Delphi Ders6 Aslı Ergün.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ALGORİTMA ÖRNEKLERİ Programlamaya Giriş
Advertisements

ÖDEVLER 1-Listeleme etiketleri 2-Color 3-Sayfa içinde bağlantı oluşturma Hilal BAYIR 2344 TUZLA TEKN İ K OKULLARI.
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
GRAFIK TEMELLERI Grafik ve Animasyon Coşkun CANLI Bilişim Teknolojileri Öğretmeni.
Web Teknolojileri Hafta 3 1. İçerik  Cascading Style Sheets - CSS 2.
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM 3. HAFTA. Bu Derste Öğrenilecek Komutlar Mirror: Aynalama Move: Taşıma Offset: Öteleme Fillet: Yuvarlama Rotate: Döndürme.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
CSS ile Konumlandırma Öğr. Gör. Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
KBUZEM Karabük Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi ENM 108 Bilgisayar Destekli Teknik Resim Yrd.Doç.Dr. İnan KESKİN
Show Turtle = ST (Kalemi göster) Kullanımı ST Hiiden Turtle = HT (Kalemi Gizle) Kullanımı HT.
9. HAFTA 25 Nisan2016. Fonksiyon M-Dosyaları Fonksiyon dosyaları ilk satırda “function” kelimesi bulunan “.m” uzantısı bulunan dosyalardır. MATLAB içinde.
ÖZEL TANIMLI FONKSİYONLAR
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
Mobil Uygulama Entegrasyonu İle
OLAYLAR (EVENT).
Delphi Ders8.
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
İŞLU İstatistik -Ders 2-.
Temel Bilgi Teknolojileri
ENM 108 Bilgisayar Destekli Teknik Resim
Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket. Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
Delphi Ders3 Asli Ergün.
Delphi Ders7 Aslı Ergün.
OYUNLAR 2. KISIM İstanbul Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Another graphic or chart
Vize Sorusu Klavyeden girilen N adet sayıyı List1 nesnesinde gösteren ve bu sayıların toplamını ve ortalamasını Text1 ve Text2 nesnesinde yazdıran.
4. Bölüm SubVI.
© Marmara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi
Show Turtle = ST (Kalemi göster) Kullanımı ST
Delphi Ders6 Aslı Ergün.
1)RESİM DÜZENLEMEK TEMEL KAVRAMLAR: Piksel, Nokta ve Nokta Aralığı, Çözünürlük, Rezolasyon, LPI, DPI HAZIRLAYAN: Ayşe Cansel KARAMAN.
C Programlama Yrd.Doç.Dr. Ziynet PAMUK BMM211-H05
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
Delphi Ders5 Asli Ergün.
SUNUM PROGRAMLARI (Bölüm 2)
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
a) Burada gördüğünüz eserler sizde hangi duyguları uyandırdı
İNTERNET PROGRAMCILIĞI 1
9. BİR ÇİZİM ORTAMININ YARATILMASI
HAZIRLAYAN AHMET KÜÇÜK
Pascal’da Kullanılan Standart Prosedür ve Fonksiyonlardan Bazıları
Show Turtle = ST (Kalemi göster) Kullanımı ST
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
OLASILIK İrfan KAYAŞ.
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
6. DÖNGÜ (TEKRARLAMA) DEYİMLERİ
Bilgisayar Bilimi Fonksiyon Yazma.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
S1. Aşağıda Form dizaynı Şekil 1’de verilen Visual Basic projesinde;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GRAFİK Basit grafik işlemlerinin gerçekleştirilmesi
İST1111 BİLGİSAYAR UYGULAMALARI HTML
BLM-111 PROGRAMLAMA DİLLERİ I Ders-10 Diziler
Pascal’da Kullanılan Standart Prosedür ve Fonksiyonlardan Bazıları
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
Delphi Ders8-ek Aslı Ergün.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM
VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 6-SQL Server-3-DDL
Grafik Animasyon Aslı Ergün.
Ortam-Bağımsız Gramerler (OBG)
Sunum transkripti:

Delphi Ders6 Aslı Ergün

TImage Picture özelliği resim dosyasını gösterir. Image1.Picture.LoadFromFile(‘resim.bmp’); SaveToFile resimleri kaydetmek için kullanılır. Image1.Picture.SaveToFile(‘resim.bmp’); Stretch özelliği pencereye tam yerleştirme yapar. Image1.Stretch := True; Transparent arkaplanı transparan yapar. Image1.Transparent := True; Visible resmi görünmez yapar. Image1.Visible := True;

