DANIEL GOLEMAN Tuğba KABALCI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DUYGUSAL ZEKA.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Amaç ve yetenek Developed with the support of the EU Leonardo da Vinci Programme.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
DUYGUSAL ZEKA Danıel GOLEMAN. İ ÇER İ K 1.BÖLÜM DUYGUSAL BEY İ N 2.BÖLÜM DUYGUSAL ZEKANIN DO Ğ ASI 3. BÖLÜM DUYGUSAL ZEKA 4. BÖLÜM FIRSATLARA AÇILAN PENCERELER.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
DUYGUSAL ZEKA Danıel GOLEMAN.
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
Ruh Sağlığının Ölçütleri
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
Hayvancılık İşletmelerinde Sürü Yönetimi
DUYGUSAL ZEKA.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Eğitsel Rehberlik.
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

DANIEL GOLEMAN Tuğba KABALCI DUYGUSAL ZEKA DANIEL GOLEMAN Tuğba KABALCI

İÇİNDEKİLER Duygu kavramı Zeka kavramı Duygusal Zeka kavramının gelişimi Duygusal Zeka nedir? Duygusal Zekanın elemanları IQ – EQ İlişkisi Duygusal Zekanın Ölçülmesi ve Geliştirilen Modeller Bazı Literatür Çalışmaları

Duygu kavramı 1.Görüş Duygular kontrol edilmesi gereken şeylerdir, çünkü karışık ve gelişigüzel yollarla ifade edilirler. 2.Görüş Davranışı uyandıran, güçlendiren ve amaca yönelten motivlerdir.

Mayer, Salovey ve Caruso’ya (2000) göre; Duygular zihni faliyetlerin üç veya dört ana bölümünden bir tanesi olarak kabul edilirler. * motivasyon * biliş * idrak * duygu Olumlu ruh hali içerisinde olan insanların olumlu düşünmeleri duyguların bilişle etkileşime geçme halidir.

Zeka Kavramı Wechsler’ e göre zeka, belli bir amaç doğrultusunda hareket etmek, rasyonel bir şekilde düşünmek ve çevresiyle etkili bir şekilde etkileşimde bulunmak için bireyin genel veya toplam kapasitesidir. Çevresel şartlar ve duruma uyum sağlamak, bu çevresel şartları seçmek ve şekillendirmek için gerekli olan zihni kabiliyetlerdir (Stenberg 1997).

Duygusal Zeka Kavramını Gelişimi 1920 Thorndike Mekanik zeka Soyut zeka Sosyal zeka 80’li yılların başında Gardner çoklu zeka Sözel zeka Matematiksel-mantıksal zeka Uzamsal zeka Devinduyumsal zeka İşitsel zeka Kişiler arası zeka İçsel zeka

Kendi kendinin farkında olabilme kabiliyeti. Salovey ve Mayer (1990), beş kabiliyet; Kendi kendinin farkında olabilme kabiliyeti. Duygulan yönetme kabiliyeti. Burada dürtüleri kontrol etmek, tatmini erteleyebilmek, korku ve endişe gibi duyguları kontrol altında tutabilmek ve ruh halini yönetebilmek vardır. Hedeflere ulaşmak için kişinin kendini motive etme kabiliyeti. Empati kurabilme kabiliyeti. Yani konuşulmayan ihtiyaç ve hisleri okuyabilmek ve onlara karşılık verebilme kabiliyeti. ilişki kurabilme kabiliyeti. GOLEMAN (1999), beş yeterlilik, kendi kendisiyle ilgilenme kendi kendisini düzenleme kendi kendisini motive etme sosyal farkmdalık (empati) sosyal becerilere sahip olma (ilişki yönetimi)

Duygusal Zeka nedir? Duygusal zeka, kişinin kendi kendini motive edebilme ve kendi kendini kontrol etme yeteneği ile, şevk ve iddiacılık gibi bir takım kabiliyetlerini kapsar. Ayrıca kişinin dürtülerini kontrol edebilmesi, kendi ruh halini düzenleyebilmesi, empati sahibi olması ve iyimser olabilmesi duygusal zeka açısından oldukça önemli kabiliyetlerdir.

Kişinin hem kendisindeki hem de başkasındaki duyguları doğru bir şekilde anlayabilmesi ve ifade edebilmesi, anladığı bu duyguları düzenleyebilmesi ve problem çözmede, düzenlenen bu duyguları kullanabilmesidir. Duygusal zeka, duygusal içeriğin problem çözmede ve sosyal durumlarda kullanımıdır.

Duygusal zeka kavramının gelişiminin temelleri, hayatta kimin başarılı olacağını önceden kestirebilmek için rasyonel düşüncenin (IQ testleri, notlar vb) ve geleneksel ölçülerin yetersizliğinin görülmesi sonucu ortaya çıkmıştır. Goleman'a (2001) göre, araştırmalar, IQ'nun, hayattaki başarıyı tanımlamada yaklaşık %201ik bir katkısı olduğunu göstermektedir.

Duygusal Zekanın Elemanları Kendini Tanıma Kendi Kendini Ayarlama Motivasyon Empati Sosyal Beceriler

Kendini Tanıma Öz bilinç: Kişinin, duygularının farkında olma yeteneğidir. Bir insanın kendi duygularını, güçlü ve zayıf yanlarını, ihtiyaç ve motivlerini tanıması ve anlamasıdır. Bu tip bireyler kendilerine güvenirler çünkü sınırlılıklarının ve yapabileceklerinin farkındadırlar, eleştiriye açıktırlar.

Kendi Kendini Ayarlama Kendi kendini ayarlama yeteneğine sahip bireyler, kötü ruh halinde olduklarında bunu kontrol altına almayı ve elverişli bir şekle dönüştürmeyi başarabilirler. Amaç duyguları bastırmak değil, duyguları dengede tutabilmektir. Yüksek duygusal zekaya sahip bireyler, pozitif duygular yaratmak ve duygusal ve entelektüel gelişimlerini gerçekleştirmek için duygularını kontrol etme mekanizmalarını etkili bir şekilde kullanmayı becerirler.

Motivasyon Motivasyon, kişilerin belirli bir amacı gerçekleştirmek üzere kendi arzu ve istekleri ile davranmaları sürecidir. Yüksek duygusal zekaya sahip bireyler dışarıdan gelecek motivasyon unsurlarından ziyade kendi içsel motivasyon unsurlarını kullanan bireylerdir. Goleman (1999) buna tutku demektedir.

Empati Empati, duygusal zeka özellikleri arasında en çok ele alınmış olunan özelliktir. Empati, başkalarının hislerini, ihtiyaçlarını ve ilgilerini anlamaktır. Goleman'a (1999) göre empatinin kökeni özbilinçtir; kişi duygularına ne kadar açıksa, başkalarının hislerini okumayı da o kadar iyi becerebilir. Kendisinin ne hissettiği hakkında hiçbir fikri olmayanlar, çevrelerindeki kişilerin ne hissettiğini anlamaktan tamamen acizdirler.

Sosyal Beceriler Sosyal olarak yetenekli bireyler, çevreleriyle ilgili mümkün olduğunca fazla bilgi sahibi olmak isteyecekler ve bu bilgileri sayesinde insanlar arasındaki uyumun sağlanması konusunda yetenekler sergileyeceklerdir.

Goleman'da (1999) benzer yönde, başkalarının duygularını yönelebilmenin, insanlarla ilişki yürütmenin özünü oluşturduğunu belirtmektedir. Goleman'a göre iki insan etkileşimde bulunduğunda, ruh hali, duygularım daha güçlü ifade edebilenden (etken olandan), daha az ifade edebilene (edilgen olana) doğru aktarılmaktadır.

IQ – EQ İlişkisi Duygusal zeka üzerine araştırmalar yapan diğer yazarlar da. Goleman gibi IQ ve duygusal zekanın birleşimiyle başarılı performans çıktılarının elde edileceği konusunda hem fikirdir. Buradaki ana düşünce şudur: IQ ve duygusal zekanın bir araya gelmesi, IQ' nun tek başına ele alınarak değerlendirilmesinden daha yüksek performans çıktılarına neden olacaktır.

Bununla birlikte, Goleman'a göre, duygusal zekanın IQ'dan çok daha değerli olduğu yönünde yaygın bir görüşte vardır. Goleman, 121 ayrı firma ve iş pozisyonunda yapılan araştırmasında verilen işi en iyi şekilde yerme getirme ile kişinin duygusal yetenekleri arasında %67 oranında bir ilişkinin var olduğunu bulmuştur. I0"'nun aksine duygusal zeka öğrenilebilir ve geliştirilebilir

Duygusal Zekanın Ölçülmesi ve Geliştirilen Modeller Yetenek (Ability) Yaklaşımı Empati, iyimserlik gibi belirli yeteneklere odaklanmıştır. Karma (Mix) Model Duyguların nedenlerini öğrenmeye odaklanmıştır.

Bazı Literatür Çalışmaları 90'lı yılların ortalarına gelindiğinde, genellikle duygusal zeka ile kişisel özellikler arasındaki ilişkileri inceleyen çalışmaların yapıldığı görülmektedir. Özellikle Goleman'ın etkisiyle, duygusal zekanın bireysel başarı üzerine etkisi incelenmiştir.

Yapılan çalışmalar (Ciarrochi ve ark. 2000; Nevsome ve ark Yapılan çalışmalar (Ciarrochi ve ark. 2000; Nevsome ve ark. 2000; Derksen ve ark. 2002) incelendiğinde, duygusal zeka ile IQ arasında ya ilişki bulunmamış ya da çok düşük, önemsiz düzeyde bir ilişki saptanmıştır.

TEŞEKKÜRLER…