DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
OTİSTİK BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
OTİZM.
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
Ş AH İ NBEY REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ. KAYNAŞTIRMA Kaynaştırma yoluyla eğitim nedir? Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan.
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
OTİZM.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DİĞER TUTUMLAR.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
Öğretim Tasarımı Analiz.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU MSÖ405 ÖZEL EĞİTİM DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU

DERSİN İÇERİĞİ ÜNİTE I: ÖZEL EĞİTİM ÜNİTE II: ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME ÜNİTE III: BEP HAZIRLAMA ve ÖĞRETİMİN BİREYSELLEŞTİRİLMESİ ÜNİTE IV: KAYNAŞTIRMA ve DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ ÜNİTE V: AİLE EĞİTİMİ ÜNİTE VI: ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE VII: İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE VIII: GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE IX: FİZİKSEL YETERSİZLİĞİ/SÜREĞEN HASTALIĞI OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE X: DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XI: ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XII: DUYGU DAVRANIŞ BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XIII: OTİSTİK BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XIV: ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XV: ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

ÜNİTE XIII: OTİSTİK BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER Otistik Bozukluk Kısa Bir Tarihçe Tanım Yaygınlık Nedenler Özellikler Tıbbi Ve Eğitsel Değerlendirme, Yerleştirme Otistik Bozukluk Gösteren Öğrencilere Etkili Öğretim Sunma Stratejileri Sınıfında Otistik Bozukluk Gösteren Öğrenci Bulunan Öğretmenlere İpuçları Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Otistik Bozukluk Otistik bozukluk, Yaygın Gelişimsel Bozukluk (YGB) ya da Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) yelpazesi altında yer alan gelişimsel bozukluklardan biridir. YGB, beş gelişimsel bozukluğu kapsamaktadır; Otistik bozukluk, Rett bozukluğu, Çocukluğun Dezintegratif bozukluğu, Asperger bozukluğu, Başka türlü adlandırılmayan yaygın gelişimsel bozukluk (Atipik otizmi de kapsar). Bu bozukluklar içerisinde otistik bozukluk, en yaygın karşılaşılan bozukluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Tanım Erken çocukluk döneminde dahi fark edilebilen; gecikmiş dil ve konuşma özellikleri, dili iletişimsel amaç olarak kullanmada yetersizlik, normal fiziksel büyüme ve gelişim özellikleri, aynılığa aşırı bağlılık, kendini uyarıcı tekrarlayan (stereotipik) davranışlar. Ülkemizde Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde (2006); “Otistik birey; sosyal etkileşim, sözel ve sözel olmayan iletişim, ilgi ve etkinliklerdeki sınırlılığı erken çocukluk döneminde ortaya çıkan ve bu özellikleri nedeniyle özel eğitim ile destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan birey” olarak tanımlanmaktadır. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Yaygınlık Hastalıkları Kontrol Etme ve Önleme Merkezi’nin 2007 bilgilerine göre, otistik bozukluk en yaygın görülen YGB’dur ve 150’de 1 görülme sıklığı vardır. Ülkemizde otistik bozukluğun yaygınlığına ilişkin henüz bilimsel veriler bulunmamaktadır. Otistik bozukluğun tüm ırklarda, etnik gruplarda ya da sosyal statüsü farklı olan gruplarda görülebileceği, ailenin gelir durumu, yaşam biçimi ve eğitim düzeyi ile otistik bozukluk arasında bağın olmadığı vurgulanmaktadır. Erkeklerde kızlardan 4-5 kat daha fazla görülür. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Nedenleri Gerçek anlamda nedenleri tam olarak saptanamamıştır. Otistik bozukluğu beyinsel işlevlerdeki bozukluğun tetiklediği ve otistik bozukluğun görülmesinde bakıcıların suistimalı ya da ihmalinin söz konusu olmadığı kabul görmektedir. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Devam… Genetik faktörler/ çoklu genetik faktörlerin etkileşimi Beyinsel işlevlerdeki anormallikler genetik faktörlerin yanında beyin gelişimindeki ve beyincikte (cerebellum) anormallikler olduğu frontal lob (ön) ve temporal loblarında (yan) anormallikler olduğu, beyinde ön lob sosyal ve bilişsel işlevlerden sorumlu iken, yan loblar hafıza, sosyal ve yüzsel ifadeleri (jest/mimik) anlama. Çevresel faktörler anne-babanın suistimali ve ihmali otistik semptomların sayısı ve yoğunluğunu etkileyebilmekte iken, çocuğa sağlanan nitelikli bakım ortamı önemli rol oynamaktadır Aşılar (özellikle kızamık, kabakulak ve kızamıkçık) kanıtlanmamıştır. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Tıbbi ve Eğitsel Değerlendirme, Yerleştirme Otistik bozukluğa ilişkin geliştirilen tarama ve tanılama ölçekler (anne-baba, bakıcı, öğretmen ve uzman gözlemlerine dayalı) Gilliam Otizm Derecelendirme Ölçeği-2, Yeniden Gözden Geçirilmiş Otizm Tanılayıcı Görüşme, Otizm Tanı Koyucu Gözlem Çizelgesi, Çocukluk Otizmi Tanılama Ölçeği, Sosyal Yanıtlayıcılık Ölçeği, Sosyal İletişim Ölçeği, 2 Yaşındaki Çocuklarda Otizm Tarama Testi, Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Otistik Çocuklar İçin Etkili Öğretim Stratejileri Fiziksel çevreyi uyarlama ve problem davranışlarla baş etme (sınıf çevresi, davranışların işlevsel analizi), Görsel desteklerden (ipuçları) yararlanma (resimli kartlar, etkinlik çizelgeleri), Doğal öğretim teknikleri/geliştirilmiş doğal bağlamda dil öğretimi Çevresel düzenlemeler (ilginç materyaller kullanma, seçenek sunma, ulaşılamaz hale getirme, az miktarda-sınırlı oranda verme, etkinlikleri eksik bırakma, şaşırtıcı-beklenmedik durumlar yaratma) Yanıtlayıcı etkileşim stratejileri (etkileşimsel stratejiler, temel dil modeli olma stratejileri) Doğal bağlama dayalı öğretim teknikleri (model olma, talep etmeye-model olmaya dayalı öğretim, bekleme süreli öğretim, fırsat öğretimi) Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Sınıfında Otistik Bozukluk Gösteren Öğrenci Bulunan Öğretmenlere İpuçları Oynadıkları nesne ve oyunlardaki farklı bölümlere, parçalara ve durumlara dikkatlerini yönelterek “dikkati yoğunlaştırma becerileri” Sık sık alıştırmalar ve rehberlik ile taklit edilen her hareket ve ifadenin pekiştirilmesi ile “taklit becerileri” İsteğin ifade edildiği zaman gerçekleştirileceği konusunda ısrar edilerek “istekte bulunma becerileri” Yetişkinin yönergesine uyulması konusunda ısrar edilerek “yönergelere uyma becerileri” Gelişimlerine ve ilgilerine uygun nesneler sunulması, ilgilenip oynadıklarında ise hemen pekiştirerek “nesnelerle oynama becerileri” Akranlar ile oynama için fırsatlar yaratılıp uygun oyuncaklar ve ortamlar sağlanarak “başkaları ile oynama becerileri”dir. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU