İFRAT VE TEFRİT İfrat: Herhangi bir konuda gereğinden fazla ileri gitme, aşırıya kaçmak, ölçüyü aşmak anlamına gelir. Tefrit: Herhangi bir konuda geride.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

“Bu aydan azami istifade edecek olanlar ona teveccüh edenler olacaklardır.”***
Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Hz. Muhammed’in Sözleri
BERAT GECESİ Hazırlayan:Ertan
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
ERKEĞİN HANIMI ÜSTÜNDEKİ HAKLARI
AİLE VE AKRABALIK İLİŞKİLERİ
GÜZEL AHLAK.
HASED-GIYBET.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
MÜMİNLERİN BİRBİRLERİNE OLAN SEVGİLERİ
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
İSLAM DİNİNDE BAYAN ERKEK İLİŞKİSİ
Zekat, Hac ve Kurban ibadeti
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü PEMBE SELEK
DUA: Allahım benim, ailemin, yakınlarımın ve sana inanan bütün müslüman kardeşlerimin ve ahiri aleme göçmüş bütün akrabalarımın ve onlar gibi bütün.
İLAHİ GÖREVLER.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi Bismillahirrahmanirrahim
- Kumar Oynamak KUMAR OYNAMAK.
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
Başkalarına Zarar Vermek- Kul Hakkı
2. Dengeli Davranmak İslam dininin ayırıcı özelliklerinden birisi, dengeli ve ölçülü olmaya önem vermesidir. Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın her şeyi denge.
Ramazan Orucu.
2. Çocukların Anne Babaya Karşı Sorumlulukları
Nafile namazlar 1. Teheccüd Namazı (Gece Namazı) 2. İşrak Namazı 3
4. İbadetlere Devamlılığı
2. Nimete Şükür (Besmele ve Hamd)
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
AİLE İÇİ İLETİŞİM.
2. Nezaket.
Şeytanın kötülüğünden korunma konusunda Kur'an'ın öğütleri
3. İYİLİKTE YARIŞMALI VE YARDIMLAŞMALIYIZ
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Meâli Şerifi: Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla De ki: "O, Allah'tır, tektir. 2. Allah sameddir (hiçbir şeye muhtaç değidir ama her şey O’na muhtaçtır.).
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
İnsanın Çabası: EMEK ve RIZIK
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Hacer ÖZKAN DKAB2.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
Denge nedir?.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
Rabbi yessir ve la tu assir rabbi temmim bil hayr
Sunabihi (Rah Aly.) anlatıyor: Ölüm döşeğinde yatmakta olan Ubade b. Samit'i (R.A.) ziyarete gittim. Onu gürünce ağladım. Ubade, "Dur biraz! Neden ağlıyorsun?
Cuma günü ve önemi. Müslümanlar için Cuma niçin önemlidir?  Toplanma ve cemaat olma anlamına gelen cuma, Müslümanların haftalık bayramıdır.  Cuma günü.
AKLIN KORUNMASI.
RESULULLAH’IN KUR’ANDA EMİR BUYURULAN HÜKÜMLER DIŞINDA YAPTIĞI DAVRANIŞLARDANSÜNNETLERDENÖRNEKLER FİİLÎ SÜNNET Behçet Gündüz İzmir.
Aile Hayatımız T.C. ŞEHZADELER MÜFTÜLÜĞÜ. Aile Hayatımız T.C. ŞEHZADELER MÜFTÜLÜĞÜ.
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
İSRAF VE İKTİSAT.
DÜNYA – AHİRET DENGESİ "Dünya, âhiretin tarlasıdır."
İBADET VE NAMAZIN MANASI
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
PEYGAMBERİMİZİN SÜNNETİNE UYMANIN ÖNEMİ
Kimsesizlere Yardım Hz. Muhammed (s.a.v), hayatının her aşamasında fakir ve kimsesizlerle yakından ilgilenmişti. Onun bu güzel tavrı başta sevgili eşi.
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 2. DÖNEM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PERFORMANS GÖREVİ KONU: GIYBET VE İFTİRA HAZIRLAYANLAR : BEYZA NUR AKKIR İREM NUR ARSLAN.
Ramazan Orucu. Oruç: Tan yerinin ağarmasından (imsak vaktinin başlamasından) başlayarak akşam güneş batıncaya kadar Allah rızası için yeme-içme başta.
70 Y ıLLıK B IR H AYAT Orhan ÇELİK. N ASıL B IR İ NSAN Erkek Üniversite Mezunu Üniversite Mezunu 24 Yaşında Namaz Kılmaya Başladı 25 Yaşında İş hayatına.
SABIR HAZIRLAYANLAR:ŞEVVAL KOÇ – ŞEVVAL ATIŞ- HAT İ CE AYDIN –DERS Ö Ğ RETMEN İ : HATICE SIBEL ÖZTEKIN A Ğ ıR.
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Sunum transkripti:

İFRAT VE TEFRİT İfrat: Herhangi bir konuda gereğinden fazla ileri gitme, aşırıya kaçmak, ölçüyü aşmak anlamına gelir. Tefrit: Herhangi bir konuda geride kalma, yeterli ölçüde olamamak anlamına gelir.

