İnsan Faktörleri Giriş ve Genel Tanıtım

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
Advertisements

STRES YÖNETİMİ.
KONU: Verimlilik nedir? Verimlilik hesabı nasıl yapılır?
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
MESLEKİ EĞİTİM.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
Nasıl Kullanabiliriz ? EVDEKİ ALETLER.
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
YABANCI UÇAKLARDA GÜVENLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
Ekip Kaynak Yönetimi (Crew Resource Management) Ceyhan Yıldız
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
ULUSLARARASI SİVİL HAVACILIK KURULUŞLARI
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
STOK MALİYETİ.
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
ALAN SEÇİMİ SÜRECİ VE AİLENİN ROLÜ
Veri Tabanı Programcılığı
KURUM YAZIŞMALARI II Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
PİLOTLUK Pilot, yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
İş Analizi ve İş Dizaynı
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
TAN I M LAR Ergonomi İnsan, araç - gereç, çevre
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
(Proje Yönetimi ve Danışmanlık Metodları)
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Psikolojik Danışman: Hasan KARAKIŞ.  Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya.
: TRAFİK IŞIKLARI :. Trafik ışıkları, trafiğin yoğun olduğu kavşaklarda trafik akışını düzenleyen, hayatımızı kolaylaştıran ve zaman kazandıran son derece.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Bekir Sami NALBANTOĞLU
Tehlikeli Enerjinin Kontrol Edilmesi (Lockout/Tagout) 29 CFR
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
Prof. Dr. Nermin ÖZGÜLBAŞ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Havacılıkta Risk Öğeleri
6.2. Personel Sağlığı ve İş Güvenliği
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Prof. Dr. Hüner Şencan İstanbul Ticaret Üniversitesi
İnsan Kaynakları Yönetiminin
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Prof. Dr. Hüner Şencan İstanbul Ticaret Üniversitesi
ERGONOMİ ve ANTROPOMETRİ
Havacılıkta Risk Öğeleri
KONULAR RİSK ANALİZİ ÜRETİM SÜRECİ (LIFE – CYCLE) DEĞERLENDİRMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MUSTAFA ARİF BAŞKÖYLÜ A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
2018 Yılı Performans Sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

İnsan Faktörleri Giriş ve Genel Tanıtım Prof. Dr. Hüner Şencan

Tanım-1 İşletmede işin yapıdığı yeri ve işte kullanılan makine ve teçhizatı insan performanısını en üst seviyeye getirecek şekilde düzenlerken işgörenleri de hatalar ve kazalar konusunda bilinçlendirmek, yüksek performans konusunda eğitmek, takım çalışmasına yönlendirmek, iletişim ve kendine bakım ve özen gösterme konularında yetkinlik ve etkinliğini arttırmak. Prof. Dr. Hüner Şencan

İşin Yapıdığı yer Nedir? Bir atölye ortamı veya üretim hattı Bir büro ortamı ve bilgisayarlar Bir konveyör sistemi Uçak kabini, kokpit Bir similatör Hava trafik kontrolörünün radar merkezi Çekici, şoför, Bagaj yükleme elavatörü ve bagaj kabini Apronda sorumlu olunan güvenlik alanı Uçağın bakım ve onarım hangarı Uçak temizlik bölgesi Prof. Dr. Hüner Şencan

Tanım-2 İnsanlarla kurulu sistemin diğer elemanları arasındaki etkileşimin etkilerini inceleyen bir bilim dalıdır. Bu amaçla teoriler geliştirir, teorileri test eder ve araştırır Bu etkileşime ait İlke ve bilimsel kanunları bulmaya çalışır Verileri inceler, analiz eder, sonuçlar çıkarır Daha iyi çalışma yöntemleri geliştirmeyi hedefler Amaç Sistemin performansını artırmak için daha iyi bir yeri düzenlemesi yapmak, daha iyi makineler üretmek, daha iyi çalışma mekanizmaları oluşturmak, daha uygun araç ve gereçlerle çalışmaktır İnsanların daha az hata yapmalarını, daha az yorulmasını, daha etkin olmasını, performansını arttırmasını, psikolojik olarak kendisini daha iyi hissetmesini sağlamaktır. Prof. Dr. Hüner Şencan

Güçlü – Zayıf Yönler İnsanın güçlü ve zayıf yönleri vardır Her insan farklıdır. Bazı konularda çok güçlü olan kişiler başka konularda zayıf olabilir. Sistemin performansı insanın güçlü ve zayıf yönlerinin, kısıtlılıklarının birlikte değerlendirilmesini ve sistemin buna göre konfigürasyonunu gerekitirir. İşleri doğru biçimde, zamanında, doğru, istenilen şekilde, tatmin sağlayacak bir şekilde yapma ZAYIF YÖNLERİN azaltılmasına, giderilmesine bağlıdır. İnsan Faktörleri yaklaşımının amacı sistemsel faktörleri iyileştirirken aynı zamanda insansal faktörleri geliştirmek ve böylece her iki yönden optimum etkinlik hedefine ulaşmaktır. Böylece daha az iş kazası, uçak kazası, iş gecikmesi, onarım ve bakım masrafı, memnuniyetsizlik, uygunsuzluk durumuyla karşılaşılacaktır. Prof. Dr. Hüner Şencan

İF Tasarımı Beş Duyu Girdi Araçları Psychomotor Çıktı Araçları Düğmeler, Direksiyon, Aletler, Araçlar, Klavye Tuşlar Psychomotor Eller, Dokunma, İtme, Çekme, Ayarlama ARA YÜZ Beş Duyu - Görme - İşitme Çıktı Araçları Monitör, ekranlar, Ses Prof. Dr. Hüner Şencan

Hata ve İnsan İnsanın evrensel olarak hataya yatkın olması Hatanın kaçınılmaz olması HF hatanın her zaman var olacağını, vuku olacağını veya meydana geleceğini varsayar. İşyeri düzenlemeleri, tasarımı ve işlemler hatayı minimize etmek üzere veya etkilerinin en az zarara yol açacak şekilde tasarımlanır veya düzenlenir Karmaşık ve net olmayan durumlar için araç ve gereçler, teçhizat, makineler, fiziksel yerleşmeler İF çerçevesinde düzenlenir, ayarlanır ve genel performansa yaptığı katkılara bakılır Prof. Dr. Hüner Şencan

İF’ye göre İnsanın uyarlanma gücü İnsan çok güçlü, Esnek Eksiklik ve yetersizliklerini çok çabuk giderebilen Kendisini ayarlayabilen, eğitebilen Bilgileri süzüp değerlendirebilen Alayabilen ve doğruyu bulabilen bir varlıktır. Beyin zeki bir varlıktır. Prof. Dr. Hüner Şencan

Karmaşıklıklar çözülebilir Çizgiler düz mü? Yamuk mu? Prof. Dr. Hüner Şencan

İşyerinde Hatalar İşyerinde hatalar olduğu zaman insanlar kimden veya neden kaynaklandığını araştırırlar Hatalar kuruma, müşterilere, yolculara, uçağa, pilota, hava alanına, sisteme zarar verir ve etkileri en hafif düzeyden ağır düzeye kadar uzanabilir İnsan hatası demek, «insanın doğasında» olan bir şey demektir. İnsan, yanlış algılayabilir, yanlış değerlendirebilir, yanlış görebilir, yanlış duyabilir, yanlış karar verebilir, yanlış hareket edebilir Bu durum onun yeterince zeki, bilgili veya akıllı olmadığı anlamına gelmez. Prof. Dr. Hüner Şencan

Hata nedir Yapılması gereken ile yapılan arasındaki sapmadır. Normlara, standartlara, beklentilere, kurallara uygun olmayan her eylem, faaliyet veya iş «hata faktörü» içerir Doğru şeyi yapmak isterken yanlış şeyi yapmaktır Hata istemiyerek içine düşülen durumdur, kişinin kendisi, çevresi, astları, üstleri, meslektaşları bu durumdan rahatsızlık duyarlar Hata kişinin dengelerini bozar, stres içine girmesine neden olur ve aynı zamanda faaliyet süreçlerinde dengesizlik yaratır Hata işleri geciktirir, aksatır, beklemelere neden olur Hata maliyet öğesidir. Beklenmedik, umulmadık masraflar çıkarır, üretimin veya hizmetin maliyetini artırır Hata görünmese, fark edilmese de hatadır ve bir şekilde kendisini mutlaka belli eder. Prof. Dr. Hüner Şencan

Hata Riskinin Tetikleyicileri Göreve aşina olmama, işi iyi bilmeme Deneyim yetersizliği Zaman yetersizliği, acele etme Kontrol yetersizliği, tekrar gözden geçirmeme Prosedür ve talimatların iyi hazırlanmamış olması veya güncel olmaması Makine ve cihazlarla etkileşim ve iletişimin etkin veya dikkatli bir şekilde yapılmaması Kullanılan kaynakların kaliteli olmaması Kaynakların yetersiz olması Nezaret uygulamalarının yetersiz kalması Prof. Dr. Hüner Şencan

Bireysel Etkenler Yorgunluk Açlık Stres, kaygı, öfke, endişe Hastalık Kültürel faktörler Dil bilmeme Tehlikeli hareketler Akılsızca risk üstlenme Dikkatsiz hareket etme Umursamama, kayıtsızlık, aldırmazlık Uykusuzluk Prof. Dr. Hüner Şencan

İşyeri Önlemleri Kendine aşırı güvenme Hafızana güvenme, yanlış hatırlıyor olabilirsin Süreçleri gözden geçir ve basitleştir Genel süreçleri standardize et Rutin bir biçimde temel iş kategorileri için «kontrol listeleriyle» çalış Uyanıklılığına fazla güvenme Soru sorma ve destek isteme konusunda çekinme Arkadaşlarının görüşlerini al İşinin performansını değerlet, başkalarının yanlışlarını düzeltmesine izin ver Başkalarının nasıl yaptıklarına bak ve kendi durumunu değerle Prof. Dr. Hüner Şencan

İF Hedef Alanları Pilotlar İçin İnsan Faktörleri Host ve Hostesler için İnsan Faktörleri Apron ve yer hizmetleri için insan faktörleri Hava trafik kontrolörleri için insan faktörleri Bakım-onarım ekipleri için insan faktörleri Uçak teknisyenileri ve mühendisleri için insan faktörleri Uçak yedek parçaları üretimi Güvenlik elemanları için insan faktörleri Büro elemanları için insan faktörleri Bilet kesme elemanları için insan faktörleri Temizlik elemanları için insan faktörleri TÜM ÇALIŞANLAR İÇİN İNSAN FAKTÖRLERİ Prof. Dr. Hüner Şencan

İnsan Faktörleri Barametresi İF ilgililik derecesini bir barametre gibi düşünebiliriz. Bazı mesleklerde ve işlerde İF çok daha önemli iken diğerlerinde daha az önemli olabilir. Pilotlar için İF çok önemli Uçak üretim mühendisleri ve etknisyenleri için çok önemli Uçak bakım teknisyenleri ve mühendisleri için çok önemli Hava trafik kontrolörleri için çok önemli Yer hizmetleri için çok önemli Büro personeli için az önemli Temizlik personeli için az önemli Fakat değişik derecelerde HER KES İÇİN gerekli İnsan faktörleri sadece çalışalan meslek için değil hizmet sunulan kesim ve müşteriler için önemlidir. Prof. Dr. Hüner Şencan

İşletmeler ve İF İşletmeler mesleklerin kritik olma özelliğine göre İF için el kitapları hazırlarlar ve bu kitaplardaki kurallardan ilgili kişileri sorumlu tutarlar Bu kapsamda şu kesimler için İnsan Faktörleri el kitapları, prosedürleri veya talimatları hazırlanır Pilotlar ve uçuş kabini personeli için Bakım teknisyen ve mühendisleri için Üçak üretim teknisyenleri ve mühendisleri ve işçcileri için Hava tarfik kontrolörleri için Apronda yer hizmetleri sunan personel için Güvenlik personeli için Prof. Dr. Hüner Şencan

Standartlar Havacılık yedek parçalarıyla ilgili Aviation Supplies & Academics İnsan faktörleri konusunda standartlar geliştirmiştir (Ağustos 2014 tarihinde yayımlanmıştır) T MU HF 00001 ST Human Factors Integration – General Requirements T MU HF 00001 GU AEO Guide to Human Factors Integration T HR HF 00001 ST Human Factors Integration – Rolling Stock Havacılık malzemeleri, yedek parçaları bu standartlara uygun olmak zorundadır. Prof. Dr. Hüner Şencan

İnsan Faktörü açısından kabul edilemez Prof. Dr. Hüner Şencan

Yakıt göstergesi yanlış uçağa monte edilmiş Prof. Dr. Hüner Şencan

Teknik + İnsan = Sistem hatası Hata insandır veya insan hata demektir. Teknik hata ile birleştiği zaman Sistem Hatası haline gelir Prof. Dr. Hüner Şencan

İnsan Faktörü açısından inceleme Prof. Dr. Hüner Şencan