DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK KUVVETLERİ ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
İDARENİN DENETLENMESİ
Avrupa Birliği.
1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
Kolluğun Parlamenter Gözetimi
BASKI GRUPLARININ ETKİNLİĞİNİ BELİRLEYEN FAKTÖRLER
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORGANLARI.
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
İDARE HUKUKU YEREL YÖNETİMLER Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN.
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
1924 ANAYASASI.
Hesap verebilirlik kavramı Visa Paajanen Finlaniya Ulusal denetim Ofisi
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KAMU YÖNETİMİN DENETLENMESİ VE ÖRGÜTLENMESİ ÖGRETİM GÖREVLİSİ: Mehmet necati.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
ANAYASA HUKUKUNA GİRİŞ
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
1 U.A SİYASİ KURULUŞLAR HAFTA 2 TANIM VE SINIFLANDIRMA.
Avrupa Birliğinin Kurumları
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
Özlem Keçim.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
YONT221 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KAMU YÖNETİMİN DENETLENMESİ VE ÖRGÜTLENMESİ Öğretim görevlisi. m.necati cizrelioğulları 1.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
1. HAFTA İ DARE KAVRAMI VE İ DARE HUKUKU. HEDEFLER  İ dare kavramı ö ğ renilecek, idare organı ve idari fonksiyon hakkında bilgi sahibi olunacak.  İ.
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
ZEYNEP TANRIKULU 5-A İL YÖNETİMİ YAŞADIĞIMIZ YERİN YÖNETİMİ: Ülkemiz, devletin kamu hizmetlerini her yere daha rahat götürebilmesi, toplumun ihtiyaçlarını.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YONT221 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KAMU YÖNETİMİN DENETLENMESİ VE ÖRGÜTLENMESİ Öğretim görevlisi. m.necati cizrelioğulları.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Hukukun TEMEL kavamları
KAYIRMA VE LİYAKAT SİSTEMİ
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİN GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ BilGe baltacIoğlu 081115

DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim, ombudsman denetimi,yargı denetimi,baskı grupları ve kamuoyu denetimi,yönetimde açıklık ve etki denetimi olarak yedi grupta toplanmaktadır.

A.SİYASİ DENETİM Kamu yönetiminde uygulanan denetimlerden bir tanesi siyasi denetimdir. Bu denetim yetkileri kurum ve kişilere yasalar ve siyasi organlarca verilmiştir. Demokratik sistemdeki kurum ve kişiler halkımızı temsil etmektedir.

1.Yasama Organının Bilgi Edinme ve Denetim Yolları Yasama organı ilk inceleme ve görüşmeleri az sayıda üyeden oluşan çeşitli ihtisas ve araştrma komisyonundan oluşur.Çünkü meclis genel kurulunda bir konuyu derinlemesine incelemesi ve geliştirmesi ,üyesinin çokluğu,zamanın kısıtlığı ve uzmanlık ihtiyacı gibi nedenlerle pek mümkün olmaz.Bu sebeple gerek yasa gerekse araştırma önerilerinin önce az sayıda ve çeşitli partilerin temsilcilerinden oluşan komisyonlarda ele alınması gerekir.

SORU,Bakanlar kurulu adına Türkiye de Anayasa gereği,Meclisin bilgi edinmesi ve hükümeti denetlemesi,soru ,meclis araştırması,genel görüşme ,gensoru ve meclis soruşturması yoluyla gerçekleşmektedir. Hükümet sistemleri ne olursa olsun bütün temsil rejimlerinde yasama organının ‘hükümeti denetleme,devlet bütçesi kabul etme ve kanun yapma’ gibi 3 temel işlevleri bulunmaktadır. SORU,Bakanlar kurulu adına Sözlü ve yazılı olarak cevaplandırılmak üzere Başbakan ve Bakanlardan bilgi almaktan ibarettir. MECLİS ARAŞTIRMASI,belli bir konuda bilgi edinmek amacıyla yapılan incelemedir. GENEL GÖRÜŞME, toplumu ve devlet faaliyetlerini ilgilendiren belli bir konunun TBMM Genel Kurulunda görüşülmesi. GENSORU,hükümetin yada bir bakanın siyasi sorumluluğuna yol açan bir denetim aracıdrı. MECLİS SORUŞTURMASI, başbakan ya da bakanların TBMM üye tam satısının en az 11 vereceği önerge ile açılır.

2.Yürütme Organının Denetimi Yasama organının kamu yönetimini denetleme yollarından biri de milletvekillerinin vatandaşların yönetimle ilgili sorunlarına yardımcı olmak amacıyla yürüttükleri hizmetlerdir. Hükümetlerin kanun hükmünde kararname çıkarma yetkileri kanunların birçok maddesinin yönetmeliklerle düzenlenmesinin yürürlüğe girmemesi bunlardan sadece birkaçıdır. 2.Yürütme Organının Denetimi Yürütme organının kamu üzerindeki gücü , ülkeler ve siyasi sistemler bakımından farklılık gösterir.Bu farklılık yürütme organının üst düzey kamu görevlilerini atama ,görev yerlerini değiştirme ,görevden uzaklaştırma ve idarede reorganizasyon yapabilmek gücüyle ilgilidir.

