DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Advertisements

Psikolojinin Konuları
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Teknoloji Nedir?.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SANTRAL SİNİR SİSTEMİ DR. Muhammed Ayaz
SUNUM İÇERİĞİ Öğrenme Kuramları Milli Eğitim Temel Amaçları
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
STRES YÖNETİMİ Stres Nedir? İngiliz dilinde stres:İnsan tecrübesi
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Ψ BELLEK Bölüm 6.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Probleme Dayalı Öğrenme
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
POZİTİF PSİKOLOJİ DERS 2 Pozitif Psikolojinin Teorik Temelleri
Reaksiyon Zamanı.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Teknoloji Nedir?.
BEYİN VE DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
Sizce Teknoloji Nedir?.
Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Tasarımı Analiz.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME.
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal

Duygu Psikofizyolojik uyaranların oluşturduğu öznel duyum Bir öznel duyum aşağıdakiler ile etkileşim neticesinde yaşanır: çevresel uyaranların algılanması algılamalara sinirsel ve hormonal tepkiler bu durumu uyandıran koşulun adlandırılması durumun dışarıya sergilenmesi-ifade edilmesi

Duygu BİRİNCİL DUYGULAR Keyif Korku Tiksinme Sürpriz İlgi Üzüntü Doğuştan Uyaranın tehlike, tehdit/uzaklaşma ya da hoşlanma/yaklaşma açısından öneminin değerlendirilip, verilecek tepkinin belirlenmesinde önem taşır Limbik sistem duyguların oluşumundan sorumludur

Duygunun üç bileşeni Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Duyguların şiddeti arttıkça fizyolojik tepkilerin şiddeti de artar. Bilinçli yaşantı Farkındalık ve bellek aracılığı ile hisler anlamlandırılır Davranışsal ifade Yüz ifadeleri ve beden duruşu duyguların ifadesini sağlar

Limbik sistem septal bölge forniks hipokampus amigdala insula arka fronto-orbital korteks

Limbik sistemin işlevleri Yaşamın korunması Duygular (agresyon, korku, haz ) Motivasyon Amaca yönelik davranış Öğrenme Türün korunması Cinsel davranış

Duygu-Bellek Duyguların oluşumunda geçmiş yaşantıların kaydedildiği bellek yapıları önem taşır Amigdala (çevreden gelen duygusal uyaranların algılanmasında ve duygunun oluşmasında kilit yapıdır) Hipokampus (uzun süreli bellek)

Duygu yapıları Duygular hipotalamus ve beyin sapı aracılığı ile enerjiyi harekete geçirerek, eylemi kolaylaştırır

Hipotalamus Otonomik işlev Hormon salgılanması Isı regülasyonu Açlık Susuzluk algısı ve regülasyonu

Otonom sinir sistemi Sempatik sinir sistemi organizmanın tehlikeli uyaranlar karşısındaki savaş-kaç tepkilerini yönlendirir Parasempatik sistem organizmanın dinlenmesini, onarılmasını sağlar

Serebral korteks-Düşünce Birincil duyusal, motor ve bağlantı alanlarından oluşur Her duyusal modalite ve motor işlev için özelleşmiş alanlar bulunur. Yüksek bilişsel işlevler bağlantı (asosiasyon) alanları aracılığı ile gerçekleşir. http://www.youtube.com/watch?v=mGxomKWfJXs

Frontal lob soyutlama gelecekteki eylemin sonuçlarını öngörme karar verme önceleme akıl yürütme sorun çözme planlama

Karar-Eylem Algıya dönüşen uyarana hangi davranışsal tepkinin verileceğine beynin yönetsel merkezi olan prefrontal korteks karar verir Verilen karar uygulama merkezi olan premotor kortekse aktarılarak motor planlama oluşturulur Motor planlama davranışın genel bir taslağının oluşturulması ile başlar, motor yolakdaki işlemler sonucu kasların etkinliği aracılığı ile somut davranışa dönüştürülür.