Color (Renk) özelliği ve TColor kullanımı Renkler “cl” (color) harfleri ile başlar . Label1.Color := clblue; {MAVİ} Label1.Color := RGB(0, 0, 255); {MAVİ} Label1.Color := RGB(255, 0, 0); {KIRMIZI} Label1.Color := $000000FF; {KIRMIZI} Label1.Color := RGB(0, 255, 0); {YEŞİL} Label1.Color := RGB(0, 0, 0); {SİYAH} Label1.Color := RGB(255, 255, 255); {BEYAZ}

var r,g,b : Byte; color : TColor; begin r := StrToInt(ledRed.Text) ; g := StrToInt(ledGreen.Text) ; b := StrToInt(ledBlue.Text) ; color := RGB(r, g, b) ; Shape1.Brush.Color := color; end;

Delphide Çizim Ortamı ve Koordinat Sistemi Canvas(tuval) grafik çizim amacıyla kullanılırlar. Canvas çizim için pen (kalem), brush (fırça) ve font (yazıtipi) gibi araçları kullanır.

Canvas’ta Pen özelliği ve kullanımı: Form1.Canvas.Pen.Color := clblue; Form1.Canvas.Pen.Width := 5; Form1.Canvas.Pen.Style := psDash;

Canvas’ta Brush özelliği ve kullanımı: Form1.Canvas.Brush.Color := clblue; Form1.Canvas.Brush.Style := bsHorizontal;

Resim Üstüne Çizim var Bitmap: TBitmap; begin Bitmap := TBitmap.Create; try Bitmap.LoadFromFile('Dolgu.bmp'); Form1.Canvas.Brush.Bitmap := Bitmap; Form1.Canvas.FillRect(Rect(0, 0, 100, 100)); finally Form1.Canvas.Brush.Bitmap := nil; Bitmap.Free; end;

Pixels özelliği ve kullanımı Pixels ile canvas üzerinde istenilen pikselin (nokta) rengi istenilen renge ayarlanabilir. Pixels, TColor tipindedir. Pixels, canvas üzerinde piksel cinsinden x ve y konumu, TColor cinsinden renk bilgisi olmak üzere üç parametre ile kullanılır Form1.Canvas.Pixels[10, 30] := clblue; {Canvas üzerindeki x=10, y=30 pikseli mavi ayarlanıyor}

MoveTo ve LineTo prosedürleri ve kullanımları: MoveTo ve LineTo, canvas’ta çizgi çizmek için kullanılan iki prosedürdür. MoveTo prosedürü canvas üzerinde bir nokta belirlenmesini sağlar. Kullanımı: Canvas.MoveTo(Başlangıç x, Başlangıç y); şeklindedir. LineTo prosedürü ise MoveTo ile belirlenmiş başlangıç noktasından başlayacak olan çizgini bitiş noktasını belirler ve çizgiyi çizer. Kullanımı: Canvas.LineTo(Bitiş x, Bitiş y); şeklindedir. Form1.Canvas.MoveTo(0, 0); {Canvas üzerindeki x=0, y=0 başlangıç noktası alınıyor} Form1.Canvas.LineTo(50, 70); {Canvas üzerindeki x=50, y=70 bitiş noktası belirlenip çizgi çiziliyor}

TPoint ve TRect tipleri ve kullanımları: TPoint Tipi: type TPoint = packed record  X: Longint;  Y: Longint; end; TRect Tipi: TRect = packed record  case Integer of   0: (Left, Top, Right, Bottom: Integer);   1: (TopLeft, BottomRight: TPoint); end;

Tpoint Kullanımı TPoint, delphide tanımlanmış olan bir tipdir. Genelikle grafik komutlarında kullanılır. Bir nokta için gerekli olan x, y konumları için iki adet değişken gerekir. Tpoint kullanmadan: Var x, y: Longint;// Bir nokta için iki değişken tanımlanıyor Begin x := 100; y := 200; // Değişkenlere değer saklanıyor Tpoint kullanarak // TPoint ile aynı tanımlama: Var k: TPoint; // Bir nokta için bir değişken tanımlanıyor k.X := 100; k.Y := 200; // Bir değişkene iki ayrı değer saklanıyor

Trect kullanımı TRect ise iki ayrı nokta için gereken dört ayrı (başlangıç ve bitiş) konumunu saklamak için tanımlanmış bir tiptir. Dört ayrı değişken kullanmak yerine TRect ile dört konum bir değişkende saklanabilir. TRect iki adet TPoint şeklinde kullanılabildiği gibi TPoint’in dörtlüsü gibi de kullanılabilir. Trect kullanmadan: Var x, y, x1, y1 : Longint; // İki nokta için dört değişken tanımlanıyor Begin x := 100; y := 200; x1 := 110; y1 := 210; Trect kullnarak: / TRect ile aynı tanımlama: Var k: TRect; // İki nokta için bir değişken tanımlanıyor k.Left := 100; k.Top := 200; k.Right := 110; k.Bottom := 210; // Değişkene dört ayrı değer saklanıyor veya k.Topleft.X := 100; k.TopLeft.Y := 200; k.BottomRight.X := 110; k.BottomRight.Y := 210;

Ellipse prosedürü ve kullanımları: Ellipse prosedürü ile başlangıç ve bitiş noktaları verilen elips veya daire çizilir. Daire ve elips çizerken dikkat edilmesi gereken husus koordinatların görünmez dörtgen çizermiş gibi verilmesi gerektiğidir. Daire veya elips bu görünmez dörtgene göre ve dörtgenin içine uyacak şekilde çizilir. Daire için başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki fark x ve y için eşit olmalıdır. Kullanımı: Canvas.Ellipse(Başlangıç x, Başlangıç y, Bitiş x, Bitiş y); veya Canvas.Ellipse(const Rect: TRect); şeklindedir. Form1.Canvas.Ellipse (0, 0, 50, 70); // Canvas üzerine elips çiziliyor veya Var k: TRect; // k değişkeni TRect şeklinde tanımlanıyor Begin k.Left := 0; k.Top := 0; k.Right := 50; k.Bottom := 70; // k değişkenine değerler veriliyor Form1.Canvas.Ellipse (k);

Rectangle prosedürü ve kullanımları: Rectangle prosedürü ile başlangıç ve bitiş noktaları verilen dikdörtgen veya kare çizilir. Kare için başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki fark x ve y için eşit olmalıdır. Kullanımı: Canvas.Rectangle(Başlangıç x, Başlangıç y, Bitiş x, Bitiş y) veya Canvas.Rectangle(const Rect: TRect); şeklindedir. Form1.Canvas.Rectangle (0, 0, 50, 70); // Canvas üzerine dikdörtgen çiziliyor veya Var k: TRect; // k değişkeni TRect şeklinde tanımlanıyor Begin k.Left := 0; k.Top := 0; k.Right := 50; k.Bottom := 70; {k değişkenine değerler veriliyor} Form1.Canvas.Rectangle (k); //Canvas üzerine aynı dikdörtgen farklı şekilde çiziliyor

RoundRect prosedürü ve kullanımı: RoundRect, canvas’ta köşeleri yuvarlaklaştırılmış dikdörtgen veya kare çizmek için kullanılan prosedürdür. Rectangle prosedürü ile başlangıç, bitiş noktaları ve köşelerdeki yuvarlaklık oranı verilen dikdörtgen veya kare çizilir. Kare için başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki fark x ve y için eşit olmalıdır. Kullanımı: Canvas.Rectangle(Başlangıç x, Başlangıç y, Bitiş x, Bitiş y, Yuvarlaklık Oranı x, Yuvarlaklık Oranı y); şeklindedir. Form1.Canvas.RoundRect (0, 0, 30, 30, 5, 5); {Canvas üzerine köşeleri yuvarlak kare çiziliyor} Form1.Canvas.RoundRect (0, 0, 50, 70, 5, 7); {Canvas üzerine köşeleri yuvarlak dikdörtgen çiziliyor} bmp1.Canvas.FillRect(0,0,screen.Width,screen.Height);

Arc prosedürü ve kullanımı: Arc, canvas’ta yay çizmek için kullanılan prosedürdür. Arc prosedürü ile köşe koordinatları, başlangıç ve bitiş noktaları verilen yay çizilir. Kullanımı: Canvas.Arc(Sol-üst x, Sol-üst y, Sağ-alt x, Sağ-alt y, Başlangıç x, Başlangıç y, Bitiş x, Bitiş y); şeklindedir. Aşağıda canvas üzerinde yay çizen kod görülmektedir: Form1.Canvas.Arc(10, 10, 200, 150, 30, 30, 150, 100); {Canvas üzerine yay çiziliyor}

Pie prosedürü ve kullanımı: Pie, canvas’ta dolu yay (pasta dilimi) çizmek için kullanılan prosedürdür.Pie prosedürü ile köşe koordinatları, başlangıç ve bitiş noktaları verilen dolu yay çizilir. Kullanımı: Canvas.Pie(Sol-üst x, Sol-üst y, Sağ-alt x, Sağ-alt y, Başlangıç x, Başlangıç y, Bitiş x, Bitiş y); şeklindedir. Aşağıda canvas üzerinde dolu yay çizen kod görülmektedir: Form1.Canvas.Pie(10, 10, 200, 150, 30, 30, 150, 70); {Canvas üzerine dolu yay çiziliyor}

Chord prosedürü ve kullanımı: Chord, canvas’ta uçları birleştirilmiş yay çizmek için kullanılan prosedürdür. Chord prosedürü ile köşe koordinatları, başlangıç ve bitiş noktaları verilen uçları birleştirilmiş yay çizilir. Kullanımı: Canvas.Chord(Sol-üst x, Sol-üst y, Sağ-alt x, Sağ-alt y, Başlangıç x, Başlangıç y, Bitiş x, Bitiş y); şeklindedir. Aşağıda canvas üzerinde uçları birleştirilmiş yay çizen kod görülmektedir: Form1.Canvas.Chord(10, 10, 200, 150, 30, 30, 150, 70); {Canvas üzerine uçları birleştirilmiş yay çiziliyor}

Polyline prosedürü ve kullanımı: Polyline, canvas üzerine birleşik çizgi dizisi çizmek için kullanılır. Kullanımı: Canvas.Polyline([Point(x,y),…]); şelindedir. Noktalar TPoint tipinde girilir. İstenilen sayıda konum (x,y noktaları) tanımlanabilir. Aşağıda canvas üzerinde polyline çizen kod görülmektedir: Form1.Canvas.Polyline([Point(40, 10), Point(20, 60), Point(70, 30), Point(10, 30), Point(60, 60), Point(40, 10)]);

Polygon prosedürü ve kullanımı: Polygon, canvas üzerine başlangıç ve bitiş noktaları bitişik olan birleşik çizgi dizisi çizmek için kullanılır. Kullanımı: Canvas.Polygon([Point(x,y),…]); şelindedir. Noktalar TPoint tipinde girilir. İstenilen sayıda konum (x,y noktaları) tanımlanabilir. Başlangıç ile bitiş otomatik birleştirilecektir. Aşağıda canvas üzerinde poligon çizen kod görülmektedir: Form1.Canvas.Polygon([Point(10, 10), Point(30, 10), Point(130, 30), Point(240, 120)]);

Canvasta Font kullanımı Canvas.TextOut(0,0,'Hello'); Canvas.TextOut(80,60,'Hello'); Canvas.Brush.Color:=RGBToColor(0,166,81); Canvas.Font.Color:=RGBToColor(255,255,255); Canvas.TextOut(80,60,'Hello World'); Canvas.Font.Size:=28; canvas.Font.Color:=clred; canvas.Font.Style:=[fsBold,fsItalic]; canvas.Font.Name:='script'; canvas.TextOut(80,60 , ‘Hello');

Bitmap Kullanımı procedure TForm9.Button2Click(Sender: TObject); var Bitmap : TBitMap; begin Bitmap := TBitmap.Create; try with Bitmap do begin LoadFromFile('araba3.bmp'); Form9.Canvas.Draw(50,50,BitMap); end; finally Bitmap.Free; end.

Paintbox Kontrolü procedure TForm1.PaintBox1Paint(Sender: TObject); begin with PaintBox1, canvas do Brush.Color := clRed; Pie(12,100,140,280,12,100,140,280); Pen.Width := 4; Pen.Color := clGreen; Pen.Style := psDash; Rectangle(120,60,Width,Height); Pen.Width := 1; Pen.Color := clRed; Polyline([Point(40, 10), Point(20, 60), Point(70, 30), Point(10, 30), Point(60, 60), Point(40, 10)]); TextOut(75,20,‘Merhaba!'); end;

PaintBox Kontrolü procedure RenderRow1; begin with PaintBox1.Canvas do // Red rectangle pen.Color := clRed; rectangle(HB , VB, Col1 - HB, Row1 - VB); // Yellow filled rectangle brush.Color := clYellow; rectangle(Col1 + HB, VB, Col2 - HB, Row1 - VB); // Green circle needs bounding square pen.Color := clGreen; brush.Color := clBtnFace; CentreX := (Col2 + Col3) div 2; CentreY := Row1 div 2; ellipse(CentreX - Radius, CentreY - Radius, CentreX + Radius, CentreY + Radius); // Blue filled ellipse needs bounding rectangle pen.Color := clBlue; brush.Color := clBlue; ellipse(Col3 + 2 * HB, VB, MaxX - 2 * HB, Row1 - VB); end;

procedure RenderRow2; begin with PaintBox1 procedure RenderRow2; begin with PaintBox1.Canvas do // Aqua line (solid) pen.Color := clAqua; pen.width := 4; moveTo(HB, Row1 + VB); lineTo (Col1 - HB, Row2 - VB); // Teal dashed line moveTo( Col1 + HB, Row2 - VB); pen.Width := 1; pen.Style := psDash; pen.Color := clTeal; lineTo(Col2 - HB, Row1 + VB); // BtnFace ellipse with light grey outline pen.Color := clLtGray; pen.Style := psSolid; brush.Color := clBtnFace; Ellipse(Col2 + 2 * HB, Row1 + VB, Col3 - 2 * HB, Row2 - VB); // Purple filled circle pen.Color := clPurple; brush.Color := clPurple; CentreX := (Col3 + MaxX) div 2; CentreY := (Row1 + Row2) div 2; ellipse(CentreX - Radius, CentreY - Radius, CentreX + Radius, CentreY + Radius); end;

procedure RenderRow3; begin with PaintBox1 procedure RenderRow3; begin with PaintBox1.Canvas do // Three quarters of lime ellipse pen.Color := clLime; brush.Color := clLime; pie(HB, Row2 + VB, Col1-HB, Row3 - VB, HB + Row1 div 2, Row2 + VB, Row2 + VB + Row1 div 2, Row2 + VB + Row1 div 2); //Dark grey rounded rectangle pen.Color := clDkGray; brush.Color := clDkGray; roundRect(Col1 + 2 * HB, Row2 + VB, Col2 - 2 * HB, Row3 - VB, 20, 20); // Fuchsia pentagon pen.color := clFuchsia; PentagonPoints[1] := Point((Col3 + Col2) DIV 2,Row2 + VB); PentagonPoints[2] := Point(Col3 - HB,(Row2 + Row3) DIV 2); PentagonPoints[3] := Point(Col3 - (Col1 DIV 3), Row3 - VB); PentagonPoints[4] := Point(Col2 + (Col1 DIV 3), Row3 - VB); PentagonPoints[5] := Point(Col2 + HB,(Row2 + Row3) DIV 2); PentagonPoints[6] := PentagonPoints[1]; polyline(PentagonPoints); // Red filled triangle pen.Color := clRed; brush.Color := clRed; TrianglePoints[1] := Point((Col3 + MaxX) DIV 2, Row2 + VB); TrianglePoints[2] := Point(MaxX - HB, Row3 - VB); TrianglePoints[3] := Point(Col3 + HB, Row3 - VB); TrianglePoints[4] := TrianglePoints[1]; polygon(TrianglePoints ); end;

procedure RenderRow4; var Count: integer; begin with PaintBox1 procedure RenderRow4; var Count: integer; begin with PaintBox1.Canvas do // Navy arc of ellipse pen.Color := clNavy; arc(HB, Row3 + VB, Col1 - HB, MaxY - VB, HB + Row1 div 2, Row3 + VB, HB, Row3 + VB + Row1 div 2); //Blue text font.Color := clBlue; font.Size := 10; TextOut(col1 + HB, (Row3 + MaxY) DIV 2, 'pp4s.co.uk'); // Maroon curve pen.Color := clMaroon; brush.Color := clMaroon; Count := 0; X := Col2 + HB; Y := Row3 + VB; while (X <= Col3) and (Y <= MaxY) do Rectangle(X - 1, Y - 1, X + 1, Y + 1); inc(Count); X := Col2 + HB + (Count * MaxX ) DIV 40; Y := Row3 + VB + (Count * Count * MaxY) DIV 150; end; brush.Color := clSilver; Chord(HB + Col3, VB + Row3, MaxX - HB, MaxY - VB, HB + Col3, VB + Row3, MaxX - HB, MaxY - VB);

