6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
Personel Hareketliliği
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
İŞ ANALİZİ RAQİF QASIMOV.
YÖNETİMİN İŞLEVLERİ- KARAR ALMA
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
BÖLÜM 6 DENETİM TESTLERİ
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
YÖNETİM NEDİR? Belirli birtakım amaçlara ulaşmak için başta insan olmak üzere, parasal kaynakları, araç-gereçleri, hammaddeleri ve zaman faktörünü birbiriyle.
ERK İSG&İK – –
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI ÖĞRENCİ DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
örgütlenmesi ve performansı
Risk Yönetimi KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı.
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Sertaç ATEŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Gürçeşme Anadolu Lisesi
İNSAN KAYNAKLARINDA YÖNETİMDE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ
5. Oturum Olası güçlükler ve çözüm yolları
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
NORM KADRO UYGULAMALARI
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
HAZIRLAYAN:AYŞE KERETLİOĞLU YUNUS EMRE TAŞTI
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Yeni Kariyer Yaklaşımları
SINIF YÖNETİMİ.
PERFORMANS DEĞERLENDİRME GÖRÜŞMELERİ VE GERİBİLDİRİM
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE)
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
İnsan davranışlarının değişimi
İnceleme Dairesi Başkanlığı
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ ADANA MYO Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY.
6.2. Personel Sağlığı ve İş Güvenliği
örgütlenmesi ve performansı
OKUL VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ SEMİNER KONUSU
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
SİCİL PERFORMANS.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eşgüdümleme ve Kontrol
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere kulak tıkamak yerine, bunları dinlemek, araştırmak ve çözümlemek zorundadır. Yönetim, şikayetlerden çok şey öğrenebilir.

Disiplin: Hatalı davranışlardan uzak durmayı, doğru davranmayı sağlamaya yönelik ilke, kural ve uygulamaları kapsar.   Disiplin eylemi: Personelin örgütsel kuralları ihlal ettiği veya performansının müdahale gerektirecek kadar bozulduğu durumlarda bir dizi caydırıcı, düzeltici uygulamaya başvurulmasıdır. Disiplin olayları personel ile komuta yöneticileri ( ustabaşı, imalat şefi, bölüm müdürleri ) arasında geçer.

Örgütlerde temel disiplin yaklaşımları 1 )Önleyici disiplin: İlk aşamasında kural ve düzenlemelerin oluşturulması ikinci aşaması ise kural ve düzenlemelerin personele iletilmesidir. Bundan amaç, örgütlerde kurallara istekle ve bilinçli olarak uyulan, özdisiplinin esas olduğu bir ortamın oluşturulmasıdır. Hedef ise kuralların ihlal edilmesini önlemektir. 2 )Düzenleyici disiplin: Personelin zaman zaman kuralları ihlal eden davranışlarda bulunduğunda uygulanan disiplindir. Bu disiplinin uygulama biçimlerinden biri kademeli disiplindir. Personelin ilk hatasında hafif bir ceza uygun görülürken, bu hata tekrarlandıkça verilen cezanın şiddeti artar. 3 )Yapıcı disiplin: İşletmelerde personel yönetimi anlayışından insan kaynakları yönetimi anlayışına geçişin bir göstergesidir. Klasik disipline alternatif olan cezasız disiplin, yeni bir yaklaşımdır.

Disiplin Sisteminin Kurulması 1. Kuralların Konulması 2 Disiplin Sisteminin Kurulması 1.Kuralların Konulması 2.Cezaların Belirlenmesi Uygulamada gözlenen başlıca ceza türleri şöyle genellenebilir. • Uyarma • Kınama • Ücret kesme • Geçici işten uzaklaştırma • İşten çıkarma

Genelde işletmelerin uyguladıkları ceza türleri şöyle kademelendirilir: • 1. Suçta: Uyarma • 2. Suçta: Kınama • 3. Suçta: Geçici işten uzaklaştırma • 4. Suçta: İşten çıkarma Suç Grupları Hafif Suçlar: Hafif suçlar tek tek bakıldığı zaman işletme açısından önemli sonuçlar doğurmaz. Bu tür suçlar herhangi bir kişinin sağlığına veya güvenliğine zarar vermeyen, işletmenin etkin bir biçimde çalışmasını engellemeyen suçlardır. Hafif suçlar özellikle ilk kez işlendiğinde hafif cezalarla karşılık görürler. Bununla birlikte hafif suçlar biriktiği zaman ciddi sonuçlar doğurabilir. Ağır Suçlar: Ağır suçlar, personelin davranışlarını düzeltmesi için herhangi bir çabaya girmeden, sözlü veya yazılı ikazlara gerek duymadan, işten çıkarmayı veya geçici işten uzaklaştırmayı haklı gösteren suçlardır. Bu tür suçlar örgütsel etkinliğe önemli ölçüde zarar verir, personelin sağlık ve güvenliğini tehdit eder ve personelin moralini olumsuz yönde etkilerler.

Suç gruplarına ve tekrarlanma durumuna göre verilecek cezalar

DİSİPLİN SİSTEMİNİN UYGULANMASI 1.Suçun Belirlenmesi İşletmelerde suçları (kural ihlallerini) belirlemek yöneticilerin görevidir. Bu nedenle disiplin uygulaması yöneticilerin personel davranışlarını gözlemesiyle başlar. Özellikle ilk kademe yöneticilerine (nezaretçilere) bu noktada çok iş düşer. İlk kademe yöneticileri, disiplin sisteminin belirlenmesinden sonuçlarının denetimine kadar tümüyle disiplin olayının içindedirler.

2.Ceza Kararının Alınması Şayet bir suç oluşmuş, suçla ilgili gerekli kanıtlar elde edilmişse, sıra işlenen suça uygun bir ceza kararının alınmasına gelir. Yöneticiler işlenen suça uygun düşecek bir ceza kararını alırken, belirli bir süreci izlemek durumundadırlar. Etkin bir karar bu süreçlerin gereği gibi yerine getirilmesiyle alınabilir.

3.Personelin Savunmasının Alınması Olayın koşullarını enine boyuna ele alıp belirli bir ceza tasarladıktan sonra, ceza kararını verecek yöneticinin personelle bir görüşme yapıp savunmasını alması gerekir. Personelle yapılan disiplin görüşmeleri yöneticiler için her zaman sıkıcı bir görev olmuştur. Yöneticinin görüşme yöntemi ve takındığı tavır verilecek cezanın etkinliği açısından büyük önem taşır.

4.Uygun Cezanın Belirlenmesi Personelle yapılan görüşmeden sonra sıra nihai ceza kararının alınmasına gelir. Yönetici bu ceza kararını alırken aşağıdaki süreci izlemelidir: • Personelin açıklamalarını dikkate alıp doğruluk derecelerini araştırın. • Kendi üst yöneticinizle ve İnsan Kaynakları Birimi ile en uygun cezanın ne olabileceğini tartışın. • Uygun cezayı belirlerken olası etkilerini göz önünde bulundurun. • Söz konusu cezayı vermeye yetkili olup olmadığınızı dikkate alın. • Personeli çağırarak aldığınız ceza kararını iletin.

5.Cezanın Personele İletilmesi Cezanın personele iletilmesi geciktirilmemelidir. Kural ihlali (suç) açık ve kesin ise personel ve onun çalışma arkadaşları bir beklenti içerisinde olacaklardır. Bekleyişten kaynaklanan gergin bir iş atmosferinde uzun süre çalışmak personele ve işletmeye zarar verecektir.

Ceza uygulamasında sıcak soba kuralı : Ceza uygulamasının önceden uyarma, çabukluk, tutarlılık ve kişisizlik esaslarına dayanan bir eylem olması gerektiğini vurgulayan bir öneriler bütünüdür.

Teşekkürler…