by Age, Sex, Grade-Level, and Co-morbidity Clinical Characteristics of Turkish Children with Specific Learning Disability (SLD) by Age, Sex, Grade-Level, and Co-morbidity Başak Alpas, İlkiz Altınoğlu-Dikmeer, Gönül Erdoğan, Oya Özalp-Kartal, İrem Öker-Aycan, Semiha Uyaroğlu, Aynur Şahin-Aközel, Belgin Üstün-Güllü, Duygu Pamir-Akın, Nuray Yıldırım & Ayla Soykan-Aysev Ankara University School of Medicine, Child and Adolescent Psychiatry Department, Ankara, Turkey Atılım University, Department of Psychology, Ankara, Turkey. ABSTRACT: The aim of this study determined the children with the Specific Learning Disability by age, sex, grade-level, and co-morbidity. The sample consists of 512 children (135 girls, 377 boys) aged 6 through 13 and from 1st through 8th grader who met the criteria of DSM-IV for SLD who referred to the Department of Child and Adolescent Psychiatry, Ankara University School of Medicine between 2011 and 2013. Psychological Assessment Tools: WISC-R, Atilla Turgay ADHD Screening Inventory for ADHD with DSM –IV Criteria, Beck Depression Inventory, Spielberger’s State Anxiety Inventory, Sentence Completion Test, Conners Parent and Teacher Rating Scale, SLD Battery with Gesell Figures. 29 % (51girls and 96 boys) of children had only diagnosed SLD, co-morbid disorders with SLD: 65 % (77 girls and 253 boys) had ADHD, 4 % (4 girls and 16 boys) had Depression, 1 % had anxiety, Asperger Speech, and Neurological disorders. Girls (N =135) Age Range: 6-13 yrs (8.10 ± 1.17) Boys (N= 377) Age range: 6-13 yrs (8.27 ± 1.27) Total IQ = 98 ± 12.77 (Min: 76 – Max: 138) Perform. IQ = 104.9 ± 14.1 (Min: 76 – Max: 142) Verbal IQ = 92.2 ± 13.4 (Min: 61 – Max: 142) Total IQ = 97.7 ± 13.02 (Min: 74 – Max: 131) Perform. IQ = 103.6 ± 14.1 (Min: 76 – Max: 137) Verbal IQ = 92.2 ± 13.3 (Min: 57 – Max: 140) Table I Sample by sex, grade levels, and co-morbidity Diagnosis Grade 1 Grade 2 Grade 3 Grade 4 Grade 5 Grade 6 Grade 7 Grade 8 G B SLD + ADHD N = 330 2 38 110 19 73 15 39 1 24 4 SLD N = 147 25 56 14 8 10 - 9 3 SLD + Depres. N = 20 6 SLD + Anx. D. N = 4 SLD+Speech D. N = 3 SLD -Asperger N = 3 SLD + Neuro D. N = 5 Sex, total 65 176 36 95 54 Grade level, total 5 241 131 78 13 References: Amerikan Psikiyatri Birliği (2000). DSM-IV tanı ölçütleri başvuru el kitabı. Yeniden gözden geçirilmiş 4.baskısı (DSM – IV TR), Washington D. C. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: APA. Beier, Delton, C. Beier (1961). Cümle tamamlama testi el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. Erden, G. ve Kurdoğlu, F. (2003). Özgül Öğrenme Güçlüğü-I Kurs Notu. Türk Psikologlar Derneği. Kaner, S. , Büyüköztürk, Ş. , İşeri, E. (2013). Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği Yenilenmiş Kısa: Türkiye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim. 167(38): 81-97 Kaner, S. , Büyüköztürk, Ş. , İşeri, E. (2011). Conners Anababa Dereceleme Kısa Formu Türk Uyarlama Çalışması. Nöro-Psikiyatri Arşivi Dergisi. Karaman, D., Türkbay, T., Gökçe, F.S. (2006). ÖÖG ve DEHB binişikliğinin bilişsel özellikleri. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Dergisi, 13 (2), 60-68. Öy, B. (1993). Çocuklar için depresyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 2, 1, 132-136. Özusta, Ş. (1993). Çocuklar için durumluk-sürekli kaygı envanterinin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara: HU Uzmanlık Tezi. Savaşır, I. & Şahin, N. (1995). Weschler Çocuklar için Zekâ Ölçeği (WÇZÖ). Ankara: Türk Psikologlar Derneği. Somer, O. (1988). Çocuklar için gelişimsel Bender-Gestalt Motor Testi üzerine bir çalışma. Basılmamış doktora tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Turgay, A. (1995). Çocuk ve ergenlerde davranım bozuklukları için DSM-IV’e dayalı tarama ölçeği. Integrative Therapy Institute, Toronto, Canada. Yalın, A. (1980). Epileptik çocukların tanısında Bender-Gestalt testinin kullanımı. Basılmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara