STRATEJİK PLANLAMA
STRATEJİK PLANLAMA MODELİ PLANLAMANIN PLANLANMASI UYGULAMAYA İLİŞKİN DÜŞÜNCELER DEĞERLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ ÇEVRE TARAMASI MİSYON FORMÜLASYONU STRATEJİK İŞLETME MODELİ PERFORMANS DEĞERLENDİRME DURUMSAL PLANLAR FARK ANALİZİ ENTEGRE İŞLEVSEL PLANLAR UYGULAMA
1. PLANLAMANIN PLANLANMASI STRATEJİK PLAN İÇİN HAZIR MISINIZ? ÜST YÖNETİM PLANI DESTEKLEYECEK Mİ? PLANLAMA EKİBİNDE KİMLER BULUNACAK? NİÇİN? PLANLAMA İÇİN ZAMANLAMANIZ GERÇEKÇİ Mİ? PLANLAMA TOPLANTILARI NEREDE YAPILACAK? PLANLAMANIN MALİYETİ NE OLACAK?
2. DEĞERLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ BELİRLİ BİR DAVRANIŞ BİÇİMİNİN YA DA DURUMUN BİREYSEL VEYA TOPLUMSAL KARŞIT/FARKLI BİR DAVRANIŞ BİÇİMİ YA DA DURUMA TERCİH EDİLMESİNE İLİŞKİN SÜREKLİLİĞİ OLAN BİR İNANÇTIR.
2.a. Kurumun işleyiş felsefesi Mars’ın Beş İlkesi: Kalite: Müşteri patronumuz, kalite işimiz, paranın karşılığını vermek bizim hedefimizdir. Sorumluluk: Bireyler olarak tam sorumluluk gösterir, birlikte çalıştıklarımızın sorumluluğunu destekleriz. Karşılıklılık: karşılıklı yarar ortak yarar; ortak yarar ise kalıcı olandır. Verimlilik: Kaynakları azami ölçüde kullanır, hiçbir şeyi israf etmeyiz ve en iyi yapabildiğimiz işi yaparız. Özgürlük: Geleceğimizi biçimlendirmek için özgürlüğe, özgür kalmak için kâra ihtiyacımız var.
2.b. Değerlerin değerlendirilmesi Anahtar konumdaki bireylerin değerleri neler? Kararları etkileyecek temel değerler nelerdir? Birimler arası değer farklılıkları nelerdir? Kendi değerlerimizin bir listesini oluşturabilir miyiz?
2.c. İlgili tarafların Analizi Plandan kimler etkilenebilir/etkileyebilir? Çalışan personel Tedarikçiler Yatırımcılar Diğer kamu kurumları Müşteriler Alacaklılar
3. MİSYONUN FORMÜLASYONU Misyon formülasyonunda; 1. Bu kurum ne yapar (işlevi nedir)? 2. Gerçekleştirdiği işlevi kim için yapar? 3. Bu işlevi nasıl gerçekleştirir?
Misyon ifadesi 100 sözcüğü geçmez. Birimlerin misyon ifadesi kurumun genel misyon ifadesini yansıtır. Kurumun değerlerini yansıtır. Açık ve anlaşılır olmalıdır. Kurumun en iyi yapacağı işi yansıtmalıdır. Gerçekleştirilebilir hedefler göstermelidir.
4. STRATEJİK İŞLETME MODELİ Gelecek için orijinal senaryolar üretebilir miyiz? Kurumun stratejik profili; riske karşı tutum rakiplere karşı tutum Başarı göstergelerinin oluşturulması
5. PERFORMANS DEĞERLENDİRME Güçlü, zayıf yönlerin belirlenmesi ve fırsatların ve tehditlerin analiz edilmesi (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats). İç faktörlerin analizi Dış faktörlerin analizi İşlerin mevcut yapılış biçimi
6. FARK ANALİZİ Performans değerlendirmesinde tanımlanan mevcut durumla stratejik işletme modelinde tanımlanan istenen durum arasındaki fark ne kadardır? Bu fark kapatılabilir mi? Fark kapatılamazsa ne yapılabilir?
Farkı kapatmada Z modeli Mevcut ürün veya hizmetler Yeni ürün veya hizmetler Mevcut ürün veya hizmetler Yeni ürün veya hizmetler
7. ENTEGRE İŞLEVSEL PLANLAR FİNANSAL PLAN İNSAN KAYNAKLARI PLANI STRATEJİK PLAN ORGANİZASYON PLANI İŞLEM/EYLEM PLANI