iş için fikir geliştirdiklerinde, bir sonraki adım yaratacakları iş modelinin tanımlamaktır. İş modeli bir şirketin satış ve kar üretmek için kullanacağı süreci tanımlar.
İş Modeli (2-2) İş modeli aşağıdaki yedi bileşenden oluşur: Hedef müşterilerinizin ve şirketinizin bu müşterilere nasıl ulaşacağının tanımı Şirketinizin sunduğu müşteri değer önerisi Farklılaştırma noktası Fiyatlandırma Satış süreci Dağıtım süreci Müşteri desteği
Fizibilite Analizi (1-3) Bir girişimcinin fikrinin ya da iş modelinin başarılı bir işletme yaratmak ve uygulanabilir bir oluşum olup olmadığını belirleme sürecidir. Bir fizibilite çalışması ‘Bu iş fikriyle devam etmeli miyiz?’ sorusunu cevaplar.
Fizibilite Analizi (2-3) Fizibilite çalışması: İş planı ile aynı şey değildir. Rolü, bir girişimcinin gerekli kaynakları iş planı kurmaya adamasından önce, başarılı bir işlet kurma potansiyeli olmayan fikirleri eleyen bir filtre görevi görmesidir. Bir araştırma aracıdır.
Fizibilite Analizi (3-3) Diğer taraftan İş Planı: Fikri gerçeğe dönüştürmek için bir planlama aracıdır. Girişimcilere işletmelerini açıp işletirken onlara rehberlik eder ve Başlamak için gerekli finansmanı elde etmelerine yardımcı olur.
Bir Fizibilite Analizinin Ögeleri
Sektör ve Piyasa Fizibilitesi Analizi Bu aşamadaki odak iki yönlüdür. Yeni bir işletme için, sektörün ne kadar çekici olduğunu belirlemek. Küçük bir işletmenin karlı bir şekilde elinde tutabileceği niş piyasaları tanımlamak.
Beş Kuvvet Modeli Beş kuvvet, şirketlerin rekabet ettiği ortamı, bu yüzden de sektörün çekiciliğini belirlemek için birbirini etkiler: Sektördeki firmalar arasındaki rekabet Sektördeki tedarikçilerin pazarlık gücü Sektördeki satın alıcıların pazarlık gücü Sektöre yeni girenlerin oluşturduğu tehdit İkame ürünler ya da hizmetlerin tehdidi
Firmalar Arasındaki Rekabet Beş kuvvet içerisinde en güçlüsüdür. Bir sektör aşağıdaki koşullar var olduğu zaman daha çekici olur: Rekabetçi sayısı fazladır ya da öbür uçta oldukça azdır (beşten az). Rekabetçiler, büyüklük ve kabiliyet açısından benze değildir. Sektör hızla büyümektedir Farklılaştırılmış bir ürün ya da hizmet satma fırsatı vardır.
Tedarikçilerin Pazarlık Gücü (1-2) Önemli hammadde ya da bileşenlerin tedarikçilerinin sahip olduğu baskı gücü ne kadar büyükse, sektör o kadar az çekicidir. Genel olarak, bir sektör aşağıdaki koşullar var olduğunda daha çekici olur: Çoğu tedarikçi, sektördeki şirketlere emtia ürünü satar Tedarikçileri sağladığı parçalar için ikame ürünler mevcuttur. İkame mallara geçmenin maliyeti düşük Rekabetçilerin taklit etmesi zor olacak üstün bir iş modeline sahip miyiz?
Alıcıların Pazarlık Gücü (2-2) Müşteri sayısı az olduğunda ve rakiplerin ürünlerine geçme maliyeti düşük olduğunda, alıcıların şirketler üzerindeki etkisi büyüktür. Bir sektör aşağıdaki alıcı koşulları var olduğunda daha çekici hale gelir: Müşteriler için ikame mallarıyla değiştirme giderleri yüksektir. Sektördeki alıcı sayısı yüksektir. Müşteriler farklılaştırılmış ürünler talep eder. Müşteriler, tedarikçilerin maliyetleri, fiyatları ve ürün özellikleri üzerine bilgi toplamayı zor bulurlar. Şirketlerin sektöre sattığı parçalar, müşterilerinin nihai mallarına ait maliyetin nispeten küçük bir kısmına tekabül eder.
Sektöre Yeni Girenlerin Oluşturduğu Tehdit Bir sektöre girme potansiyeli olan yeni girişimciler ekibi ne kadar kalabalıksa, sektörde yer alan şirketler için tehdit de o kadar büyük olur. Aşağıdaki koşullarda sektör daha çekicidir: Ölçek ekonomilerinin avantajları yoktur. Sermaye yükümlülükleri azdır. Maliyet üstünlükleri şirket boyutlarıyla alakalı değildir. Alıcıların mevcut markalara olan sadakati yoktur. Hükümetler yeni şirketlerin sektöre girmesini kısıtlamaz.
İkame Ürünlerin Tehdidi İkame ürünler ya da hizmetler, bütün bir sektörü alaşağı edebilir. Sektöre yeni girenler için aşağıdaki koşullar daha çekicidir: Kalite ikame ürünler, halihazırda mevcut değildir. İkame ürünlerin fiyatları, sektör ürünlerinin fiyatlarından önemli derecede ucuz değildir. Alıcıların ikame ürünlere geçme maliyeti yüksektir.
Beş-Kuvvet Matrisi (1-2) Beş kuvvetin her birinin sektör için önemini derecelendirmek için 1 (önemli değil) – 5 (çok önemli) arası bir ölçek kullanarak bir değer atayın. Sonra, her kuvvetin sektöre karşı oluşturduğu tehditleri yansıtmak için bir değer atayın. Toplam ağırlıklı puanı elde etmek için, 2. sütundaki önem derecesini, 3. sütundaki tehdit derecesiyle çarpın. Toplam ağırlıklı puanı elde etmek için, 3. sütundaki ağırlıklı puanları ekleyin. Bu puan, sektörün çekiciliğini ölçer. Matris, farklı sektörlerin çekiciliklerini karşılaştırmak için yararlı bir araçtır. Minimum skor = 5 (çok çekici) Maksimum skor = 125 (çok itici) Kuvvet Önem (1 - 5) (1 = Önemsiz, 5 = Çok Önemli) Sektöre Karşı Tehdit (1 - 5) (1 = Düşük, 3 = Orta, 5 = Yüksek) Ağırlıklı Puan Sütun 2 × Sütun 3 Sektörde rekabet eden firmalar arasındaki rakiplik 5 3 15
Beş-Kuvvet Matrisi (2-2) Önem (1 - 5) (1 = Önemsiz, 5 = Çok Önemli) Sektöre Karşı Tehdit (1 - 5) (1 = Düşük, 3 = Orta, 5 = Yüksek) Ağırlıklı Puan Sütun 2 × Sütun 3 Sektördeki tedarikçilerin pazarlık gücü 2 4 Alıcıların pazarlık gücü 8 Sektöre yeni girenlerin oluşturduğu tehdit 3 12 İkame ürünlerin ya da hizmetlerin tehdidi Toplam 51