OKULLARDA DEVAMSIZLIK SORUNU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

ÇAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
DEVAM - DEVAMSIZLIK ve ÖĞRENİM HAKKI
EĞİTİMDE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ
Okul Başarısında Ailenin Rolü
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
REHBERLİK DERS II.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
TAŞIDIĞIMIZ YÜKLERİN HER ZAMAN BİR NEDENİ VARDIR.
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BOYUNCA OKULLARDA YAPMASI GEREKEN ÇALIŞMALAR
OKULLARDA REHBERLİK SERVİSLERİ-HİZMETLERİ
ÖĞRENCİ VELİSİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SINIF GEÇME.
EĞİTİMDE OKUL VELİ İŞBİRLİĞİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI BARBAROS HAYRETTİN PAŞA ORTAOKULU
Okula uyum konusunda: Öğretmen ve velilere müşavirlik
ÖĞRENCİ VELİSİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
Öğretmen Veli İşbirliği için Web Tabanlı Platform Tasarımı
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
DEĞERLER EĞİTİMİ.
2012/2013 REHBERLİK ÇALIŞMALARIMIZ ÖĞRENCİLERİMİZE YÖNELİK ÇALIŞMLARMIZ ve 12. Sınıftaki öğrencilerimize YGS-LYS sistemi tanıtılmıştır. Özellikle.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
AKSU İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği RG Değişiklik Sayı Tarih
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
E Ğİ T İ M KAL İ TES İ N İ YÜKSELTMEYE YÖNEL İ K EYLEM PLANI.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
Eylül 2013 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : YÖNETMELİK.
DİĞER TUTUMLAR.
ÇOCUK VE SUÇ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
TANILAMA.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ BÖLÜMÜ
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
REHBER ÖĞRETMEN YOL HARİTASI
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Aile katılımının artırılması
OKULLARDA DEVAMSIZLIK SORUNU
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Şakir ÇINKIR, Funda NAYIR
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
SAVUR ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
REHBERLİK DERS II.
Sunum transkripti:

OKULLARDA DEVAMSIZLIK SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Devamsızlık Kavramı ve Tanımı Devamsızlık bir öğrencinin okula yönelik olumsuz duygularının bir belirtisi olmakla birlikte tek başına bir etmen değildir. Okula devamsızlık, hem fiziksel hem psikolojik hem de toplumsal birçok etmenden kaynaklanabilen istenmeyen bir öğrenci davranışıdır Birçok etmenin birlikte ya da tek başına bulunması, öğrencinin okuldan uzaklaşmasına veya devamsızlık yapmasına neden olabilmektedir.

GEÇ GELME ,DEVAMSIZLIK VE İLİŞİK KESME Devamsızlık süresi özürsüz 10 günü, toplamda 30 günü aşan öğrenciler, ders puanları ne olursa olsun başarısız sayılır ve durumları yazılı olarak velilerine bildirilir. Ancak üniversite hastaneleri, eğitim ve araştırma hastaneleri veya tam teşekküllü devlet hastanelerinde kontrol kayıtlı sürekli tedaviyi ya da organ naklini gerektiren hastalığı bulunanlar, kaynaştırma ve özel eğitim gerektirenler ile tutuklu öğrencilerin özürsüz devamsızlık süresi 10 günü geçmemek kaydıyla toplam devamsızlık süresi 60 gün olarak uygulanır. Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan ve öğrenim hakkı bulunan öğrenciler takip eden öğretim yılında okula devam ettirilir. Öğrenim hakkı bulunmayanlar ise okulla ilişikleri kesilerek Açık Öğretim Lisesi veya Mesleki Açık Öğretim Lisesine gönderilir.

Devamsızlık yapan öğrencinin durumu posta, e-Posta veya diğer iletişim araçlarıyla velisine bildirilir, varsa özür belgesini okul yönetimine teslim etmesi istenir. Devamsızlığın 5 inci, 15 inci ve 25 inci günlerinde, kontrol kayıtlı sürekli tedaviyi ya da organ naklini gerektiren hastalığı bulunanlar, kaynaştırma ve özel eğitim gerektirenler ile tutuklu öğrencilerde ise ayrıca devamsızlığın 40 ıncı ve 55 inci günlerinde de tebligat yapılır ve öğrencinin okula devamının sağlanması istenir

Literatürdeki çalışmalara bakıldığında öğrenci devamsızlıklarını etkileyen nedenler 4 boyutta ele alınmıştır. Bu boyutlar: Okuldan kaynaklanan nedenler, Aileden kaynaklanan nedenler, Öğrenciden kaynaklanan nedenler Öğretmenlerden kaynaklanan nedenler

Okuldan kaynaklanan nedenler ve çözüm önerileri İnsan ilişkilerinin oluşturduğu okul iklimi, öğrenci ve öğretmen davranışlarını etkilemektedir. Okulun, etkili ve herkesçe bilinen bir düzen politikası, öğrencilere açıklanmış kuralları olmalı ve bu kurallar uygulanmalıdır. Bu kuralların uygulanma durumunun da okulda izlenmesi için bir davranış izleme sistemi kurulması önerilmektedir.

Devamsızlık takipleri günlük yapılmalı, devamsızlık durumu söz konusu ise veli hemen bilgilendirilmeli ve devamsızlığa sebep olan durum hakkında bilgi edinilmelidir. Sınıf ve okul rehber öğretmenleri öğrencileri daha yakından tanımalıve onlarla daha iyi iletişim kurmak için koordineli bir çalışma sistemi oluşturmalıdır

Öğretmenden kaynaklı nedenler ve çözüm önerileri Öğrenciler tarafından sevilen ve saygı duyulan öğretmenlerin öğrenci üzerinde çok olumlu etkileri vardır. Öğretmenlerin sınıf içinde olumlu tutum ve davranışları öğrencilerin okula bağlılığı üzerinde olumlu etki yaparken; öğretmenin sınıf içindeki otoriter tavrı, öğrencilerle olan iletişiminin yetersizliği, öğrenciden yetenekleri üzerinde performans beklemesi gibi etmenler, devamsızlık gibi istenmeyen davranışlara neden olabilmektedir

Okullardaki disiplin anlayışının değişmesi ve olumlu algılanması için öğrencilere yönelik tutum ve davranışların katı çizgiden uzaklaştırılması gerekmektedir. Sıkıcı olduğu düşünülen dersler ilgili öğretmenler tarafından değerlendirilerek bu dersleri daha zevkli ve eğlenceli hale nasıl getirebilecekleri konuşulabilir. Öğretmenlerin küçük düşürücü tutum ve davranışlar göstermelerinin ve sınıfta ya da okulda benliğizedeleyici uygulamalar yapmalarının önüne geçilmelidir.

Öğrencilerin bos zamanlarını okulda değerlendirebilmeleri için sosyal ve sportif etkinliklerin sayısı artırılabilir Okulda bulunan öğrenci meclisi çalısmaları etkinlestirilerek, okul ve sınıf içi kuralların öğrencilerle birlikte olusturulması sağlanabilir. Öğrenci ve ailenin yakından tanınmasına fırsat sunan ev ziyaretleri planlanmalıdır Öğretmenlerin öğrencilerin seviyelerini bilmesi ve gerçekdışı beklentilerden uzak olmaları gerekmektedir.

Aileden kaynaklı nedenler ve çözüm önerileri Aile içerisinde öğrenciyi etkileyecek düzeyde anlaşmazlıklar yaşanması, Parçalanmış ailelerde öğrenci ile ilgilenilmemesi Ekonomik yetersizliklerden dolayı öğrencinin ev işlerinde, tarlada veya herhangi bir işte çalıştırılması Ailelerin devamsızlık takibi yapmaması,

Aile, öğrenci davranışının şekillenmeye başladığı, örnek alındığı temel çevredir. Velilerin, okul düzen politikalarını, davranış kurallarını bilip desteklemesi, bunun için de okul aile iletişiminin yazılı, sözlü, yüz yüze şekillerde çoğaltılması gerekir Ev çevresi ve desteği, ailenin eğitime katılımı, öğrencinin okula düzenli devam etmesini sağlar Devamsızlık durumlarında veliler ile işbirliğine gidilmeli, veli okula çağırılmalı, gerekiyorsa ev ziyaretleri yapılmalı ve devamsızlığın nedenleri araştırılmalıdır.

Velilere, öğrencilerin devamsızlıklarına ilişkin sorumlulukları ve yükümlülükleri konusunda bilgi paylaşımında bulunulmalıdır. Öğrenci devamı ve başarısının sağlanması için, aileler, etkin olarak kendi çocuklarının eğitimine katılmalı ve onları yönlendirmelidirler. Okul yönetimince çalışmak zorunda olan öğrencilerin belirlenerek bu öğrencilere yönelik burs veya maddi destek sağlanması için gerekli kurumlarla işbirliği sağlanmalıdır.

Ailelerin geziler, kermesler, sportif etkinlikler gibi programlarla okul aktivitelerine katılımlarının sağlanması Velilere oryantasyon eğitimi yapılması (Nasıl ilgili bir veli olunur? Okulla ilgili mevzuat ve yönetmelikler nelerdir? Her sınıf bazında öğrencinin bilişsel ve psikolojik özellikleri nelerdir? vb.), Okul aile birliği ile okul yönetiminin işbirliği ve iletişiminin geliştirilmesi

Devamsızlık sorunu yaşayan öğrenciler ile birebir görüşmelerin planlanması Öğrencilerin devamsızlık nedenlerinin araştırılması, Bireyi tanıma teknikleri uygulanarak öğrencilerin ilgi alanlarınayönlendirici çalışmaların yapılması Gruplar halinde devamsızlık yapan öğrencilere okulda, sosyal, sportif faaliyetlerde sorumluluk verilerek, okulun tercih edilebilirliğinin artırılması

Okula Devamsızlık Nedenleri Söke İlçesi Örneği Araştırmanın çalışma grubunu; Aydın ili Söke ilçesinde 2013-2014 öğretim yılı içerisinde 20 gün ve üzerinde devamsızlık yapan öğrenci sayısı en fazla olan okul oluşturmuştur. Bu okulda devamsızlık yapan öğrencilerin tamamı çalışmaya dahil edilmek istenmiş ancak araştırmaya gönüllü olarak 27 öğrenci katılmış ve doğal olarak bu grup araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur.

Bu araştırmada, öğrencinin devamsızlık yapmasına neden olan etmenler yapılan literatür incelemesinden sonra beş boyutta ele alınmıştır. Bunlar; öğrenci kaynaklı nedenler, aile kaynaklı nedenler, öğretmen kaynaklı nedenler, okul ve okul yöneticisi kaynaklı nedenler, arkadaş çevresi kaynaklı nedenlerdir.

Araştırmada; öğrencilerin devamsızlık nedenlerinin derinlemesine incelenmesi amacıyla nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomonolojik yaklaşım) yaklaşımı kullanılmıştır. Buradaki amaç, devamsızlığın neden yapıldığını keşfetmeye çalışmaktır. Bu amaçla araştırmacılar tarafından hazırlanan bir görüşme formu kullanılarak 20 günden fazla devamsızlık problemi olan öğrencilerle yüz yüze görüşmeler yapılarak devamsızlık nedenleri derinlemesine incelenmeye çalışılmıştır

SONUÇ VE ÖNERİLER   Devamsızlık nedenleri cinsiyet bakımından değerlendirildiğinde erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha fazla devamsızlık yaptıkları anlaşılmıştır. Öğrencilerin yaşlarına bakarak devamsızlıkları değerlendirildiğinde, ergenlik dönemi içerisinde yer alan öğrencilerin devamsızlık yapmada diğer yaş gruplarına göre daha önde olduğu görülmüştür. Ergenlik çağında olan bu yaş grubundaki öğrencilerin ilgilerinin okul dışına kaydığı, bağımsızlık kazanma çabalarının fazla olduğu ve otorite olarak görülen anne, baba ve öğretmenlere karşı gelmenin arkadaş gruplarınca desteklendiği bu gibi nedenlerin devamsızlığı arttırdığı söylenebilir

Devamsızlıkların en önemli nedeninin “aileden kaynaklanan nedenler” (% 48,1) olduğu, devamsızlıklar üzerinde en az etkili olan nedenin ise “öğrencilerin “sağlık problemleri” (%11,1) olduğu anlaşılmıştır

Araştırmaya katılan öğrencilerden 16’sı (% 59,3) ise bir işte çalıştıklarını söylemişlerdir. Bu öğrencilerin çalıştıkları işler düzenli işler olmayıp çoğunlukla mevsimlik işler şeklindedir. Ekonomik sıkıntı içinde bulunan ailelerin çocuklarını okula göndermek yerine tarla, bağ, bahçe işlerine gönderdikleri anlaşılmıştır. Ailenin çocuğun okul yaşantılarına ilişkin ihtiyaçlarını karşılayamaması ve ekonomik gerekçelerle çocuğun işgücüne ihtiyaç duyması da bir diğer devamsızlık nedenidir.

Araştırmadan elde edilen verilere göre öğrencilerin%92 Araştırmadan elde edilen verilere göre öğrencilerin%92.6 sının annelerinin eğitimlerinin çok yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır. Annelerin eğitim bakımından dezavantajlı durumunun öğrencilerin devamsızlık yapmasında ve devamsızlık yapan öğrencilerin okula devam etmelerini sağlayamama bakımından olumsuz bir durum oluşturduğu söylenebilir. Babaların çalışması ve çocukların eğitimi ile annelerin daha yakından ilgilenmek durumunda kalması nedeniyle babaların annelerden daha eğitimli olmasının öğrencilerin devamsızlık probleminin çözümünde olumlu bir rol oynamasına engel teşkil ettiği söylenebilir.

Ailelerin çocuk yetiştirme biçimi ile ailelerin sosyal ve ekonomik durumu, aile içi ilişkiler ve aile içi şiddet, gencin etiketlenmesi, gencin ve ailesinin madde bağımlılığı, gencin hayatı yaşamaya değer bulmaması ve hayata ait düşüncelerinin katılığı, okula devamsızlığı beraberinde getirmektedir.Ailedeki çocuk sayısının fazla olması ve gelir düşüklüğü ile ailenin eğitim düzeyinin düşüklüğü ve bilgi yoksunluğu, çocukları kaçınılmaz bir şekilde iş yaşamına girmeye zorlamaktadır

Eğitimin özellikle kadın eğitiminin çocukların okula devamında son derece etkili olduğu görülmektedir.Bu sebeple Okullarda öğrenci velilerine çocuk psikolojisi ve davranışları, çocuk sağlığı ve ana baba eğitimi ve gerekli olan diğer konularda seminerler düzenlenebilir. Bu seminerlere katılım özendirilebilir.

Çocuğun devamsızlık yapmasına tepki gösterilmemesi, yönlendirme yapılmaması öğrencinin istenmeyen bu davranışı pekiştirmesine neden olabileceği gibi, çocuğa psikolojik tepki (kızma v.b) vermenin de davranışta geçici bir düzelme sağlamakla birlikte kalıcı bir düzelme sağlamayacağı söylenebilir. Nitekim görüşme yapılan bazı öğrenciler bu tür psikolojik tepkilerden bir süre sonra tekrar okula devamsızlık yaptıklarını söylemişlerdir

Okulların en önemli varlık nedenleri öğrencilerin eğitim gereksinimlerini karşılamak ve onlara güçlü oldukları alanlarda gelişme olanakları sunmaktır. Okulların bu işlevleri çoğu kez gerçekleştiremedikleri görülmektedir. Öğrenciler, kişisel gereksinimlerinin karşılandığı ve bunun çeşitli etkinlikler aracılığıyla devam ettirildiği ortamlarda bulunmak ister (Jones ve Jones, 1997). “Öğrencilerin grup dinamiğinin etkisiyle bir grup içerisine girebilmek, gruba ayak uydurmak ya da grupta söz sahibi olmak için devamsızlık yapabildikleri ileri sürülmektedir

KIRIK CAM TEORİSİ Kırık Cam Teorisi ABD'li suç psikoloğu Philip Zimbardo'nun 1969'da yaptığı bir deneyden ilham alınarak geliştirilmiştir. Zimbardo, suç oranının yüksek olduğu, Kaliforniya’nın yoksul Bronx ve daha yüksek yaşam standardına sahip Palo Alto bölgelerine birer 1959 model otomobil bıraktı. Araçların plakası yoktu, kaputları aralıktı. Olup bitenleri gizli kamerayla izledi.

Bronx'taki otomobil üç gün içinde baştan aşağıya yağmalandı Bronx'taki otomobil üç gün içinde baştan aşağıya yağmalandı. Diğerine ise bir hafta boyunca kimse dokunmadı. Ardından Zimbardo ile iki öğrencisi, sağlam kalan otomobilin yanına gidip çekiçle kelebek camını kırdılar. Daha ilk darbe indirilmişti ki çevredeki insanlar (yani zengin beyazlar) da olaya dahil oldular. Birkaç dakika sonra o otomobil de kullanılmaz hale geldi.

Demek ki" diyordu Zimbardo, "İlk camın kırılmasına, ya da çevreyi kirleten ilk çöpe, izin vermemek gerek. Aksi halde kötü gidişatı engelleyemeyiz. Devamsızlık konusunda bazen küçük ya da önemsiz görünen nedenler öğrencinin sınıf tekrarından, okulu terkine, madde kullanımına, hatta suç ve şiddet eylemlerine karışmasına kadar pek çok soruna yol açabilmektedir.

KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ SÖKE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