Bir hadis-i şeriflerinde Peygamber efendimiz şöyle buyurmuşlardır: İfrat ve tefritten uzak dur, vasatı tercih et; çünkü işlerin en hayırlısı orta olanıdır. (Beyhaki)

03.11.2014 tarihli bir haber Hem onlar ki harcadıkları zaman ne israf ederler ne de cimrilik ederler; (harcamaları) bu (ikisi)nin arasında orta bir yolda olur. (Furkan suresi 67. ayet)

Çok uyumak ifrattır, gerekenden az uyumak tefrittir Çok uyumak ifrattır, gerekenden az uyumak tefrittir. İhtiyaç kadar uyumak vasattır.

Dostlukta da düşmanlıkta da aşırı gidilmemelidir. Peygamber efendimiz buyurdu ki: Bir kimseyi günün birinde, aranızın açılabileceğini hesaba katarak sev. Buğzettiğine de günün birinde dost olabileceğini düşünerek buğzet. (Tirmizi)

Hayrın dahi orta yolu makbûldür. Akrabaya, yoksula ve yolda kalmışa da hakkını ver; fakat israf ederek saçıp savurma! (İsrâ suresi 26. ayet)

Aklın tefriti ahmaklıktır. Anlayışsız, ahmak olmak aklın tefrit mertebesidir. Ahmak insan gerçekleri görmemek için kafasını kuma sokar.

Aklın ifrat mertebesi cerbezedir. Cerbeze, hakkı batıl, batılı hak göstermeye çalışmaktır.

Aklın orta yolu hikmettir. Hikmet sahibi bir insan, hakkı hak bilip ona uyar, batılı batıl bilip ondan kaçar.

Konuşmada orta yolu tercih edelim. Ve o kimseler ki, onlar boş şeylerden (boş söz ve işlerden) yüz çeviricidirler. (Mü’minûn sûresi 3. ayet)

Konuşmada orta yolu tercih edelim. “Allâh'a ve âhiret gününe inanan, ya hayır söylesin ya da sussun! ” (Buhârî, Edeb, 31, 85)

Konuşmada orta yolu tercih edelim. Peygamber efendimiz (sav), “Özür dilemek zorunda kalacağın bir sözü söyleme!” diye buyurmuşlardır. (İbn-i Mâce, Zühd, 15)

İnsandaki kuvve-i gadabiye (öfke duygusu)nin tefrit mertebesi korkaklıktır. Korkulmayacak şeyden bile korkmaktır.

Kuvve-i gadabiyenin ifrat mertebesi tehevvürdür ki maddi manevi hiçbir şeyden korkmamaktır. Bütün baskılar, zulümler bu mertebeden çıkar.

Kuvve-i gadabiyenin vasat (orta) mertebesi ise şecaat (kahramanlık) olup dini ve dünyası için canını feda eder.

Çok yemek ifrat, az yemek tefrit dengeli beslenme vasat (orta yol) tır. Yine bir hadis-i şerifte ‘Çok yiyip içmek hastalıkların başıdır.’ buyurulmuştur. (Dâre Kutni)

Kuvve-i şeheviyenin vasatı yani orta yolu iffetli olmaktır Kuvve-i şeheviyenin vasatı yani orta yolu iffetli olmaktır. Helale isteği vardır, harama yoktur.

. Enes ibni Mâlik radıyallahu anh şöyle dedi: İBADETLERDE ORTA YOL . Enes ibni Mâlik radıyallahu anh şöyle dedi: Peygamber Efendimizin nâfile ibadetlerini öğrenmek üzere, sahâbeden üç kişilik bir grup, Peygamber hanımlarının evlerine geldiler. Kendilerine Efendimiz’in ibadetleri bildirilince, onlar bunu azımsadılar ve – Allah’ın Resûlü nerede, biz neredeyiz? Onun geçmişteki ve gelecekteki günahları bağışlanmıştır, dediler. İçlerinden biri: – Ben ömrümün sonuna kadar, bütün gece uyumaksızın namaz kılacağım, dedi.

Bir diğeri: – Ben de hayatım boyunca gündüzleri oruç tutacağım ve oruçsuz gün geçirmeyeceğim, dedi. Üçüncü sahâbî de: – Ben de sağ olduğum sürece kadınlardan uzak kalacak, asla evlenmeyeceğim, diye söz verdi. Bir müddet sonra Peygamberimiz onların yanına geldi ve kendilerine şunları söyledi: – “Şöyle şöyle diyen sizler misiniz? Sizi uyarıyorum! Allah’a yemin ederim ki, ben sizin Allah’tan en çok korkanınız ve O’na en saygılı olanınızım. Fakat ben bazen oruç tutuyor, bazen tutmuyorum. Gece hem namaz kılıyor hem de uyuyorum. Kadınlarla da evleniyorum. Benim sünnetimden yüz çeviren kimse benden değildir. (Buhârî)