Bağlantı korteksi Çalışma belleği Seçici dikkat Depolama Singulat Düşünme ve eylem Prefrontal korteks Motor sistem Bazal gangliyonlar Serebellum Seçici dikkat Çalışma belleği Bağlantı korteksi Depolama Duygusal kodlama Singulat yaşantı Hipokampus Konsolidasyon Talamus Duyusal girdi Uyarılma Amigdala Duygu anlatımı Endokrin Otonom Hipotalamus

Düşünme ve Problem çözme

Düşünme Düşünce, kavram ve çağrışımların amaca yönelik akışı Psikobiyolojik bütünlüğün yüksek bir işlevi Dış dünyanın zihnimizdeki yansıması

Soyutlama Nesnelerin gerçekte ayrılamayan özelliklerinin zihinde ayrılarak üzerinde düşünülmesi süreci Kavramlaştırma ayırma, gruplama, kategorize etme adlandırma

Akıl yürütme Eski yaşantılara ya da bilgilere dayanarak zihinde oluşturulan yargılar aracılığıyla yeni yargılara vurma süreci Tümevarım Tümdengelim

Problem çözme Problem---Bireyin amacına ulaşmasını engelleyen, bir çözüm ve inceleme gerektiren durum Problem çözme---bu engeli ortadan kaldırmak için bireyin çaba göstermesi ve bu çabaların amacına ulaşması

Problem çözme aşamaları Problemi tanıma ve tanımlama İpuçlarını araştırma-veri toplama Problemin özelliklerini belirleme Çözüm seçeneklerini belirleme Uygulanacak yaklaşımı belirleme Uygulama Değerlendirme

Yaratıcı düşünme Hazırlık dönemi Kuluçka dönemi Kavrama dönemi Değerlendirme dönemi

Eleştirel düşünme sorgulayıcı bir yaklaşımla konulara bakma, yorumlama ve konular hakkında karar verme sebep-sonuç ilişkilerini bulma, ayrıntılarda benzerlik ve farklılıkları yakalama, çeşitli ölçütleri kullanarak sıralama, verilen bilgilerin kabul edilebilirliğini ve geçerliliğini belirleme, çözümleme, değerlendirme, anlamlandırma, çıkarımda bulunma

Problem çözmeyi etkileyen faktörler Zeka Motivasyon Deneyim İşleve takılma Zihinsel kurgu Kullanılan yaklaşım (deneme-yanılma ya da içgörü yaklaşımı)

Zeka Yeni bilgiler, davranışlar öğrenme, beceri kazanma, gerektiğinde bunları kullanabilme, problem çözme, uyum sağlama yeteneği Düşünme, problem çözme hızı

İletişim ve dil Bir organizmanın ürettiği, başka organizmalar için anlamlı olan ve böylelikle davranışlarını etkileyen sinyaller... İşaret Sembol Dil; İnsanlarda bir etki yaratan , uyaran özelliği taşıyan sembollerden oluşan soyut bir sistem...

Bellek Öğrenilen bilgilerin ve yaşantıların Değerlendirilmesi, işlenmesi, kodlanması, depolanması, anımsanması işlevlerinin tümü

Belleğin özellikleri Bellek kapasitesi Bellek içeriği Bellek bilinç-ilişkisi Çağrışım Anımsama Unutma

Bellek aşamaları Kodlama Depolama Geri çağırma Saptama Saklama Anımsama Yerine yerleştirme Unutma: bu üç aşamadaki süreçlerden birinin aksamasıyla oluşuyor

Bellek türleri Kısa süreli bellek Öğrenilen bilgilerin birkaç dakikaya kadar tutulabildiği bellek 2. Uzun süreli bellek Öğrenilen bilgilerin dakikalardan uzun yıllara kadar tutulabildiği bellek 3. Çalışma belleği O an gerekli olan bilginin toparlanıp kullanılması

Kısa süreli bellek Kodlama: Dikkat önemli İmge: 3-5 sn Depolama: 7 + 2 Geri çağırma: Bellek listesindeki rakam sayısının artışıyla hatırlama arasındaki ilişki

Uzun süreli bellek Kısa süreli bellekte işlenen bilgi uzun süreli belleğe aktarılır ve depolanır. Hatırlama için depolanma dışında ipucu gereklidir. Anlam bellekte tutulur

Kısa bellek Uzun bellek Sessel kod Kapasite dar Ara bul getir hatasız elektrofizyolojik Anlamsal kod Sınırsız Ara bul getir hataya eğilimli biyokimyasal

Belleği güçlendirme Kümeleme Hayal etme Ayrıntılama Bağlama yerleştirme Organize etme Ara-bul-getir alıştırmaları

Belleği güçlendirme Gözden geçirin Soru hazırlayın Okuyun İlişkiler kurun Tekrar edin Yeniden gözden geçirin