Yürütme organının kamu yönetimi üzerinde siyasi denetim yapmasının en yaygın yollarından biri, üst düzey bürokratları hükümete yakın adaylar arasından atamasıdır.Devlet başkanı ,kamu yöneticileri üzerindeki gücü bir zamanlar ABD de yaygın olarak kullanılan kayırma yada ganimet sistemine dayanmaktadır. Kayırma sisteminde memurlar ,üst düzey yöneticiler devletin değil siyasi iktidarın görevlileridir. Ülkemizde ise yasal olarak Liyakat Sistemi benimsenmiştir.Anayasa da kamu hizmetlerine alımda :görevin gerektirdiği nitelikler den başka hiçbir ayrım gözetilemez , hükmü yer almıştır.

B.İDARİ DENETİM Kamu kurumunun kendi içinde yürütülen denetime ‘hiyerarşik denetim’,veya ‘iç denetim’, başka kamu kurumu tarafından yapılan denetime de ‘vesayet denetim’ yada ‘dış denetim’ denir. 1HİYERARŞİK DENETİM:üstlerin astları üzerinde atama ,sicil verme , yükselme,disiplin cezası uygulama ve hizmet yerini değiştirme gibi hiyerarşik yetkileri bulunmaktadır. 2.VESAYET DENETİMİ:idarenin bütünlüğü ilkesinin doğal bir sonucudur ve yönetimin bir bütün olarak uyumlu çalışmasını sağlamanın temel amacıdır.

C.OMBUDSMAN DENETİMİ Kamu denetçisi yada hakemi diyebileceğimiz ombudsman ayrı bir başlık altında incelendiği gibi siyasi denetim yöntemleriyle birlikte de ele alınmaktadır.Çünkü bu denetim yolu yürütme araçları bakımından yasama organına dayanmakta ve ona bağlı olarak işlev yürütmektedir. Genellikle kamu yönetimine karşı halkın şikayetlerini inceler ,yönetimi aksayan işlemeyen ve kusurlu olan yanlarını ortaya çıkarır; vardığı sonuçları parlamentoya ve kamuoyunun bilgisine sunar. . Denetimde ombudsman halkı yönetimin haksız eylem ve işlemlerine karşı koruyan bir yargıç gibi görev yapmakta ;kamu yönetiminin ilgili birimlerine rahat bir şekilde girebilmekte , istediği belgeyi temin edebilmekte ve görevlileri sorguya çekebilmektedir

D.YARGI DENETİMİ Bütün siyasi sistemler, hukuk devletinin bir gereği olarak idarenin eylem ve işlemlerine karşı yargı denetimini kabul etmişlerdir.Yargı denetiminde uygulanan sistemler ülkeler bakımından farklılık göstermektedir.Bazı ülkeler ‘idari yargı ‘sistemini kabul ederken ,diğer bazıları da ‘yargı birliği’ ilkesini kabul etmişlerdir.ÖR:Almanya ,Fransa, İsveç, Belçika , İtalya ve Avusturya (idari yargı sistemi) ÖR:ABD, İngiltere , Danimarka ve Norveç(yargı sistemi)

E.BASKI GRUPLARI VE KAMUOYUNUN DENETİMİ Günümüzde kamu yönetimi, baskı gruplarının önemli ilgi alanı haline gelmiştir.Bunun en önemli sebebi :yasama organının kamu yönetimine önemli ölçüde takdir yetkisi düzenleme ve siyasa yapma gücü vermesidir. Baskı grupları ,ortak çıkarları etrafında birleşen ve bunları gerçekleştirmek için siyasi ve idari otoriteler üzerinde etki yapmaya çalışan örgütlü ve bilinçli gruplardır. Baskı gruplarının yönetimi etkilemek için yürüttükleri faaliyetler bazı ülkelerde yasal nitelik kazanarak kurumsallaşmıştır.ÖR:Amerikan siyasi kültürü ,Avrupa ya göre baskı gruplarının faaliyetlerini olağan saymakta ve onları hoşgörü ile karşılamaktadır.Bu faaliyetler Amerika da ‘’lobicilik’’olarak kavramlaşmıştır.

F.YÖNETİMDE AÇIKLIK Yönetim bilgi toplayan ve işleyen bir sistemdir.Bu alanda gelişme halinde olan yeni bir hukuk dalı ortaya çıkmıştır.Buna bilgi hukuku denilmektedir. Kamu yönetimi kendini korumak,rakiplerine karşı iktidarını ve konumunu güçlendirmek için gizliliği önemli bir politika aracı olarak kullanmak eğilimindedir. Kamu yönetimi kamu gücücü kullanma ve kamu yararını yorumlama ayrıcalığı sebebiyle kendini toplumun üzerinde görür ondan uzak ve kapalı bir politika izler.