Resim Negatif Filtreleme procedure grayscaleimage(const bmp: TBitmap; depth: Integer); var color,color2:longint; r,g,b,rr,gg:byte; h,w:integer; begin for h := 0 to bmp.height do for w := 0 to bmp.width do color:=colortorgb(bmp.Canvas.pixels[w,h]); r:=getrvalue(color); g:=getgvalue(color); b:=getbvalue(color); color2:=(r+g+b) div 3; bmp.canvas.Pixels[w,h]:=RGB(color2,color2,color2); rr:=r+(depth*2); gg:=g+depth; if rr <= ((depth*2)-1) then rr:=255; if gg <= (depth-1) then gg:=255; bmp.canvas.Pixels[w,h]:=RGB(rr,gg,b); end;

Chart

Chart Türleri With Series1 do begin Add (3, 'Pears', clRed); Add (4, 'Apples', clBlue); Add (2, 'Oranges', clGreen); end;

Chart’a Veri Eklemek Chart1.Series[0].AddXY(10, 20, '', clTeeColor); With Chart1.Series[0] Do Begin AddXY(10, 20, '', clTeeColor); AddXY(15, 50, '', clTeeColor); AddXY(20, 30, '', clTeeColor); AddXY(25, 70, '', clTeeColor); AddXY(30, 10, '', clTeeColor); AddXY(35, 50, '', clTeeColor); AddXY(40, 45, '', clTeeColor); AddXY(45, 10, '', clTeeColor); End;

Bar Chart type TForm1 = class(TForm) Chart1: TChart; Bars : TBarSeries; procedure FormCreate(Sender: TObject); end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.lfm} procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); Values: array[1..10] of double = (17, 9, 6, 5, 4, 3, 3, 2, 2, 2); Colours: array[1..10] of TColor = (clRed, clYellow, clFuchsia, clGreen, clBlue, clMaroon, clOlive, clBlack, clGray, clAqua); Labels: array[1..10] of string = ('UK', 'US','Germany', 'India', 'Brazil', 'Indonesia', 'Russia', 'Netherlands', 'Italy', 'France'); Count: integer; begin Form1.Caption := 'Bar Chart Demo'; Bars := TBarSeries.Create(Chart1); Chart1.Title.Text.Strings[0] := 'Percentage of Sessions on PPS (Sept 2014)'; Chart1.Title.Font.Size := 16;; Chart1.Title.Visible := true; Bars.Marks.Style := TSeriesMarksStyle(smsValue); //or smsLabelValue Bars.Marks.Distance:= 5; for Count := 1 to 10 do Bars.AddXY(count, Values[count], Labels[Count], Colours[Count]); Chart1.AddSeries(Bars); Chart1.AxisList.BottomAxis.Marks.Source := Bars.Source; Chart1.AxisList.BottomAxis.Marks.Style := smsLabel; end.

Not Defteri Yapma

Kayıt Tanımlama type // Declare a customer record TCustomer = Record firstName : string[20]; lastName : string[20]; address1 : string[100]; address2 : string[100]; address3 : string[100]; city : string[20]; postCode : string[8]; end; var customers : array[1..3] of TCustomer; i : Integer; customers[2].firstName := 'Sarah'; customers[3].firstName := 'Henry';

for i := 1 to 3 do with customers[i] do ShowCustomer([firstName, lastName, address1, address2, address3, city, postCode]); end; // A procedure that displays a variable number of strings procedure TForm1.ShowCustomer(const fields: array of string); var i : Integer; begin // Display all fields passed - note : arrays start at 0 for i := 0 to Length(fields)-1 do ShowMessage(fields[i]); ShowMessage(''); end; end.

Inputbox procedure TForm1.Button7Click(Sender: TObject); var sehir: String; begin sehir:=inputbox('Bilgi','Oturduğunuz şehri girin?',''); if sehir='Ankara' then showmessage('Ankarada oturuyorsunuz') else if sehir='İstanbul' then showmessage ('İstanbulda oturuyorsunuz') else if sehir='İzmir' then showmessage ('İzmirde oturuyorsunuz') else showmessage ('Başka şehirlerde oturuyorsunuz ! '); end; Form1.Caption:=InputBox(' Bilgi' , ' Şehir adı girişi ' ,'');

MessageDlgPos Verilen bir koordinatta mesajbox gösterir. var buttonSelected : Integer; begin // Show a confirmation dialog at 20,100 buttonSelected := MessageDlgPos('Confirmation',mtError, mbOKCancel, 0, 20, 100); // Show the button type selected if buttonSelected = mrOK then ShowMessage('OK pressed'); if buttonSelected = mrCancel then ShowMessage('Cancel pressed'); end; Verilen bir koordinatta mesajbox gösterir.